YES!!! Äntligen... Hittade länken hos skattemyndigheten.
http://www.skatteverket.se/foretago...3e23bf6db800064933.html?q=ej+fast+driftställe
Saxar lite med kommentarer.
"Om ett utländskt företag ska betala inkomstskatt i Sverige avgörs av om företaget har ett fast driftställe i Sverige eller inte"
"Fast driftställe enligt huvudregeln
Ett fast driftställe definieras enligt huvudregeln som en stadigvarande plats för affärsverksamhet varifrån verksamheten helt eller delvis bedrivs. Tre förutsättningar måste vara uppfyllda för att ett fast driftställe ska anses föreligga:
- det ska finnas en särskild plats för affärsverksamheten
- platsen ska användas stadigvarande och
- affärsverksamhet ska helt eller delvis bedrivas från platsen."
"
Under huvudregeln finns en lista med
exempel på vad ett fast driftställe kan vara
- en plats för företagsledning
- en filial
- ett kontor
- en fabrik
- en verkstad
- en gruva
- en olje- eller gaskälla
- ett stenbrott eller en annan plats för utvinning av naturtillgångar
- en plats för byggnads-, anläggnings- eller installationsverksamhet
- en fastighet som är en lagertillgång i näringsverksamhet."
Så chaufförer, snickare och annat löst folk går fria här. Vi har inget fast driftställe. (bekräftat som jag nämnde innan från skatteverkets egen personal).
"
Årligen återkommande verksamhet under kortare tid
Affärsverksamhet som årligen
återkommer till samma plats kan ses som stadigvarande även om den pågår kortare tid än sex månader per år. Affärsverksamheten ska bedrivas mer än två till tre månader per år för att anses som stadigvarande. Att verksamheten pågår i tre månader under en period av tre år innebär därför normalt att det handlar om ett fast driftställe."
Detta för att klämma åt typ bärplockare.
En snickare går sällan till Storgatan 10 o snickrar år efter år. Jag löser det med olika åkerier eller dess filialer. Inte samma plats alltså.
"
Förberedande eller biträdande art
Om den verksamhet som bedrivs i Sverige uteslutande är av förberedande eller biträdande art rör det sig inte om ett fast driftställe."
Biträdande art är juh också ganska flexibelt.
"
Utländska bemanningsföretag
Ett bemanningsföretags kärnverksamhet består i att skaffa uppdrag, rekrytera personal och bemanna uppdragen. Ett utländskt företag som bedriver bemanningsverksamhet
från en stadigvarande plats i Sverige har därför ett fast driftställe här, förutsatt att övriga villkor är uppfyllda."
Här klämde nageln lite hos skatteverket (klart dom vill ha stålarna) men jag hade ingen "stadigvarande plats i Sverige". Inget kontor, ingen anställd personal som säljare, ingenting. När detta blev klart så blev hon tillmötesgående och ringde upp min kund att allt var grönt.
"
Beroende representant
Ett utländskt företag kan ha ett fast driftställe i Sverige även om det inte har någon stadigvarande plats som verksamheten helt eller delvis bedrivs från. Det räknas t.ex. som ett fast driftställe om en person är verksam för ett utländskt företag i Sverige och har en fullmakt som han eller hon regelbundet använder för att ingå avtal för det utländska företagets räkning."
Se ovan
Go go gott folk
Och som jag säger till mina vänner -Läs på spelreglerna innan ni fuskar