Livet på landet

• Trådstartare Trådstartare Kun Song
  • Start datum Start datum

K

Kun Song

Gäst
Bonden körde fram till grannens gård och knackade på.
En grabb på kanske 9 år öppnade. "Är din far eller mor hemma" frågade bonden.
"Näe , dom for till stan" sa pojken. Din bror då, Oskar ? Är han hemma ? frågade bonden.
"Näe han följde med far och mor till stan" sa pojken.
Bonden stod när några minuter och skiftade vikten från den ena foten till den andra, funderade och mumlade för sig själv.
"Jag vet var redskapen är, om du vill låna något, så talar jag om för pappa sen att du varit och lånat sa pojken.
"Näe , sade bonden besvärat" Jag vill gärna prata med din far. Det gäller din bror Oskar som har gjort min dotter Karin med barn"
Pojken funderade en stund. "Då måste du nog prata med far om det". Jag vet att han tar 500 kronor för en betäckning med tjuren och 50 kronor för galten, men jag har ingen aning vad han tar för Oskar.

Här ute på landet var det en dam som hade skaffat 5 smågrisar eller kultingar som hon skall föda upp till slaktvikt och sälja dem.
Smågrisarna kostade 2.200 Baht styck som var 45 dagar gamla och endast male grisar, som växer snabbast.
Smågrisarna kom från en stor farm och var stora för den åldern.
Hon beräknade fodret skall kosta ca 3000 Baht för varje gris och efter 4 månader är de ca 100 kg levande vikt.
Efter 4 månader är det inte lönsamt att utfodra grisarna därför de äter för mycket vad de ger viktökning.
Nu ligger priset på 65 Baht per kg för levande vikt för grisar.
Det skulle medföra att hon gör en vinst efter foder och inköp av smågrisen på ca 1300 Baht.
Sedan tillkommer utgift för vatten och el.
En grisuppfödare kan räkna med en vinst på 700-1000 Baht på varje gris, som stämmer in vad en annan person sade om grisuppfödning, som har lång erfarenhet av småskalig grisuppfödning.
Vanligen säljer de grisarna privat när någon har party, då är det vanligt de köper in 3-4 grisar för partyt och det kan även bli fler, därför har de ingen svårighet att få avsättning för grisarna.

Den här damen som föder upp 5 grisar ansåg att det var en trevlig sysselsättning att ha de här djuren att ta hand om. Grisen är ett intelligent djur och även renlig inte som många tror, därför är det nödvändigt att hålla rent i boxen. Hon hade en automatisk grej som gjorde att grisarna drack själva från en tapp och en stor tank med vatten, sedan hade hon en rund automatisk foderbehållare som gjorde att grisarna åt när de blev hungriga och den var alltid fylld med foder.
Damen hade låtit göra en enkel byggnad med betonggolv och några varv blocksten runtom och plåttak.
Sedan hade hon moskitnät runtom, så grisarna såg ut må bra i boxen, som också gör att de växer bra och snabbt .
Av svingödseln gjorde hon någon kompost, men jag märkte ingen lukt från den här grisuppfödningen och jag tror att det har att göra med fodret som de ger dem. Thailand har en mycket stor fläskproduktion och fodret kommer från egna grödor som till mindre farmare säljs i 30 kg säckar och till stora farmare kommer de i tankbilar som går upp i silos.
En mindre farmare kan få ned foderkostnaden genom att köpa avfall när de mal riset. När riset mals går skalet bort, men för att få vitt ris går också en stor del av näringen och fibrer bort som kan köpas från riskvarnarna för en låg summa och är lämpligt att blanda ut med grisfodret.
Den här damen såg med grisuppfödningen att det blir en sparad slant i slutändan, att det är lätt att strula bort pengar på annat, men foder måste gå först och sedan när hon säljer alla 5 grisarna får hon en större summa som hon kan köpa något vettigt. Det måste ses som en klok tanke, därför damerna tappar mycket pengar i byarna på lotteri köp, det finns illegal lotteri som ger bra vinstmöjligheter, som de köper på nummer mot det stora statliga lotteriet.
Varje gång det är dragning på det stora lotteriet är det en stor händelse i byn därför väldigt många satsar på de här numren med olika kombinationer. De här numren kan det vara munken som ger dem och vissa drömmer också om nummer kombinationer, populärt är också att ta nummer från bilar och andra motorfordon.
Det händer att någon vinner även en större summa men de försvinner snabbt, därför vid nästa lotteri inköp satsar de mycket hårdare än tidigare, därför försvinner vinstpengarna mycket snabbt och mer därtill.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
I
Svar
54
Visningar