Många expats fattiga?

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att dålig luft är skadligt. Det obehagliga är att det är en utgift att serva sin AC och det är väl där skon klämmer :):):)
Vadå för utgift , jag har jobbat med kyla och köp kyla under så många år så jag förstår att man skall göra rent en luftdysa , ingen större skillnad på ett invändig aggregatdel och en luftdysa/filter i huvudagregatet till kylan , tvätta rent filtren , vad är det för kostnad ? Men har man noll koll och tummen mitt i handen ,ja då kostar det, Och som någon sade hög fart på luften kan orsaka nackspärr samt obehag av drag

Vadå för utgift , jag har jobbat med kyla och köp kyla under så många år så jag förstår att man skall göra rent en luftdysa , ingen större skillnad på ett invändig aggregatdel och en luftdysa/filter i huvudagregatet till kylan , tvätta rent filtren , vad är det för kostnad ? Men har man noll koll och tummen mitt i handen ,ja då kostar det, Och som någon sade hög fart på luften kan orsaka nackspärr samt obehag av drag
Ja kan du göra det själv så spar du ju 1000 baht per år i Thailand och lite extra på elräkningen.
För egen del ingår det i hyran, rengöring görs var 3 månad av alla units i hela byggnaden.

Undrar vad detta har med Expats ekonomi att göra , ännu en söndertrasad tråd ..
Bättre att öppna en tråd med tips om hur man kan vädra ut värme samt så ekonomiskt som möjligt köra sina AC aggregat

Undrar vad detta har med Expats ekonomi att göra , ännu en söndertrasad tråd ..
Bättre att öppna en tråd med tips om hur man kan vädra ut värme samt så ekonomiskt som möjligt köra sina AC aggregat
Så urspårad är den väl inte, ekonomi, driftskostnad och utgifter är väl det som fattiga expats har högt på listan, men du brukar ju pipa om att stänga trådar då argumenten tryter.

Öppna gärna en tråd med tips hur man lever billigare i Thailand, där är du säkert väl erfaren :):):)

Så urspårad är den väl inte, ekonomi, driftskostnad och utgifter är väl det som fattiga expats har högt på listan, men du brukar ju pipa om att stänga trådar då argumenten tryter.

Öppna gärna en tråd med tips hur man lever billigare i Thailand, där är du säkert väl erfaren :):):)
Jag saknar inte argument , men det saknas folk som har kunskap nog att ta åt sig (Kurant ) Och jag lever hyfsat billigt i Thailand , ser du något fel i detta ??

Klarar du dig på tiondelen av 500k och kan tjäna 500k på en månad?
Vafan!
Hade jag varit dig så hade jag jobbat två månader och tagit ledigt i 20 månader. Eller jobbat ett år och tagit pension.
Nu är du inte mig så jag skiter femhundra har nog ändå, kommer inte jobba en månad ens om nu inget katastrofalt händer i Sverige så de fryser våra pensioner. Då är det ett nytt läge men ingen katastrof.

Nu är du inte mig så jag skiter femhundra har nog ändå, kommer inte jobba en månad ens om nu inget katastrofalt händer i Sverige så de fryser våra pensioner. Då är det ett nytt läge men ingen katastrof.

Har du redan pension så förstår jag att du inte jobbar. Då skulle inte jag heller göra många knop.
Men med tanke på hur mycket du skulle kunna tjäna, så räknar jag med att du redan har gjort tillräckligt med pengar och har en bra pension.

Att slänga surt förvärvade slantar omkring sig är inte så smart tycker jag,, :)
Tycker man är förtjänt av att slösa lite å leva gott utan att vända på slantarna när man jobbat i din ålder:)
Nu är det inget fel på vare sig din ålder eller att du jobbar, men med den rasande fart livet går i, får man inte glömma att göra av med dom surt förvärvade pengarna;)annars har man ju slitit förgäves, för visst är det väl för lite guldkant på ålderns höst man kämpar:):)

Tycker man är förtjänt av att slösa lite å leva gott utan att vända på slantarna när man jobbat i din ålder:)
Nu är det inget fel på vare sig din ålder eller att du jobbar, men med den rasande fart livet går i, får man inte glömma att göra av med dom surt förvärvade pengarna;)annars har man ju slitit förgäves, för visst är det väl för lite guldkant på ålderns höst man kämpar:):)
Guldkant har jag med mina hojar samt de turer jag gör , man kan hålla i slantarna trots att man har guldkant på tillvaron ;)

Ja, man kan ju fundera på om det är någon vits med att lämna 150 miljoner efter sig ...

bigOriginal.jpg

.. även om man nu skulle lyckas bli 101 år. :rolleyes:

Det fungerar ypperligt bara det är RÄTT installerat
Envis rackare du.
Enda som gör att det funkar utan fläkt är om huset står på en kulle och det blåser ordentligt ute och är en rejäl öppning i takfoten.
Om det är som i 99.9% av alla fall här där husen ligger skapligt tätt så funkar det inte, det blir alldeles för lågt tryck/fart på luften under taket för att göra någon skillnad som märks inne i huset.

Envis rackare du.
Enda som gör att det funkar utan fläkt är om huset står på en kulle och det blåser ordentligt ute och är en rejäl öppning i takfoten.
Om det är som i 99.9% av alla fall här där husen ligger skapligt tätt så funkar det inte, det blir alldeles för lågt tryck/fart på luften under taket för att göra någon skillnad som märks inne i huset.
Som sagt , du måste ha tilluft i botten för att kunna få frånluft utan tryckfläkt , Skorstenseffekten fungerar även endast den om det finns tilluft samt att uteluften är kallare än inne ...

Som sagt , du måste ha tilluft i botten för att kunna få frånluft utan tryckfläkt , Skorstenseffekten fungerar även endast den om det finns tilluft samt att uteluften är kallare än inne ...
Jo i teorin funkar skorstenseffekten men i praktiken blir det noll påverkan på inomhusklimatet om du inte bombaderar taket med skorstenar. Tempskillnaden ute och under taket är för liten för att skapa något tryck att snacka om.

Vid användandet av AC bör man stänga både till- och frånluft.
Så när det är 30 grade varmt ute, så kommer man aldrig under 30 grader inne.

Vid användandet av AC bör man stänga både till- och frånluft.
Så när det är 30 grade varmt ute, så kommer man aldrig under 30 grader inne.
Helt korrekt , men visst kan du ha viss ventilation , men det kostar då att kyla den inkommande uppvärmda luften , Och har du inte tilluft så har du heller inte frånluft , oavsett om du öppnar , ganska logiskt eller hur . man skall inte glömma att varmluft stiger , medan kall luft faller , dessutom att värma ett skapligt välisolerat hus kostar ca 50watt /m2 att kyla kostar runt 80 watt , så betydligt dyrare att kyla en yta än att värma upp . I båda fallen så kräv det isolering för att det skall vara så kostnadseffektivt som möjligt . Och som du skriver stänga ute varmluften om det handlar om att kyla

Liknande trådar

Tillbaka
Topp