E-Visum Visa O spouse family.

Här är vad jag tycker är en bra steg för steg guide hur det ser ut i E-visa systemet och med då man söker ”Tourist E-visa”.

Som med nästan allt på Youtube dock på engelska. Men man kan ju välja till att få engelsk text också om man går till verktygssymbolen och väljer till att få engelsk text eller autogenrererad text på engelska. Det senare blir inte alltid perfekt men personligen använder jag denna funktion om det är något jag vill följa med på lite extra noga och höra tal och samtidigt läsa textat.

Här är vad jag tycker är en bra steg för steg guide hur det ser ut i E-visa systemet och med då man söker ”Tourist E-visa”.

Som med nästan allt på Youtube dock på engelska. Men man kan ju välja till att få engelsk text också om man går till verktygssymbolen och väljer till att få engelsk text eller autogenrererad text på engelska. Det senare blir inte alltid perfekt men personligen använder jag denna funktion om det är något jag vill följa med på lite extra noga och höra tal och samtidigt läsa textat.

Finns ju på svenska med

Det är faktiskt tämligen olika vad som kommer upp för frågor och tyvärr så ser man inte vad som kommer i nästa steg förrän man har fyllt i steget innan fullständigt. Som för mig som inte kunde bli klar med steg 3 i E-Visa Non-Immigrant därför jag inte kunde ange något ”Flight number”.

Men lyckligtvis så började PanPan med att ta lite skärmbilder från steg 4 i sin ansökan där denna tråd startar och som även fick några svar vilket har gjort att jag kunnat förbereda mig på vad för frågor som kommer och vad som kan behövas att bifogas och har lagt detta nu som JPEG format bilder om mindre än 3 MB styck på min PC. Förhoppningvis är detta gott nog för att få godkänt.

I morgon hoppas jag få klarhet om en sak och därefter förhoppningsvis kunna gå vidare med att boka flygbiljett till Thailand. Hur snabbt det går med att få E-visa normalt om allt ser okej ut vet jag dock inte?
Kollar man tillbaks i tråden ser det ut som jag skickade ansökan 31 Mars och jag fick det på mail 5 April.

Finns ju på svenska med
Länka gärna denna för det kan vara till god hjälp för de som inte förstår engelska så bra. Förhoppningsvis är det inte enbart på någon Facebook grupp. Jag hittade inget på svenska på Youtube men ibland måste man söka på den som gjort Youtuben eller söka på nästan exakt vad titeln är.

Här är 2

Screenshot_20240204-191923_YouTube.jpg

Det är faktiskt tämligen olika vad som kommer upp för frågor och tyvärr så ser man inte vad som kommer i nästa steg förrän man har fyllt i steget innan fullständigt. Som för mig som inte kunde bli klar med steg 3 i E-Visa Non-Immigrant därför jag inte kunde ange något ”Flight number”.

Men lyckligtvis så började PanPan med att ta lite skärmbilder från steg 4 i sin ansökan där denna tråd startar och som även fick några svar vilket har gjort att jag kunnat förbereda mig på vad för frågor som kommer och vad som kan behövas att bifogas och har lagt detta nu som JPEG format bilder om mindre än 3 MB styck på min PC. Förhoppningvis är detta gott nog för att få godkänt.

I morgon hoppas jag få klarhet om en sak och därefter förhoppningsvis kunna gå vidare med att boka flygbiljett till Thailand. Hur snabbt det går med att få E-visa normalt om allt ser okej ut vet jag dock inte?
Dom bilderna är inte längre aktuella. Detta förenklandes i höstas och färre dokument behöver nu bifogas. Jag sökte i slutet på november och det och det tog 3 dagar så hade jag visumet.

Jag bifogade följande:
1. Bild på passet
2. Ett foto på mig själv
3. Personbevis på engelska
4. Min senaste lönespec
5. Marriage certificate. (Ett papper på thailänska som visar att vi är gifta i Thailand)
6. Mina senaste stämplar på in och utresor i passet.

Suporting dokuments ny.png

Tja då tog det stopp i ansökan på steg 3 "Travel Information" för tillfället därför att det obligatoriskt att ange "Flight Number" till Thailand.

Det vet jag inte just nu men hoppas på att kunna boka flyg till Thailand på måndag eller tisdag och efter detta jobba mig vidare framåt till steg 4 "Supporting Documents" och förhoppningsvis komma i mål.

Inte lätt att veta vad som kommer upp då man söker första gången och försökte hitta någon guide specifikt när man söker Non- Immigrant O E-Visa men hittade ingen sådan.

På t.ex. Youtube fann jag dock ett flertal utförliga exempel på hur det ser ut när man söker "Tourist E-Visa" samt hur man går tillväga när man söker "Extension of Stay" på plats i Thailand. Men som sagt inget exempel på när man söker O Visa...
De är väl bara att fylla i ett fligtnummer exempelvis TG961 eller TG951 så du kommer vidare. Du kan ju ändra senare eftersom ansökan finns kvar i 2 veckor då du kan göra justeringar (om du trycker på spara). Annars är det ju bara att göra en ny ansöka senare och skrota den gamla. Sedan tvivlar jag på att fligtnummret spelar någon roll då du inte behöver bifoga någon biljett. När du väl fått visumet kan du ju ändra dig och boka ett annat flyg.

Senast ändrad:
Dom bilderna är inte längre aktuella. Detta förenklandes i höstas och färre dokument behöver nu bifogas. Jag sökte i slutet på november och det och det tog 3 dagar så hade jag visumet.

Jag bifogade följande:
1. Bild på passet
2. Ett foto på mig själv
4. Min senaste lönespec
5. Marriage certificate. (Ett papper på thailänska som visar att vi är gifta i Thailand)
6. Mina senaste stämplar på in och utresor i passet.

Suporting dokuments ny.png
Tack!

1. och 2. = Okej

3. Tja kan ju fort gå in och hämta ett nytt personbevis på engelska på Skatteverket. Men jag kan ju vara var som helst i världen egentligen då.

4. Jag får göra ett kontoutdrag med mitt namn och kontonummer samt datum som visar mitt tillgodohavande i SEK och skriva vad det ungefärligt motsvarar i THB.

5. Har bilder på min frus Thai ID kort och Tabian Ban etc där adressen till hennes hus står mm. Hon har också skickat ett foto där hon skrivit på en lapp på Thai att vi är gifta och bor ihop som hon håller framför sig tillsammans med sitt Thai ID kort.

6. Vi har bara ännu papper på att vi är gifta i Sverige. Processen pågår för närvarande att också registrera att vi är gifta också i Thailand och att hon har bytt till mitt efternamn. Svenska Ambassaden i Bangkok har lämnat intyg om att vi är gifta men bolaget hon anlitat för att ta hand om resten som behövs har ännu inte meddelat min fru om hur långt de kommit? Det framgår av personbevis från 5 december jag har både för henne och mig på engelska att vi är gifta och bor på samma adress i Sverige som kanske kan duga som bevis?

De är väl bara att fylla i ett fligtnummer exempelvis TG961 eller TG951 så du kommer vidare. Du kan ju ändra senare eftersom ansökan finns kvar i 2 veckor då du kan göra justeringar (om du trycker på spara). Annars är det ju bara att göra en ny ansöka senare och skrota den gamla. Sedan tvivlar jag på att fligtnummret spelar någon roll då du inte behöver bifoga någon biljett. När du väl fått visumet kan du ju ändra dig och boka ett annat flyg.
Tack det är ett bra förslag!

När jag tittat på Turist E-Visa så kommer man till en punkt där man behöver bifoga sin biljetter till och från/ut från Thailand och jag trodde att det rätt säkert skulle bli nödvändigt att bifoga flygbiljetten till Thailand när man söker Non- Imm O E-Visa. Men enligt vad du säger kommer ingen sådan punkt.

Hoppas dock att kunna flyga gratis med Qatar Airways om jag har tur då jag har mer än nog med poäng för att flyga till Thailand. Jag måste dock använda poängen före 31 mars…Saken är att jag oavsett vill komma iväg fortast möjligt till Thailand.

Tack det är ett bra förslag!

När jag tittat på Turist E-Visa så kommer man till en punkt där man behöver bifoga sin biljetter till och från/ut från Thailand och jag trodde att det rätt säkert skulle bli nödvändigt att bifoga flygbiljetten till Thailand när man söker Non- Imm O E-Visa. Men enligt vad du säger kommer ingen sådan punkt.

Hoppas dock att kunna flyga gratis med Qatar Airways om jag har tur då jag har mer än nog med poäng för att flyga till Thailand. Jag måste dock använda poängen före 31 mars…Saken är att jag oavsett vill komma iväg fortast möjligt till Thailand.
Korrekt för turist visum måste du bifoga biljett men inte för Non-Immigrant O.

Tack!

1. och 2. = Okej

3. Tja kan ju fort gå in och hämta ett nytt personbevis på engelska på Skatteverket. Men jag kan ju vara var som helst i världen egentligen då.

4. Jag får göra ett kontoutdrag med mitt namn och kontonummer samt datum som visar mitt tillgodohavande i SEK och skriva vad det ungefärligt motsvarar i THB.

5. Har bilder på min frus Thai ID kort och Tabian Ban etc där adressen till hennes hus står mm. Hon har också skickat ett foto där hon skrivit på en lapp på Thai att vi är gifta och bor ihop som hon håller framför sig tillsammans med sitt Thai ID kort.

6. Vi har bara ännu papper på att vi är gifta i Sverige. Processen pågår för närvarande att också registrera att vi är gifta också i Thailand och att hon har bytt till mitt efternamn. Svenska Ambassaden i Bangkok har lämnat intyg om att vi är gifta men bolaget hon anlitat för att ta hand om resten som behövs har ännu inte meddelat min fru om hur långt de kommit? Det framgår av personbevis från 5 december jag har både för henne och mig på engelska att vi är gifta och bor på samma adress i Sverige som kanske kan duga som bevis?
Jag ser att jag lyckades vilja till det med min lista men bilden är rätt.

Jag bifogade följande och inget annat.
1. Bild på passet
2. Ett foto på mig själv
4. Min senaste lönespec
5. Kopia på min frus Thailänska ID-kort
6. Marriage certificate. (Ett papper på thailänska som visar att vi är gifta i Thailand)

Min fru hade också skrivit ett brev där hon bekräftar att vi fortfarande är gifta med detta bifogade jag inte eftersom kravet var borta när jag ansökte i november. Har du vigselbevis från Sverige så kanske det funkar för själva 90 dagars visumet men gissningsvis inte om du ska göra extension i thailand men till dess kanske du har fixat det.

1. Bild på passet
2. Ett foto på mig själv
4. Min senaste lönespec
6. Marriage certificate. (Ett papper på thailänska som visar att vi är gifta i Thailand)

Min fru hade också skrivit ett brev där hon bekräftar att vi fortfarande är gifta med detta bifogade jag inte eftersom kravet var borta när jag ansökte i november. Har du vigselbevis från Sverige så kanske det funkar för själva 90 dagars visumet men gissningsvis inte om du ska göra extension i thailand men till dess kanske du har fixat det.
Pratade precis med frugan och bad henne att imorgon ringa till bolaget hon anlitat och hörs hur det går med registreringen? Intygen på engelska blev hämtade på svenska ambassaden i tisdags och det skall göras översättningar av dessa som tillsammans med de engelska originalen från ambassaden skall vidare till Thailändska Utrikesministeriet i Bankok för att stämplas och sedan tas med till Udon Thani kommun som slutligen skall registrera att vi är gifta också i Thailand samt ändra min frus efternamn. Detta borde inte ta så lång tid hoppas jag…

Jag behöver förnya mina thailändska körkort och vill gärna att det blir 5 år giltighet på dessa istället för 2 år om jag reser till Thailand med med turist visum eller utan visum. Det är en av anledningarna att jag helst nu reser till Thailand med Non-Imm O Visa.

Men planerar även för att förbereda för att kanske från hösten söka extension och vill fixa ett nytt bankonto specifikt för att ha ståendes minst 400.000 eller 800.000 Baht enligt nuvarande regler. När jag söker ”extension” så vill jag göra detta med ett Non-Imm O Visa som underlag (absolut inte ett O-A Visa!) Jag har dock inte möjlighet att stanna så länge i Thailand denna gången som det tar för att fixa extension och pengarna på thailändskt bankonto måste ju stått på kontot i minst 2 månader vid ansökan.

Jag behöver förnya mina thailändska körkort och vill gärna att det blir 5 år giltighet på dessa istället för 2 år om jag reser till Thailand med med turist visum eller utan visum. Det är en av anledningarna att jag helst nu reser till Thailand med Non-Imm O Visa.
2 år är väl vad du får vid första körkortet, när du sedan förlänger får du 5 år, har inget med din visa-situation att göra.

2 år är väl vad du får vid första körkortet, när du sedan förlänger får du 5 år, har inget med din visa-situation att göra.
Jag har bara fått 2 år körkort också andra och tredje gången. Tyvärr så gjordes inte förnyandet av körkorten då jag hade Non-Immigrant O-A Retirement Visa för då hade jag kunnat få 5 års giltighet utan förnyandena skedde då jag vistades i Thailand med bara på Visa Exempt status och fick då bara 2 år.

Men det kan nog stämma att oavsett vilket visum status man har så får man första gången 2 år och beroende på vilken visa status man har andra gången kan få antingen 2 år eller 5 års giltighet.

1. Bild på passet
2. Ett foto på mig själv
4. Min senaste lönespec

Jag sökte visumet igår morse och fick sent på eftermiddagen mejl om att jag behövde komplettera med ”Marriage Certificate” vilket vi ännu ej fått klart i Thailand. Jag hade bifogat personbevis för mig och min fru på engelska där det står att vi är gifta och bor på samma adress mm men det räckte inte. Det går heller ej att få något äkenskapsbevis utfärdat från Folkbokföringsenheten på Skatteverket så jag skickade in intyget som hade utfärdats av Svenska Ambassaden i Bangkok på att vi gift oss i Sverige och det godtogs som tur var. Annars hade jag fått vänta till vi fått ett Äktenskapsintyg från Thailand och skickat in detta men det kan ju ta lite tid ytterligare innan allt är klart…

Det som är dåligt i E-visa systemet är att det inte finns någon plats att lämna ytterligare information tycker jag. Hade man kunnat detta hadd jag kunnat lägga t.ex. en kommentar att det framgår av personbevisen på engelska att vi är gifta i Sverige.

Blev lite förvånad då ”Non-Immigrant O based on Marriage” dök upp 17:06 men nu har jag visumet så tackar så mycket för tipsen!

Imorgon skall jag börja titta på flygbiljett till Thailand.

Har nu sökt ett nytt Thai Non-Immigrant "O" Spouse/Family E-Visa som gift med en Thai kvinna och betalade 700 kronor på tisdag förmiddag. Jag fick sedan visumet som en bilaga till min Email på onsdag eftermiddag och har nu skrivit ut några exemplar då man måste ha visumet utskrivet på papper vid incheckningen samt vid passeringen av immigration vid ankomsten till Thailand.

Som senast så var det endast möjligt att ansöka om ett "Single Entry" som ger mig rätt till att stanna som maximalt 90 dagar i Thailand. Men jag planerar att förlänga min vistelse genom att ansöka om en 2-månaders förlängning. Mitt nya E-visum ser lite annorlunda ut jämfört med mitt föregående från tidigare i år med en bild på mig längst ner med en "Bar Code" för skanning jämte.

Jag och min fru planerar att resa till Thailand omkring 17-19 september och ska gå in och titta på enkelbiljetter med Thai Airways från Kastrup - Suvarnabhumi och vidare med Thai Airways från Suvarnabhumi - Udon Thani.

1724395820630.png

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp