MÄNNISKOR MAN MÖTT.....OCH MINNS

11-1793 Magister Sombath Sumangkhala.jpg

Får jag presentera magister Sombat i Luang Nam Tha i Laos. Han undervisar i engelska och är mycket populär bland sina elever så hans något buttra uppsyn på bilden ska man nog inte fästa sig vid. Vi pratade en hel del och hans engelska var riktigt bra. Jag blev hembjuden till hans hus och hittade rätt tack vare en handritad karta. Hans hus var inte färdigbyggt och alla pengar lades på byggnationen. Han och hans fru levde inte i något överflöd, men var angelägna om att bjuda farangen på något. Det blev ett glas vatten och en banan. En mycket trevlig bekantskap.

Vid starten av denna tråd skrev jag något om att jag skulle hålla mig inom ASEAN-gruppen, men jag hoppas att ni har överseende med ett litet undantag.

Barn i Maleku 4, test.jpg

1998 var jag i Nepal för första gången och träffade på den här charmiga lilla tjejen med hennes bror. Vi var på väg i skrammelbuss från Kathmandu till Pokhara. De 20 milen tog en hel dag att avverka. Man gjorde upphåll för lunch i den lilla hålan Maleku och där stod hon på parkeringen och väntade in oss. Många var vi som tog bilder och hon fick några rupies av oss alla. Dumt förstås! Många föräldrar drar nytta av att barnen tigger. I stället för att få gå i skolan skickas de ut på nya tiggarrundor. Idag skulle jag ha köpt henne något att äta, en filt eller ett klädesplagg i stället, men då visste jag inte bättre.

Trots att det nu gått drygt tjugo år sedan bilden togs kan jag inte låta bli att fundera vad som blev av de här båda barnen....

11-1556 Zach masserar.jpg

Jag träffade Zach, en skojfrisk amerikan, i en Akha-by i Chiang Rai. Han verkade alltid fundera på allehanda galna upptåg. Här tog han sig för att massera en Akha-dam. Efter avslutad behandling tyckte Zach att han borde få åtminstone 50 Baht, men allt han fick var ett gapskratt och kommentaren: Farang ting-tong....

EOS 30-25-04 Wolfgang, Sukothai.jpg

Wolfgang, en tysk fotbollstränare som jag träffade i Sukothai. Hans lag hade gått dåligt så det blev kicken till slut. Då tog han ett sabbatsår och åkte till Thailand för att studera gamla ruiner, som var hans stora intresse. Han tänkte stanna en hel vecka bland de uråldriga tegelhögarna i Sukothai.

Poa har jag känt sedan slutet av 90-talet. Han var då en slarver som levde på sin pappa och framgångsrika syster. Han bytte flickvän flera gånger om året och sent omsider fick jag reda på hans sanslösa popularitet hos tjejerna. Han var tydligen väldigt lik en av dåtidens stora tonårsidoler i Thailand och det kunde han dra nytta av.

YT5-12-22 Poa med gf.jpg

Här på en flodbåt med den dåvarande flickvännen.

Numera har han stadgat sig, är gift och har en son och ett bra jobb. Dock kör han fortfarande som om han hade stulit bilen...555.

09-1010 Tony Chan.jpg

Tony - en riktig backpacker från England. Jag träffade honom i norra Laos och vi utforskade en grotta tillsammans. Vi fick lov att avbryta, då vi bara hade en ficklampa och gången var mörk, brant och hal. Han blev extra populär hos kidsen genom att spela boll med dem.

12-1827 Uyen med vänner SOL.jpg

Ett gäng studenter jag mötte i norra Vietnam. Jag var nog den enda turisten i staden och tjejen till vänster pickade mig i ryggen på gatan och undrade vad jag hade för mig i deras stad. Just då letade jag ett lunchställe så hon drog iväg med mig till universitetsrestaurangen. Senare träffade jag hennes kompisar. Den lilla tjejen i mitten hade ett fruktansvärt humör. - När Thu blir förbannad vill du inte vara i närheten, sa den långe drasuten bredvid henne (han var hennes pojkvän och visste förmodligen vad han talade om :) ).
Hur som helst - väldigt trevliga ungdomar - som bjöd med mig på universitetets nyårs soaré, så nyårsaftonen 2012 blev ett minne för livet.

12-1827 Uyen med vänner SOL.jpg

Ett gäng studenter jag mötte i norra Vietnam. Jag var nog den enda turisten i staden och tjejen till vänster pickade mig i ryggen på gatan och undrade vad jag hade för mig i deras stad. Just då letade jag ett lunchställe så hon drog iväg med mig till universitetsrestaurangen. Senare träffade jag hennes kompisar. Den lilla tjejen i mitten hade ett fruktansvärt humör. - När Thu blir förbannad vill du inte vara i närheten, sa den långe drasuten bredvid henne (han var hennes pojkvän och visste förmodligen vad han talade om :) ).
Hur som helst - väldigt trevliga ungdomar - som bjöd med mig på universitetets nyårs soaré, så nyårsaftonen 2012 blev ett minne för livet.
Hej

En trevlig berättelse, sånt här var vanligt i Thailand förr också innan det blev mer vanligt med falanger ute i provinserna, många ville prova sin engelska och man fick t.o.m skriva autografer som utlänning ibland.

Träffade min nuvarande fru på ungefär det här sättet och umgicks med hela hennes klass på Universitetet i flera år innan vi gifte oss, det var många Thailändare och falanger som stirrade nyfiket när jag dagligen var ute med gänget ifrån universitet i Udon Thani iklädda sina skoluniformer.

Mvh isan lover

11-2307 Biljettförsäljare, Muang Khua.jpg

Bussbiljettförsäljaren i Muang Khua, Laos. En trevlig man som tyckte om att prata med turister. Under min vistelse i byn tog jag gärna en daglig promenad till busstationen, som låg/ ligger ett par km från samhället. Den gode mannen höll inte så hårt på öppettiderna, även om han oftast kom i tid innan bussen skulle gå och hann sälja biljetter. Nu fanns det även ett litet fik vid stationen så fick man vänta så blev det över en kopp kaffe. Vad jag vet så var denne försäljare den ende som kunde prata begriplig engelska i samhället, vilket ju gjorde mötena mera givande. Dessutom saltade han ALDRIG biljettpriserna för utländska turister, vilket däremot båtbiljettförsäljarna alltid försökte, trots förtryckt prislista.

11-2307 Biljettförsäljare, Muang Khua.jpg

Bussbiljettförsäljaren i Muang Khua, Laos. En trevlig man som tyckte om att prata med turister. Under min vistelse i byn tog jag gärna en daglig promenad till busstationen, som låg/ ligger ett par km från samhället. Den gode mannen höll inte så hårt på öppettiderna, även om han oftast kom i tid innan bussen skulle gå och hann sälja biljetter. Nu fanns det även ett litet fik vid stationen så fick man vänta så blev det över en kopp kaffe. Vad jag vet så var denne försäljare den ende som kunde prata begriplig engelska i samhället, vilket ju gjorde mötena mera givande. Dessutom saltade han ALDRIG biljettpriserna för utländska turister, vilket däremot båtbiljettförsäljarna alltid försökte, trots förtryckt prislista.
Ja, det är nåt ned Laos som både jag I frugan tog till oss:love_transparent:. Kan inte bara varit mina bastubad på röda korset, hahaha

Skrämmer liv i den här tråden igen. Satt och scannade gamla bilder häromdagen och hittade Moo på ett 18 år gammalt negativ. Tyvärr har jag tappat kontakten med denne skojfriske man. Han hade bott och jobbat några år i Norge och efter några öl kunde vi därför samspråka på en något så när begriplig skandinaviska.

EOS30-33-03 Toys vän Moo, Lam Pam PHL.jpg

Han hade ett hus och bodde i Sakhon Nakhon, men när vi träffades var han i Phattalung och besökte släktingar. Efter ett tag började han försöka gifta bort sin syster, som bodde med honom i Sakhon Nakhon. Han sa, att han var trött på att ha henne i huset och att det vore lämpligt om jag kunde gifta mig med henne och ta henne till Sverige. Äktenskapsdiskussionen fick dock ett abrupt slut då Moo - plötsligt allvarlig - påpekade " Hun aer pen, men du må vete, hun aer en bitch.

22-1433 Gina, Wat Jed Yod CHR.jpg

Den här lilla damen heter Gina. Jag träffade henne vid templet Wat Jed Yod i Chiang Rai, där hon var för att prata engelska med personalen. Hon hade varit lärare i engelska och pratade faktiskt riktigt bra - särskilt sedan hon "pratat upp sig" några minuter. Hon var helt enig med mig om dagens thailändska skolundervisning i engelska. Hon sa: Eleverna är inte dumma. De kan sakna motivation att lära sig, men då är det min uppgift som lärare att de dem den och framför allt måste de uppmuntras att prata mera - inte bara rabbla glosor utantill.

Tillbaka
Topp