Myndigheter jagar olagliga verksamheter som drivs av utlänningar

Hej

Ja den här oron kan nog leda till en del affärsmöjligheter, lycka till.

Mvh isan lover

Tack så mycket!

Ja, i detta fallet är det en lite äldre man som bott här länge men vill flytta tillbaka till sitt hemland i Europa. Bland annat för att han blivit änkling. Jag kan väl säga så mycket som att vi fått ett väldigt bra pris.

Men än är det inte klart och jag tar inte ut något i förskott. Blir det inte av är det inte hela världen för då har vi ju kvar bahten i madrassen. :afro:

Tack!

Ja, i detta fallet är det en lite äldre man som bott här länge men vill flytta tillbaka till sitt hemland i Europa. Bland annat för att han blivit änkling. Jag kan väl säga så mycket som att vi fått ett väldigt bra pris.

Men än är det inte klart och jag tar inte ut något i förskott. Blir det inte av är det inte hela världen för då har vi ju kvar bahten i madrassen. :afro:
Har farangen marken i ett bolag nu då?

Har nu flyttat in, 5 chanods. Alla ägda i tre olika bolag har inköpts och kontrollerats noggrant. Billigt, nä inte, men just det vi letat efter.

Röran på landoffice kan beskrivas som rörig och jag kände mig som en maffioso även när de spände ögonen i mig, men allt löste sig för oss.
Däremot var antagligen hälften av dem som var där just sådana som nu ville förekomma eller som hade fått ett ultimatum att fixa sitt ägande i bolaget.

Inga glada miner på flera håll, men jag måste ändå säga att personalen på landoffice var hjälpsam, både för mig och andra.

Men de som nu snart skriver igen att de säkert går att muta en och annan tjänsteman, inte den dagen jag var där, och jag har svårt att se hur de anställda på landoffice ska kunna komma runt det som pågår nu. Nog mer riskabelt än värt att försöka kringå detta, och långsiktigt....knappast!

Har han använt nominee vid sitt ägande så är ju den tidigare affären olaglig och då även vidareförsäljning.
Det är ju det thailändska staten har använt som grund till att markerna konfiskeras.
Eftersom försäljningen med nominee var olaglig finns det ingen laglig nuvarande eller tidigare ägare, så staten beslagtar all mark.
Hamnar väl hos rika korrypta myndighetspersoner i slutändan.

Har han använt nominee vid sitt ägande så är ju den tidigare affären olaglig och då även vidareförsäljning.
Det är ju det thailändska staten har använt som grund till att markerna konfiskeras.
Eftersom försäljningen med nominee var olaglig finns det ingen laglig nuvarande eller tidigare ägare, så staten beslagtar all mark.
Var har du hittat denna information?

I Hua Hin har de som nu har drabbats så här långt fått tid på sig, upp till 6 månader för att ändra ägareförhållande, och så länge det inte rört sig om direkt kommersiella fastigheter på nominellt ägd mark, ges det tid att rätta till det som gjorts fel, ja, under de senaste 25 åren.

Även thailändska myndigheter har insett att många aldrig har gjort något de visste var olagligt. De har bara följt alla råd från pengakåta advokater och utvecklare.

Var har du hittat denna information?

I Hua Hin har de som nu har drabbats så här långt fått tid på sig, upp till 6 månader för att ändra ägareförhållande, och så länge det inte rört sig om direkt kommersiella fastigheter på nominellt ägd mark, ges det tid att rätta till det som gjorts fel, ja, under de senaste 25 åren.

Även thailändska myndigheter har insett att många aldrig har gjort något de visste var olagligt. De har bara följt alla råd från pengakåta advokater och utvecklare.
Tror det var Bangkokpost att eftersom affär med nominee är olagligt så är också försäljningen till nominee olaglig.
Och det är inte lagligt att vidaresälja mark som anförskaffats olagligt.

Och all mark skall konfiskeras av myndighet, inte berika nominees som du påstått.

Även om man inte känner till att man utfört en olaglig handling så är man skyldig.
Annars hade det ju bara vart att säga att det visste inte jag till, till allt.

Det är därför vi just nu kollar upp detta.

Det är naturligtvis bättre att jurister tillsammans med markkontoret gör det, än att man förlitar sig på folks egna utsagor.

Tror det var Bangkokpost att eftersom affär med nominee är olagligt så är också försäljningen till nominee olaglig.

Och all mark skall konfiskeras av myndighet, inte berika nominees som du påstått.

Även om man inte känner till att man utfört en olaglig handling så är man skyldig.
Är det ännu ingen thai som lyft luren och blivit stenrik? :laugh2:

Vet du vad? Om någon anser att de kan tipsa om ett företag som de är nominerade till och få en belöning utan att det skadar någon de känner eller har respekt för, så är det möjligt, som du vet!
Men de flesta nominees är ju ofta systrar, bröder eller thailändska bekanta, nära eller i fjärran. Dessa är säkert i de flesta fall mer intresserade av att hjälpa, inte att stjälpa.

Vore intressant med en länk till det du skriver här, från BP, för att myndigheter rakt av kör över husägare har jag hittills missat.
Att det är de som har gjort det till en verksamhet att hyra ut hus och land som de äger via nomine är de som drabbas just nu, ja, i alla fall de som är flest av dem som drabbas.

Saxat från Kim Wadström på Koh Lanta:

TRAPPAR UPP: AI och databaser ska avslöja olagliga markköp - särskilt via bolag och thailändsk make

Thailand växlar nu upp regeringens kamp mot bulvanupplägg där utlänningar misstänks kontrollera mark olagligt.

Department of Lands har infört ett nytt kontrollsystem tillsammans med Department of Business Development.
Med hjälp av nationella databaser, AI och samkörning mellan dessa myndigheter ska köp och ägande granskas mer systematiskt.
Fokus ligger på att identifiera vem som faktiskt kontrollerar marken – inte bara vem som står som ägare på papperet.

Granskningen omfattar hela landet, men inleds med särskilt fokus på åtta provinser, däribland Phuket, Krabi, Chiang Mai, Chon Buri och Rayong.
En central del i satsningen är det AI-baserade analyssystemet IBAS, som söker efter ovanliga ägarstrukturer, misstänkta kapitalflöden och andra mönster som kan tyda på bulvanupplägg. Samtidigt byggs ett nationellt register över alla bolag som äger mark.

Det räcker inte längre med att ett bolag formellt har thailändsk majoritet. Utredarna ska också kartlägga vem som finansierat köpet, vem som i praktiken styr bolaget och vem som har den ekonomiska nyttan av marken.

Även förändringar av aktieägare, kapitalökningar, utländska lån och komplicerade bolagsstrukturer ska granskas. I vissa fall måste delägarna dessutom kunna styrka sina investeringar.

Extra uppmärksamhet och granskning får köp på minst fem miljoner baht eller kontantbetalningar över två miljoner baht. Man kommer också särskilt att granska köp genom thailändska makar, minderåriga barn och bolag med utländska kopplingar.

Syftet är att säkerställa att marken köps med den thailändska makens personliga egendom (sin suan tua) och inte med gemensamma tillgångar i äktenskapet. Myndigheterna vill förhindra att utlänningar indirekt förvärvar mark i strid med den thailändska marklagen.

De nya kontrollerna omfattar inte bara framtida markköp. Myndigheterna ska även granska befintliga markinnehav och bolagsstrukturer med hjälp av nationella databaser och AI-baserad analys.

För den som har ett lagligt långtidsarrende (lease) finns normalt ingen anledning till oro. Kampanjen riktar sig mot misstänkta upplägg där utlänningar i praktiken kontrollerar mark i strid med lagen – inte mot lagliga arrendeavtal eller andra tillåtna upplåtelseformer.

Den som fälls för ett olagligt bulvanupplägg riskerar böter, fängelse och att förlora marken. Om fastigheten inte säljs inom den tidsfrist myndigheterna beslutar om kan den säljas genom exekutiv auktion.

Regeringen utreder dessutom en lagändring som skulle innebära ännu hårdare konsekvenser. I framtiden kan staten få rätt att ta över marken utan att någon ersättning betalas ut.

Det var väl på tiden att myndigheterna även intresserar sig för "Möjliggörarna", dvs mäklare och advokater m.fl. Många utlänningar är faktiskt offer i den här härvan som fått pågå så länge.
Detta är så sant, och alla dessa falska rådgivare som jag även själv har träffat under de 25 år jag har bott här borde inte bara få dålig karma utan mycket mer. Skitstövlar som inte kan leva på annat än andras godtrogenhet.

Hej

Här kanske en del utlänningar också kan vara inblandade.

”One case involves a 13-rai site in tambon Sakhu where the Supreme Court ordered the revocation of a land-use certificate and the demolition of 39 hotel and villa structures. Another concerns a 12-rai plot in tambon Choeng Thale.”

Please credit and share this article with others using this link: Phuket beaches to be 'restored'. View our policies at Bangkok Post - The world’s window on Thailand | Breaking news, Thailand news, Latest news, World news and http://goo.gl/ou6Ip. © Bangkok Post PCL. All rights reserved.

Mvh isan lover

Hej

Här kanske en del utlänningar också kan vara inblandade.

”One case involves a 13-rai site in tambon Sakhu where the Supreme Court ordered the revocation of a land-use certificate and the demolition of 39 hotel and villa structures. Another concerns a 12-rai plot in tambon Choeng Thale.”

Please credit and share this article with others using this link: Phuket beaches to be 'restored'. View our policies at Bangkok Post - The world’s window on Thailand | Breaking news, Thailand news, Latest news, World news and http://goo.gl/ou6Ip. © Bangkok Post PCL. All rights reserved.

Mvh isan lover
Står inte ens en liten antydan i artikeln att några utlänningar skulle vara inblandade.
Spekulation som skapar rykten och blir till sanningar i sann Ö-bo anda.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp