Hej
Det finns falanger som är verksamma inom jordbruket från en rad olika länder, jag brukar hälsa på en del av dom varje gång vi är i Thailand, det finns falanger som tillsammans med fru och familj föder upp kor, grisar, fisk m.m, andra odlar frukt, ris och grönsaker m.m, andra har gummiträd som dom själva är med och tappar nattetid, andra har oljepalmer, kokospalmer, odlar eucalyptusträd o.s.v.
Ingen av dom jag känner gör det för att dom är fattiga och måste odla eller föda upp djur, det handlar nästan alltid om en livsstil och att ha en vettig sysselsättning på landet när man har tröttnat på turistlivet.
Känner t.ex en äldre Schweizare som var bekant med Ingemar Bergman, han bor ca 10-15 km från oss, han lämnade livet som ”jet set” med sportbilar och lyx, nu har han sedan länge ett för området fint hus och lever i storfamilj, pratar flytande Lao och tappar gummi med familj och släkt på nätterna och stortrivs med detta.
En Amerikanare ca 20 km från oss föder upp boskap på vad han kallar en Ranch, där betar djuren fritt på en höjd där marken inte var särskilt bördig och därför billig att köpa en gång i tiden, även han trivs med sitt liv och han verkar inte sakna någonting.
Jag har besökt en trevlig svensk som tillsammans med sin fru odlar lite mer exklusiva frukter som ger bra avkastning, en Tysk som också odlar frukt o.s.v, så visst finns dom
Så se er omkring när ni är ute på landet, det är inte så ovanligt som en del av er tycks tro att falanger själva är med och arbetar inom jordbruket med sin familj och släkt, ibland kan man se flaggor och skyltar från olika länder mitt ute i bushen, dom som bor och arbetar där är ofta omtyckta och något av lokala kändisar p.g.a sitt val att leva, bo och arbeta med familj, slökt och byborna.
Mvh isan lover