Non Immigrant o Multiple entry ett år

För att återgå till 90 dagars rapporteringen där man skulle kunna skicka ombud. Ska det stämplas in i passet. Om så är det väl ingen vist att köpa tjänsten av en IM anställd även om det i Thailand då inte skulle handla om korruption. Man måste ju ändå till IM, eller missade jag något.

Så klart att en tjänsteman som har makt att fatta sina egna beslut och kan erbjuda tjänster inom det området mot betalning är muta enligt definitionen. Men kanske inte straffbart i Thailand, vet vet?

Janne, man kan köpa den tjänsten av de värsta mutkolvarna runt om, och då 1 år i taget, så man behöver inte åka till immigration själv.

Kul att du ser det så som jag ser det hela. Stoppar man pengar i egen ficka, baserat på jobb som man redan har betalt att göra, och på arbetstid som man redan är betald för, så finns det inget annat ord än korruption, muta och ännu värre ord. Men tjafset här handlar egentligen inte alls om vad som är vad i botten, utan det handlar om VEM som säger VAD... Hade du skrivit detta ifrån början, så hade ingen reagerat och skrivit ett endaste inlägg... Så det handlar inte om sak, utan om person..

Tog för givet att han efter att ha blivit upplyst av dig hade stenkoll hur det funkar?

För info så går det alldeles utmärkt att åka till vilket IM kontor man vill och fixa sitt uppehållstillstånd.
Det är bara att säga att jag har precis kommit hit och tänkte testa hur det är att bo i den här provinsen som verkar så fin så vips tillhör man ett nytt IM kontor. Sen har man givetvis rätt att tröttna på den provinsen dan efter och flytta tillbaka.
Man får va lite om och omkring sig vettu..
Det är bara Mollgan som betalar 20.000 med alla papper i ordning.

Jag har medvetet låtit tiden glida iväg för detta inlägget, för att se om någon överhuvudtaget har reagerat, men det har varit noll reaktioner konstigt nog.... Ganska synd egentligen ty det är livsfarligt fel detta som Nmax skriver. Tro honom inte... han har helt fel.

När det gäller uppehållstillstånd då som vi pratar om i detta fallet med killen nere i Phuket, som pröjsade 20.000 baht för att få sitt uppehållstillstånd... Så rådde ju nmax i det citerade inlägget ovan att det är bara att yra runt och byta immigration-kontor som man behagade.

För att kunna byta adress i denna situation, så kräves det att man lämnar in en TM30, och bevisar sitt boende medelst sin eller fruns Tabien baan (husbok), eller har ett residence-certifikat utfärdat. Och det är helt fel att i ett forum påstå att det är så enkelt att bara byta adress. Du kommer INTE att kunna bevisa ditt boende på det nya immigration-kontoret med mindre än att du de facto har en Tabien Baan i din eller fruns namn eller residence-dokumentet...

Men är du här på turist-VISA eller multiple entry non immigrant VISAS eller nåt liknande, så är det inga problem att gå till olika immigration-kontor, men där å andra sidan så har man ju noll behov av att ha adresser till Thailand.. Man är ju bara där tillfälligt och man rapporterar ju aldrig sina 90 dagar.... Förutom för non immigrant O-A där man de facto rapporterar sina 90 dagar trots at man är turist här och INTE är på uppehålls-tillstånd...

Men för uppehållstillstånd, så tillhör man ett kontor och det är där som kontorsarbetet skall ske..

Senast redigerad av en moderator:

Ja i teorin rätt kurant.. Men i praktiken så kräver faktiskt immigration idag på de flesta ställen, att vi som egentligen skall lämna en TM28, vi får lämna in en TM30, så räcker det med det. De har fanimej lämnat över ansvaret för att husägaren skall rapportera falangen, över till oss själva.

Det finns nämligen ett engelskt ord i lagtexten som thai har tagit fasta på, och det är att den som är "possessor" av fastigheten är ansvarig för inlämnandet och rapporteringen. och bor du där stadigt, så har ju du fastigheten i din possession (besittning) eller hur?

Det som inhyser en utlänning i sin fastighet rapporter på TM30, både i teori och i verklighet.
Sure helt rätt, men om du har en condo-ägare som bara skiter i rapporteringen, så kommer DU som hyr denna condo, att bötfällas för att du inte rapporterade in TM30....

Jag har medvetet låtit tiden glida iväg för detta inlägget, för att se om någon överhuvudtaget har reagerat, men det har varit noll reaktioner konstigt nog.... Ganska synd egentligen ty det är livsfarligt fel detta som Nmax skriver. Tro honom inte... han har helt fel.

När det gäller uppehållstillstånd då som vi pratar om i detta fallet med killen nere i Phuket, som pröjsade 20.000 baht för att få sitt uppehållstillstånd... Så rådde ju nmax i det citerade inlägget ovan att det är bara att yra runt och byta immigration-kontor som man behagade.

För att kunna byta adress i denna situation, så kräves det att man lämnar in en TM30, och bevisar sitt boende medelst sin eller fruns Tabien baan (husbok), eller har ett residence-certifikat utfärdat. Och det är helt fel att i ett forum påstå att det är så enkelt att bara byta adress. Du kommer INTE att kunna bevisa ditt boende på det nya immigration-kontoret med mindre än att du de facto har en Tabien Baan i din eller fruns namn eller residence-dokumentet...

Men är du här på turist-VISA eller multiple entry non immigrant VISAS eller nåt liknande, så är det inga problem att gå till olika immigration-kontor, men där å andra sidan så har man ju noll behov av att ha adresser till Thailand.. Man är ju bara där tillfälligt och man rapporterar ju aldrig sina 90 dagar.... Förutom för non immigrant O-A där man de facto rapporterar sina 90 dagar trots at man är turist här och INTE är på uppehålls-tillstånd...

Men för uppehållstillstånd, så tillhör man ett kontor och det är där som kontorsarbetet skall ske..
Men hur go e du egentligen?
Så du inbillar dig att man inte får lov att bo på hotell precis var fn man vill i Thailand med Retirement uppehållstillstånd?
Ja eller hur...
Sugröret verkar gå hela vägen upp.

Men hur go e du egentligen?
Så du inbillar dig att man inte får lov att bo på hotell precis var fn man vill i Thailand med Retirement uppehållstillstånd?
Ja eller hur...
Sugröret verkar gå hela vägen upp.

Försök nu att ta till dig lite kunskap Nmax..... Jag vill ju bara hjälpa dig så du har saker och ting klart för dig....

Vad det gäller att bo på hotell så får du bo exakt var du vill i Thailand, men när det är dags att rapportera dina 90 dagar, och göra din extension så SKALL DET GÖRAS PÅ DET KONTOR SOM DU TILLHÖR.....

Du kan alltså inte svansa runt så som du pratar om. Jag ville bara förtydliga detta, Angående sugrören, så spelar det ingen roll om du gör dig käck på min bekostnad, huvudsaken är att folk som läser detta får klart för sig vad som gäller..

Jag råkade ut för just detta när jag hade tänkt mig att göra 90-dagarsrapport i Chiang Mai. Det gick inte utan att jag anmälde ny adress i distriktet. Nu räckte det med att uppge en adress hos en kompis så något annat behövdes inte.

Regeln är ju anmälan när du är borta mer än 24 timmar och då kan de ju inte gärna begära husbok, hotelladress går säkert bra.

Sure helt rätt, men om du har en condo-ägare som bara skiter i rapporteringen, så kommer DU som hyr denna condo, att bötfällas för att du inte rapporterade in TM30....
Tror jag inte alls på, har jag gjort min rapportering på TM28 och hyresvärden skiter i att anmäla på TM30 så bötfälls han och inte jag.
Jag som hyresgäst ska inte rapportera på TM30 åt hyresvärden, det får han göra själv.
Hur gör man med underskriften på TM30 som hyresgäst?

Hyr jag den före inresa räcker det med rapporten på arrivalcard, men vid flytt en ny TM28 förstås.

Försök nu att ta till dig lite kunskap Nmax..... Jag vill ju bara hjälpa dig så du har saker och ting klart för dig....

Vad det gäller att bo på hotell så får du bo exakt var du vill i Thailand, men när det är dags att rapportera dina 90 dagar, och göra din extension så SKALL DET GÖRAS PÅ DET KONTOR SOM DU TILLHÖR.....

Du kan alltså inte svansa runt så som du pratar om. Jag ville bara förtydliga detta, Angående sugrören, så spelar det ingen roll om du gör dig käck på min bekostnad, huvudsaken är att folk som läser detta får klart för sig vad som gäller..
Va du blond som liten grabb?

Iaf så har du gett mig veckans flabbis som jag ju bara måste dela med mig till grabbarna i mon, den här platsar ju lätt på Newbies top 10 [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Jag råkade ut för just detta när jag hade tänkt mig att göra 90-dagarsrapport i Chiang Mai. Det gick inte utan att jag anmälde ny adress i distriktet. Nu räckte det med att uppge en adress hos en kompis så något annat behövdes inte.

Regeln är ju anmälan när du är borta mer än 24 timmar och då kan de ju inte gärna begära husbok, hotelladress går säkert bra.
Jag gjorde själv 90 rapport i Udon i Julas boende på Hotell Kavinburi. Enda jag visade IM officeren va rums nyckeln.
Om man inte e helt puckad när man pratar med dom så kan man förlänga uppehållstillstånd och göra 90 rapport precis på det IM kontor man känner för just den dagen.
Men Mr Newdawn kan tydligen inte...

Lycka till "pojkar", nu vet ni regler och lagar i alla fall. Jag kan inte prata om alla Era olika erfarenheter, då Thailand består av en massa "möjligheter" som vi alla vet. Men en sak skall ni veta som läser t.ex. den aggressive Nmax skrifter i detta ämne. Ni skall basera Er på lagen och vad som gäller i lagtexten, om ni sedan kan ha tur, eller om ni kan muta Er fram, dessa saker kan jag inte prata om här, det hör inte till ämnet.

Jag har sagt detta förut, undantag mellan de olika immigrations-kontoren finns, och har alltid funnits, det vet vi alla som har kommit utanför våra egna amphue-gränser, eller har ansträngt sig att lära Immigration-lagar och regler. Men glöm aldrig det som går på 1 ställe, det går icke på ett annat. och bara för att man lyckats EN ENDASTE GÅNG i livet med detta, så betyder det inte att alla de andra immigration-kontoren går med på det.

Tror jag inte alls på, har jag gjort min rapportering på TM28 och hyresvärden skiter i att anmäla på TM30 så bötfälls han och inte jag.
Jag som hyresgäst ska inte rapportera på TM30 åt hyresvärden, det får han göra själv.
Hur gör man med underskriften på TM30 som hyresgäst?
Hyr jag den före inresa räcker det med rapporten på arrivalcard, men vid flytt en ny TM28 förstås.

Jag föreslår att du Herr Kurant tar dig en tur ned till Jomtien immigration då, ta med dig Nmax också, så han kan komma hemifrån. Och gör sedan en anmälan där, så får du se vad som händer. Snacka går ju, Men ett tips till dig i all välmening, håll kollen på detta, det dyker upp mer och mer "avvikelser" i detta, där vi falanger blir bötfällda för avsaknad av en TM30, när ägarna bara har skitit i att rapportera dig...

Sjukt javisst håller med, men vad fan kan jag göra annat än att rapportera det här, skall jag INTE skriva om det så blir folk gladare??

Jag föreslår att du Herr Kurant tar dig en tur ned till Jomtien immigration då, ta med dig Nmax också, så han kan komma hemifrån. Och gör sedan en anmälan där, så får du se vad som händer. Snacka går ju, Men ett tips till dig i all välmening, håll kollen på detta, det dyker upp mer och mer "avvikelser" i detta, där vi falanger blir bötfällda för avsaknad av en TM30, när ägarna bara har skitit i att rapportera dig...

Sjukt javisst håller med, men vad fan kan jag göra annat än att rapportera det här, skall jag INTE skriva om det så blir folk gladare??
Läste du att jag gjorde min senaste 90 rapport i Udon?
Har man IQ över en 5 åring så kan man gå till vilket IM kontor som helst men du är ju precis som mitt x i Sverige när hon i oktober ett år ringde och anmälde TV innehav, när skaffade ni TV? I februari....

Vet nästan inte vad jag ska svara, men du kanske ska be Mackes och Nmax göra följe till Jomtien för dom båda har gjort 90 dagars på annan ort. Inte jag.
Lågt att dra in mig där. Nästan ett påhopp men du är förlåten

Däremot har jag gjort flera TM28 då jag flyttat och bytt adress. Vid årsskiftet flyttade vi ut från vårt förra långtidskontrakt, och nu hyr vi ett annat ställe med 3 månaderskontrakt. Ska till IM nästa vecka för en förlängning och då åker man på att fylla i en ny TM28 igen trots att jag inte flyttat. Detta IM har dom rutinerna.

Att du och några andra faranger blir bötfällda för att ni inte rapporterat på TM30 får stå för dig.
Kanske du menade att du fick betala din frus böter eller åt böter den som äger huset, för du skriver väl inte en TM30 åt andra och undertecknar själv?

Jag påtalade själv förra året åt min thailändske hyresvärd att rapportera på TM30 för att slippa ev. böter, men fick till svar att dom inte ville riskera att måsta betala skatt. Sen brydde jag inte mer.

Inte minsta orolig att som du få betala böter åt andra ;) eller låta mig skrämmas av tjänstemän på IM till betala extra.

Vet nästan inte vad jag ska svara, men du kanske ska be Mackes och Nmax göra följe till Jomtien för dom båda har gjort 90 dagars på annan ort. Inte jag.
Lågt att dra in mig där. Nästan ett påhopp men du är förlåten

Däremot har jag gjort flera TM28 då jag flyttat och bytt adress. Vid årsskiftet flyttade vi ut från vårt förra långtidskontrakt, och nu hyr vi ett annat ställe med 3 månaderskontrakt. Ska till IM nästa vecka för en förlängning och då åker man på att fylla i en ny TM28 igen trots att jag inte flyttat. Detta IM har dom rutinerna.

Att du och några andra faranger blir bötfällda för att ni inte rapporterat på TM30 får stå för dig.
Kanske du menade att du fick betala din frus böter eller åt böter den som äger huset, för du skriver väl inte en TM30 åt andra och undertecknar själv?

Jag påtalade själv förra året åt min thailändske hyresvärd att rapportera på TM30 för att slippa ev. böter, men fick till svar att dom inte ville riskera att måsta betala skatt. Sen brydde jag inte mer.

Inte minsta orolig att som du få betala böter åt andra ;) eller låta mig skrämmas av tjänstemän på IM till betala extra.

OM du läser vad jag skriver ordentligt, så märker du säkert att vi är väl inte oense i någonting tror jag. Du pratar om privata exempel och undantag som skett, och ger sken av att just det är lagen som gäller i Thailand.

Jag säger och informerar dig och Nmax vad lagen är. Sedan är det upp till Er att ta till Er vad jag skrivit. Vill ni inte, så vill ni inte. Men jag tror inte ni två skall idiotförklara människor, för att ni tydligen lyckats med saker och ting som kanske inte alltid är så rumsrent, detta sista är mer riktat mot Namx, du själv har bara blivit varnad av mig vad som kan hända, och som händer på många ställen nu i Thailand, vad det gäller TM28/TM30...

Men "up to you" som man säger här nere.. Jag behöver inte bry mig mer, det viktiga är att vanligt folk fick en chans att se vad som gäller, och inte gäller, och det räcker så gott för min del..

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp