Rätt och fel Också skriver vissa att Sin Sod inte är en del av Thaikultur.

Tror du inte att såna Samsung, Honda, Toyota, McDonalds, Tesco Lotus, 7Eleven, Starbucks, KFC, BigC, Swensens, Amazon, Pizza Hut med många flera dikterar villkoren?

Jag anser inte att det är på thais villkor men vi har garanterat skilda uppfattningar här.

Bristen är väl att få thai har varit driftiga nog att starta något eget utan köpt dessa francie-konsept rakt av.
Nästan allt sånt här ägs av en elit och jag tycker att thai generellt är väldigt lättpåverkade av reklam.

Sen har vi avarter som haloween och "melly klistmas" (jul) som smyger sig in och förstör kulturen

Jag tror inte att Thais problem är brist på företagsamhet, snarare brist på planering. När en verksamhet skall gå utanför det egna hemmets fyra väggar och man skall involvera anställda så krävs ju lite planering. Ju större desto mer och det vet vi ju alla som bor här att det är inget som Thai får med modersmjölken.

Då blir det plats för utlänningar som dem du nämner att starta business. Dock sker det fortfarande på Thais villkor, utlänningar får ju inte styra i Thailändska bolag och det är dyrt med utländsk arbetskraft. Men allt är ju en förhandlingssak...

Stor företagen har nog lite andra vilkor.
Kollade på IKEA ledning när dom startade i Bangkok var inga Thai som styrde det varuhuset.
Finns en farangvärld till här nere bortom pensionister och turister som vi kanske sällan stöter på.
Jag ser ju en del av den i skolan välavlönade utlänningar som jobbar för storföretag.
När oljepriset föll skulle 800 personer sägas upp i oljeindustrin runt Rayong majoriteten faranger stod det i Bangkokpost.
Storföretagen har en annan förhandlingsmöjlighet än småföretag.
Jag har till och med sett 5 stjärniga hotell i Bangkok där det var faranger som öppet skötte ruljansen Thai som arbetade.

Stod i tidningarna om utländsk arbetskraft för par dagar sen då lagarna stramas åt nu.
Små och medelstora företag tyckte det var orättvist då det bara är dom som kommer bli drabbade medans storföretagen har egna avtal när det gäller utländsk arbetskraft så dom kommer inte bli drabbade av dom nya lagarna.

Har ju införts striktare lagar nu denna månaden och många från grannländerna som får lämna, här är det då småföretag som blivit drabbade som anställt arbetskraft från grannländerna.
Nu har dock sektion 44 satts in för att skjuta på lagen till December för som vanligt tänker dom inte på konsekvenserna och nu var det brist på arbetskraft ;)

Stor företagen har nog lite andra vilkor.
Kollade på IKEA ledning när dom startade i Bangkok var inga Thai som styrde det varuhuset.
Finns en farangvärld till här nere bortom pensionister och turister som vi kanske sällan stöter på.
Jag ser ju en del av den i skolan välavlönade utlänningar som jobbar för storföretag.
När oljepriset föll skulle 800 personer sägas upp i oljeindustrin runt Rayong majoriteten faranger stod det i Bangkokpost.
Storföretagen har en annan förhandlingsmöjlighet än småföretag.
Jag har till och med sett 5 stjärniga hotell i Bangkok där det var faranger som öppet skötte ruljansen Thai som arbetade.

Det är inte förbjudet att ha Faranger anställda, men det kostar.
De som bestämmer (ägarna) måste dock vara Thai i majoritet.

Det är inte förbjudet att ha Faranger anställda, men det kostar.
De som bestämmer (ägarna) måste dock vara Thai i majoritet.
Tror du samma regler gäller för Ericsson, Chevron, Volvo, IKEA, Telenor (dtac), Electrolux, Rederiet här har FSO liggande i Thailand där är det fillipinare som arbetar.
Stora internationella skolor, kanske 5% av dom som jobbar på sonens skola är Thai 95% farang varv majoriteten Engelsmän.
Finns som sagt en värld till som många missar här nere.
Sen är säkert majoriteten Thai totalt som arbetar i dom flesta företagen men tror du tex. det är Thai som styr och bestämmer över Volvo Thailand för det för det var ju det du skrev att det är Thai som styr, kanske dom bara är bullvaner ;)

Hade en Svensk som var och kolla på ett hus jag hyrde. Han satt i chefsposition i ett före detta Svenskt pappersbruksföretag i Shiracha.

Tror du samma regler gäller för Ericsson, Chevron, Volvo, IKEA, Telenor (dtac), Electrolux, Rederiet här har FSO liggande i Thailand där är det fillipinare som arbetar.
Stora internationella skolor, kanske 5% av dom som jobbar på sonens skola är Thai 95% farang varv majoriteten Engelsmän.
Sen är säkert majoriteten Thai totalt som arbetar i dom flesta företagen men tror du tex. det är Thai som styr och bestämmer över Volvo Thailand för det för det var ju det du skrev att det är Thai som styr, kanske dom bara är bullvaner ;)

Hade en Svensk som var och kolla på ett hus jag hyrde. Han satt i chefsposition i ett före detta Svenskt pappersbruksföretag i Shiracha.

Ja, lite mer komplicerat än så är det ju. Det finns avtal som går över de lagarna, bland annat för Amerikaner (Treaty of Amity). Men de är ändå begränsade till vissa verksamheter, de får t ex inte syssla med kommunikation och banking. För Sverige finns dock inget sådant, därför tog det så lång tid innan Ikea etablerade sig här, svenskarna har bara 49% av bolaget.

Ja, lite mer komplicerat än så är det ju. Det finns avtal som går över de lagarna, bland annat för Amerikaner (Treaty of Amity). Men de är ändå begränsade till vissa verksamheter, de får t ex inte syssla med kommunikation och banking. För Sverige finns dock inget sådant, därför tog det så lång tid innan Ikea etablerade sig här, svenskarna har bara 49% av bolaget.
Men Dtac sysslar ju med kommunikation och det är ju Norsk ägt och Dtac har Svensk CEO? Säkert massa Thai bulvaner men det lär ju inte vara dom som styr, för det är ju det du skrev först Thai som styr.
2 helt olika saker % ägarandel och styra.
https://www.telenor.com/media/press-release/telenor-group-announces-new-ceos-in-dtac-and-digi/

Men Dtac sysslar ju med kommunikation och det är ju Norsk ägt och Dtac har Svensk CEO? Säkert massa Thai bulvaner men det lär ju inte vara dom som styr, för det är ju det du skrev först Thai som styr.
2 helt olika saker % ägarandel och styra.
https://www.telenor.com/media/press-release/telenor-group-announces-new-ceos-in-dtac-and-digi/
Nu blandar du rätt ordentligt, det var amerikanarna som inte fick jobba med kommunikation under "Treaty of Amity". Norrmännen har inget sådant avtal och om de väljer att kringgå lagen med bulvaner är det ju fullt möjligt men samtidigt en enorm risk som jag inte tror att Telenor skulle ta. Men man kan ju som IKEA välja en vänligt inställd Thai (en Thailändsk leverantör till IKEA). Men fortfarande, Thai bestämmer!

Nu blandar du rätt ordentligt, det var amerikanarna som inte fick jobba med kommunikation under "Treaty of Amity". Norrmännen har inget sådant avtal och om de väljer att kringgå lagen med bulvaner är det ju fullt möjligt men samtidigt en enorm risk som jag inte tror att Telenor skulle ta. Men man kan ju som IKEA välja en vänligt inställd Thai (en Thailändsk leverantör till IKEA). Men fortfarande, Thai bestämmer!
Jag tror inte dom bestämmer ett skit, dom rättar sig efter vad huvudbolaget säger och har inte något att säga till om.
Dom skall följa huvudbolagets riktlinjer, dom är ett namn på ett papper.
Precis som här det sitter ett namn på ett papper i Bahamas som är "chef", har inget att säga till om, ägandet och styret är i Kanada ruljansen av denna typen av rederiets båtar sköts från kontoret i Norge men alla stora huvudbeslut tas i Kanada.
Vet jag inte hur det ser ut nu men när IKEA Bangna öppnade kunde man se butiksledningen på deras hemsida, det var inte Thai, högste chefen både lät på namnet och såg Indisk ut.

Och blandar ordentligt? Nej jag förstod inte när du skrev att det bara gällde Amerikaner, så blandar inte ett skit jag förstod dig bara inte.

IKEA kör ju nästan alla butiker som franchise och då blir ju risken ganska liten. Varuhuset måste KU följa reglerna och IKEA får betalt av omsättningen.

Indier finns det gott om som företagsägare i Thailand, de kanske har avtal att de får äga, eller är medborgare.

IKEA gjorde ju försök i Thailand tidigare med tillverkning, men blev lurade och drog sig ur med stora förluster. Därför var de tveksamma till att etablera sig igen.

Thai har inget att säga till om i de utländska storföretagen, finns inte ens med på papperet. 100% farangägda.
Googla på BOI Thailand om ni vill veta mer.

Jag lastar condensate på Bongkot Oilfield i thailändska gulfen och på den FSO'n "Pathumabaha" jobbar bara Thai. PTT äger detta och chartrar oss. Annars finns det fortfarande, även om det skurits hårt, en hel del utländska "contractors" i sektorn.

/ SatanG

Thai har inget att säga till om i de utländska storföretagen, finns inte ens med på papperet. 100% farangägda.
Googla på BOI Thailand om ni vill veta mer.

Jag lastar condensate på Bongkot Oilfield i thailändska gulfen och på den FSO'n "Pathumabaha" jobbar bara Thai. PTT äger detta och chartrar oss. Annars finns det fortfarande, även om det skurits hårt, en hel del utländska "contractors" i sektorn.

/ SatanG
Rederiets FSO där heter Pattani Spirit Fillipinske OS här ombord farfar är Chief där och fillipinske bosun här har vart bosun där ombord.

frugans moster frågade mig - hur mycket är du beredd på ?
Jag frågade - va beredd på vad?
Moster - ja i thailand ger man gåva till fruns föräldrar .
Jag - nja hon kan få en kylskåp för det kyler så dåligt! ( mina öl kyls inte så bra )
Moster - nej jag menar pengar. Hemgift.
Jag - ah bah! Jag köper inga damer och det är emot min prensip att pröjsa för sin fru som själv valt mig!
Moster - nej så fungerar det inte.
Jag - nähe men om dem andra gubbar köper andras döttrar så ä det upp till dem. Men jag är inte pigg på människohandel. Jag har lärt mig att respekt är viktigt och är del av kulturen? Så varför inte respektera mi och min fruns kärlek?
Moster - oh du talar i från hjärtat good man .
Jag - tack! Men en annan sak som jag funderar på.
Moster - vad tänkte du på?
Jag - ja om jag inte hade varit här så hade inte svärmors hus haft färg på huset. Nydragna el. Internet , nya uteplatsen.
Moster - just det! Ni faranger tänker bra!
Jag- snälla säg inte farang. Säg Svensk man!

Liknande trådar

L
Svar
7
Visningar
2 K
A
H
Svar
2
Visningar
2 K