Många expats fattiga?

Helt korrekt , men visst kan du ha viss ventilation , men det kostar då att kyla den inkommande uppvärmda luften , Och har du inte tilluft så har du heller inte frånluft , oavsett om du öppnar , ganska logiskt eller hur . man skall inte glömma att varmluft stiger , medan kall luft faller , dessutom att värma ett skapligt välisolerat hus kostar ca 50watt /m2 att kyla kostar runt 80 watt , så betydligt dyrare att kyla en yta än att värma upp . I båda fallen så kräv det isolering för att det skall vara så kostnadseffektivt som möjligt . Och som du skriver stänga ute varmluften om det handlar om att kyla

Ja, det är det jag alltid har sagt.
Vill man bygga som hedenhös så kan man givetvis göra det och ”kyla ner” huset några få grader helt gratis.
Vettigt isolerat, så skulle man kunna köra med AC någon timme innan läggdags i sovrummet och sedan ha den avslagen under natten, utan att det blir för varmt.

Man behöver inte bygga hela huset energieffektivt om man inte vill. Ja, man kan egentligen bygga ett plåtskjul om man så önskar.
Jag hade nog åtminstone satsat att bygga vettigt i sovrum med tanke på kyla och ljudkomfort.
Kanske inte för att det skulle spara några egentliga pengar, men man slipper en AC som blåser och en massa oljud utifrån.

Hej

Läste för en del år sedan om ett Australiensiskt projekt där man grävde ned rör eller grov slang i marken, där svalnade luften av innan den fördes in i huset via ett fläktsystemet, vilket gav ett svalare hus till en relativt billig peng.

I samma projekt använde man sig även av träd för att ge skugga på tomten, samt långt utskjutande tak för att skugga väggarna, målet var att så liten yta av betong eller plattor skulle värmas upp av solljuset som möjligt.

Mvh isan lover

Hej

Läste för en del år sedan om ett Australiensiskt projekt där man grävde ned rör eller grov slang i marken, där svalnade luften av innan den fördes in i huset via ett fläktsystemet, vilket gav ett svalare hus till en relativt billig peng.

I samma projekt använde man sig även av träd för att ge skugga på tomten, samt långt utskjutande tak för att skugga väggarna, målet var att så liten yta av betong eller plattor skulle värmas upp av solljuset som möjligt.

Mvh isan lover

Låter som "omvänd bergvärme". Kan säkert sänka"energikostnaderna" på motsvarande sätt.

Träd absorberar solenergi, vilket gör att mindre blir över till uppvärmning. Vill man sänka temperaturen i t ex städer, och även globalt, så skall man nog göra vad man kan för att låta träden frodas. (På köpet, så suger man bl a upp CO2 och får även mindre luftföroreningar.)

Hej

Mvh isan lover
Det finns liknande projekt i Sverige. Med tanken att värma upp luften. Problemet är att man inte vill ha så långa tillufts kanaler eftersom det kan bli mögelpåväxt i dem. Jag kan tänka mig att problemet skulle bli ännu värre om du vill kyla ned varm fuktig luft så att det kondenserad på rörens insida. Blir nog mycket gojs i rören efter ett tag...

Det finns nog en sån gammal tråd på MPR där en skribent grävde ner långa PEM slangar på 4-5 m djup och tog rätt på den kyla som fanns där.
Tror det var i Isaan och temperaturen var mellan 5-10 grader under jord.
Lite som en gammaldags jordkällare istället för ett kylskåp.

Ja, det är det jag alltid har sagt.
Vill man bygga som hedenhös så kan man givetvis göra det och ”kyla ner” huset några få grader helt gratis.
Vettigt isolerat, så skulle man kunna köra med AC någon timme innan läggdags i sovrummet och sedan ha den avslagen under natten, utan att det blir för varmt.

Man behöver inte bygga hela huset energieffektivt om man inte vill. Ja, man kan egentligen bygga ett plåtskjul om man så önskar.
Jag hade nog åtminstone satsat att bygga vettigt i sovrum med tanke på kyla och ljudkomfort.
Kanske inte för att det skulle spara några egentliga pengar, men man slipper en AC som blåser och en massa oljud utifrån.
I frugans hus så har vi en tjock bottenplatta , och då menar jag riktigt tjock , ovan detta ligger ett ganska ordentligt lager med krossad marmor , När man kört ac hela natten i sovrummet så håller golvet rummet skapligt svalt nästan hela dagen , Om väggarna skulle vara av tillex dubbelt rödtegel med en luftspalt emellan och då även med håltegel nedre och översta raden .Håligheten /spalten skulle då fungera bara som kondensspärr , då skulle vi med treglasfönster ha en riktigt låg elräkning . Nu så ligger vi på ca 1200 thbt /månad , inte dyrt , men vi kyler ju en helv massa varmluft som kommer in genom dålig isolering etc samt fönster mm

Hej

Mvh isan lover
Så har vi gjort , på södersidan går taket ut hela 6 m från huslivet , kanonställe att ha bilen samt Mc , har även plats för alla maskiner och verkstad . hela längden på huset x6 m blir många m2 uterum där

IMG_20180119_101331611_HDR.jpg

IMG_20180204_110850875.jpg

I frugans hus så har vi en tjock bottenplatta , och då menar jag riktigt tjock , ovan detta ligger ett ganska ordentligt lager med krossad marmor , När man kört ac hela natten i sovrummet så håller golvet rummet skapligt svalt nästan hela dagen , Om väggarna skulle vara av tillex dubbelt rödtegel med en luftspalt emellan och då även med håltegel nedre och översta raden .Håligheten /spalten skulle då fungera bara som kondensspärr , då skulle vi med treglasfönster ha en riktigt låg elräkning . Nu så ligger vi på ca 1200 thbt /månad , inte dyrt , men vi kyler ju en helv massa varmluft som kommer in genom dålig isolering etc samt fönster mm
De ä ju de bästa!

Det finns liknande projekt i Sverige. Med tanken att värma upp luften. Problemet är att man inte vill ha så långa tillufts kanaler eftersom det kan bli mögelpåväxt i dem. Jag kan tänka mig att problemet skulle bli ännu värre om du vill kyla ned varm fuktig luft så att det kondenserad på rörens insida. Blir nog mycket gojs i rören efter ett tag...
Finns även borrhål för att spara kyla i , sen kyler man genom växlare det kalla vattnet i fläktsystemets kylbatteri , omvänt så magasinerar man värmen under sommaren till vintern i samma borrhål , dvs på hösten har man tagit ur alla kyla och borrhålen har i stället en funktion för att värma under vintern .. funkar bra , mycket liten tillskottskyla av en kylkompressor kyler stora lokaler , har jobbat med just dylika projekt, Ett företag som hette "Fjärrvärmeverket" höll på och lanserade detta under ett antal år ;),

Vadå för utgift , jag har jobbat med kyla och köp kyla under så många år så jag förstår att man skall göra rent en luftdysa , ingen större skillnad på ett invändig aggregatdel och en luftdysa/filter i huvudagregatet till kylan , tvätta rent filtren , vad är det för kostnad ? Men har man noll koll och tummen mitt i handen ,ja då kostar det, Och som någon sade hög fart på luften kan orsaka nackspärr samt obehag av drag
vi är olika känsliga. Lägg sedan till om det finns någon gammal skada, Då blir det tiofalt känsligare

vi är olika känsliga. Lägg sedan till om det finns någon gammal skada, Då blir det tiofalt känsligare
Som i mitt fall en whiplasch , Klarar fn inte kalldrag , sen stel och kramp i nacken samt skuldror i ett par veckor , I Thailand nästan besvärsfri pga värmen , ett av skälen att återflytta för gott ;)

Alltid tråkigt när folk saknar pengar, Thailand har en grym dragningskraft även på de som kanske inte borde flyttat hit.
Intressant dock att det är fler med en månadsbudget på 145k+ än mellan 105k-145k.

/ SatanG
Har svårt att köpa det .det kan vara de som jobbar inte fn har många Svenskar 145kthbti pension.bara en viss naiv Statsminister som tror

Liknande trådar

Tillbaka
Topp