Militärkupp i Thailand??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Folk är glada

Jag kan inte känna igen mig i det som Stephen beskriver,om poliserna. Här i Bangkok är det som vanlig och folk är glada att det skett en förändring. Thaksin har ju sitt på det torra som fyllde två stycken Airbus 340 med grejer två dagar innan kuppen, så han visste exak vad som skulle hända. Nu fär vi se vad framtiden har att utvisa och hoppas att allt blir till det bättre.

Ha det / Hasse i Bangkok :rolleyes:

Thaksin Rak Thaksin

Kan inte göra annat än att hålla med "thaigirl87" angående ex PM Thaksin.

Historiskt har ingen enskild person skadat Thailand mer än Thaksin.

Förutom massiv korruption där Shin Corp är småpotatis kan listan göras hur lång som helst: Systematiskt försvagande av regeringsorgan t ex valmyndigheten rättssystemet, polisväsendet, undertecknande av FTA:s (Free Trade Agreements) som inte gynnar landet, samarbete med och statliga lån till juntan i Burma, skapat splittring och myndighetsberoende i byar och familjer med NPL:s (Non Performance Loans), allvarligt kränkt thailändarnas mänskliga rättigher ("war on drugs", övergrepp i södern etc), öppet hånat FN och Prem Tinlasulanon, hotat pressfriheten med enorma skadestånd, sålt och försökt sälja ut statliga tillgångar för egen vinning (PTT, EGAT etc), medvetet splittrat landet och skapat osämja mellan landsmän (BKK-Isaan), öppet köpt röster vid allmänna val, osv osv osv.....

Någon nämnde Bt30-reformen som något positivt som Thaksin åstadkommit. Häsovårdsorganisationer hade under många år kämpat för en sådan reform innan Thaksin gjorde den till en valfråga. Den har fört mycket gott med sig men inte tack vare regeringen. Hela reformen har under senare år istället försvagats kraftigt bl a på grund av otillräcklig finansiering och regeringens marknadsföring av "sjukvårdsturism" som tar personal och kompetens på allmännvården.

Det som Sonthi m fl gjort är beundrandsvärt. Man kan tyvärr inte avsätta en odemokratisk ledare med demokratiska medel.

En ny PM, en ny konstitution och rättvisa rättegångar för de som anklagats är vad jag hoppas på. :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp