legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
vet inte hur du tänker och räknar.. Men 5.600 baht om dagen ger 168.000 baht i månaden, så du menar på att dom tjänar MER än jag sade eller hur, inte mindre...

legolas
Hur läser du , det blir ju 15000 bht i månaden

Många restauranger, liten vinst per portion, jag tyckte maten var god, så länge det var thai mat, sen så var det många isaan rätter med palaa i och det äter ju inte normala thai som kommer från övriga Thailand

"Sir One " sa:
Livet kan vara hårt för många outbildade i Thailand, jag även för folk med lite mer skola också. Det som vi kallar medelklass är nog inte så vanligt i TH som hemma men jag tror att min tös lyckats ganska bra. Hon har en farm på 45 rai och matstället i BKK drar in 10.000 - 30.000 THB per dag beroende på vädret. OOY, hennes mor och far ska ha lön liksom 2 pers från Laos som jobbar där. Dra ifrån inköp för mat och 1000 THB/mån till en tillåtande polis som förvaltar fastigheten där dom håller till så blir det en hygglig inkomst. Kanske detta är så nära en medelklassfamilj som man kan komma?

Din flickvän går det ingen nöd på,hon och föräldrarna verkar klara sig bra.
Det måste väl kännas bra för dig antar jag. :)

Hej Lego,

Aspartam är ett så vanligt sötningsmedel, så det tror jag Du får tag i i Thailand också. Finns i nästan alla "light"drycker.

Mycket viktig fråga. Är det Knorr eller Blå Bands kantarellsås?

Gick du i koma av allt godis?

I och för sig är väl du väl ung men de nekar min 91,äriga svärmor kaffebröd på äldreboendet där hon bor. Hur j@a dum får man va? Tilläggas bör att tanten är så gott som helt förvirrad, har absolut inga intressen, bara sitter på rummet. Utan den lilla njutning som en bulle kan ge.

Jag menar: Man behöver inte vara så principfast.

Blå Band kantarellsås skall beställas!

Ang. kaffebrödet så är det så att svärmor har diabetes sedan några år tillbaka, lindrig sådan. Det är DÄRFÖR personalen nekar henne kaffebröd! Om hon dör vid 97 eller 99 års ålder kan väl kvitta.

När min svägerska tog med sig lite hembakt blev hon utskälld efter noter.

Trist liv på hemmet på ålderns höst, även om man blir tryggt omhändertagen.

"Kycklingen " sa:
Din flickvän går det ingen nöd på,hon och föräldrarna verkar klara sig bra.
Det måste väl kännas bra för dig antar jag. :)
Kära "kylling" som det heter här i Skåne.
Ja. jag är glad över att hon är en så driftig kvinna. Hon klarar sig utan min hjälp och det lämnar utrymme till att tro att hon gillar mig dom jag är. Men, som med så många thailädare så får man ta deras upplysningar med en nypa salt. I detta fallet så är jag dock säker på att det ligger mycket sanning i vad min kära valt att delge mig.

Mitt lilla hjärta på sin farm mitt under risskörden.

20112008722.webp

Lego!

Tips på ett jättebra program som du hittar på svt-play: Kinas mat. Det är det bästa "mat" program som någonsin sänts. Det är inte bara mat utan mycket runt om,om livet i Kina. En svensk kille , som talar kinesiska, leder programmet.

Vad bra att lärarna inte får supa i skolan! Hur f@n tänker dom?

Gerd

Matlagningsprogram....

Undrar när man börjar med matlagning i aktuellt, sportnytt och uppdrag granskning.
Jag är så jä--la trött på allt hackande skärande, mixande och bakande i TV.

"Sir One " sa:
Matlagningsprogram....

Undrar när man börjar med matlagning i aktuellt, sportnytt och uppdrag granskning.
Jag är så jä--la trött på allt hackande skärande, mixande och bakande i TV.

Hur var det med förtjänsten på darlingen dins nudelvagn/matställe? En bekant till mig jobbade på ett matställe som sålde mat i närheten av en fabrik i Bkk trakten. Massor av folk där och full rusch varje dag. När utgifter var avräknade tjänade ägaren cirkus 1000-2000 Thb/dag. Detta var ett par år sedan iofs.

"Bond " sa:
Hur var det med förtjänsten på darlingen dins nudelvagn/matställe? En bekant till mig jobbade på ett matställe som sålde mat i närheten av en fabrik i Bkk trakten. Massor av folk där och full rusch varje dag. När utgifter var avräknade tjänade ägaren cirkus 1000-2000 Thb/dag. Detta var ett par år sedan iofs.
Jag ska kolla upp det när hon är hemma i BKK efter risskörden. Hennes engelska är god med inte fulländad. Efter andras funderingar här så har jag själv börjat undra..

Rät intressant vad Legolas skriver ang skördetröskornas priser.
Frågade frugan för fem minuter sedan vad kostade det för fem år sedan 450 bht, idag vet jag 550 bht.
Så till att bara köpa en tröska,det kan du väl göra men problemet är att by hövdingen avgör behovet samt priset.

Det vore fint om även dina nya blodsockerfrågor hamnade här så alla kan läsa dem. Vi är ju fler med denna åkomma!

"ragnela " sa:
Det vore fint om även dina nya blodsockerfrågor hamnade här så alla kan läsa dem. Vi är ju fler med denna åkomma!

Ja, du har rätt, jag är lite orolig faktiskt, jag kanske har förhöjda sockervärden. Kanske jag borde gå och kolla mig

Min fru har ju problem med både diabetes och blodfetter.

insayt

"legolas " sa:
OK får jag napp ifrån Gun med detta, så lovar jag att ta frågorna och svaren via denna tråd, så alla kan se det.

MVh - legolas

Ja jag har ju alltid varit en person som alltid skall diagostisera mig själv och alltid skall bagatellisera allting, det går över?

Men nu är jag 55 år, kanske man skall förstå att kroppen inte med automatik läker sig och att min vy av att jag är nog bara 35, för jag känner mig som 35, jag vill inte erkänna att jag är 55 ;D

insayt

"Insayt " sa:
Ja jag har ju alltid varit en person som alltid skall diagostisera mig själv och alltid skall bagatellisera allting, det går över?

Men nu är jag 55 år, kanske man skall förstå att kroppen inte med automatik läker sig och att min vy av att jag är nog bara 35, för jag känner mig som 35, jag vill inte erkänna att jag är 55 ;D

insayt

precis, när man tittar på fotboll på tv tycker man själv att man platsar i allsvenskan :laugh: :laugh: :laugh:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp