Multiple entries spouse visa

Det är inte aktuellt ännu på ett tag (om inte lottoguden är med mig)men vi är mitt upp i vårt husbygge och och ska flytta ner permanent vad det lider. Jag är bara så anti mot att ha en massa pengar på ett konto som jag aldrig kan röra,ja jag vet att jag kan röra dom men du förstår nog vad jag menar. Sen har jag inget emot att göra en tur över gränsen lite då och då sen är ju frågan om hur detta visa fungerar i längden. Kan tillägga att frugan är thai och vi är gifta här hemma i Sverige
Har du en inkomst som motsvarar beloppet kan du visa upp ett inkomstintyg istället för att låsa pengar.

Det är inte aktuellt ännu på ett tag (om inte lottoguden är med mig)men vi är mitt upp i vårt husbygge och och ska flytta ner permanent vad det lider. Jag är bara så anti mot att ha en massa pengar på ett konto som jag aldrig kan röra,ja jag vet att jag kan röra dom men du förstår nog vad jag menar. Sen har jag inget emot att göra en tur över gränsen lite då och då sen är ju frågan om hur detta visa fungerar i längden. Kan tillägga att frugan är thai och vi är gifta här hemma i Sverige
Ok, när tiden närmar sig får du höra av dig.
Du fick en beskrivning av multiple entry, det är kanske lite tradigt att lämna var 90 dag.
Jag körde så första året, men är glad jag gick över på årlig extension istället.
Som panpan säger och som jag nämnde tidigar, inkomstityg är ett alternativ till pengar på banken. Så länge du har rätt belopp på skattsedel behövs inga pengar på banken.
Ambassaden skriver även intyg på anställningsbevis.

Ok, när tiden närmar sig får du höra av dig.
Du fick en beskrivning av multiple entry, det är kanske lite tradigt att lämna var 90 dag.
Jag körde så första året, men är glad jag gick över på årlig extension istället.
Som panpan säger och som jag nämnde tidigar, inkomstityg är ett alternativ till pengar på banken. Så länge du har rätt belopp på skattsedel behövs inga pengar på banken.
Ambassaden skriver även intyg på anställningsbevis.
Men inkomstintyget iaf va det så för mig.
Visste inte det innan, fick inkomstintyg från rederiet, stämplat och bekräftat av Norska ambassaden.
Men vart inte godkänt med bara det utan skulle även åka till Bangkok och få en bekräftelsestämpel av ministry of foreign affairs eller va det hette.

Men inkomstintyget iaf va det så för mig.
Visste inte det innan, fick inkomstintyg från rederiet, stämplat och bekräftat av Norska ambassaden.
Men vart inte godkänt med bara det utan skulle även åka till Bangkok och få en bekräftelsestämpel av ministry of foreign affairs eller va det hette.
Ok, olika immigration kan som du vet hantera det olika.
Min immigration i prachin buri accepterar svenska ambassadens sigil.
Jag skickade mitt avtal i pdf till dem och de skrev ut, skrev sitt intyg, klistrade ihop dem med sitt sigil.

Jag skickade mitt avtal i pdf till dem och de skrev ut, skrev sitt intyg, klistrade ihop dem med sitt sigil.
Jag sade sigil, men nu när jag tittade på det ser jag att det bara var stämplar.
1616073112802.png

Har du baserat på inkomst genom arbete?
Här så va det lämna in till Norska konsulatet, vänta 24h så dom kolla med företaget sen fick ut intyg.
Men som sagt behövdes en Bangkokstämpel med.
Blev det inget av det den gången, tiden räckte inte till.
Nu har jag baserat på 400k kontot.

Men så det inte blir missförstånd bland andra detta gäller ju för 90 dagars rapportering.
Vanligt multiple O spouse family 1y M inget inkomstkrav.
Men inget som är aktuellt under pandemin, skall du över gränsen var 90 dag så blir det 14 dagars karantän med som det är nu.

Fast dom gör undantag nu under pandemin, @Krister fick ju 60 dagar till på sitt spouse visa så folk inte skall resa ut och in.
Får 60 dagar nästa gång med.

Har du baserat på inkomst genom arbete?
Här så va det lämna in till Norska konsulatet, vänta 24h så dom kolla med företaget sen fick ut intyg.
Men som sagt behövdes en Bangkokstämpel med.
Blev det inget av det den gången, tiden räckte inte till.
Nu har jag baserat på 400k kontot.

Men så det inte blir missförstånd bland andra detta gäller ju för 90 dagars rapportering.
Vanligt multiple O spouse family 1y M inget inkomstkrav.
Men inget som är aktuellt under pandemin, skall du över gränsen var 90 dag så blir det 14 dagars karantän med som det är nu.
Den vändan förra året gjorde jag intyget baserat på anställningsavtal från Sverige, skriven på engelska på min begäran.
Jag vet vissa kräver vidimering från Foreign Ministry, men det är en pina att besöka dem. Det är som att besöka akuten i Sverige, lika bra att vika en hel dag för det.
Eftersom det var initialt problem med Covid förra året hade Ambassaden öppnat upp väg för att beställa per email. Inga besök hos dem.
Om man som utlänning inte har tiden för stämplar på foreign ministry kan man köpa den tjänsten av alla de visa företag som är runt ambassaden. Det sägs det inte kostar så mycket då dom ändå är där varje dag.
De skickar hem till dig med posten.

Förmodar att man kan använda månatlig inkomst även till detta.
Ja och nej.
De nationaliteter vars ambassad inte skriver ett inkomstintyg, då kan du använda månadsinkomst som ett alternativ.
Man lade till denna lättnad när vissa ambassader slutade utfärda intyget. England, USA, Danmark har jag för mig.
Om man inte tillhör någon av dem så är det inkomstintyg eller 400 000 som gäller.
Eller, en liten rättelse.
Om du jobbar i thailand, d.v.s Extension baserat på arbetstillstånd. Där går det med redovisad lön på 48 000 bath i månaden har jag för mig.

Senast ändrad:
Ja och nej.
De nationaliteter vars ambassad inte skriver ett inkomstintyg, då kan du använda månadsinkomst som ett alternativ.
Man lade till denna lättnad när vissa ambassader slutade utfärda intyget. England, USA, Danmark har jag för mig.
Om man inte tillhör någon av dem så är det inkomstintyg eller 400 000 som gäller.
Är väl skit samma, nu krånglar du till med nåt som är helt ovesentligt, han är Svensk.

Du kan väl som Svensk välja eller har dom ändrat på det?
Månadsinkomst tror jag inte man kan välja som svensk. Som amerikan, engelsman etc kan man.
Men jag är lite lätt osäker på den punkten.
Jag tänker på extension baserad på retirement.
Det var ju i tidningarna att vissa ambassader slutade med inkomstintyg.
Det innebar enligt media att vissa pensionärer skulle bli tvungna att lämna Thailand för de kunde inte slanta till banken.
Då lade immigration till möjligheten att visa månadsinkomst som kom in på bankbok.
Man sade att första året skulle man tillåta även kort tid, men annars skall det gälla att man kan visa regelbunden månadsinkomst in på bankboken under tolv månader.
Man sade från immigration att denna lättnad gällde de som inte längre kan få inkomstintyg.
Det är så jag minns den förändringen för Extension Retirement.
Han som talade om månadsinkomst nämnde väl just retirement?

Jag har gjort one year extension två gånger senast i januari 2021.

Inför min första longstay i Thailand som pensionär sökte jag, non imm O pensionär singel, på thailändska ambassaden i Stockholm. Kravet var att visa att jag hade en inkomst på minst 18.500 kr/månad EFTER skatt. Detta var hösten 2019. Kostnad 700 kr någonting.

Med detta visum fick jag 90 dagars uppehållstillstånd i Thailand. När två månader gått var jag på svenska ambassaden, januari 2020, och visade mina inkomstuppgifter som jag hade med från Sverige och fick ett incomeletter. Med detta gick jag sen till immigration och sökte one year extension och då gäller 65.000 baht/månad FÖRE skatt. Kostnad 380 baht för incomeletter på ambassaden och 1.900 baht på immigration.

Efter ett år så sökte jag ett nytt one year extension i januari 2021. Denna gången sökte jag på en kopia av min senaste deklaration på ambassaden som utfärdade ett incomeletter som jag tog till immigration och fick ett nytt år. Kostnad för incomeletter 720 baht och 1.900baht på immigration.

Det som jag gjort är lättaste och billigaste vägen för longstay, ett års uppehållstillstånd (one year extension).

Det enda jag behöver göra under året med uppehållstillstånd är att rapportera min adress var 90:de dag och kan göras via internet också.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp