legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänkte genast på dig när jag hörde denna låt,kanske har du hört den förut men fin e den.
Bortse ifrån filmen kunde inte hitta låten någon annanstans.

Facken har en viktig uppgift när det gäller arbetsmiljön.Farliga gifter som förekommer på arbetsplatserna och inte minst skyddsutrustning.Det är bara att se hur jobbarna har det här i Thailand.Till dom farliga jobben importerar man arbetskraft från bland annat Burma. 8)

Jag som är av den "nya" generationen kan bara instämma med Legolas. Företaget som jag jobbade för i drygt 14 år var inte fackligt anslutna. Efter problem med en tidigare anställd som bråkade med bossen så var facket på oss som hökar, hela tiden...om allt. Inte för att de brydde sig om arbetarna utan enkom för att dryga ut sin kassa. Vi hade bra lön och bra villkor och ännu bättre bonussystem så det fanns inget att tjafsa om liksom.

Det lite smått roliga men ändå skrämmande var att trots allt tjat och alla inspektioner vi åkte på så var det två saker som förbättrade säkerheten på jobbet...ett par brandsläckare och ögontvätt vid truckladdaren. Jag skulle ju kunna dragit upp ett tiotal punkter till som kunde ha satt våran hälsa eller liv på spel.

När det gäller lärlingplatser, nu för tiden så tar man in lärlingar nästan enbart som har en tidigare form av utbildning i den yrkesgrenen. T.ex. så är det mycket enklare att få en lärlingplats som vvs:are om man gått en sådan relaterad linje i gymnasiet.
Annars så kallas det kort och gott för praktik där den stackars praktikanten för göra företagets skitgöra för skitlön och sällan att man lär sig något väsentligt. Ett satans påhitt av sossarna för att putsa till arbetslöshetsstatistiken. Jag var fast i det ekorrhjulet i ca. ett års tid efter att jag hoppat av gymnasiet runt 1996. Jag ville bli lärling i en gitarrverkstad och lära mig att fixa guror och stärkare m.m. Efter en del snack med min syokonsulent så fick jag ett gig på en gitarraffär i Vasastan. Det enda jag gjorde under den månaden jag stod ut var att putsa upp de gurorna som hängde på väggen, varje dag.

Hade även en plats på ett tryckeri, där var det faktiskt en kille som visade mig lite grejer men han slutade och jag fick sortera ca.5000 mappar och märka dom med olikfärgade klistermärken. Tjohoo!

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCCCL (1.350), Thailand
2.811 SVAR - 87.046 VISNINGAR

Kollade just en amerikansk TV-show där det var med häftiga, tuffa, innetyper som var i sina bästa år, alltså strax över 20 och upp till 24-25 år ungefär. De tyckte de hade hela världen för sina fötter.... ÄNDA tills det blev frågesport..... Hahahaha fy sattan va värdelösa amerikanare i gemen är på geografi och allmänkunskap. Alltså kunskap som handlar om utanför sitt egna land. Det verkar ju som om en sann amerikanare enbart skiter i världen utanför, Amerika är allt och resten är värdelöst!!
Forts. nästa kapitel...

Handskak

Visst är de lite som västra halvklotets Thailändare, Amerikanarna alltså! ;D ;D

/Anubaan

Hej Legolas.

Jag som bonde på Varaslätten vill ha lite intressant upplysning om det går att köpa "Oi” och ”Man Sappalang” samt genmanupulerat ris.
Om du tänker dig på gamla dar så fanns gamla lantmännen, finns ungefär samma i chaiyaphum eller Kaeng Khro.

Någon website som du kan rekomendera om det är så att dom har kommit så långt i thai.

MVH linetrivo.

Amerikaner säger jag bara, man ska hålla sig borta från dom hehehehe

Karma kommer till gnethästen hehehehe

Mvh Putte

Maste man registrera sig hos immigration var 3dje ´manad? har bott i Thailand 1,5´ar nu men forutom att jag vart pa konsulatet i Gbg och lämnat in mina uppgifter har jag alldrig registrerat mig hos immigration mer än den lapp ja fyller i pa flygplatsen. Jag lämnar ju iofs landet var 4de vecka aker pa jobb, jobbar 4 veckor är i thailand 4 veckor osv. Men kanske maste registrera sig ända? Jag har ju ingen hjälp av frun da hon inte känner till nagot inom dessa omraden och jag umgas bara med Thai sa har ingen hjälp av falang heller, brukar googla mig fram kolla internet sidor och maila ambassaden när ja behover veta nagot men detta har jag missat.

Bra och tack. Den snodde vi utan att det märktes :D :D
Bra tips att ha den ifylld i datorn :thumbsup: :thumbsup:
Det kommer en liten tänkvärd karma för ett bra tips :)

Självklart viker man varje sedel ::) bunten blir ju mycket större då :)
Vad går du och gnäller för, skruva dit uttagen eller byt till Din uttag finns på Home Pro, latmask :D

Vilken fräsig hjälm. Du kommer garanterat att få många uppskattande blickar under dina cykelturer.

Ang. kontakter. Om man köper vår uttag med hål för runda stift i stick-kontakterna så passar ju inte de Thailändska flata varianterna där. De flesta Thai uttag accepterar ju båda varianterna men de blir glappa rätt kvick om man använder Svenska stick-kontakter i dom. Därför är de här adaptrana bra att ha.

/Anubaan

"anubaan " sa:
Vilken fräsig hjälm. Du kommer garanterat att få många uppskattande blickar under dina cykelturer.

Ang. kontakter. Om man köper vår uttag med hål för runda stift i stick-kontakterna så passar ju inte de Thailändska flata varianterna där. De flesta Thai uttag accepterar ju båda varianterna men de blir glappa rätt kvick om man använder Svenska stick-kontakter i dom. Därför är de här adaptrana bra att ha.

/Anubaan
Det måste va bättre att byta hela uttaget mot Din-uttag. Tänker då jag göra funkar inte det så tar jag bort skiten och sätter dit ett badrumsuttag som jag kopplar en Sv skarvdosa till.

Du har det inte lätt. Det där med att bli uppvisad väcker lite blandade känslor. Jag har blivit utsatt för det ett par gånger. Men man får väl förstå att våra kära fruar verkligen är stolta över sina Falanger.

Oroa dig inte för mycket över begravningen. Jag var med på en sådan förra året. Det är som alla Thaisammankomster rätt rörigt. Folk kommer och går som dom vill. Du kan nog smita iväg då och då. Ta en tur till Mac Donalds då och då så blir du glad!

/Anubaan

Det där med att bli "uppvisad" är verkligen inget jag gillar, men när det har skett är det ju inte för att frugan och övriga familjen vill vara elaka. Många är naturligtvis nyfikna och vill se vad det är för en konstig typ som har dykt upp i familjen. Så jag står också ut med det, under försiktigt lama protester förstås :-\

När man kom till familjen i början på detta året, så skulle hela släkten som bor i närheten komma och ta på farangen, då man har lite hydda och dessutom inget hår på huvudet, alla stirar och pratar, sedan skulle handen läggas på magen och de var nöjda, kanske har tur eller otur, nästan alla bor nära varandra.

"mrputte " sa:
När man kom till familjen i början på detta året, så skulle hela släkten som bor i närheten komma och ta på farangen, då man har lite hydda och dessutom inget hår på huvudet, alla stirar och pratar, sedan skulle handen läggas på magen och de var nöjda, kanske har tur eller otur, nästan alla bor nära varandra.
Inte bara släkten kommer för att kladda på farangen. Första gången jag var hos tjejen i Yasothon kom halva byn för att beskåda underbarnet från väst. Skit samma att även jag saknar hår och har lite hydda, man blev poppis. Jag vet inte om det var min oerhört sympatiska personlighet eller kartongerna med öl som drog mest....

"Sir One " sa:
Inte bara släkten kommer för att kladda på farangen. Första gången jag var hos tjejen i Yasothon kom halva byn för att beskåda underbarnet från väst. Skit samma att även jag saknar hår och har lite hydda, man blev poppis. Jag vet inte om det var min oerhört sympatiska personlighet eller kartongerna med öl som drog mest....

Det sist nämda troligtvis.. ;D :D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka