legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Kenta!!!! just det du skriver vad det absolut första jag skrev den 8.11.2012 när jag skrev just det kapitlet om könsdrift och natur:

Quote Ute på min cykeltur idag så kom återigen de där funderingarna över hur ”smart” egentligen naturen är. Den styr djuren och den styr naturligtvis det ”smartaste” djuret, människan också. Eller är vi människor så himla ”smarta” egentligen. Ja skall man jämföra med djuren och deras könsdrift, så verkar vi då inte stå i någon större särklass i alla fall.
Unquote

Så inte har vi "glömt" den biten....

MVh - legolas

haha..., ja kul skrivet av er två, Sara fick barn vid 90, om det var könsdrift eller pur överlevnadstaktik för släkten är därom outtalat! ;D

insayt

"Insayt " sa:
haha..., ja kul skrivet av er två, Sara fick barn vid 90, om det var könsdrift eller pur överlevnadstaktik för släkten är därom outtalat! ;D

insayt
jag tror att det är så enkelt att hon var en pilsk rackare. Mkt mänsklig mao

Om vi är så smarta vete fåglarna. En ö, en kvinna på 100 och en låda med gin... Vad händer? flaskan, flickan eller ruska tuppen? 1 X 2.? Inga garderingar...

"legolas " sa:
Pojkar pojkar!!!! naiva barn av denna värld... ;D ;D Så ni tror om det spelade någon roll om Sara var pilsk eller idel ädel spindelväv?

Jag tror inte vid den tiden att kvinnorns drift betydde så mycket, det var nog männens drift som betydde nåt, eller vad tror ni?

legolas

hee.., förmodligen ligger väl sanningen där.

Men om man ser till religionsforkningen, är nog Sara 90 och födelsen av detta barn mer en metafor för "livet och efter...".

Ser vi till livet som sådant och om vi ser till de gamla skrifterna i religioner, alla religioner bygger ju på samma sak. Ser man till Zoroastrianism (den första kända religionsfilosofin), Hinduismen, Budhismen så finns där "födelse och död", födelse och död är en och samma sak, när vi föds är början, slutet är också början på något annat, så vi är unga när vi föds och när vi blir gamla avtar livscyckeln och vi återgår till början på något annat (reinkarnation eller progress till...), "i detta fall blir Sara fertil", därav metaforen "Sara födde ett barn vid 90 år"

Sug på den!

insayt

"legolas " sa:
Insayt!!!! Stopp och belägg nu lite grand i alla fall. Jag tycker du simmar ner i samma dypöl som alla religösa gör när de i ren förtvivlan skall försvara sin gamla böcker.

Ibland är saker och ting just vad de ser ut att vara. religösa typer brukar "läsa in" mängder av saker och ting i bibeln, och ger bibeln kredit för en massa möjliga och omöjliga saker.

Bibeln är en samling skrifter som samlats där utav mycket intelligenta och framåtseende människor för länge sedan. de allra flesta historierna i bibeln är alltifrån flera tusen år gamla till 100 år gamla, innan de skrevs ner utav någon skrivkunnig gentleman ifrån trakten eller ifrån någon ockuperande makt.

Mängder av saker och ting i bibeln är för otroliga och får tillskrivas legender och sägner, och oftast sprungna ifrån andra religioner ifrån den bördiga "månen" i mellanöstern. Inte mycket är speciellt unikt och i stort sett alla "historier" hittar man bland alla andra religioner också....

Bibeln är skapad för att skapa en religion... Det står oss i nutiden också fritt att gå ut på internet och samla vilken information som helst i akt och mening att "skapa" något....

Det står att Sara var 90 år, det är omöjligt att läsa in att dessa människor på den tiden skulle jobba med metaforer. Sara kanske var en kvinna som passade in i syftet att skapa en bibel, och det kanske var en kvinna som var ganska gammal när hon födde barnet. 45 år gammal, blir lätt efter 2.000 år en legend och ursprunget är förvanskat intill oigenkännlighet...

För mig är det mesta bara struntprat, men om det kan ge vissa osäkra människor en känsla av trygghet så är det välkommet naturligtvis

legolas

Lego, Lego, ja du är rolig du.

Jag håller med dig, men den allmänna missuppfattningen är att man tolkar skrifter fel, därför så många krig, sekter och oegentligheter.

Religion är ju egentligen en levnadsfaktor, likt lagen, gör som du vill att andra skall göra mot dig.

10 Guds budord t ex all lag bygger ju på det och det är inget hokuspokus. Jag har läst alla religioner utom Toran (den judiska bibeln), men jag har läst mycket annat från rabbiner och det är oerhört spännande och klarlagt hur vi bör förhälla oss till livet.

Kan starkt rekommendera dig att läsa. Den Hinduistiska bibeln t ex Vedaböckerna 4 stycken och Bhagavadgita historien om Krishnas liv är ju hur spännande och intressant som helst.

De som inte vet eller förstår brukar säga att Hinduismen har en massa gudar och inte en, men det är ju helt fel.

Alla Gudar som omnäms i Hinduismen är bara olika karaktärer av en enda Gud Bhrama.

Det är likadant med Kristendomen och Adam och Eva, eller Gud. Adam och Eva är bara en metafor för hur människan genon Gud gestaltade sig.

Gud är bara en metafor för oss själva "Gud skapade universum och jorden samt människorna till sin avbild", vad menas med det? Jo allt vi ser och allt vi upplever är Gud!

Jag är på inget sätt religiös, men jag ser religion som en spännande läsning och jag har lärt mig mycket från dessa religioner.

Jag kan starkt rekommendera dig att läsa böcker av Paul Brunton, en man som långa tider levde i både Egypten och Indien, fantastiska böcker om levnadsfilosofi mm.

Det absoluta bästa ordspråk jag läst är av Paul Brunton.
"Människans situation i världen, avspeglas i valet av deras ledare", så bra!!!

insayt

"legolas " sa:
Är inte det talesättet egentligen lite fel... religionen är väl egentligen mer opium
för de styrande. jag tycker att det skall heta "religionen är ett ok för folket"

legolas
ps. punkt? ;D ;D ;D
Om talesättet är fel så kunde du har frågat Karl Marx som myntade det. Ni var väl samtida? Fast visst kan de styrande skaffa sig mer opium för pengarna de tjänar på att sprida sitt opium till folket, ett opium som ofta består av bländverk för att avleda intresset hos folk från det viktiga.
Själv föredrar jag ett bländande ländverk... *ASG* (Ooy I miss you)
Lego. *ASG* ska INTE utläsas som ett f.d. speditionsföretag. Det betyder asgarv på internetiska. Bara så att du vet...

"legolas " sa:
ja du Peter, man måste uppskatta dig faktiskt för mållös är du aldrig. Dock så har du stundtals en förmåga att läsa in alldeles för mycket i saker och ting. på tal om bra utfunderade saker....ibland är en potta just bara en potta.

jag tror att det mest viktiga när du börjar gräva och härja i religioner och böcker som är såpass gamla, det är att du stannar upp, och istället för att just obducera själva texten, att du försöker att lära dig just den tidsepoken som dessa böcker skrevs i, och lära sig förstå människan och hur de tänkte då. DET är nog viktigt tillräckligt som en startpunkt. Att ge dessa människor för tusentals år sedan samma tankesätt som oss nu 2012 blir lätt helt felaktigt, eller hur?

Om du vill ha en liten fingervisning ifrån en gammal israel-transportör och sammanboende........ så vet att vårt Gamla testamente är detsamma som judarnas Tora, eller rättare sagt, judarna har i sin Tora hela gamla testamentet om jag fattat det hela rätt. Så på ett sätt så har du läst en stor del av Toran, men dock inte hela....Helt korrekt... VI snodde gamla testamentet ifrån israelerna.

Det är duktigt av dig att lära dig hur de religösa tänker och hur de förklarar alla felaktigheter och avvikelser i vår bibel. jag tycker själv det är jobbigt när dessa troende står där och bjäbbar och ger sin tolkning på hur DNA inte bevisar nånting mer än att, och nu kommer det som de alltid tar till:

EFTERSOM DET ÄR SÅ KOMPLICERAT, VACKERT OCH FANTASTISKT, SÅ KAN DET INTE VARA BARA NATUREN OCH UTVECKLING, UTAN DET MÅSTE FINNAS NÅGONTING ANNAT SOM SKAPAT DETTA, OCH DETTA ANNAT ÄR DÅ GUD...

Bl.a. bl.a. bl.a. jag tycker att religion är bra så länge den ger tröst åt vilsna människor som kanske kommer på rätt köl igen, men den har varit ett endaste stort jäävvlla gissel för vanliga människor i alla tider...

legolas

Precis Lego det är vad jag gör!

jag tror att det mest viktiga när du börjar gräva och härja i religioner och böcker som är såpass gamla, det är att du stannar upp, och istället för att just obducera själva texten, att du försöker att lära dig just den tidsepoken som dessa böcker skrevs i, och lära sig förstå människan och hur de tänkte då. DET är nog viktigt tillräckligt som en startpunkt. Att ge dessa människor för tusentals år sedan samma tankesätt som oss nu 2012 blir lätt helt felaktigt, eller hur?

Precis så är det "att du försöker att lära dig just den tidsepoken som dessa böcker skrevs i"

Just så är alla religioner uppbyggda, de kommer med jämna mellanrum (ungefär med var tusenden år) och med en profet med budskap som är anpassad för just den tidepok vi lever i.

Så skall det också tolkas, den senaste religionen som kom är Bahaismen, 1844 i Persien och den är just anpassad till vårt årtusende, efter denna tidsepok kommer ännu en profet.

Religioner har ju en tendes att urholkas och förvanskas, därför nödgas det att en nyreformation av religionen kommer.

Sen Lego än en gång, jag är inte religiös, men jag har ett intresse av att läsa, ett intresse av att det ligger en viss sanning i det, sen opium för folk som Ledarn sa, V65 är också ett opium för folket.

insayt

"legolas " sa:
Sir One är du medveten om att du är väldigt mycket äldre än vad jag är. Jag skryter bara inte om det.

Jag tror inte riktigt du förstår talesättet, men det får du googla.

Tack för ASG, visste inte det... bra att lära sig nåt nytt ibland.
bländande ländverk..... är det en vit rööv på rikssvenska eller.... :D :D :D

legolas
legoponken. Jag har studerat leninismen/marxismen i Sovjetunionen. Om det gav mig något? Ja avsmak för sovjetkommunismen. Vidare så är jag nog ett par år å äldre än du och borde vara lite visare
Men men. Jag är inte visare, får nöja mig med att vara vackrare :)

"glimten66 " sa:
Gubbar va glada att ni minns hur gamla ni e fortfarande snart har ni glömt de ;)
glömt va då? Jag kommer inte ihåg att jag kommer ihåg något och jag har glömt att komma ihåg att jag glömt något som jag skulle glömma något som jag kommer ihåg att jag borde glömma.
Nu tror jag att insayt orerar över mitt språk. Då vill jag upplysa nämnd herre om att jag, mitt yrke till trots har undervisat i svenska... Och i engelska. Må vara med inbillning som enda utbildning men likt förbannat... Norra Bulltoftavägens högskola....

Aha! Det är därifrån Du får alla roliga grejer Du mailar över. -Jag har faktiskt undrat varför Du hittar så mycket kul på nätet men aldrig jag.

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCCCLXXIII, Thailand
3.098 svar - 95.126 visningar

Kevin sände mig en mail idag och berättade att de hade varit hela dagen på sjukhuset med Kevins svärfar. Pappan hade klagat på att det gjorde kanonont i halsen, och kändes urkonstigt där. Han var rejält orolig berättade Kevin. De visste ju inte alls vad problemet var, men Kevin tvekade ju inte en sekund, och så tog de hans bil och stack till sjukhuset i Chaiyaphum, som ju ligger närmast 5,5 mil.

När de kom till sjukhuset så röntgade de svärfadern och läkaren klämde och hade sig, sedan rullade de snabbt in svärfadern på operation, och öppnade upp halsen på honom, och plockade fram det största fiskben som jag någonsin sett komma in i en människo-mun.

De fick med sig benet hem, och Kevin lade ett mynt i storlek en svensk 5:krona under, så vi kan se hur omöjligt det måste vara att få in hela det benet i käften ens.... Sjuttan gubben kanske hade löständer, och var inte så noga med att tugga maten, vem vet...... Men det var nog tur att detta hände i detta århundrade annars hade det väl kunnat sluta illa.

Jag sitter här och tittar på datorskärmen, och jag ser hela tiden pyttesmå myror kuta fram och åter över skärmen, de ses bara när jag har mycket vitt där, under filmer och sådant så ser jag aldrig myrorna. Men det finns en stor mängd myror i datorskärmen och de trivs bra där.

Vidare så har jag en annan sort. Någon hundradels millimeter större som lever i datorbordet som skärmen sitter på. Dessa kommer ju fram direkt när jag skall käka lite mat vid datorn, de lyckas ju alltid hitta mat vid sidan av tallriken, en matsmula är ju detsamma som middag för 200 myror antar jag.

När jag ätit färdigt så vänder jag mig om, och ställer min mattallrik på skåpet som står där. Och där lever en lite mer argsint myra, den gillar att bitas när den blir [¤#@@¤%]. När tallriken har stått där i 10 minuter minst, och man skall ta den till köket, så finns det runt 100st myror där och käkar för det vilda. Det gäller ju att halvspringa ut till köket då för myrorna angriper handen på vägen till köket, och man har ont vill jag lova, det blir till att skölja händerna snabbt som ögat så att de små krabaterna sköljs bort.

Vid baren ute i hallen där är ett annat träslag och helt andra myror, nu börjar vi snacka små ilskna huliganmyror kanske lite lika Hunnerna förr i tiden. Där måste man spruta ibland för att bli av med de värsta anhopningarna. Men myrorna vinner ju alltid, men jag vill ju inte ge mig.

Tappar jag mat på kakelgolvet, så lever det där en storts myra som är så liten så det är omöjligt att ens fånga den på bild. Man ser dom bara när de börjar att närma sig i antal 40-50st runt den lilla matbiten, då ihop, så kan man se dom, och det blir en sprut med giftet, och sedan är det goodbye till den myrfamiljen.

Sköljer jag inte av handfatet ordentligt efter det att jag borstat tänderna, så på morgonen när jag kommer ner för att borsta, så ser man vissa mornar handfatet vara fullt av ytterst små myror, kanske storebröder till de små som lever på kakelgolvet. Här blir det till att spruta ner i avloppet och in i de dåliga lagningarna och siliconet runt handfatet.

Vi har myror i och under matbordet som lever där konstant, och som kommer fram och äter efter det att vi ätit. Jag har förtvivlat försökt få thai att förstå, att enda chansen att slippa myrorna är att vi håller RENT. Alltså gör rent matbordet direkt efter våra måltider, det är meningslöst att köra med myrkrita precis överallt, det ser ju sjuttan inte klokt ut ju, nä håll rent i hemmet, håll t.om ännu renare i Thailand än hemma i Sverige, där vi ju inte har dessa problem, i alla fall inte i den omfattningen.

Men den värsta myran tycker jag är helt klart den som motsvarar vår rödmyra, den lever överallt ute på tomten och ute på gatan. Den är grymt aggressiv, och tvekar inte en sekund att bara trampa upp på foten och biter med sitt gift, och det gör jääkkligt ont vill jag lova.

Den är nästan värre än Thailands motsvarighet till vår skogsmyra, en myra som har käftar som en nyfödd barnunge nästan. Jag håller mig undan, den är fullständigt orädd den också, och är van att via sin mängd kunna besegra alla fiender på denna jord, utom då kanske människan, men alla andra djur drar sig allt undan.

Handskak

vi har inte haft myror i huset i 3 år , det kommer 2 gubbar 2 gånger p år och sprutar gift runt huset ( inte inne ) och det funkerar mkt bra Inga myror :nod:

Myror i dataskärmen :D :D jo myrornas krig har jag hört talas om när det gäller tv'n men aldrig monitorn. Kan förövrigt inte va bra, dom måste ju leva på nåt och det känns oroande.
Gör du som lullil ta dit en saneringsfirma kan inte va så jädra dyrt.
Sen uppsällning av familjen med armlängds lucka och upplys dom om att hålls det inte rent så får dom stå för nästa sanering :police:
Fan lego sätt ner foten och va en karl :D

"legolas " sa:
kan du tala med fruskapet och höra efter vad det kostar Er per gång att ta dit dessa sanerare,

tack - legolas

första gången sprutade dom både inne och ute kr 2000 B ,sen skulle sprutas var 3je månad men bara ute kr 500 B, fast senaste 2 åren tar vi varje 6 mån ute kr 500 B MKT bra att slippa dom krypen :nod: ps hälsa frugan

Du ser hur det går när man inte har ett garage utan är fast i köket med pannor och vispar plus en jädra massa myror.
Ett bra tips, strö lite skorpsmulor väldigt finmalt i frugans säng så ändrar hon nog sej snart :D :D

"legolas " sa:
Det är ju ganska lustig, eller olustigt det vete fan, men så fort som sådana förslag kommer fram, så är dom alltid kass. Verkar som om vissa människor bara inte gillarnyheter, eller så gillar dom inte varifrån de goda ideerna kommer ifrån. men så är det väl hemma i Sverige också.... Samma sak sgs av 2 olika människor, men folk lyssnar bara på, och kommer ihåg förslaget ifrån den dom gillar....och nyheter ifrån falang tillhör ju inte så himla bra nyheter, vi vet ju ingen ting ju..... Jag pratar om mig nu.....

I alla fall förslaget om att utrota myrjävvlarna, och ta död på dom är slöseri med pengar sägs det nu här. När regnet kommer här, så går myrorna på stark frammarsch och skiter i om dom dör, för in i huset skall dom. Vissa av dom går på djupet dessutom och kommer in i huset underifrån där myrbekämparna inte har lyckats gräva sig ner.

Så jag får dras med eländet och även i framtiden se alla arter, underarter och kusiner till myrorna trivas, frodas och riktigt asimmilera sig här i huset, kul......

legolas
fun light mot myror, ska prova nästa gång jag/vi åker till thailand
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 249135.ece

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym