Över 100 Immigrations poliser kommer att åtalas för utfärdande av olagliga visum.

 
Jag har aldrig fått en enda fråga? Hur kan det komma sig :unsure: För att jag endast en gång för flera år sedan reste in på 60 dagars visum alla andra gånger visa on arrival?
Om du rest in på Visa on Arrival hade du nog fått frågor. Ex vis vad ditt Etiopiska pass är nånstans....... Eller om du är Uzbek.
 
Har ju även funderat på om bankerna får samma info, går ju in på 13 året nu och aktiekonto och fondkonto ordna jag på 30 dagar arrival. Har varit ca 50/50 under åren ordnat visum och skitit i det.
Nu visumlös.
 
Jag har aldrig haft ett bankkonto i Thailand. Med facit i hand borde man kanske skaffat det för länge sedan när det var enklare.
Jag har ju inget i Sverige idag, har löne, fond, aktier, krypto, försäkringar, kreditkort allt i Thailand.
Vet inte om den infon finns men aldrig haft problem med nåt här nere.
 
Du vet vad jag menar. Detta eviga trams om namnet på visum
Ja du har nog koll på läget men inte alla andra. Det var nån i en annan tråd (en svenne) som gick bort till VOA disken på suvvan för att få visum on arrival, de bara skakade på huvet när han hade köat klart.

Han hade tramsat ihop begreppen.

Det är bra för svenskar från Ethiopen dock, de kan välja vart de gör, skaffar Visa on Arival eller köra utan Visum.
 
Har ju även tagit banklån på bilen i mitt namn men betald nu här nere.
Banklån i Sverige får jag inte som utflyttad men här fått 2 gånger samt borgat för frugans men utan underskrift från mig så ogiltig internationellt om nåt sker då jag bara visat inkomst men inte skrivit under något.

Men på den tiden hade jag lön utöver normalt, och bsnken såg ju det, över miljonen sek i fickan på året 3 år i rad.
Inget jag har nu och tänker ibland va dum jag va som sa upp mig men så trött på det och trivs bättre och gladare nu med lägre.
 
Dock fortsatt igenkänd på rösten där man jobba innan.
2 veckor sen prata med rigg, inbrytning från annan båt bojlastare är det Jonas vi hör på kanalen, dom garva ombord du är känd på nordsjön sen snack på messenger.
 
Jag har ju inget i Sverige idag, har löne, fond, aktier, krypto, försäkringar, kreditkort allt i Thailand.
Vet inte om den infon finns men aldrig haft problem med nåt här nere.

Du är nog den enda svensk jag har hört talas om som lyckats med att ta lån i Thailand, imponerande.
Det enda jag har ordnat själv är bankkonton.

När vi (frugan) tog lån och köpte hus så kunde inte banken bry sig mindre om vad jag tjänade, tjänade väl för lite :)
Frugan var ingen höginkomsttagare heller men på den tiden, 2010, var det kanske enklare att få lån än idag.

/ SatanG
 
Du är nog den enda svensk jag har hört talas om som lyckats med att ta lån i Thailand, imponerande.
Det enda jag har ordnat själv är bankkonton.

När vi (frugan) tog lån och köpte hus så kunde inte banken bry sig mindre om vad jag tjänade, tjänade väl för lite :)
Frugan var ingen höginkomsttagare heller men på den tiden, 2010, var det kanske enklare att få lån än idag.

/ SatanG
Jag har tagit 2 lån i Thailand utan frugan inblandad, dom ville på henne men då sa jag blir inget köp, mitt namn eller inget frugans namn inte inblandat. TISCO bank.
 
Att ha ett kk i Thailand betyder ingenting. De flesta kan inte framföra ett fordon, vare sig de har ett kk eller inte.
Hej

Är nog beredd att hålla med om detta, men det är väl ändå en bra början om dom som kör runt på vägarna ändå har ett körkort, förhoppningsvis har dom flesta fått någon kunskap med sig ut på vägarna när dom tog sitt körkort, för inte så längesedan saknade ju ca 50% körkort och nu är det väl ”bara” 30-40% som saknar körkort.

Mvh isan lover
 
Helt ärligt måste jag säga att så är inte fallet, om vi bortser från att de kör på vänster sida.
Hej

Ja i grunden håller jag nästan med dig och jag är själv lite uppgiven när det gäller trafiken i Thailand, men ser man på detta över tid så går utvecklingen ändå framåt även i trafiken.

Går man tillbaka till mitten av 80-talet så är skillnaderna faktiskt stora, då var det mångdubbelt fler som körde berusade, fordonen var mycket äldre och hade allvarliga brister, många bilar saknade belysning, det var ofta kreatur och annat på vägarna, förmodligen hade en minoritet av förarna körkort, antalet obesiktigade, oförsäkrade och oskattade fordon var avsevärt fler, vägarna var mycket sämre, folk stod på stötfångarna på bussarna och åkte, satt på taket på bussar och åkte, man såg och träffade dessutom betydligt fler fulla poliser i trafiken, så det blir nog ändå långsamt bättre och bättre.

En bra början vore väl att få alla att köra åt samma håll, det är ju fortfarande vanligt att möta fordon som kör på fel sida mot färdriktningen, anlägga farthinder vid skolor och sjukhus m.m, införa trafikundervisning i skolan om det inte redan finns.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja i grunden håller jag nästan med dig och jag är själv lite uppgiven när det gäller trafiken i Thailand, men ser man på detta över tid så går utvecklingen ändå framåt även i trafiken.

Går man tillbaka till mitten av 80-talet så är skillnaderna faktiskt stora, då var det mångdubbelt fler som körde berusade, fordonen var mycket äldre och hade allvarliga brister, många bilar saknade belysning, det var ofta kreatur och annat på vägarna, förmodligen hade en minoritet av förarna körkort, antalet obesiktigade, oförsäkrade och oskattade fordon var avsevärt fler, vägarna var mycket sämre, folk stod på stötfångarna på bussarna och åkte, satt på taket på bussar och åkte, man såg och träffade dessutom betydligt fler fulla poliser i trafiken, så det blir nog ändå långsamt bättre och bättre.

En bra början vore väl att få alla att köra åt samma håll, det är ju fortfarande vanligt att möta fordon som kör på fel sida mot färdriktningen, anlägga farthinder vid skolor och sjukhus m.m, införa trafikundervisning i skolan om det inte redan finns.

Mvh isan lover
Sen vore det fantastiskt om polisen kunde ställa sig utanför skolorna och kolla körkort, hjälm och mopparna också. Dom som kör olagligt på något vis borde få sin MC beslagtagen viss tid och tills böter har betalats.
 
Sen vore det fantastiskt om polisen kunde ställa sig utanför skolorna och kolla körkort, hjälm och mopparna också. Dom som kör olagligt på något vis borde få sin MC beslagtagen viss tid och tills böter har betalats.
Det infördes ju men blir ett problem med det här, folk måste ta sig till jobbet, kollektivtrafiken utanför städer är inte direkt utvecklad, prommenad vänliga vägar få och prommenera i tex April när värmen kan vara rätt hög när arbete slutar. Sen tycker jag inte Thai kör dåligt, dom har många gngr hanterat tvåhjuligt srn dom var unga och rätt bra på hantera motorfordon jämfört med många andra, dock är vägbyggena som dom är med påfarter, kan behöva köra 5km innan finns U turn när dit man skall ligger 100m bort, blir det lätt en genväg.
Har inga problem ta mig runt i trafiken här, kör mycket och får bara ha lite annat tänk för ta sig fram.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp