Less på lilla landet lagom (Sverige)

• Trådstartare Trådstartare MrPancake
  • Start datum Start datum

Nu tycker jag att ni ska vara snälla mot Jonas på hans bröllopsdag. Han är faktiskt en familjefar, har sin hemvist i Thailand, verkar inte hänga på barer. Visst han jobbar inte i Thailand.

Det finns ju olika sätt att leva på, vissa är pensionärer och har en fast inkomst utan att behöva lyfta ett handtag, andra jobbar i Thailand och bor där dygnet runt, andra jobbar hårt i Sverige och sen glassar runt några månader per år. Sen Jonas, Berralund och Babbo som fortfarande har en hemvist.

Sen skulle jag inte ha något emot att byta med Jonas varannan månad, men det är ju en annan sak.

Till mrPancake tror jag utifrån din situation att pbs förslag var bra, som målare är det väl ganska perfa att jobba hårt sex månader och sedan ha ledigt sex månader ...

Men @Phonta visst måste man räknas som fastboende även om man jobbar till sjöss eller har ett jobb utomlands. Med ditt resonemang skulle jag alltså inte vara fastboende i Sverige när jag jobbar som jag gör på ett danskflaggat fartyg? ?

var ar jag skriven ,det ar ju det som galler , dessutom om jag tillbringar 6 man av aret i annat land , da anser jag personligen inte att man ar fastboende .....I vilket fall sa tar det dubbelt sa lang tid att skaffa samma erfarenhet som en RIKTIG fastboende :laugh::laugh::laugh::laugh::p

var ar jag skriven ,det ar ju det som galler , dessutom om jag tillbringar 6 man av aret i annat land , da anser jag personligen inte att man ar fastboende .....I vilket fall sa tar det dubbelt sa lang tid att skaffa samma erfarenhet som en RIKTIG fastboende :laugh::laugh::laugh::laugh::p
Bra att jag bott här nere dubbelt sålänge som dig då så då har vi ju samma erfarenhet om antalet månader räknas.
Sen kanske man lever olika liv och har olika erfarenhet.

Är väl som ni säger ang OT.
Jag får va lite tydligare i framtida trådar jag skapar ;)

Som målare/snickare funkar de absolut utmärkt att jobba satan i 6mån sen va ledig. Men de förutsätter att man har jobb där man kan jobba på som en galning.
Vi jobbar mycke mot privat kunder och alla vill inte ha hantverkarna där på kvällar/helger.

Men rätt mycke pengar som måste in för att man ska kunna backa upp den tid man är borta..

Är väl som ni säger ang OT.
Jag får va lite tydligare i framtida trådar jag skapar ;)

Som målare/snickare funkar de absolut utmärkt att jobba satan i 6mån sen va ledig. Men de förutsätter att man har jobb där man kan jobba på som en galning.
Vi jobbar mycke mot privat kunder och alla vill inte ha hantverkarna där på kvällar/helger.

Men rätt mycke pengar som måste in för att man ska kunna backa upp den tid man är borta..
Voine voine.. en målare, nu får du Phonta & Hans Svensson efter dig ;)

Oavsett så lycka till :)

Du kan ju börja måla för Baboo, bra lön och då kan du bo i Thailand. Baboo är ju chef så han fixar lätt ett jobb till dig.

Annars är det små utgifter som gäller..

Bra att jag bott här nere dubbelt sålänge som dig då så då har vi ju samma erfarenhet om antalet månader räknas.
Sen kanske man lever olika liv och har olika erfarenhet.

Tydligen är det dock så att vissa inte har förmågan att se sin omgivning , beror ju på om man är klar i skallen eller befinner sig i ett lyckorus ,om det orsakats av kärlek eller rödvin har ju mindre betydelse :rolleyes:

Du kan ju börja måla för Baboo, bra lön och då kan du bo i Thailand. Baboo är ju chef så han fixar lätt ett jobb till dig.

Annars är det små utgifter som gäller..
Tror inte han är industrimålare men om det inte hade varit så dåliga tider med jobb på nordsjön så hade jag rekommenderat honom att skola om sig till industrimålare och ta norskt fagbrev och sedan börja jobba 2-4 rotation.. mycket fritid, bra jobb och hyffsat betalt.

Av alla mina tokiga beslut i livet så var ett av de bästa när jag tog beslutet att jag ville ut på nordsjön och då började ta de utbildningar och jobb som krävdes för att komma ut dit.. snart varit där ute i 5 år och hoppas jag får ha liknande jobb och rotation tills pensionen.

Det är intressant att läsa inläggen här i tråden för jag tycker att ingen har rätt eller fel. Alla har vi olika förutsättningar/erfarenheter och motiv.
Jag tänkte bidra lite med mina tankar/erfarenheter som du kan använda i din analys senare.

Att du kan jobba i 6 månader är alldeles underbart. Ett tips är att du reggar ett bolag (detaljer på hur man startar ett bolag behöver vi inte diskutera här) i Thailand. Det finns sen lösningar på hur du kan fakturera dina kunder som inte accepterar en faktura från Thailand. Fördel med detta? Är du mindre än 6 månader så är du inte skattepliktig i Sweden. Om du sköter bokföringen själv så behöver jag inte berätta vilken vinst du gör genom att slippa soc avg osv. Så gjorde jag själv i 4 års tid för ett par år sedan, och ska göra det denna sommaren också. Kort sagt, en årslön på 6 månaders jobb. Skulle vilja påstå att det blir mer för jag körde på i 70-80 timmar i veckan för jag hade ett mål och en biljett ett visst datum så ett halvårs slit orkar man med rent mentalt.

Att ta kalkylerade risker tycker jag är bra. Att inte ta risker är att jobba 7-4 o sluta som fattigpensionär. Men att ta risker utan att vara medveten om innebörden är nästan ännu värre.

Träffade min dåvarande fru en vecka innan hemresa. Blev dyrt med alla telefonsamtal så jag skickade ner pengar så hon kunde köpa sig en dator.
(jag försöker inte kapa din tråd, utan snara så du förstår mitt tankesätt)
Eftersom jag inte ingår i kretsen "barbesökare" så hade jag en annan umgängeskrets (jag har bott i Thailand till och från i 10 år). Har hört alla storys om hur lurade faranger har blivit hit och dit, blev nästan lite mobbad av de som jag inte umgicks med så ofta hur dum jag var att skicka pengar...
Min analys var att ett datorköp har jag råd att förlora, en annan umgängeskrets borde minska riskerna. Tänk om jag hade lyssnat på de allsmäktiga allvetarna. För att göra denna storyn kort, så ja vi skilde oss i Sverige men det var på grund av att jag inte ville bo där. Jag bor i huset vi gemensamt byggde, vi är fortfarande supergoda vänner. Ville bara påpeka det eftersom det nästan alltid bara skrivs en massa skit om dessa underbara tjejer.

Jag kan inte alla dina detaljer men som det ser ut så har du alla förutsättningar för att åka iväg. Spelar du korten rätt så efter 6 månaders jobb påbörja ditt husbygge. Nu är juh iof kursen katastrof... Kan rekommendera dig dock att innan du/ni bestämmer er för var ni ska bygga så spendera en hel del tid där. Passa på att lära dig grundläggande fraser på thai. Lär dig kulturen, inte genom vad andra berättar eller skriver om, utan observera själv. Allt är inte guld och gröna skogar men det lär du uppleva så småningom.
Hur du för dig, hur du talar kommer att avgöra om du blir respekterad eller ej. Inte hur mycket pengar du strör omkring dig.

Friskt vågat hälften vunnet, kolla bara upp riskerna på vad du kan förlora och om du klarar en återhämtning. Sen är vi återigen alla olika, jag brände mina broar och körde på men det passar inte alla.

Kan lägga till att jag gjort dåliga affärer i Thailand men jösses så lärorikt det är.

Om du är 40+ och inte avslutat gymnasium så kan du skicka ett PM så har jag ett guldtips till;)

Go for it:nod: man ska följa sin passion

Betydligt billigare att lära sig av andras dåliga affärer så att uppmana grabben till att bygga ett hus i Thailand är väl inget bra råd?

Jag har hoppat väldigt mycket mellan olika inkomster här. Mycket som man bör veta innan man bestämmer sig för att jobba här, många regler att följa.
Jag har jobbat både över och under ytan, jag rekommenderar ingen att jobba utan arbetstillstånd här, eller med jobb som utlänningar inte har rätten att jobba med. Samtidigt är det mesta här ungefär som hemma. Ställer du dig och spelar musik på gatan för att få in några extra baht är det tekniskt sett att bryta mot regelboken, men knappast som att någon bryr sig - varken här eller i Sverige - så länge ingen annan bryr sig och anmäler det hela. vilket är vad som till och från rensar upp bland faranger som sitter och säljer saker på gatorna, lagar gatumat eller säljer lotter etc. (inget av detta är vidare glamoröst och bör inte eftersträvas av någon om andra alternativ finns...)

Jobba lagligt här utan kandidatexamen är svårt om man inte har investeringar och kan starta eget, eller är grym på att sälja och börjar jobba för Diakrit, Orange Link eller annat tele-jobb på Svenska. Som Engelsklärare utan utbildning får du max 20-30k baht/månad. Dessutom är det extremt stor risk att du hamnar i fällan där de säger "vi ger arbetstillstånd, men du måste först visa att du kan jobba här, sedan kommer det dröja, och dröja, och dröja... Tills du en dag inser att de inte har för avsikt att ge arbetstillstånd alls.

har man inte allt fixat innan man flyttar hit så är risken stor att man slår ihop på vägen. Krävs en viss typ av människor för att hitta trygghet i en otrygg vardag och lära sig ett helt nytt system för att sedan dyka in i det så som man själv föredrar.

Jag tycker alla bör följa sina drömmar, gör man misstag så lär man sig av dem på vägen. Tycker det kommit massa bra tips i denna tråd dock. Se till så du inte slutar med "Expatitis" :D http://www.chiangraitimes.com/expatitis-in-thailand-is-your-glass-half-empty-or-half-full.html

Nu var det inte det som var en dålig affär. En separation kan alla drabbas av och inget man direkt kan förutse. En dålig affär kan vara att man installerar toaletten till en kund som jag har på min avatar:)

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
877
Kun Song
K
I
Svar
54
Visningar