Poliser kvävde misstänkt på polisstation i Nakhon Sawan med en plastpåse och allt filmades.

Ett vanligt sätt uppåt om man jobbar privat är ju att göra ett bra jobb och byta efter 5 år eller så.

Är tveksam till att möjligheterna till lån egentligen är särskilt bra, visst jag hajar poängen men sätter ju också folk till överköp,lån till släktingar i ens namn som blir en lånefälla. Resten av förmånerna finns även i privata sektorn.

/ SatanG
Undrar om det finns lika stora möjligheter till att stoppa undan i egna fickor?

Jag var lite luddig där.
Lånen är gjorda så amorteringarna ska vara avklarade innan 60, den officiella pensionsåldern.
Dör någon i förtid så skrivs lånet av.

Skillnaden/löneförmånen är väl att det är lägre ränta på lånet än för en privatanställd.
Vet inte procentsatsen för statliga lån, högre iaf på privata även om man får/kan dra av någon % även på privatlån (om man skattar alltså)

/ SatanG
Vi har motsvarande försäkring på privatlån.
Dör frugan så betalar försäkringsbolaget huset.
Frågat andra i villagen och dom vi pratat med har blivit tvugna teckna samma försäkring, krav på för att få huslån säger dom?

Hej

Nej faktiskt inte, se inte statistiken som en inbjudan till någon politisk diskussion.

Jag sökte statistiken för att belysa utvecklingen för korruptionen, om den är på väg uppåt eller nedåt tycker jag är lite intressant med tanke på diskussionerna i tråden.

Sen kan man ju inte undgå att notera dom stora skillnader som finns och som råkar sammanfalla med när militären har kuppat, ett intressant faktum med tanke på att kupperna sägs genomföras för att minska korruptionen.

Så blir det bevisligen inte, så militärstyre verkar inte vara någon lösning på problemet.

Sen är det ju trist att notera att utvecklingen går åt fel håll och att korruptionen ökar, man hade ju hoppats på motsatsen för Thailändarnas skull.

Mvh isan lover
Själv märker jag en jäkla skillnad i Pattaya innan och efter kuppen.
Den korruption som drabba oss utlänningar är inte så vanlig som innan kuppen, ser den inte ens längre öppet här nere längre så vet inte ens om den existerar utanför stenbordet idag.
Omm en kupp genomförs och dom genomför raid för att ta tag i korruptionen så självklart ökar den när man drar upp den till yta
Här i Pattaya var ju raiderna omfattande efter kuppen, militärpoliser gick med vanliga poliser för stävja korruption. Pattqyas poliskår blev varnade att fortsätter brottsligheten och korruption så kommer varenda polis i Pattaya gripas.
Militären och polisen var inga bästisar vid övertqgandet.
Blivit en jäkla skillnad här nu och som sagt går man aktivt för att rensa korruptionen så syns den och ökar i statistiken, innan militärkuppen var det ju rena vilda västern här.
Var inte en vecka man inte hörde om flera dödskjutningar på sai sam och soi jabba, nu inte hört om någon på flera år, helt annat klimat på dom gatorna idag, då undvek man dom.

Även på imm. Innan du kan betala 10k för special line.
Efter sa hon på imm öppet till mig när jag fråga om det fanns en annan möjlighet.
No mr, that was before, as it is now we have to go by the book and no special lines men det var under Big Jokes tid, hon sa dom är övervakade.
Men inte märkt av att det gått tilbaks tills som det var innan.

Undrar om det finns lika stora möjligheter till att stoppa undan i egna fickor?

Nä korruptionen är väl som störst på statliga departement, men finns nog till viss del även på många lokala privata företag.
Men att få det till att statliga tjänster skulle vara något att sträva efter hajar inte jag, bättre att få högre lön lagligt än att få lägre lön olagligt.
Det är ju faktiskt så att statligt anställda knappast har det så fett utan den absoluta majoriteten är ju lågavlönade även om man bakar in ev. korruption.
Det är ju därför de smarta och hungriga jobbar privat och de andra inte gör det.

/ SatanG

Nä korruptionen är väl som störst på statliga departement, men finns nog till viss del även på många lokala privata företag.
Men att få det till att statliga tjänster skulle vara något att sträva efter hajar inte jag, bättre att få högre lön lagligt än att få lägre lön olagligt.
Det är ju faktiskt så att statligt anställda knappast har det så fett utan den absoluta majoriteten är ju lågavlönade även om man bakar in ev. korruption.
Det är ju därför de smarta och hungriga jobbar privat och de andra inte gör det.

/ SatanG
Ar du statligt anstalld kan du ju lana pengar lattare

Ar du statligt anstalld kan du ju lana pengar lattare

Javisst, osäkert om det är bra eller dåligt med tanke på att det nog ofta utnyttjas av andra familjemedlemmar som kanske inte alltid betalar tillbaka.
Har man ett anställningskontrakt inom den privata sektorn så går det också låna, fördelen är väl som sagt att det är lite lägre ränta för statligt anställda.

/ SatanG

Själv märker jag en jäkla skillnad i Pattaya innan och efter kuppen.
Den korruption som drabba oss utlänningar är inte så vanlig som innan kuppen, ser den inte ens längre öppet här nere längre så vet inte ens om den existerar utanför stenbordet idag.
Omm en kupp genomförs och dom genomför raid för att ta tag i korruptionen så självklart ökar den när man drar upp den till yta
Här i Pattaya var ju raiderna omfattande efter kuppen, militärpoliser gick med vanliga poliser för stävja korruption. Pattqyas poliskår blev varnade att fortsätter brottsligheten och korruption så kommer varenda polis i Pattaya gripas.
Militären och polisen var inga bästisar vid övertqgandet.
Blivit en jäkla skillnad här nu och som sagt går man aktivt för att rensa korruptionen så syns den och ökar i statistiken, innan militärkuppen var det ju rena vilda västern här.
Var inte en vecka man inte hörde om flera dödskjutningar på sai sam och soi jabba, nu inte hört om någon på flera år, helt annat klimat på dom gatorna idag, då undvek man dom.
Hej

Ja det är inte första gången du hävdar att militärkuppen ledde till minskad korruption men det är ju din egen högst subjektiva upplevelse på en plats, när man beräknar korruptionsindex så handlar det om landet i stort och innefattar allt ifrån regering, myndigheter, domstolar, företag och privatpersoner o.s.v och där är trenden tydlig, militärstyre leder till ökad korruption, så var det vid kuppen 2006 och så blev det 2014, inte minst generalerna själva bär nog stor skuld till detta via alla stora vapenköp som samtidigt gör att förmögenheten stiger på deras egna bankkonton.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är inte första gången du hävdar att militärkuppen ledde till minskad korruption men det är ju din egen högst subjektiva upplevelse på en plats, när man beräknar korruptionsindex så handlar det om landet i stort och innefattar allt ifrån regering, myndigheter, domstolar, företag och privatpersoner o.s.v och där är trenden tydlig, militärstyre leder till ökad korruption, så var det vid kuppen 2006 och så blev det 2014, inte minst generalerna själva bär nog stor skuld till detta via alla stora vapenköp som samtidigt gör att förmögenheten stiger på deras egna bankkonton.

Mvh isan lover
Tror jag skrev tydligt att kommrr en nytt styre och nystar upp i all korruption så höjs index.
Index är som lägst när det görs i skymm undan.
Var ju inte så att världen såg att Thailand blev mycket korruptare.
Dock uppdagades mycket som pågått under lång tid, slaveriet, riskorruptionen bla.
Då går ju korruptionsindex upp när det uppdagas...
Här i Pattaya var det vanligt med tillslag av militären under ett tag för man litade inte på den korumperande polisen, själv sett när militärfordon stått utanför barer/hofell som kända för korruption och släpat ut folk.
Immigration stoppade allt under bordet, som hon imm officern sa till mig not work like that any more mr.
Polisen i Pattaya fick ultimatum, stoppa korruptionen, brottsligheten eller ni kommer alla gripas som broþslingar, militären var inte på polisens sida.
Ett tag fick inte poliserna pattrulera själva utan med en militär.
Och brottsligheten, ja den har ju rasat, som jag skrev innan sai sam och soi jabba dödskjutningar varje vecka. Inte hört om någon på flera år sen militären rensa upp.
Dom satte bås med poliser på beach road för att ta tag i allt jet ski fusk etc.
Så här är stor skillnad.

Kommer ihåg när Prajut gick ut med att inga poliser får se på utlänningars pass pga påhittade förseelser via visum.
Blev stoppad av polisen utanför central frågade efter körkort.
Tog upp det och passet, han vände på huvudet direkt no put down pass port, I not want to see. Så polisen och kuppmakarna stod på varsin sida.

Tror jag skrev tydligt att kommrr en nytt styre och nystar upp i all korruption så höjs index.
Index är som lägst när det görs i skymm undan.
Var ju inte så att världen såg att Thailand blev mycket korruptare.
Dock uppdagades mycket som pågått under lång tid, slaveriet, riskorruptionen bla.
Då går ju korruptionsindex upp när det uppdagas...
Här i Pattaya var det vanligt med tillslag av militären under ett tag för man litade inte på den korumperande polisen, själv sett när militärfordon stått utanför barer/hofell som kända för korruption och släpat ut folk.
Immigration stoppade allt under bordet, som hon imm officern sa till mig not work like that any more mr.
Polisen i Pattaya fick ultimatum, stoppa korruptionen, brottsligheten eller ni kommer alla gripas som broþslingar, militären var imte på polisens sida.
Ett tag fick inte poliserna pattrulera själva utan med en militär.
Och brottsligheten, ja den har ju rasat, som jag skrev innan sai sam och soi jabba dödskjutningar varje vecka. Inte hört om någon på flera år sen militären rensa upp.
Dom satte bås med poliser på beach road för att ta tag i allt jet ski fusk etc.
Så här är stor skillnad.
Hej

Denna din teori om att militären skulle ha nystat upp korruptionsmässigt och på så sätt fått ett högre index finns inte bekräftad någonstans, tvärtom är man i Transparency International tydlig med att det är militären och deras styre som har lett till den ökade korruptionen.

Mvh isan lover

Du kan ju fan inte ens läsa en artikel på Eng och förstå den och sen få mig och tro på att det du skriver nu är taget ifrån fakta.
Det står inte alls det säger.
Korruptionen var ännu värre förut ibland dom som råka på den på gatan.
Ungefär som när du i tråden länka att dom jagade han som spridit videon.
Du läser ju inte va du postar ens utan rubriken.
Jag läste hela artikeln.
Står att man jagar dom som sprider fake news om att polismannen som spred videon har avslutat sitt liv under mystiska omständigheter och delgett ett påhittat namn på en polis som inte existera.
Och du skapa rabalder om att man jaga visselblåsarn för passa din agenda.
Tips, börja läs det du delar...

När man uppdagar korruption så går index upp, när den hålls i skymmundan så hålls den ner men med misstanke. Tror du själv på att thaksin va guds bästa barn en av dom rikaste i landet och han va bara för folket.
Är du ju sosse och tycker Lövfen gjort bra jobb så förvånar mig iofs inte, skit samma hur man ställt till det du låser dig på en och vägrar väja vad som ens bevisas mot dig.

Du kan ju fan inte ens läsa en artikel på Eng och förstå den och sen få mig och tro på att det du skriver nu är taget ifrån fakta.
Det står inte alls det säger.
Korruptionen var ännu värre förut ibland dom som råka på den på gatan.
Ungefär som när du i tråden länka att dom jagade han som spridit videon.
Jag läste hela artikeln.
Står att man jagar dom som sprider fake news om att polismannen som spred videon har avslutat sitt liv under mystiska omständigheter och delgett ett påhittat namn på en polis som inte existera.
Tips, börja läs det du delar...
Hej

Nu vet jag inte var du har läst ut detta i Transparency Internationas rapport?

Dina egna upplevelser ifrån närområdet är ju intressanta men dom påverkar ju inte internationell korruptionsstatistik.

Mvh isan lover

Hej

Nu vet jag inte var du har läst ut detta i Transparency Internationas rapport?

Dina egna upplevelser ifrån närområdet är ju intressanta men dom påverkar ju inte internationell korruptionsstatistik.

Mvh isan lover
Ööh är du dum? Jag kommenterar din läs och förståelse kunskap, men kanske finns att finna i transparency report?
Tråden handlar om, det jag skrev om och vad du postat innan, jag skrev att du är inte trovärdig då du inte ens kan förstå vad som skrivs i en artikel.
Och vad det verkar som kan du inte ens förstå texten i ett inlägg.

Och menar du meningen i topp men undvek resten av mitt inlägg, så märker man skillnad på gatan, behövs ingen rapport..

Prajuts ord efter kuppen, jag var här då och som boende i en av dom mest korrumperade städerna i Thailand så tycker jag mitt ord väger om jag märker skillnad på gatan.
Hans ord.
described corruption as "deeply-rooted in Thai society,..." and made promises to fight it.[13]

Och vad jag sett i Pattaya på gatunivå så har det funkat bra, dom höga hönsen är väl svårare men en bit påväg.
Men skall väl blunda för vad jag ser och lyssna på någon transparent på ett kontor i andra sidan av världen.

Ööh är du dum? Jag kommenterar din läs och förståelse kunskap, men kanske finns att finna i transparency report?
Tråden handlar om, det jag skrev om och vad du postat innan, jag skrev att du är inte trovärdig då du inte ens kan förstå vad som skrivs i en artikel.
Och vad det verkar som kan du inte ens förstå texten i ett inlägg.

Och menar du meningen i topp men undvek resten av mitt inlägg, så märker man skillnad på gatan, behövs ingen rapport..
Hej

Nu börjar du hetsa upp dig igen, det är kanske lika bra att lägga ned den diskussionen och ägna oss åt ämnet i tråden.

Mvh isan lover

Hej

Nu börjar du hetsa upp dig igen, det är kanske lika bra att lägga ned den diskussionen och ägna oss åt ämnet i tråden.

Mvh isan lover
555555 hetsa upp mig, finns det någon upphetsning i vad jag skriver?
Jag höll mig till ämnet i tråden och att du inte ens kan förstå vad som skrivs i artikeln du delar, måste jag skriva det igen för att du skall förstå att det var ett ämnes inlägg jag skre.

Här kommer det.

"Ungefär som när du i tråden länka att dom jagade han som spridit videon.
Jag läste hela artikeln.
Tips, börja läs det du delar"

Javisst, osäkert om det är bra eller dåligt med tanke på att det nog ofta utnyttjas av andra familjemedlemmar som kanske inte alltid betalar tillbaka.
Har man ett anställningskontrakt inom den privata sektorn så går det också låna, fördelen är väl som sagt att det är lite lägre ränta för statligt anställda.

/ SatanG
lägre risk brukar ge lägre ränta. Det är ju lägre risk för mindre inkomster för en som är statligt anställd.
Samma fenomen här i Sverige Banken vill veta vem man jobbar hos och vilken a-kassa man tillhör. sånt vägs in när man förhandlar banklån.
så ränteskillnaden kan nog bli en hel del när man ser på nettot. Skulle tro att anställningsformen betyder mer i Thailand än Sverige när man ser på kostnaden för lånen.

Tillbaka
Topp