E-Visum Visa O spouse family.

Tack då vet jag hur det det ligger till när man söker ifrån Sverige och får jag ett "Non Immigrant Single Entry (O) Spouse/Family Visa" så funkar detta bra för mig också även om ett "Multiple Entry" skulle passat mig ännu bättre.

En del sägs åka till Thailand med Visa Exempt eller Tourist Visa och sedan söka "(O) Visa" på ett lokalt Immigration kontor. Kanske det fortfarande då det går ett "Multiple Entry" på det viset? Har man dock rest till Thailand och redan har ett giltigt "(O) Visa" när man besöker ett Immigration kontor så går det väl kanske inte att få ett nytt "(O) Visa" på plats vare sig det är ett "Single or Multiple Entry" gissar jag. Men man kan ju alltid fråga...

Jag skall söka nya thailändska körkort när jag kommer till Thailand och hoppas att jag får 5-åriga denna gången om jag har ett "Non Immigrant Single Entry (O) Spouse/Family Visa".

Jag skall under min kommande vistelse i Thailand förbereda för ett senare tänkt ansökan om "Extension of Stay with 90 Day Reporting" kanske redan för nästa kommande vinterhalvår.

Ska också stänga mitt "Fixed Account" på Bangkok Bank (Udon Thani Branch) då detta av någon konstig anledning bara går att använda i Udon Thani och öppna ett nytt konto som också går att se och flytta pengar till via Bangkok Bank Appen . Mitt andra konto som heter "Savings Account" som jag har ett ATM kort kopplat till är dock kopplad till Bangkok Bank Appen jag har i min mobil, men "Fixed Accont" fick inte kopplas till Appen och går heller ej koppla när jag försökt lägga till detta i appen. Frugan hade samma problem och fick besked att hon inte kunde använda sitt "Fixed Account" när hon gick till en Bangkok Bank i Si Racha och öppnade då två helt nya konton på Bangkok Bank i Si Racha och båda dessa når hon via Appen så att hon kan se kontona och flytta pengar mellan dessa. Hon stängde sedan sina konton i Bangkok Bank (Udon Thani branch).
Du kan bara göra om till O visa hos immigration om du skall söka extension.
Du får då göra om till ett O visa 3 månader som du har under tiden det tar för din extension ansökan.
Går inte få multiple entry visa O den vägen bara 3 månader under ansökningsprocessen.
Jag har varit på imm och gått igenom det med dom och postat blanketter och checklista i någon tråd hur man gör om.

Du kan bara göra om till O visa hos immigration om du skall söka extension.
Du får då göra om till ett O visa 3 månader som du har under tiden det tar för din extension ansökan.
Går inte få multiple entry visa O den vägen bara 3 månader under ansökningsprocessen.
Jag har varit på imm och gått igenom det med dom och postat blanketter och checklista i någon tråd hur man gör om.
Okej då vet jag det då du redan har kollat.

Något märkligt att dom tar bort "Multiple Entry" som väl varit perfekt för dig som pendlar regelbundet.

När man en gång dock sökt "E-Visa (O) Spouse/Family" så blir väl detta något av en rutin jämfört med när man gör det allra första gången antar jag. Får nu själv se hur det går att nu söka E-Visa för allra första gången hur detta går?

Ett alternativ kan ju vara att söka "Extension of Stay" och köpa ett "Multiple Entry Permit" men kräver ju då att man behöver ha minst 400.000 eller 800.000 Baht ståendes på ett thailändsk bankkonto eller minst 40.000 eller 65.000 Baht inkommande på ett thailändskt bankkonto varje månad. Du som är gift och har barn i Thailand (och även är under 50 år? ) klarar ju dock med de lägre kraven av dessa.

Okej då vet jag det då du redan har kollat.

Något märkligt att dom tar bort "Multiple Entry" som väl varit perfekt för dig som pendlar regelbundet.

När man en gång dock sökt "E-Visa (O) Spouse/Family" så blir väl detta något av en rutin jämfört med när man gör det allra första gången antar jag. Får nu själv se hur det går att nu söka E-Visa för allra första gången hur detta går?

Ett alternativ kan ju vara att söka "Extension of Stay" och köpa ett "Multiple Entry Permit" men kräver ju då att man behöver ha minst 400.000 eller 800.000 Baht ståendes på ett thailändsk bankkonto eller minst 40.000 eller 65.000 Baht inkommande på ett thailändskt bankkonto varje månad. Du som är gift och har barn i Thailand (och även är under 50 år? ) klarar ju dock med de lägre kraven av dessa.
Klara mig med 30 days on arrival, det har jag också använt många år.
Om multiple 1 årigt inte finns söker jag ett VISA O singel entry när skall förnya körkortet vilket är om 5 år.

Extension baserat på marriage har jag haft men skall inte krångla till det.
Nu bor jag i Sverige och turistar bara i Thailand.

Tja då tog det stopp i ansökan på steg 3 "Travel Information" för tillfället därför att det obligatoriskt att ange "Flight Number" till Thailand.

Det vet jag inte just nu men hoppas på att kunna boka flyg till Thailand på måndag eller tisdag och efter detta jobba mig vidare framåt till steg 4 "Supporting Documents" och förhoppningsvis komma i mål.

Inte lätt att veta vad som kommer upp då man söker första gången och försökte hitta någon guide specifikt när man söker Non- Immigrant O E-Visa men hittade ingen sådan.

På t.ex. Youtube fann jag dock ett flertal utförliga exempel på hur det ser ut när man söker "Tourist E-Visa" samt hur man går tillväga när man söker "Extension of Stay" på plats i Thailand. Men som sagt inget exempel på när man söker O Visa...

Tja då tog det stopp i ansökan på steg 3 "Travel Information" för tillfället därför att det obligatoriskt att ange "Flight Number" till Thailand.

Det vet jag inte just nu men hoppas på att kunna boka flyg till Thailand på måndag eller tisdag och efter detta jobba mig vidare framåt till steg 4 "Supporting Documents" och förhoppningsvis komma i mål.

Inte lätt att veta vad som kommer upp då man söker första gången och försökte hitta någon guide specifikt när man söker Non- Immigrant O E-Visa men hittade ingen sådan.

På t.ex. Youtube fann jag dock ett flertal utförliga exempel på hur det ser ut när man söker "Tourist E-Visa" samt hur man går tillväga när man söker "Extension of Stay" på plats i Thailand. Men som sagt inget exempel på när man söker O Visa...
Går du till början av tråden så skriver ju @Baggen vilka dokument du kan ladda upp.
Jag laddade upp precis det han skrev och efter 3 dagar hade jag visumet på mailet.
Du verkar komplicera till mycket som är enkelt med dina youtube videos etc.

Går du till början av tråden så skriver ju @Baggen vilka dokument du kan ladda upp.
Jag laddade upp precis det han skrev och efter 3 dagar hade jag visumet på mailet.
Du verkar komplicera till mycket som är enkelt med dina youtube videos etc.
Jag kollade från början av tråden och där står det ingenstans något om steg 3 som jag är klar med undantaget att jag inte har något "Flight Number" då jag tänkte först söka O E-visa och därefter boka flygbiljett till Thailand under nästa vecka.

Tråden handlar om när man väl kommit till Steg 4 och dit kommer jag inte förrän allt i Steg 3 är ifyllt inklusive "flight number to Thailand"

En Youtube som visade steg för steg vad som kommer upp även då man söker Non-Immigrant O E-Visa hade varit till hjälp och förstår inte hur det kan så vara komplicerat att titta på en sådan där alla stegen hade visats precis hur det ser ut? Då hade jag set att utan att ha en bokat flyg till Thailand så går det inte söka O E-visa.

Nåja man lär sig men synd då jag har förberett enligt bl.a. de tips om Steg 4 jag hade hittat i denna tråd.

Jag kollade från början av tråden och där står det ingenstans något om steg 3 som jag är klar med undantaget att jag inte har något "Flight Number" då jag tänkte först söka O E-visa och därefter boka flygbiljett till Thailand under nästa vecka.

Tråden handlar om när man väl kommit till Steg 4 och dit kommer jag inte förrän allt i Steg 3 är ifyllt inklusive "flight number to Thailand"

En Youtube som visade steg för steg vad som kommer upp även då man söker Non-Immigrant O E-Visa hade varit till hjälp och förstår inte hur det kan så vara komplicerat att titta på en sådan där alla stegen hade visats precis hur det ser ut? Då hade jag set att utan att ha en bokat flyg till Thailand så går det inte söka O E-visa.

Nåja man lär sig men synd då jag har förberett enligt bl.a. de tips om Steg 4 jag hade hittat i denna tråd.
Skrev inte att det var komplicerat, skrev att du verkar göra mycket mer komplicerat än det är.
Men men hängslen och livrem var det plus några krock kuddar ;)

Men det var lite krångligt första gngn, för var ju lite otydligt gällande dokument.

Men det var lite krångligt första gngn, för var ju lite otydligt gällande dokument.
Ja bra att du startade denna tråden med bra en titelbeskrivning som är lätt att hitta när man söker! Min tanke är inte att bara söka råd utan att också vara till hjälp med tips när någon annan skall söka Non Immigrant O Spouse/Family E-Visa. För en del är sådant här enkelt medans det är för andra betydligt svårare och speciellt de som ej har vana vid använda dator och appar på engelska mm. Nu vet alla att det går inte att göra ansökan utan att ha ett ”Flight Number” att lägga in t.ex.

En annan sak som jag gjort i förberedande är att göra en mapp på min dator där jag lagt allt jag kan tänka mig kan behövas som t.ex. Pass kopia mm som JPEG filer som är vardera mindre än 3 MB i storlek eftersom det är ett villkor för det som skall bifogas till ansökan. Tror inte att t.ex. .PDF filer går att bifoga i E-Visa systemet.

Det dom flesta gör fel oavsett vilket visum dom ska söka är att dom sätter på översättning och då fungerade det inte alls,,Finns hur många som helst på fb gruppen Thaivisa som skriver om det. Jag sökte turistviss i november och tog ungefär 30 minuter allting Men då hade jag allt låg klart som skulle in Det här gången var det även inte så mycket som skulle in för dom hade tagit bort mycket sedan förra gången jag sökte

Det dom flesta gör fel oavsett vilket visum dom ska söka är att dom sätter på översättning och då fungerade det inte alls,,Finns hur många som helst på fb gruppen Thaivisa som skriver om det. Jag sökte turistviss i november och tog ungefär 30 minuter allting Men då hade jag allt låg klart som skulle in Det här gången var det även inte så mycket som skulle in för dom hade tagit bort mycket sedan förra gången jag sökte
Bra att de förenklat för Turist E-visa och det är ju eventuellt på gång att det kan bli 90 dagars ”Visa Exempt” även för Europeiska länder liksom det blev för ryssar och kineser rätt nyligen. För Thailand så är turismen högprioriterat och antalet kineser som kommer som turister har minskat av flera orsaker som jag inte behöver gå in på nu..Det verkar som Thailand jobbar på att få in andra grupper som turister att stanna längre och en del i detta kan ju vara att öka antalet dagar man får lov att vara i Thailand och också att göra det mindre byråkratiskt och enklare att få resa till Thailand.

Tyvärr så ser jag inte att de har samma planer för de som t.ex. vill komma till Thailand på Non-Immigrant O eller O-A Visa utan det är inget jag ser som har gjort detta mindre byråkratiskt förutom att man söker E-Visa och slipper skicka passet till thailändska ambassaden och att de skickar tillbaka detta för oss som bor långt ifrån Stockholm. Vad jag kunde läsa se i denna tråden går det inte som alternativ åka till thailändska ambassaden längre heller för de som har svårt för söka E-Visa. Non-Immigrant O-A Retirement Visa kommer jag inte söka mera p.g.a. Kraven på dyra försäkringar i enbart thailändska försäkringsbolag. Jättesynd att de förstörde O-A visumet för det tyckte jag var ett jättebra visum.

Såg inget om att man kan välja svenska utan det var bara engelska (eller thailändska) som möjliga val tror jag.. Kanske någon försöker sitta parallellt med en översättning till svenska medans de knappar in information i det engelska E-Visa systemet. Det kan nog bli väldigt struligt och översättningar blir ju ofta dåliga även mellan engelska och svenska. För att inte tala om när något skall gå från thailändska till engelska i första steget för att sedan gå från engelska till svenska i andra steget eftersom det är så t.ex. Google Translate jobbar… Jag har inte Facebook så har inte kollat FB gruppen.

Såg inget om att man kan välja svenska utan det var bara engelska (eller thailändska) som möjliga val tror jag.. Kanske någon försöker sitta parallellt med en översättning till svenska medans de knappar in information i det engelska E-Visa systemet. Det kan nog bli väldigt struligt och översättningar blir ju ofta dåliga även mellan engelska och svenska. För att inte tala om när något skall gå från thailändska till engelska i första steget för att sedan gå från engelska till svenska i andra steget eftersom det är så t.ex. Google Translate jobbar… Jag har inte Facebook så har inte kollat FB gruppen.
Dom har i regel automatiskt översättning på och då fungerar inte sidan som den ska och då får dom trubbel Det är riktigt att den är på engelska direkt och så ska den vara med

Dom har i regel automatiskt översättning på och då fungerar inte sidan som den ska och då får dom trubbel Det är riktigt att den är på engelska direkt och så ska den vara med
Om du har Google translate borde det fungera, där markerar du bara det ord eller stycke som du vill ha översatt och får översättningen i en ruta, kan knappast påverka programmet i sig.

Om du har Google translate borde det fungera, där markerar du bara det ord eller stycke som du vill ha översatt och får översättningen i en ruta, kan knappast påverka programmet i sig.
Det fungerar men alla dom som skriver på Facebooks gruppen översätter direkt på thaivisa eftersom alla är ju inte så bra på engelska och inte vill hålla på och översätta ord för ord och det är dom som har problem och det är många kan jag säga Fast alla talar om att inte översätta så är det flera per vecka som skriver att dom har problen Nu fins ju vidion på thai sidan och även på Youtube så man kan se steg för steg

Det fungerar men alla dom som skriver på Facebooks gruppen översätter direkt på thaivisa eftersom alla är ju inte så bra på engelska och inte vill hålla på och översätta ord för ord och det är dom som har problem och det är många kan jag säga Fast alla talar om att inte översätta så är det flera per vecka som skriver att dom har problen Nu fins ju vidion på thai sidan och även på Youtube så man kan se steg för steg
Är Youtube gjord så att man kan se steg för steg för "Non-Immigrant O E-Visa" så berätta vad denna heter?

När jag själv sökt har jag bara hittat steg för steg Youtube för de som söker "Tourist E-Visa"

Ansökan steg för steg är olika så att titta på någon av de Youtube som finns för turist visum är inte mycket till hjälp och Facebook har jag inte.

Är Youtube gjord så att man kan se steg för steg för "Non-Immigrant O E-Visa" så berätta vad denna heter?

När jag själv sökt har jag bara hittat steg för steg Youtube för de som söker "Tourist E-Visa"

Ansökan steg för steg är olika så att titta på någon av de Youtube som finns för turist visum är inte mycket till hjälp och Facebook har jag inte.
Vet inte vad skillnaden i ansöken är mellan dom men har du tittat på den om turisvisa så då ser du ju skillnaden Mycket lär ju i alla fall vara lika

Det är faktiskt tämligen olika vad som kommer upp för frågor och tyvärr så ser man inte vad som kommer i nästa steg förrän man har fyllt i steget innan fullständigt. Som för mig som inte kunde bli klar med steg 3 i E-Visa Non-Immigrant därför jag inte kunde ange något ”Flight number”.

Men lyckligtvis så började PanPan med att ta lite skärmbilder från steg 4 i sin ansökan där denna tråd startar och som även fick några svar vilket har gjort att jag kunnat förbereda mig på vad för frågor som kommer och vad som kan behövas att bifogas och har lagt detta nu som JPEG format bilder om mindre än 3 MB styck på min PC. Förhoppningvis är detta gott nog för att få godkänt.

I morgon hoppas jag få klarhet om en sak och därefter förhoppningsvis kunna gå vidare med att boka flygbiljett till Thailand. Hur snabbt det går med att få E-visa normalt om allt ser okej ut vet jag dock inte?

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp