Poliser kvävde misstänkt på polisstation i Nakhon Sawan med en plastpåse och allt filmades.

Hej

Ja fram tills nu har det varit mer eller mindre fritt fram för detta, Human Rights Watch och Amnesty m.fl har länge krävt att Thailand ska stoppa polisens och militärens tortyr, misshandel och bortförande av folk mot sin vilja som fortsätter trots att Thailand redan 2007 ratificerade FNs tortyrkonvention så har problemen inte upphört.

Torture and Enforced Disappearance
On September 16, the parliament approved the first reading of the Prevention and Suppression of Torture and Enforced Disappearance Bill.

Torture and enforced disappearance have long been problems in Thailand. Most of the reported cases have not been resolved, and hardly anyone has been punished.

Människorättsorganisationer kritiserar de thailändska myndigheterna för att ha gjort knapphändiga framsteg i utredningar kring fall av påtvingade försvinnanden, samt för att ha underlåtit att utreda fall av tortyr och utomrättsliga avrättningar. Ett de facto moratorium för dödsstraff existerade, men bröts i juni 2018 då en dödsdom verkställdes.

Sedan militären tog makten i 2014-års militärkupp har de militära myndigheterna tillåtit en kultur där tortyr och annan förnedrande behandling får frodas och där soldater och polis riktar in sig på misstänkta upprorsmakare, politiska motståndare och personer från de mest utsatta delarna av samhället. Det visar en ny rapport från Amnesty International.

Mvh isan lover
Fast min fråga var om det är tillåtet att tortera, misshandla, döda och föra bort människor till okända öden?

Hej

Helt klart ett steg åt rätt håll och vi får väl hoppas att detta kommer att efterlevas.

Men gäller det bara polisen ?

Det skulle ju innebära militären inte omfattas utan kan fortsätta tortera, misshandla, döda och föra bort människor till okända öden.

Mvh isan lover
Nej det gällde alla.

Nej det gällde alla.
Hej

Låter bra, då får vi hoppas att det kommer att bli så i verkligheten också den här gången för när man 2007 ratificerade FNs tortyrkonvention så hände i princip ingenting positivt, snarare förvärrades nog läget, folk greps fördes bort och fick inte kontakta advokater, kroppar av oppositionella hittades döda med magarna fyllda med betong i Mekongfloden o.s.v..

Mvh isan lover

Hej

Låter bra, då får vi hoppas att det kommer att bli så i verkligheten också den här gången för när man 2007 ratificerade FNs tortyrkonvention så hände i princip ingenting positivt, snarare förvärrades nog läget, folk greps fördes bort och fick inte kontakta advokater, kroppar av oppositionella hittades döda med magarna fyllda med betong i Mekongfloden o.s.v..

Mvh isan lover
Ja nu är det ju Thailand själva som inför det som lag, det är mycket som hänt i många nationers historia, man vänder inte allt på en dag men jämför man med grannländerna har Thailand kommit längst i utvecklingen.

Ja nu är det ju Thailand själva som inför det som lag, det är mycket som hänt i många nationers historia, man vänder inte allt på en dag men jämför man med grannländerna har Thailand kommit längst i utvecklingen.
Hej

Ja jämför man med grannländerna som aldrig har varit i närheten av demokrati så är läget i Thailand inom dom flesta områden bättre, men Thailand har fortfarande en lång väg att gå innan landet blir fullt ut demokratiskt och respekterar mänskliga rättigheter, menar dom sturande Generalerna allvar med det här och att dom poliser och militärer som torterar, dödar och för bort folk till okända öden mot deras vilja nu kommer att straffas för detta så vore det ett stort framsteg.

Mvh isan lover

Hej

Ja jämför man med grannländerna som aldrig har varit i närheten av demokrati så är läget i Thailand inom dom flesta områden bättre, men Thailand har fortfarande en lång väg att gå innan landet blir fullt ut demokratiskt och respekterar mänskliga rättigheter, menar dom sturande Generalerna allvar med det här och att dom poliser och militärer som torterar, dödar och för bort folk till okända öden mot deras vilja nu kommer att straffas för detta så vore det ett stort framsteg.

Mvh isan lover
Jaja, börja inte dra in politik i den här tråden med, jag som har politiktråden avaktiverad har snart inget kvar att läsa.

Jaja, börja inte dra in politik i den här tråden med, jag som har politiktråden avaktiverad har snart inget kvar att läsa.
Hej

Det här handlar väl i princip enbart om politik ifrån början till slut, så det är nog svårt.

Det är ju politiska beslut som ska sätta stopp för tortyr och liknande, det är ju i många fall politik som ligger bakom att folk torteras. mördas, förs bort och försvinner, det är ju politiker som tillsätter polischefer och militärledning, det är ju politiker som via sina myndigheter ska se till att lagar och regler följs, att rättsväsendet fungerar och att polis och militär straffas om dom bryter mot landets lagar.

Mvh isan lover

Hej

Det här handlar väl i princip enbart om politik ifrån början till slut, så det är nog svårt.

Det är ju politiska beslut som ska sätta stopp för tortyr och liknande, det är ju i många fall politik som ligger bakom att folk torteras. mördas, förs bort och försvinner, det är ju politiker som tillsätter polischefer och militärledning, det är ju politiker som via sina myndigheter ska se till att lagar och regler följs, att rättsväsendet fungerar och att polis och militär straffas om dom bryter mot landets lagar.

Mvh isan lover
Lite konstigt. När det gäller våld och kriminalitet i Sverige så har du sagt att det spelar ingen roll vilken färg sittande regering har. Vem som styr landet spelar ingen roll för tex gängkriminaliteten. I detta fall så verkar du tänka annorlunda. Varför är det så?

Hur vet man att en tråd är politikertråd, är det utmärkt på nåt sätt ?
Det är en egen forumdel precis som dudes.
Alla politikrelaterade trådar skall postas i politik tavlan.
Man kryssar själv ur om man vill se trådarna från poliriktavlan och dudes.
Jag har valt bort så jag slipper se politiktrådarna.

Det är en egen forumdel precis som dudes.
Alla politikrelaterade trådar skall postas i politik tavlan.
Man kryssar själv ur om man vill se trådarna från poliriktavlan och dudes.
Jag har valt bort så jag slipper se politiktrådarna.
Tack men var hittar jag avstängningsknappen för politiktavlan ?

Lite konstigt. När det gäller våld och kriminalitet i Sverige så har du sagt att det spelar ingen roll vilken färg sittande regering har. Vem som styr landet spelar ingen roll för tex gängkriminaliteten. I detta fall så verkar du tänka annorlunda. Varför är det så?
Hej

När det gäller att påverka våld och kriminalitet än inom statliga myndigheter som polis och militär borde ju politiker ha betydligt större möjlighet att påverka eftersom det är staten som styr och organiserar dessa verksamheter och tillsätter dess ledning.

Så är det ju inte ute i det öppna samhället, där borde ju rimligen chanserna för politiker vara betydligt mindre att direkt påverka våld och kriminalitet än inom statliga myndigheter som polis och militär.

Mvh isan lover

Hej

När det gäller att påverka våld och kriminalitet än inom statliga myndigheter som polis och militär borde ju politiker ha betydligt större möjlighet att påverka eftersom det är staten som styr och organiserar dessa verksamheter och tillsätter dess ledning.

Så är det ju inte ute i det öppna samhället, där borde ju rimligen chanserna för politiker vara betydligt mindre att direkt påverka våld och kriminalitet än inom statliga myndigheter som polis och militär.

Mvh isan lover
Ett lands styre kan väl om viljan finns tillsätta resurser och skapa lagar för att motverka kriminalitet oavsett var den sker. Ser faktiskt inte skillnaden.

klicka på din profil, gå in på fliken kontouppgifter, scrolla ner till identiteter så kan du välja där.
Tusen tack ! ! Så här står det "Anger om du även vill kunna se och skriva ämnen på forumtavlan "Politiskt innehåll" (Aktiveras automatiskt inom 5 timmar)" . Det fattar jag som att jag får upp politikertrådar om jag kryssar i rutan men det måste ju vara feltolkning av mig eftersom det är politik i var och varannan tråd som jag får upp. Jaja, jag kryssade i rutan så får se vad som händer.

Tusen tack ! ! Så här står det "Anger om du även vill kunna se och skriva ämnen på forumtavlan "Politiskt innehåll" (Aktiveras automatiskt inom 5 timmar)" . Det fattar jag som att jag får upp politikertrådar om jag kryssar i rutan men det måste ju vara feltolkning av mig eftersom det är politik i var och varannan tråd som jag får upp. Jaja, jag kryssade i rutan så får se vad som händer.
Nä den skall vara urkryssad men kanske blivit nåt fel, det blev det för mig, jag hade rutan urkryssad men såg ändå, sen tror jag kycklingen rättade och det försvann.
Den enda tråd jag får upp nu med massa politik är elräkninig tråden för den ligger inte i politikdelen fast borde nog legat där som den utvecklats ;)

Ett lands styre kan väl om viljan finns tillsätta resurser och skapa lagar för att motverka kriminalitet oavsett var den sker. Ser faktiskt inte skillnaden.
Hej

Absolut men det borde väl vara lättare att direkt påverka kriminaliteten inom polis och militär som det rör sig om i fallet med Thailand än ex.vis gängkriminalitet ute i samhället som vi ofta talar om när det gäller Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Absolut men det borde väl vara lättare att direkt påverka kriminaliteten inom polis och militär som det rör sig om i fallet med Thailand än ex.vis gängkriminalitet ute i samhället som vi ofta talar om när det gäller Sverige.

Mvh isan lover
Oavsett om det är lätt eller inte så kan ju fortfarande ett lands ledning påverka utvecklingen inom landet men enligt dig hade det ingen som helst koppling och det är just det jag inte får ihop.

Tillbaka
Topp