Rätt och fel Också skriver vissa att Sin Sod inte är en del av Thaikultur.

Att strö pengar omkring sig är ingen merit;)men att tjäna bra eller ha gott om pengar, och sedan gnälla om petitesser är för mig märkligt. Har man råd att gå på fin å dyr restaurang varför inte unna sig det då istället för att gnälla att det är dyrt:rolleyes:att gnälla om det är för mig att man egentligen inte har råd;)
Du verkar ha en del att lära, allt handlar inte om pengar!
Istället för att köpa en äcklig mat på flyget för 200 eller köpa med sig godare mat för 100 så väljer jag det senare och mitt ditt resonemang det första för att bevisa att du har råd. Det är samma sak i samhället de som normalt inte har råd vill visa att de har det med att köpa dyrt fast sämre. Min fru ville inte i början köpa å rea, hon ville visa sina att hon hade råd att köpa dyrt.

Samma sak, varför gå på en lyxrestaurang om man får lika god mat på en vanlig restaurang med vanliga människor.

Jag gillar aldrig att flasha .. bara uppleva mer.

Att jämföra bruttolön är det mest rättvisa som går göra när man lever i olika länder. Då i vissa länder är vissa saker som skolgång, sjukvård inkluderat medan i andra får man stå för det själv. Som bla @Jonas skriver att jämföra nettolön skulle bli extremt missvisande.

Det mest rättvisa skulle ju vara att jämföra det som är kvar efter ett hushåll betalat alla omkostnader och dela med ett prisindex där man bor. Min fru tjänar extremt lite, och jag betalar hög skatt så vi har det inte fett totalt. Skulle jag ha hundratals miljoner skulle jag dock inte välja sämre alternativ för att flasha.

Sen tror inte jag heller på undersökning som jag startade, tror många räknade med mer än lön och skarvade ...men vet att det finns många som tjänar bra och har fruar som tjänar bra, så många har det bra. Och många ha det svårt att få det att gå ihop!

Men @Micke.T en take away är kanske att inte sluta bry sig bara för man tycker man har hög lön. Titta på @magunnar han kan säkert försörja hela byn men fortsätter tjäna mer pengar än vi andra tillsammans drömmer om.

Va svamlar du om:rolleyes:behövs väl ingen hög lön för att uppleva en restaurang med klass en gång om året;)

Äter gärna den vällagade och goda maten från hål i väggen.

Har ju inte med att göra vad gemene man gör med sina pengar, skiter jag i fullständigt. Men att som högavlönad lipa över 100kr för flygplansmaten när biljetten kostar mellan 4-7000kr blir lite löjligt för mig:)min åsikt.

Men att ta med matsäck på flyget:eek:där går gränsen för mig:p

Va svamlar du om:rolleyes:behövs väl ingen hög lön för att uppleva en restaurang med klass en gång om året;)

Äter gärna den vällagade och goda maten från hål i väggen.

Har ju inte med att göra vad gemene man gör med sina pengar, skiter jag i fullständigt. Men att som högavlönad lipa över 100kr för flygplansmaten när biljetten kostar mellan 4-7000kr blir lite löjligt för mig:)min åsikt.

Men att ta med matsäck på flyget:eek:där går gränsen för mig:p

Det var ju som som svamlade om lyxrestaurang.

Oavsett biljettpris kan man ju klaga på mat. Inte ens i SAS plus där maten är gratis är ju maten bra.

Matsäck tar jag alltid med på långflygningar. Livsnjutare är jag.

Ja i stora delar stämmer det nog men jag har sett en del förhållanden i Thailand där mannen åker med på kvinnan.
Tror det ändras mer och mer till modernare inställning samt att thailändska kvinnor ofta går all-in i sina förhållanden och därmed står kvar med en make som inte jobbar eller bidrar. Frugan har sagt att hon helst vill att jag jobbar men om jag beslutar mig för annat så tar hon räkningarna samt ger mig "veckopeng" om jag tar hand om kidsen hemma men det är bättre vi båda knegar på och kör en tidig pensionering istället :)
Själv tjänar jag fortfarande mer än frugan men med den löneutvecklingen hon har haft dröjer det inte länge förrän hon passerar. Hon har redan för några år sedan tackat nej till ett jobb på huvudkontoret i England som skulle gett henne ungefär samma som mig.

/ SatanG
Oj då kan ni bo på hotell som kosta 20k /natten sen ,, imponerande :rolleyes:

Det blev bara förstasida för att han försökte snuva henne lite. Min frus vänninna har hår salong och allt till brollop och det snackas alltid hur mycket pengar är i omlopp. Vänninan till fruns hon ska gifta sig för första gången hon är 39 år det ska betalas 150.000.för en gammal kärring. Detta är mycket vanligt här i min by.

Og du tror at en fattig risbonde kan betale 150 000 baht i medgift.

Detta var inte fattig risbonde, en fattig kock och han fick låna dom pengarna. Sen fick jag höra lite senare av frugan att tjejen betalade hälften för att gifta sig. Nu har han öppnat en hola i väggen och gör lab moo.
Jag har ätit engång och aldrig mer rena skiten, men jag vågar inte säga ifrån.

Hej

Jag tror inte jag vet att detta är ganska vanligt eftersom jag känner många fattiga och har varit på deras bröllop ute i byarna, 100 000 till 200 000 baht är väldigt vanliga belopp för en tidigare ogift tjej, en skild kvinna med barn brukar dock vara billigare att gifta sig med, då kan det handla om ca 50 000 baht eller t.o.m mindre.

Du undrar nog hur dom får tag i pengar till detta, ofta hjälper föräldrarna och hela familjen till att samla ihop pengar till en Sinsod, ibland sker det via lån o.s.v, kanske säljer fadern en bit mark för att få sin son gift eller några kor eller bufflar.

Mvh isan lover

Oj då kan ni bo på hotell som kosta 20k /natten sen ,, imponerande :rolleyes:

Naturligtvis, haka på någon gång vetja :-)

20131213_171953.jpg

Nä jag lägger inga 20k/natt på hotel, en svit på Shangri-la går att få för femton om man är lite runt och kring sig. Det duger gott åt mig då jag inte är så kräsen ;)

/ Askungen

Hej

Jag tror inte jag vet att detta är ganska vanligt eftersom jag känner många fattiga och har varit på deras bröllop ute i byarna, 100 000 till 200 000 baht är väldigt vanliga belopp för en tidigare ogift tjej, en skild kvinna med barn brukar dock vara billigare att gifta sig med, då kan det handla om ca 50 000 baht eller t.o.m mindre.

Du undrar nog hur dom får tag i pengar till detta, ofta hjälper föräldrarna och hela familjen till att samla ihop pengar till en Sinsod, ibland sker det via lån o.s.v, kanske säljer fadern en bit mark för att få sin son gift eller några kor eller bufflar.

Mvh isan lover
Det är inte bara vanligt utan i stort sett en självklarhet , Ofta åker unga pojkar utomlands i ett år eller två , just för att jobba ihop en Sin Sod på ett eller kanske två hundratusen thbt

Hej

Mvh isan lover

Denne påstanden du kommer med her er egentlig veldig enkelt å motbevise. Søk på diverse advokatfirmaer på nettet så vil du fort oppdage hva som er fakta om medgift.

Men for å gjøre det enkelt så betaler man IKKE medgift for en kvinne som har vært tidligere gift, har barn, er fattig eller er pr*stituert. Dersom kvinnen ikke er under nevnte kategorier, men er en litt eldre kvinne så kan man vurdere om man gir medgift. Men i sistnevnte tilfelle så vil medgiften eventuelt ikke bli mer enn på 20 000 baht. Er dette snakk om en ung "jumfru" med høyere utdannelse så kan medgiften bli på 100 - 200 000 baht og 2-3 baht gull til kvinnen. Men vanligvis så er medgiften på 20-60 000 baht og 1-2 baht gull for en ung fattig kvinne uten å vært gift og uten unger. Men i de multi-rike familiene så kan man betale et 10-talls millionbeløp. MEN dette har helt andreårsaker enn hos den vanlige thai.

Når dette er sagt så er medgift en gammel tradisjon som er på vei vekk i dagens moderne thailandske samfunn. Den "siste rest" av denne kulturen finnes i Isaan. Og det er normalt opp til mannen om han ønsker å betale medgift eller ikke. Og de fleste velger å IKKE gjøre det.

Hej

Själv skiter jag fullständigt i både klädkoder och vad folk tycker om tatueringar, för mig är människan i sig det intressanta, ytliga människor som bildar sig sin uppfattning om folk dom möter beroende på hur dom klär sig och om dom är tatuerade eller ej vill jag helst inte lära känna eller stöta på överhuvudtaget.

Tycker snarare synd om dessa eftersom dom måste vara lite begränsade och hämmade både i sitt intellekt och umgänge med andra människor, själv dömer jag ingen utan bildar mig en uppfattning själv beroende på hur personen är och hur denne uppför sig.

Dom enda gånger jag följer klädkoder o.s.v är om det har varit i jobbet och jag har haft betalt för att klä upp mig och inträda en speciell roll, i alla andra sammanhang är jag mig själv och det får folk ta som dom vill.

Mvh isan lover
Håller med i stort sätt på allt.
Fast måste reagera på klädkoden för tycket att det är inte ok om de på polisen klär sig i T-shirt med nedlåtande texter eller hakkors tatuerad på pannan för att ta ytterlighetsexempel.
Att klä sig till tillfällen passande kläder är bra och visar respekt. Om det skall vara uniform så skall det.
Om en servitris kommer med brösten hängande över maten så tycker jag det är inte ok, snyggt kanske och upphetsande men inte ok. Tatueringar får folk ha om de vill men det kan vara bra på att tänka att i framtiden vill man skyla dom på grund av sitt jobb som min ex s son som var rätt extrem som ung och sedan efter utbildning fick jobb inom folk och försvar och helt plötsligt blev det bara långärmad som gällde. Inte fel att tänka på innan kanske.

Denne påstanden du kommer med her er egentlig veldig enkelt å motbevise. Søk på diverse advokatfirmaer på nettet så vil du fort oppdage hva som er fakta om medgift.

Men for å gjøre det enkelt så betaler man IKKE medgift for en kvinne som har vært tidligere gift, har barn, er fattig eller er pr*stituert. Dersom kvinnen ikke er under nevnte kategorier, men er en litt eldre kvinne så kan man vurdere om man gir medgift. Men i sistnevnte tilfelle så vil medgiften eventuelt ikke bli mer enn på 20 000 baht. Er dette snakk om en ung "jumfru" med høyere utdannelse så kan medgiften bli på 100 - 200 000 baht og 2-3 baht gull til kvinnen. Men vanligvis så er medgiften på 20-60 000 baht og 1-2 baht gull for en ung fattig kvinne uten å vært gift og uten unger. Men i de multi-rike familiene så kan man betale et 10-talls millionbeløp. MEN dette har helt andreårsaker enn hos den vanlige thai.

Når dette er sagt så er medgift en gammel tradisjon som er på vei vekk i dagens moderne thailandske samfunn. Den "siste rest" av denne kulturen finnes i Isaan. Og det er normalt opp til mannen om han ønsker å betale medgift eller ikke. Og de fleste velger å IKKE gjøre det.

Trams! Finns ingen advokatbyrå eller heller lag som reglerar detta.
Har själv en svärmor som varit gift 3 gånger, Sinsod alla gånger och ingen farang inblandad.
Frugans lillebror gifte sig nyligen med en frånskild mamma, jepp Sinsod där med.
Håller med Isan Lover fullständigt i vad han skriver här.

/ SatanG

Har själv en svärmor som varit gift 3 gånger, Sinsod alla gånger och ingen farang inblandad.
Frugans lillebror gifte sig nyligen med en frånskild mamma, jepp Sinsod där med.

/ SatanG
Det finns väl inga lagar som styr sinsod. Vill man så betalar man. Vill man inte så betalar man ändå på ett eller annat sätt :cool: :D

/ SatanG

Du står fritt til å være enig. Problemet er bare det at dette ikke er vanlig i Thailand i dag.

Hej

Har aldrig varit på ett Thailändskt bröllop i Isaan där någon advokat har varit inblandad, du verkar inte riktigt veta vad du talar om här, på landet gifter man sig och betalar Sinsod punkt slut, dom flesta betalar dessutom en Sinsod men då lägre när det handlar om en tidigare gift kvinna med barn, så är det bara.

Visst betalar rika i städerna en högre Sinsod, jag har också varit på bröllop där sinsoden har varit i miljoner, men då handlar det om ogifta lite rikare och välutbildade kvinnor, men det intressanta här är väl att detta med Sinsod är vanligt förekommande i alla samhällsklasser.

Dom enda som väljer att gifta sig utan att betala Sinsod är väl falanger med dålig inblick och utan respekt för Thailändska traditioner alternativt är rädda om sina pengar, tror att Sinsod kommer att vara ganska vanligt i minst 20-50 år till.

Mvh isan lover

Hej

Har aldrig varit på ett Thailändskt bröllop i Isaan där någon advokat har varit inblandad, du verkar inte riktigt veta vad du talar om här, på landet gifter man sig och betalar Sinsod punkt slut, dom flesta betalar dessutom en Sinsod men då lägre när det handlar om en tidigare gift kvinna med barn, så är det bara.

Visst betalar rika i städerna en högre Sinsod, jag har också varit på bröllop där sinsoden har varit i miljoner, men då handlar det om ogifta lite rikare och välutbildade kvinnor, men det intressanta här är väl att detta med Sinsod är vanligt förekommande i alla samhällsklasser.

Dom enda som väljer att gifta sig utan att betala Sinsod är väl falanger med dålig inblick och utan respekt för Thailändska traditioner alternativt är rädda om sina pengar, tror att Sinsod kommer att vara ganska vanligt i minst 20-50 år till.

Mvh isan lover

Jeg har min teori om hvorfor utlendinger generelt har så lite kjennskap til dette med medgift i Thailand, men den teorien tror jeg er lite populær på et forum som dette så den lar jeg ligge. Men litt FAKTA kan jeg komme med.

https://www.siam-legal.com/Thailand_Service/thai-dowry.php

The price of dowry to be paid for your Thai bride is based on a combination of her social status, educational attainment, occupation, family background, and all other related aspects of her upbringing. Therefore, you should expect a higher dowry to be paid when you're marrying a university-educated Thai lady from a middle-class family, most especially if she is still a virgin at the time of your wedding. In these cases the average dowry price is expected to be set at 100,000 - 300,000 baht.

On the other hand, Thai dowry prices would be significantly lower if you are marrying a Thai lady from a humble background and living on modest means. A lot of foreigners usually encounter a case wherein their fiancée asks for a ridiculously high price of up to a million baht for dowry even though she has not finished school or has previous experience working as a bargirl. This is one common scenario, but one has to keep in mind that if your bride-to-be is not a virgin anymore, comes from a low-income family, has a child from a previous relationship, or has already married previously, then she doesn't really deserve to be paid dowry anymore.

Du skriver om sånt du tror , vi skriver om sånt vi vet , vi som bor i småbyar runt om i Isaan måste väl ha den korrekta uppfattningen om detta , vet om ett flertal i andra delar av landet , ej bara i Isaan , du hänvisar till avokatfirmor, vi hänvisar till livet samt vad vi upplever som bor i Isaan samt övriga Thailand

Jeg har min teori om hvorfor utlendinger generelt har så lite kjennskap til dette med medgift i Thailand, men den teorien tror jeg er lite populær på et forum som dette så den lar jeg ligge. Men litt FAKTA kan jeg komme med.

https://www.siam-legal.com/Thailand_Service/thai-dowry.php

The price of dowry to be paid for your Thai bride is based on a combination of her social status, educational attainment, occupation, family background, and all other related aspects of her upbringing. Therefore, you should expect a higher dowry to be paid when you're marrying a university-educated Thai lady from a middle-class family, most especially if she is still a virgin at the time of your wedding. In these cases the average dowry price is expected to be set at 100,000 - 300,000 baht.

On the other hand, Thai dowry prices would be significantly lower if you are marrying a Thai lady from a humble background and living on modest means. A lot of foreigners usually encounter a case wherein their fiancée asks for a ridiculously high price of up to a million baht for dowry even though she has not finished school or has previous experience working as a bargirl. This is one common scenario, but one has to keep in mind that if your bride-to-be is not a virgin anymore, comes from a low-income family, has a child from a previous relationship, or has already married previously, then she doesn't really deserve to be paid dowry anymore.

Hej

Det var ju precis detta jag påstod och skrev i ett tidigare inlägg i ämnet, enda skillnaden var att det var på engelska, t.o.m beloppen stämde.

Vi verksr ju nu vara överens?

Mvh isan lover

Liknande trådar

L
Svar
7
Visningar
2 K
A
H
Svar
2