Less på lilla landet lagom (Sverige)

• Trådstartare Trådstartare MrPancake
  • Start datum Start datum

Du har rätt i det du skriver @Banglassi men han har redan sin inkomst klar genom jobbet i Sverige. Och det behövs inget WP i Thailand för att jobba i Sverige genom ett thaibolag.

Ah, skummade igenom alla meddelanden så missade det om att jobb var klart. Och jag hade faktiskt inte en aning. Trodde det behövdes arbetstillstånd för precis alla former av jobb här(?) så även internetbaserade jobb från utlandet eller för volontärer, har t.o.m. hört att de som leker på börsen inte har rätt att göra det heller här, knappast som att någon bryr sig dock. Reglerna är diffusa när det gäller arbetstillstånd och liknande aktiviteter. Det står en sak på pappret, men de säger en annan när man frågar dem.
(ska gå tillbaka och läsa det jag missade :wai: )

Du har rätt igen @Banglassi , börja gilla dig:laugh:.
Så som jag drev mitt bolag med att jobba i Sverige för att slippa skatt samt att tjäna pengar i Thailand väckte många svartsjuka människor, så det ledde till att jag blev anmäld både här o där. Vilket jag nu med trygghet kan säga att det funkar på detta vis. Efter ett kort samtal med skatteverket så fick jag handläggaren att kontakta min kund och förklara att allt gick rätt till och i Thailand så blev det också utträtt eftersom jag inte utförde ngt arbete här. Det tog lite tid för dom att förstå eftersom det är tydligen lite ovanligt men personligen så tycker jag det är ett perfekt sätt att tjäna pengar på:nod:

Och vad gäller pensioner osv så har @MrPancake som egenföretagare redan koll på den biten.
Kul att man kan bidra lite:wai:

Låter väldigt intressant @Pjodd !
Måste kolla upp den möjligheten mer sen. Vi sparar nu för framtida investeringar, men vi har båda ett litet lass av skulder att beta av innan, plus göra en hållbar affärsplan. Är inte helt säker på vad det blir ännu, vi har en del alternativ som vi planerat fram med åren, beror lite på ekonomi och regler, men kan vi göra på ditt sätt tar det bort en hel del problem! :D

Du har rätt i det du skriver @Banglassi men han har redan sin inkomst klar genom jobbet i Sverige. Och det behövs inget WP i Thailand för att jobba i Sverige genom ett thaibolag.
Nej men det krävs att arbetet utförs utanför Sveriges
Du har rätt igen @Banglassi , börja gilla dig:laugh:.
Så som jag drev mitt bolag med att jobba i Sverige för att slippa skatt samt att tjäna pengar i Thailand väckte många svartsjuka människor, så det ledde till att jag blev anmäld både här o där. Vilket jag nu med trygghet kan säga att det funkar på detta vis. Efter ett kort samtal med skatteverket så fick jag handläggaren att kontakta min kund och förklara att allt gick rätt till och i Thailand så blev det också utträtt eftersom jag inte utförde ngt arbete här. Det tog lite tid för dom att förstå eftersom det är tydligen lite ovanligt men personligen så tycker jag det är ett perfekt sätt att tjäna pengar på:nod:

Och vad gäller pensioner osv så har @MrPancake som egenföretagare redan koll på den biten.
Kul att man kan bidra lite:wai:
Betalade du inte skatt varken i Sverige eller i Thailand?

Nej men det krävs att arbetet utförs utanför Sveriges

Betalade du inte skatt varken i Sverige eller i Thailand?

Ingen skatt eller arbetsgivaravgifter i Sverige, däremot 7% på vinsten i thaibolaget (vilket enkelt förklarat är aktieudelningen) som i praktiken är fakturabeloppet då jag inte kluddade med avdrag osv. Visst, kunde göra avdrag på flygbiljett osv men orka klydda för 7%.
Jag ÄR en klydderöv när det gäller att förklara sakero_O. Hoppas ni har förståelse för det;)
0% skatt till Sverige, 7% skatt till Thailand på fakturabeloppet, sen är pengarna vita, skattade och fina. 100% lagligt i båda länderna. Sen som Benglassi nämnde så kan man efterhand tänja på gränserna (på egen risk). För 20.000 Baht så skattade jag noll i två år i Thailand. Men då vill jag lägga till att det kändes inte så bra. För de första två åren som jag skattade så fick juh faktist byn in skattepengar. Grusvägen blev betongsatt och gissa var? jo med start utanför mitt hus mot huvudvägen. Dom visste var pengarna kom ifrån. Eftersom det är en viss fördröjning i att pengarna hamnar i byn så njöt jag i början av att inte betala skatt. Men efter det så kändes det såååå jäkla fel.

Ingen skatt eller arbetsgivaravgifter i Sverige, däremot 7% på vinsten i thaibolaget (vilket enkelt förklarat är aktieudelningen) som i praktiken är fakturabeloppet då jag inte kluddade med avdrag osv. Visst, kunde göra avdrag på flygbiljett osv men orka klydda för 7%.

Jag ÄR en klydderöv när det gäller att förklara sakero_O. Hoppas ni har förståelse för det;)
0% skatt till Sverige, 7% skatt till Thailand på fakturabeloppet, sen är pengarna vita, skattade och fina. 100% lagligt i båda länderna. Sen som Benglassi nämnde så kan man efterhand tänja på gränserna (på egen risk). För 20.000 Baht så skattade jag noll i två år i Thailand. Men då vill jag lägga till att det kändes inte så bra. För de första två åren som jag skattade så fick juh faktist byn in skattepengar. Grusvägen blev betongsatt och gissa var? jo med start utanför mitt hus mot huvudvägen. Dom visste var pengarna kom ifrån. Eftersom det är en viss fördröjning i att pengarna hamnar i byn så njöt jag i början av att inte betala skatt. Men efter det så kändes det såååå jäkla fel.

Noll skatt och noll i pension.
Min granne har ej pension, han håller nu på att sälja sitt ,för att pengarna är slut. Dessutom hjärtfel samt socker.

YES!!! Äntligen... Hittade länken hos skattemyndigheten. http://www.skatteverket.se/foretago...3e23bf6db800064933.html?q=ej+fast+driftställe

Saxar lite med kommentarer.
"Om ett utländskt företag ska betala inkomstskatt i Sverige avgörs av om företaget har ett fast driftställe i Sverige eller inte"

"Fast driftställe enligt huvudregeln
Ett fast driftställe definieras enligt huvudregeln som en stadigvarande plats för affärsverksamhet varifrån verksamheten helt eller delvis bedrivs. Tre förutsättningar måste vara uppfyllda för att ett fast driftställe ska anses föreligga:

• det ska finnas en särskild plats för affärsverksamheten
  • platsen ska användas stadigvarande och
  • affärsverksamhet ska helt eller delvis bedrivas från platsen."
"
Under huvudregeln finns en lista med exempel på vad ett fast driftställe kan vara

• en plats för företagsledning
  • en filial
  • ett kontor
  • en fabrik
  • en verkstad
  • en gruva
  • en olje- eller gaskälla
  • ett stenbrott eller en annan plats för utvinning av naturtillgångar
  • en plats för byggnads-, anläggnings- eller installationsverksamhet
  • en fastighet som är en lagertillgång i näringsverksamhet."
Så chaufförer, snickare och annat löst folk går fria här. Vi har inget fast driftställe. (bekräftat som jag nämnde innan från skatteverkets egen personal).

"
Årligen återkommande verksamhet under kortare tid
Affärsverksamhet som årligen återkommer till samma plats kan ses som stadigvarande även om den pågår kortare tid än sex månader per år. Affärsverksamheten ska bedrivas mer än två till tre månader per år för att anses som stadigvarande. Att verksamheten pågår i tre månader under en period av tre år innebär därför normalt att det handlar om ett fast driftställe."

Detta för att klämma åt typ bärplockare.
En snickare går sällan till Storgatan 10 o snickrar år efter år. Jag löser det med olika åkerier eller dess filialer. Inte samma plats alltså.

"
Förberedande eller biträdande art
Om den verksamhet som bedrivs i Sverige uteslutande är av förberedande eller biträdande art rör det sig inte om ett fast driftställe."

Biträdande art är juh också ganska flexibelt.

"
Utländska bemanningsföretag
Ett bemanningsföretags kärnverksamhet består i att skaffa uppdrag, rekrytera personal och bemanna uppdragen. Ett utländskt företag som bedriver bemanningsverksamhet från en stadigvarande plats i Sverige har därför ett fast driftställe här, förutsatt att övriga villkor är uppfyllda."

Här klämde nageln lite hos skatteverket (klart dom vill ha stålarna) men jag hade ingen "stadigvarande plats i Sverige". Inget kontor, ingen anställd personal som säljare, ingenting. När detta blev klart så blev hon tillmötesgående och ringde upp min kund att allt var grönt.

"
Beroende representant
Ett utländskt företag kan ha ett fast driftställe i Sverige även om det inte har någon stadigvarande plats som verksamheten helt eller delvis bedrivs från. Det räknas t.ex. som ett fast driftställe om en person är verksam för ett utländskt företag i Sverige och har en fullmakt som han eller hon regelbundet använder för att ingå avtal för det utländska företagets räkning."

Se ovan

Go go gott folk:nod:
Och som jag säger till mina vänner -Läs på spelreglerna innan ni fuskar

Ett förtydligande ang pensionen.

Det går till så här för oinvigda, att om du får ut efter skatt 100 kr/tim så kan man som företagare fakturera 200 utan att skämmas. För det är det det kostar med källskatt, soc avg osv.
Så en hunding ner i min ficka oavsett om jag är anställd eller ej.
Sen den andra hundringen om jag väljer att vara egen o slippa betala skatt kan jag välja att betala en pensionsförsäkring, köpa guld, köpa mark eller helt enkelt supa upp den. Friheten är din. Jag föredrar att bestämma själv över den hundralappen som staten annars skulle snott

EDIT
Som svensk har man alltid rätt till garantipension om man fixar en adress i Sverige eller EU

Ett förtydligande ang pensionen.

Det går till så här för oinvigda, att om du får ut efter skatt 100 kr/tim så kan man som företagare fakturera 200 utan att skämmas. För det är det det kostar med källskatt, soc avg osv.
Så en hunding ner i min ficka oavsett om jag är anställd eller ej.
Sen den andra hundringen om jag väljer att vara egen o slippa betala skatt kan jag välja att betala en pensionsförsäkring, köpa guld, köpa mark eller helt enkelt supa upp den. Friheten är din. Jag föredrar att bestämma själv över den hundralappen som staten annars skulle snott

EDIT
Som svensk har man alltid rätt till garantipension om man fixar en adress i Sverige eller EU

Skulle det vara någon tröst tycker du 555

Blir ju betydlig mer i pension om man själv sparar det man annars skulle skattat i sverige.
Men 7% i bolags skatt, enligt info jag funnit är det 15% som gäller?

Jag har hoppat väldigt mycket mellan olika inkomster här. Mycket som man bör veta innan man bestämmer sig för att jobba här, många regler att följa.
Jag har jobbat både över och under ytan, jag rekommenderar ingen att jobba utan arbetstillstånd här, eller med jobb som utlänningar inte har rätten att jobba med. Samtidigt är det mesta här ungefär som hemma. Ställer du dig och spelar musik på gatan för att få in några extra baht är det tekniskt sett att bryta mot regelboken, men knappast som att någon bryr sig - varken här eller i Sverige - så länge ingen annan bryr sig och anmäler det hela. vilket är vad som till och från rensar upp bland faranger som sitter och säljer saker på gatorna, lagar gatumat eller säljer lotter etc. (inget av detta är vidare glamoröst och bör inte eftersträvas av någon om andra alternativ finns...)

Jobba lagligt här utan kandidatexamen är svårt om man inte har investeringar och kan starta eget, eller är grym på att sälja och börjar jobba för Diakrit, Orange Link eller annat tele-jobb på Svenska. Som Engelsklärare utan utbildning får du max 20-30k baht/månad. Dessutom är det extremt stor risk att du hamnar i fällan där de säger "vi ger arbetstillstånd, men du måste först visa att du kan jobba här, sedan kommer det dröja, och dröja, och dröja... Tills du en dag inser att de inte har för avsikt att ge arbetstillstånd alls.

har man inte allt fixat innan man flyttar hit så är risken stor att man slår ihop på vägen. Krävs en viss typ av människor för att hitta trygghet i en otrygg vardag och lära sig ett helt nytt system för att sedan dyka in i det så som man själv föredrar.

Jag tycker alla bör följa sina drömmar, gör man misstag så lär man sig av dem på vägen. Tycker det kommit massa bra tips i denna tråd dock. Se till så du inte slutar med "Expatitis" :D http://www.chiangraitimes.com/expatitis-in-thailand-is-your-glass-half-empty-or-half-full.html

Ja, sista stycket där "On the other hand, maybe you were an unhappy person burdened by one problem after another in your own country before you came to Thailand. In that case, seek counseling" i länken du gav är nog väldigt vanligt tyvärr, jag brukar säga, många åker inte till Thailand, de åker från Sverige och det är en väldig skillnad.:)

Är det liknande upplägg dom Farang staffing/Nordic staffing kör med?

Ba Boo vad är det för fel på din blogg
Ingen aning.. verkar som alla bloggsida.se inte funkar, men ganska vanligt att det strular där.

Har inte varit inne o kollat på länge (först va jag på jobb i 2 veckor o nu på Phuket) men såg idag att den inte funkar.

Blir ju betydlig mer i pension om man själv sparar det man annars skulle skattat i sverige.
Men 7% i bolags skatt, enligt info jag funnit är det 15% som gäller?

Har inte haft tid att leta upp en länk så du får ta mig som källao_O Förvisso var det 3 år sedan jag slutade min verksamhet här och lagar ändras ganska frekvent i detta land, så jag ringde 2 olika bekanta som har LTD bolag (likt som mig tidigare) och bekräftade att det fortfarande är 7% som gäller. Dom som jag anlitar välrenommerade revisorer (tre olika revisionsfirmor, tre olika städer, oberoende av varandra) som borde ha koll på just detta.
Sen får man hålla koll på att pengarna verkligen har blivit inbetalda till staten, och, ja, alla utbetalningar är verifierade.
Det var inte mycket till bevis, men håll till godo så länge;)

Skulle det vara någon tröst tycker du 555

Inte för din granne i nuläget. Det är alltid tråkigt när det går illa för ngn. Men utan att låta taskig eller fördömande så måste man ta eget ansvar för de pengar som egentligen inte tillhör en själv. Med det menar jag den hundringen som vi aldrig skulle sett eller haft i fickan som vanliga anställda (förlåt, 93kr efter Thaiskatten).
Det är samma princip som sänker många nya enskilda firmor i Sverige. -Oj, momsen ska den betalas nu... Ett år senare.
Bara för man flyttar till "flummiga" Thailand, får man inte tappa omdömet.

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
881
Kun Song
K
I
Svar
54
Visningar