Less på lilla landet lagom (Sverige)

 
Ja, sista stycket där "On the other hand, maybe you were an unhappy person burdened by one problem after another in your own country before you came to Thailand. In that case, seek counseling" i länken du gav är nog väldigt vanligt tyvärr, jag brukar säga, många åker inte till Thailand, de åker från Sverige och det är en väldig skillnad.:)

55555 Som taget från sällskapsresan -"Svenskarna åker inte till nånting, dom åker från nånting".:nod:
 
Har inte haft tid att leta upp en länk så du får ta mig som källao_O Förvisso var det 3 år sedan jag slutade min verksamhet här och lagar ändras ganska frekvent i detta land, så jag ringde 2 olika bekanta som har LTD bolag (likt som mig tidigare) och bekräftade att det fortfarande är 7% som gäller. Dom som jag anlitar välrenommerade revisorer (tre olika revisionsfirmor, tre olika städer, oberoende av varandra) som borde ha koll på just detta.
Sen får man hålla koll på att pengarna verkligen har blivit inbetalda till staten, och, ja, alla utbetalningar är verifierade.
Det var inte mycket till bevis, men håll till godo så länge;)
Vill jättegärna tro dig men bara det att jag på nätet hittat info som säger att det är 15% bolags skatt här.
Min revisor litar jag inte ett skit på, hon är duktig på att fixa visum och wp men är inget facit på sånt här precis.
 
Själv bor jag i en Stockholmsförort, få vänner i närheten . Jobbar 3,5 mil bort, inga arbetskamrater från kontoret som orkar/vågar sig hit. Ibland har jag jobbat hemifrån (systemutvecklare), och hör ambulans/polis en gång i kvarten en vardag, detta i en stad med bara 30.000 invånare.

Sedan hälsar jag på hos min kvinna i Thailand på landsbygden, en mindre stad finns 45 minuters bilresa bort. Tyst och lugnt på kvällen, inga bråk, ingen stereo på hög volym, bara syrsor och fåglar på kvällen. En hotellstäderska sade vid förra resan då vi bodde på hotell nära "thaistranden" (nästan inga västerlänningar där) att jag var den lyckligaste Farang hon sett, under varje dag i två veckor... När jag ler i Thailand blir folk väldigt glada, intresserade av att umgås, hjälpa till, gratis i många fall.

Jag passar inte riktigt i Sverige, eller varje fall i Stockholmstrakten där jag bor. Kan nog glömma att hitta lägenhet i lugnare område, har inga resurser att köpa bostadsrätt (exet tog pengarna som fanns). Om man skulle le här i min förort så betraktas man som hånfull eller "gay" :-x ... Och smockan hänger i luften. På kvällen drar gäng omkring och letar efter offer. Många självmord vid pendeltågsspåren. Nästan inget skrivs det om i tidningarna.

Åker om några veckor till henne igen. Vi ska prova att bo en längre tid i hennes lägenhet. Mark är redan köpt av hennes föräldrar för att kunna bygga hus vid ett senare tillfälle.

Går det, så går det... Men jag tror att det blir en väldigt mysig tid med henne efter 57 -årsdagen :) .
 
Jag passar inte riktigt i Sverige, eller varje fall i Stockholmstrakten där jag bor. Kan nog glömma att hitta lägenhet i lugnare område, har inga resurser att köpa bostadsrätt (exet tog pengarna som fanns). Om man skulle le här i min förort så betraktas man som hånfull eller "gay" :-x ... Och smockan hänger i luften. På kvällen drar gäng omkring och letar efter offer. Många självmord vid pendeltågsspåren. Nästan inget skrivs det om i tidningarna.
.


ja tänkte på en del saker... det första att exet tog de pengar som fanns. Många har ju fördomen att asiatiska kvinnor många gånger (eller alltid) är ute efter att skinna sin man/kille... Det är väl så ibland men att det är en speciell egenskap hos asiater har jag svårt att tro. Det verkar som om det är en sak som drabba vem som helst antar jag.

sedan att le mot folk. ja det stämmer nog att man e lite knepig om man ler åt folk i sverige, men det är nog också som ett storstadssyndrom att ju större stan e desto jobbigare e det att dela ut och ta emot leenden. ta tex Bangkok, där jag bodde i 2 år va det som om man låtsades att andra inte fanns.

trots att det för närvarande e diktatur i LOS så tror jag att media där visar vad som händer i samhället till skillnad från Svedala. På västkusten har vi GP och dom visar nyheter utan att vara partisk, men de flesta andra tidningar speciellt kvällstidningarna sållar ju ordentligt och väljer bara ut nyheter som passar deras politiska agenda.
 
http://www.svd.se/opinion/ledarsida...rige-minner-om-parallellsamhallen_4051399.svd

Kanske ni skall bosätta er i en "no-go-zon" så slipper ni sirener från polisbilar... ;) Skämt o sido, det e fördjäkligt men kriminella finns det överallt, speciellt i Thailand. Jag kommer ihåg en snubbe som hävdade inför en kassörska på Svensk kassaservice att "kriminalitet inte finns i Thailand"... tyckte det va kul sagt... Undrar också vart i Thailand han har bott??
 
Själv bor jag i en Stockholmsförort, få vänner i närheten . Jobbar 3,5 mil bort, inga arbetskamrater från kontoret som orkar/vågar sig hit. Ibland har jag jobbat hemifrån (systemutvecklare), och hör ambulans/polis en gång i kvarten en vardag, detta i en stad med bara 30.000 invånare.

Sedan hälsar jag på hos min kvinna i Thailand på landsbygden, en mindre stad finns 45 minuters bilresa bort. Tyst och lugnt på kvällen, inga bråk, ingen stereo på hög volym, bara syrsor och fåglar på kvällen. En hotellstäderska sade vid förra resan då vi bodde på hotell nära "thaistranden" (nästan inga västerlänningar där) att jag var den lyckligaste Farang hon sett, under varje dag i två veckor... När jag ler i Thailand blir folk väldigt glada, intresserade av att umgås, hjälpa till, gratis i många fall.

Jag passar inte riktigt i Sverige, eller varje fall i Stockholmstrakten där jag bor. Kan nog glömma att hitta lägenhet i lugnare område, har inga resurser att köpa bostadsrätt (exet tog pengarna som fanns). Om man skulle le här i min förort så betraktas man som hånfull eller "gay" :-x ... Och smockan hänger i luften. På kvällen drar gäng omkring och letar efter offer. Många självmord vid pendeltågsspåren. Nästan inget skrivs det om i tidningarna.

Åker om några veckor till henne igen. Vi ska prova att bo en längre tid i hennes lägenhet. Mark är redan köpt av hennes föräldrar för att kunna bygga hus vid ett senare tillfälle.

Går det, så går det... Men jag tror att det blir en väldigt mysig tid med henne efter 57 -årsdagen :) .
Läste nånstans om en väst som innehåller en gel och är avsevärt bättre än Kevlar. Prova en sån. Bra mot inte bara assault rifle som buset kör med utan även tyngre grejer, som kommer vad det lider.
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej, har faktiskt redan funderat på det :) , att köpa en väst alltså... I de mest depressiva stunderna.

En bra väst kostade vid förra titten 2000-3000. Sedan kan de ju alltid skjuta mig i huvudet :-x ! Är i bra form och kan lite kampsport men börjar se lite gråhårig ut; jag börjar se alltmer "lättplockad" ut, speciellt för ett helt gäng.

Jag glömde säga att i den förra lägenheten så hörde jag skottlossning varje vecka. I min nya lägenhet har jag bara hört skottlossning ca en gång per kvartal. Men jag uppfattar det som att det blir mer och mer stökigt här också.
 
ja tänkte på en del saker... det första att exet tog de pengar som fanns. Många har ju fördomen att asiatiska kvinnor många gånger (eller alltid) är ute efter att skinna sin man/kille... Det är väl så ibland men att det är en speciell egenskap hos asiater har jag svårt att tro. Det verkar som om det är en sak som drabba vem som helst antar jag.

sedan att le mot folk. ja det stämmer nog att man e lite knepig om man ler åt folk i sverige, men det är nog också som ett storstadssyndrom att ju större stan e desto jobbigare e det att dela ut och ta emot leenden. ta tex Bangkok, där jag bodde i 2 år va det som om man låtsades att andra inte fanns.

trots att det för närvarande e diktatur i LOS så tror jag att media där visar vad som händer i samhället till skillnad från Svedala. På västkusten har vi GP och dom visar nyheter utan att vara partisk, men de flesta andra tidningar speciellt kvällstidningarna sållar ju ordentligt och väljer bara ut nyheter som passar deras politiska agenda.
Exet var en 100% svenska, med flera missbruksproblem som hon dolde väl. Platsade väl att vara med i Skuldfällan, tog ex fler och fler nya lån för att betala gamla.

Bangkok och leenden: Jag fick ex gratis godis på en 7-Eleven där :D , eftersom jag kunde säga några thaiord, räkna på thailändska, "Sii sip Baht, kop kun khrap" :p .

Och så köpte jag flera gånger vatten, kakor, bröd, yoghurt osv under en dag, aldrig alkohol. Led b.l.a av högt blodtryck (fullständigt ovetandes, normalvikt osv,), värmen blev bara för mycket för att tänka på alkohol.

Men personalen började "storle" redan andra gången som jag kom in. "Sabai dee mai.."?

Tänkte gå ut och kolla i storstan på kvällen lite, men däckade efter tredje promenaden till butiken efter kl 19... Sedan upp tidigt för flyget hem till Stockholm.

Apropå media i Thailand: upptäckte igår att det filtrerades på nyheter angående problem med Thai Airways... Hon i Thailand (vi kan kalla henne "Nam" ;)) kunde inte kolla en brittisk tidningsartikel, jag hade inga problem.
 
@YetAnotherLars visst går det att få leenden, dom gånger det händer kan du vara säker pa att det är fran en inflyttad gastarbetare fran Isaan.

visst blir thaimedia cencurerad på order fran nagon myndighet. men jag tror inte medierna sjalva jobbar for att dolja sanningen om vad som sker i samhallet. staten jobbar for att landet skall framsta i battre dager, darfor cencurerar dom. i sverige cencurerar man for att folk skall ga och rosta pa ett visst satt... ganska stor skillnad. efter ett antal ar i LoS lär man sig att leva med det har, man kollar nyheterna ocencurerat pa facebook bland annat.
 
@YetAnotherLars visst går det att få leenden, dom gånger det händer kan du vara säker pa att det är fran en inflyttad gastarbetare fran Isaan.

visst blir thaimedia cencurerad på order fran nagon myndighet. men jag tror inte medierna sjalva jobbar for att dolja sanningen om vad som sker i samhallet. staten jobbar for att landet skall framsta i battre dager, darfor cencurerar dom. i sverige cencurerar man for att folk skall ga och rosta pa ett visst satt... ganska stor skillnad. efter ett antal ar i LoS lär man sig att leva med det har, man kollar nyheterna ocencurerat pa facebook bland annat.
De få gånger som jag ser någon upprepade gånger och inte får ett leende så har det varit på ställen där de är "trötta" på farang :rolleyes: . Speciellt på tidigare ställen på Phuket... Norra karon var betydligt mer turiststressat än södra Karon, där (Norra!) lyckades jag bara få en städerska att le en gång när jag hälsade. Jag har ex gratis blivit Aloe Vera -behandlad när solen överraskande nog lyckades bränna mig. Jag menar, 30 minuter, +30 -faktor => bränd...?
 
http://www.svd.se/opinion/ledarsida...rige-minner-om-parallellsamhallen_4051399.svd

Kanske ni skall bosätta er i en "no-go-zon" så slipper ni sirener från polisbilar... ;) Skämt o sido, det e fördjäkligt men kriminella finns det överallt, speciellt i Thailand. Jag kommer ihåg en snubbe som hävdade inför en kassörska på Svensk kassaservice att "kriminalitet inte finns i Thailand"... tyckte det va kul sagt... Undrar också vart i Thailand han har bott??
Ja, faktiskt finns det ju i alla fall polisbilar här :), än så länge. Vi har (ännu) heller inga problem med bilbränder, "bara" ett dagis, en sopconatiner...

Är lite slö just nu, men kollade statistik för ett par veckor sedan på brottslighet. På de tabellerna låg Sverige klart sämre till, utom på ETT enda område. Som jag har glömt vad det var :confused:...!!! Jag tror Patong, Phuket, Bangkok utmärker sig ganska rejält.

Om det finns pålitlig statistik så är jag väldigt intresserad av statistik för områdena kring Chumphon... Det känns väldigt mycket tryggare än ex Stockholm, alla verkar (efter min tolkning av kroppspråket) oerhört avslappnade i den staden. Många hälsar glatt, säger gärna Sawad dee...

I och för sig blev jag ryggdunkad av en glad militär i Bangkok när jag kom tillbaka efter en titt på Chinatown ett av de dygn som det var utlyst en "curfew" på kvällen. Militären hade satt upp en passage för att "scanna efter metall" (vapen/bomber) till tunnelbanan. Nämnda militär sade något i stil med "No, Sir, I trust you" och skrattade, när jag tänkte visa väskan :rolleyes: .
 
 

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
794
Kun Song
K
I
Svar
54
Visningar
4 K
Ideal_du_Gazaeu
I
A
Svar
13
Visningar
5 K
Anonym
A
A
Svar
14
Visningar
4 K
A
 
Tillbaka
Topp