Löner

Vilken bruttoinkomst har du per månad?

• Över 50 000

Röster: 7 29.2%
  • 35 001 - 50 000

Röster: 7 29.2%
  • 25 001 - 35 000

Röster: 3 12.5%
  • 15 001 - 25 000

Röster: 5 20.8%
  • Under 15 000

Röster: 2 8.3%

• Totala väljare
    24

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"areeya " sa:
Det har väl inget med din statliga pension att göra...Privata och tjänstepensioner väljer ju ALLA hur lång utbetalningstid man vill ha....undanflykter på osanningar....Hur 10 000 kr netto =18 000 kr netto..."huga" professorn har nog "ljugit sej ur kjolen" ;D ;D ;D ;D....prata om virrighet... :xmas_smiley:

Härligt/Tråkigt när nån så uppenbart söker konfrontation!!

På tal om löner så hur mäter man eg hur framgångsrik nån har varit i sitt liv?

Kan man säga att nån som går i pension utan att äga några fasta tillgångar och med knappt en månadslön på banken och inte har lyckats fixa nåt mer en vanlig folkpension efter ett helt arbetsliv är nåt annat än en riktig looser?

Den som inte har några pengar vid tex vid 80 årsåldern har förhoppningsvis haft en bra och roligt liv, den som har kvar en massa pengar och fastigheter vid samma ålder måste ha haft en tråkigt liv. Det enda nöjet den personen har haft är ju bara att se att en massa siffror stiger var månad men gör inget med dom.

"Kycklingen " sa:
Den som inte har några pengar vid tex vid 80 årsåldern har förhoppningsvis haft en bra och roligt liv, den som har kvar en massa pengar och fastigheter vid samma ålder måste ha haft en tråkigt liv. Det enda nöjet den personen har haft är ju bara att se att en massa siffror stiger var månad men gör inget med dom.
Tänkte mer på dem som precis går i pension efter ett helt arbetsliv.

"bson " sa:
Tänkte mer på dem som precis går i pension efter ett helt arbetsliv.
Han kan ju ha haft extremt kul ... tror det är svårt att mäta genom sparat kapital ... däremot kanske han inte kommer ha en kul ålderdom ...

"Janne " sa:
Han kan ju ha haft extremt kul ... tror det är svårt att mäta genom sparat kapital ... däremot kanske han inte kommer ha en kul ålderdom ...

Visst men det är ju inget som omgivningen ser.
Men låt säga nu att personen dessutom anser sig vara gudsallsmäktig själv och kan lära alla andra allt om allt men själv inte har lyckats spara ihop ens till en ny cykel så kan man då tycka annat än att det är en stor looser?

"Kycklingen " sa:

Håller inte med :)
Ungefär som att plantera ett fruktträd.. det kostar att plantera det och tar en del tid att sköta det, men varje år så ger det frukt.. skall man då hugga ner trädet veckan innan man dör eller skall man låta trädet stå kvar så att barn och barnbarn kan få skörda?
Betänk oxå att efter ex antal skördar så har frukten betalat vad trädet kostade att köpa och plantera.

"Janne " sa:

Verkar som om man har god ekonomi så har man haft ett trist liv och har man dålig ekonomi så har man haft ett rikt liv.. är ju precis tvärtom..

Man hör ofta -va fan sparar du för o investerar för, tänk om du dör i morron..
Jo men tänk om jag lever och är i god vigör till 93 och levt som en fattigpensionär i 30 år.

Nej mitt mål är att ha god ekonomi, mycket fritid och leva som en Kung..

Om jag blir sjuk skall jag veta att jag har pengar sparade och goda försäkringar så jag slipper oroa mig sådant oxå i allt elände..
Dör jag i morgon vill jag att min familj skall slippa att bli utslängda från hus o hem utan de skall kunna i lugn och ro välja hur de vill fortsätta sina liv.
Har man bra livförsäkringar, låga skulder och en slant på banken så är det en enorm trygghet och i mitt fall känner jag inte att jag sparar in på något utan lever gott, äter gott gör i stort sett vad jag vill, köper det jag vill ha.. däremot kastar jag inte pengar i sjön på skit.

"BaBoo " sa:
Verkar som om man har god ekonomi så har man haft ett trist liv och har man dålig ekonomi så har man haft ett rikt liv.. är ju precis tvärtom..

Man hör ofta -va fan sparar du för o investerar för, tänk om du dör i morron..
Jo men tänk om jag lever och är i god vigör till 93 och levt som en fattigpensionär i 30 år.

Nej mitt mål är att ha god ekonomi, mycket fritid och leva som en Kung..

Om jag blir sjuk skall jag veta att jag har pengar sparade och goda försäkringar så jag slipper oroa mig sådant oxå i allt elände..
Dör jag i morgon vill jag att min familj skall slippa att bli utslängda från hus o hem utan de skall kunna i lugn och ro välja hur de vill fortsätta sina liv.
Har man bra livförsäkringar, låga skulder och en slant på banken så är det en enorm trygghet och i mitt fall känner jag inte att jag sparar in på något utan lever gott, äter gott gör i stort sett vad jag vill, köper det jag vill ha.. däremot kastar jag inte pengar i sjön på skit.
Håller med men frågan var om man är en looser om man inte har något sparat och ingen pension vid 65. Man kanske bara valt leva livet bränt allt pch haft super kul ... vill inte kalla det looser ... man kanske har vänner som bjuder tillbaks ... men jag skulle göra som du ... men på mitt sätt, dvs jobbar några timmar varje dag och vara nära de jag älskar det är fritid för mig ...

"bson " sa:
Visst men det är ju inget som omgivningen ser.
Men låt säga nu att personen dessutom anser sig vara gudsallsmäktig själv och kan lära alla andra allt om allt men själv inte har lyckats spara ihop ens till en ny cykel så kan man då tycka annat än att det är en stor looser?

Vad menar du med "att det är inget som omgivningen ser"?

Jag vet att jag är annorlunda, men om eller den dagen jag blir pensionär då skiter jag fullkomligt om omgivningen ser mig som rik eller en looser. Tyck om mig för den jag är och inte vad jag har på banken, detsamma anser jag idag även om det är ett antal år kvar till pension.

Intressant och goda tankar från er alla.
Men personligen anser jag nog att om man inte lyckats spara mycket mer än en månadslön under hela sitt arbetsliv och bara får sina 10.000 i pension så har man misslyckats rejält. Vad är vitsen med att bli pensionär och få några friska år med full frihet att göra vad man vill om man knappt har råd att gå utanför dörren?

Jag dör hellre med en bra slant på banken och vet att mina efterlevande får det bra än blir en fattig pensionär. Och skulle jag bli riktigt gammal så kommer jag leva gott och då blir det inte mycket över till familjen men jag kommer kunna bjuda dem på div kul saker medans jag lever och glädjas åt det.

"BaBoo " sa:
Håller inte med :)
Ungefär som att plantera ett fruktträd.. det kostar att plantera det och tar en del tid att sköta det, men varje år så ger det frukt.. skall man då hugga ner trädet veckan innan man dör eller skall man låta trädet stå kvar så att barn och barnbarn kan få skörda?
Betänk oxå att efter ex antal skördar så har frukten betalat vad trädet kostade att köpa och plantera.

Allting hänger på om du har hälsan. Blir du sjuk och i behov av läkarvård en längre tid så är du tok körd om du är utskriven från Sverige och boende i Thailand. Sen om militären bestämmer sig att belöna sig själva med falangers ägande i Thailand så är det bara så. Schas, flytta på dig falang... Hemskt men tyvärr ingen utopi. btw Baboo, vad gör du då om dina hjältar bestämmer sig för att Kn...a dig i Hä...n?

Schas, flytta på dig falang...Intressant tänk, och precis som jag tänker i detta tidevarv . Ingen omöjlighet alls som jag ser det .. Att köpa eller bygga hus i Thailand gör jag bara inte . Blir jag tvungen att flytta härifrån så blir det ev. skogslandet i Sverige . Köper mig en liten gård uppe i Dalarna där jag slipper idoterna som ljuger om invandringen så de tror sig själva . Långt bort från fjollträsk , kanske Finland då jag talar Finska utan större problem ,bra folk i en natur som påminner om min ungdoms Sverige. Skaffar några Ryska fläckiga Stövare som håller bort socialt (läs socialarbetare ) folk och "ensamkommande " ;D

"b-tung " sa:
Allting hänger på om du har hälsan. Blir du sjuk och i behov av läkarvård en längre tid så är du tok körd om du är utskriven från Sverige och boende i Thailand. Sen om militären bestämmer sig att belöna sig själva med falangers ägande i Thailand så är det bara så. Schas, flytta på dig falang... Hemskt men tyvärr ingen utopi. btw Baboo, vad gör du då om dina hjältar bestämmer sig för att Kn...a dig i Hä...n?

Du är körd om du blir sjuk , i alla fall inte pga, att du är utskriven ... Du skriver in dig på två dagar i Svenska systemet , läs gärna Cumulus inlägg på mina frågor om detta .. Fö , Vart tog Cumulus vägen , nån som vet

"bson " sa:
Intressant och goda tankar från er alla.
Men personligen anser jag nog att om man inte lyckats spara mycket mer än en månadslön under hela sitt arbetsliv och bara får sina 10.000 i pension så har man misslyckats rejält. Vad är vitsen med att bli pensionär och få några friska år med full frihet att göra vad man vill om man knappt har råd att gå utanför dörren?

Jag dör hellre med en bra slant på banken och vet att mina efterlevande får det bra än blir en fattig pensionär. Och skulle jag bli riktigt gammal så kommer jag leva gott och då blir det inte mycket över till familjen men jag kommer kunna bjuda dem på div kul saker medans jag lever och glädjas åt det.

Du vet väl om att ju mer du har på banken den dagen du hamnar på hemmet så får du betsla desto mer och då blir det mindre för dina anhöriga att ärva.
Ser du till att du bara har din månadspension så får du betala efter den.
Du får se till att ha gett bort dina besparingar innan.
Ska man se en sådan person som loser då?
Nä, det tycker inte jag.

"Kycklingen " sa:
Du vet väl om att ju mer du har på banken den dagen du hamnar på hemmet så får du betsla desto mer och då blir det mindre för dina anhöriga att ärva.
Ser du till att du bara har din månadspension så får du betala efter den.
Du får se till att ha gett bort dina besparingar innan.
Ska man se en sådan person som loser då?
Nä, det tycker inte jag.

Exakt, skulle det råka sig så att man har har lite pengar då så blir man mer eller mindre rånad. Har man barn så gäller det då att se om sitt hus i tid och föra över pengar på dom, annars snor kommunen snart allt i avgifter för omsorgen. Har sett detta på nära håll, man skall unna sig att leva när man kan. Så en loser i bsons ögon är inte en loser i mina ögon heller utan förhoppningsvis en glad, nöjd människa som har levt ett gott liv.

Men ingen regel utan undantag naturligtvis

Hade dom inført bonus hær på båtarna før senior-befæl som vi får en gång om året, visste jag inte om innan så igår kom en glad øveraskning 13000 extra netto før mig.

"Jonas " sa:
Hade dom inført bonus hær på båtarna før senior-befæl som vi får en gång om året, visste jag inte om innan så igår kom en glad øveraskning 13000 extra netto før mig.

Grattis, en sådan bonus har jag aldrig sett tyvärr. :'( Men det hade inte varit fel.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp