Hej
I Udon Thani lärde jag på 90-talet känna en äldre engelsman som alla kallade Mr Roy, en riktig gentleman av den gamla sorten, vi blev goda vänner och jag besökte honom i hans hem varenda gång jag kom till Udon Thani, han hade varit soldat i andra världskriget och var nu skribent i The Nation, han var krigsmotståndare och politiskt intresserad, så vi hade alltid mycket att diskutera över en whiskey.
Hans Thailändska fru drev en butik i huset där dom bodde, det låg mittemot Big C på andra sidan den stora vägen och några gator in, hela släkten var ofta där och det lagades god mat, på den här tiden studerade min fru fortfarande på universitetet i Udon Thani så jag var för mig själv dagtid.
När Mr Roy fyllde 75 år var jag och frugan bjudna på hans födelsedag som firades på en liten men bra restautang som hette Mandarin, jag var den enda falanggästen i övrigt vara alla 20 andra Thai, med åren blev han sämre och hade problem med hjärtat.
Han försökte återvända till England men dom ville inte släppa in hans fru där, han kämpade med detta länge, men dom ansåg att det skiljde för många år mellan dom, han fru var ca 50 år, så han fick ge upp.
Hans försäkringar och pengar räckte till en hel del vård men tillslut var han i behov av en stor hjärtoperation och då sa försäkringsbolaget stopp, så då återstod inget annat än vård i hemmet, hans fru skötte om honom ovh han låg i sin säng med en syrgasslang inkopplad, syrgasen fick dom köpa själva.
När jag besökte honom den sista gången blev han som vanligt glad, han kopplade ur syrgasen och sa till sin fru att hämta en god whiskey, jag fick ett glas men själv kunde han inte dricka något, men han pratade och var förbannad på england som inte hade släppt in hans fru och det förbannade landet har man stridit för sa han.
Han trodde inte att han hade långt kvar och sa att det kanske var sista gången vi sågs, några tårar trillade ner för min kind samtidigt som han liggandes i sängen kramade min hand, du är en riktig vän sa han, mina engelska vänner kom bara när jag var frisk och när dom ville låna pengar som dom sen aldrig betalade tillbaks sa han.
Några veckor senare ringde hans fru och sa att han hade gått bort, han var en fin människa som tog hand om en hel familj, såg till att släktens barn fick gå i skolan och den mest lovande av dom studera vidare, hela fruns familj och släkt älskade honom och han blev verkligen saknad.
Jag och frugan har hälsat på hans fru några gånger och käkat där, hon ville ha hjälp med att översätta en del papper
ifrån försäkringsbolag och släkten i england.
Mvh isan lover