Non Immigrant o Multiple entry ett år

Du fick min kvalificerade moraliska och etiska spekulation mackes, se om du kan finna i lagen vad som är olagligt eller inte...

Anl till att det finns tjänstemän som försöker blåsa oss beror ju på puckade falanger som går på en sån här grej.
Men jag tror mer på att du fick fatt i fiktion pennan igen för finns väl ingen som är så dum att han betalar 20.000 om han har alla papper i ordning och vet exakt hur det ska gå till, för han hade ju snackat med dig innan så det hade han väl kläm på. Hade ju bara varit till att sätta sig på bussen och åka till ett snällare IM kontor istället.

Nu är det väldigt vanligt detta med att köpa sina förlängningar varje år, för en stor del har inte alla papper iordning.
Massor av utlänningar har inte de ekonomiska förutsättningarna som krävs. Många har inte ens pensioner som uppgår till 40.000b netto per månad, bankmedel på 400.000b/800.000b att redovisa.
Kanske inte bland svenskar som nog har bättre pensioner men definitivt bland amerikaner och en del européer.

Ser man vad som krävs av Thailands ambassad för att söka i Sverige så sorteras majoriteten ut direkt.
Tror det var 65.000thb/månad netto eller 18.500kr/månad efter skatt.
Tur är väl att ambassad och konsulat brukar hjälpa fattigpensionärerna och skriva intyg på bruttot.

Sen har väl många tullat på sparkapitalet som krävs till bilköp, moppar och även hus.
Då får man ta till dessa metoder att låna via agenter mot en avgift på 15.000b-40.000b.

Anl till att det finns tjänstemän som försöker blåsa oss beror ju på puckade falanger som går på en sån här grej.
Men jag tror mer på att du fick fatt i fiktion pennan igen för finns väl ingen som är så dum att han betalar 20.000 om han har alla papper i ordning och vet exakt hur det ska gå till, för han hade ju snackat med dig innan så det hade han väl kläm på. Hade ju bara varit till att sätta sig på bussen och åka till ett snällare IM kontor istället.

Nä, denne kille har aldrig gjort en förlängning förut, bara varit här i Thailand tidigare som de flesta här på forumet, alltså via kortare VISA , och sedan hem igen.

Så detta var första gången i hans liv, där han skulle gå i klinch med immigration om ett uppehållstillstånd. Och även du som är oftast alldeles för kaxig, kan väl relatera till att man faktiskt känner sig ganska liten när man står där på dessa immigration-kontor, framför en surk;k till tjänsteman, eller hur?

För övrigt, så har du fel, men kan inte bara välja och vraka vilket immigration-kontor att åka till. Du tillhör ett kontor, alltså geografiskt... Även du gör det...

Nä, denne kille har aldrig gjort en förlängning förut, bara varit här i Thailand tidigare som de flesta här på forumet, alltså via kortare VISA , och sedan hem igen.

Så detta var första gången i hans liv, där han skulle gå i klinch med immigration om ett uppehållstillstånd. Och även du som är oftast alldeles för kaxig, kan väl relatera till att man faktiskt känner sig ganska liten när man står där på dessa immigration-kontor, framför en surk;k till tjänsteman, eller hur?

För övrigt, så har du fel, men kan inte bara välja och vraka vilket immigration-kontor att åka till. Du tillhör ett kontor, alltså geografiskt... Även du gör det...
Tog för givet att han efter att ha blivit upplyst av dig hade stenkoll hur det funkar?

För info så går det alldeles utmärkt att åka till vilket IM kontor man vill och fixa sitt uppehållstillstånd.
Det är bara att säga att jag har precis kommit hit och tänkte testa hur det är att bo i den här provinsen som verkar så fin så vips tillhör man ett nytt IM kontor. Sen har man givetvis rätt att tröttna på den provinsen dan efter och flytta tillbaka.
Man får va lite om och omkring sig vettu..
Det är bara Mollgan som betalar 20.000 med alla papper i ordning.

Nmax du är en skrämmande person, inte för mig, men för de som till äventyrs tror en kille som sprider sina skrönor som du gör..

Nmax du är en skrämmande person, inte för mig, men för de som till äventyrs tror en kille som sprider sina skrönor som du gör..
Den dag vi flyttar kommer jag allt snällt bege mig till IM i Khon Kaen varje gång det är dags. Jag försöker vara noga med att IM inte får ett ont öga till mig, inga noteringar med rött i deras datorer. Alltså inget overstay, allt enligt regelverket även under besöken söm vi gör nu.

Den dag vi flyttar kommer jag allt snällt bege mig till IM i Khon Kaen varje gång det är dags. Jag försöker vara noga med att IM inte får ett ont öga till mig, inga noteringar med rött i deras datorer. Alltså inget overstay, allt enligt regelverket även under besöken söm vi gör nu.

Berralund, är du säker på att Nong Bua Lam Phu tillhör Khon Kaen?? Jag gissar lite i hastigheten, men trodde faktiskt att du tillhörde Udon Thani immigration??

En som betalar 20.000b för en sak som ska kosta 1900b och har alla papper i ordning kommer nog att stöta på mer problem som boende här. Vilket lättlurat och naivt offer.
Finns väl ingen anledning att låta sig skrämmas och utpressas av en tjänsteman på IM om alla dokument är i ordning.

Nä Kurant jag håller med, men så känner jag mig numera lite mer rutinerad efter alla år här. Men när jag skärskådar mig själv, så känner jag nog exakt samma osäkerhet som ni alla gör när ni står framför en tjänsteman på immigration, skillnaden är väl bara att det är lätt att vara kaxig på ett thaiforum och förneka sina känslor..

Och ha en kille här som är en fullständig novis, så oavsett om jag gett honom alla råd som finns och även upplysningar, så är han de facto skiträdd, och jag förstår honom.... Det är bara att försöka hjälpa honom även fortsättningsvis. Men han gjorde mig också jävligt besviken med sitt mesiga uppförande och pröjsa 20.000 baht till den jäkla immigration-skitstöveln..

Nä Kurant jag håller med, men så känner jag mig numera lite mer rutinerad efter alla år här. Men när jag skärskådar mig själv, så känner jag nog exakt samma osäkerhet som ni alla gör när ni står framför en tjänsteman på immigration, skillnaden är väl bara att det är lätt att vara kaxig på ett thaiforum och förneka sina känslor..

Är det att förneka sina känslor att vägra sig utpressas på 20.000b av en skurk.
Men det syns nog om man är nervös och lite halvskraj inför tjänstemannen på IM. En del bjuder väl in genom sitt uppträdande. Skurkar och bedragare brukar vara duktiga på att hitta lätta offer.
Har man rent mjöl i påsen och inte håller på med någon business som är i gråzonen för WP är det inte att vara kaxig på ett forum.

Att du diktar ihop div storys är en sak men hur svårt är det att ta in på ett 300 bahts hotell i en stad och sen ta adressen till hotellet och nyckeln som bevis och bege sig till närmaste IM kontor och säga Hej, här e jag och nu ska jag bo här.
Skulle det vara olagligt som falang att flytta i Thailand eller vad menar du?

Förstår heller inte alls varför man skulle känna sig liten eller rädd på IM, gör du det?
Om man inte uppför sig illa så finns absolut inget att frukta och skulle man råka på nån som slänger tillbaka pappren som du påstod så är det ju bara att le vänligt och tacka för sig och åka vidare.

Senast redigerad av en moderator:
Självklart, varför skulle du göra något annat om du bor i KK?
Det är bara Mollgan som behöver betala 20.000.
På tal om att sprida skrönor..

Om jag skulle flytta till Si Bun Rueang ja, tveklöst Udon Thani. Men vi skall bo i Khon Kaen den dag flytten blir av, har ju byggt ett nytt hus där. Det var så jag tänkte. Se tråden om vårat husbygge där.

OK sorry missförstod, då är du ju på rätt spår..

Nu tar jag bort inläggen om det påstådda påhoppet vilket inte jag heller kan hitta faktiskt. Vill ni träta mer om detta gör det då vänligen via PM.

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp