Jaha, då har man blivit riven av en kattusling, på ett finger. Det kom en (1) droppe blod. Jag gick till hotellet och tvättade i 15 minuter, det blev inte mycket kvar av den hotelltvålen.
Gick till sjukhuset morgonen därpå. Då ska du till akuten, sa de där. De tog blodtryck, puls, temperatur. Oj, har du feber? Nej, men jag har promenerat hit och ni har det ju så varmt i Thailand! sa jag.
De tvättade såret och sprutade immunoglobulin bredvid. Sedan stelkrampsvaccin i ena axeln, Verorab i andra. Fick med en antibiotikakur hem också, 2 ggr dagligen i 5 dgr. Allesammans 10718 baht. Det pulserade verksamt i fingret på kvällen.
Jag hoppade över dagliga återbesök, bara sårtvätt – det var ju knappt något sår att tala om. Men efter tre dagar återbesök för dos #2, 1446 baht.
Hemkommen i Sverige. Vi har inte vaccin här – du får gå till privat ställe, sa vårdcentralen. Skumt, vad är sjukvården till för om man inte kan få behandling mot en dödlig sjukdom?! Jag ringde 1177: prova med infektionskliniken, sa de.
På infektionskliniken, fyra dagar sedan sist. De kör bara med Rabipur, så jag fick det som dos #3. Dos #5 behöver du inte, sa de. Jag fick lite sjukdomskänsla också, så det kanske är mer krut i Rabipur?
Sedan ringde plötsligt vårdcentralen upp. Alltså, det där med rabies... det måste rapporteras, sa de. Det är lugnt, jag har redan varit på infektionskliniken. De sa visserligen inget om rapport till mig, men de har nog koll. Ok, då gör vi inget mer här.
Dos #4 ska jag få snart, en vecka efter #3.