Jag har nog inget svar men kan förstå att många tycker så om män som pensionerar sig med en ung tös i Thailand, eller de som flyr Kronofogden eller skiter i att betala reavinstskatten för sista boendet. Finns ju många stereotyper om hur en svensk man som flyttar till Thailand ser ut och har för drifter.
Ett svenskt pensionerat par som flyttar är nog mer accepterat.
Innan jag träffade min fru, fick man ju bilden, av media, att många svenska män i Norrlands inland importerade fruar vart annat år och sedan skickade hem henne för skaffa en ny som lydde.
Ibland när jag säger att min fru är från Thailand, tror jag de undrar också ... även om de inte visar eller säger det då det oftast sker i en affärsrelation. Dock fanns det några av min tjejkompisar som är feminister som ville ta ett allvarligt snack. Nu tycker de att min fru är det bästa som hänt mig.
Förutfattade meningar finns överallt. Hör jag om en kvinna som emigrerar till Gambia har jag ju mina förutfattade meningar.
Jag antog att de som sa det inte menade specifikt svenskar som emigrerade till Isaan, för många svenskar har ju ingen aning om vad Isaan är ...
Av de faranger jag träffat i Thailand finns det ju alla typer, men kanske inte de vassaste akademikerna finns där. Många av dessa flyttar ju till Portugal för att kunna flytta hem sen tjänstepension utan skatt, så går ju snacket i varje fall.
Jag tror de som skriver här, skiljer sig mycket från genomsnittet av de som emigrerar till Thailand. För att kunna skriva på ett forum kvävs viss mått av socialkompetens och förmåga att uttrycka sig.