Hej
Jag personligen har aldrig haft något emot att USA och EU tillsammans med FN har gått in och hjälpt till när det har behövts, tvärtom tycker jag att det är precis så det ska fungera.
Men då ska det verkligen vara för att hjälpa och inte för att komma över ett lands naturtillgångar eller för att tillsätta en diktator o.s.v, när USA hjälpte till på Balkan är ett bra exempel, men det finns gott om dåliga exempel också.
Jag ser stora risker med att USA under Trump drog sig tillbaka och lämnade fältet fritt för Kina och Ryssland, det innebär stora risker för hela västvärlden och dom länder där dessa diktaturer stärker sin position.
Mvh isan lover
Det finns extremt gott om dåliga exempel, ja. Korea, Vietnam, Irak, Libyen, Panama, Somalia, Afganistan, etc. etc. Cred till Trump för att han inte körde igång ngn ny amerikansk slakt på något land med ”fel” ideologi.
Sedan andra världskriget har USA själva initierat över 60% av alla krig mot andra länder i världen med miljontals dödsoffer och långt fler flyktingar. Hur många år sedan dess skapelse har USA inte varit i aktivt krig med ett annat land?
Flyktingarna är förövrigt en restprodukt vi här i Europa fått ta hand om åt dem. Hur många Irakier, Syrianer och Afganska flyktingar finns i USA idag och hur många finns i Sverige? Tycker det är rätt fascinerande att se hur vi bara accepterar detta.
Men visst, jag vet ju hur de flesta resonerar, ”det är jättebra att USA stoppar de där dumma, farliga länderna jag sett om på SVT och istället med sin petrodollar och sin hegemoni kan göra vad de vill i världen, för utan dem som världspolis måste det ju bara ha varit ännu värre, precis som under ww2 med tyskarna.”
Vi vill ju trots allt så gärna betraktas som den 51:a delstaten men leka ”neutrala” samtidigt som vi vill slippa behöva betala för ngt Nato-medlemskap... Sverige i ett nötskal.