Rabies ökar kraftigt

Nu måste de ta tag i detta med hårdhandskar , själv tänker jag vaccinera mig samt gumman direkt när vi kommer ner i november , rekommenderar samtliga att göra detta , räcker med att du har ett sår på foten samt att en hund eller katt slickar , var nu tre år sen jag körde mina sprutor ,, dags för en spruta nu

Så går vaccinationen till

Kontakta en vårdcentral eller vaccinationsmottagning om du vill vaccinera dig.

Du får rabiesvaccinet genom en spruta. Sprutan kan du få i överarmen.

Barn som är äldre än tre år brukar få sprutan med vaccin på överarmens utsida. Barn som är yngre än tre år får oftast vaccinet på lårets framsida.

För att få ett bra skydd på resan ska du vaccineras mot rabies vid tre tillfällen:

• Första dosen helst en månad före avresa.
  • Andra dosen, i regel en vecka efter dos ett.
  • Tredje dosen, i regel två till tre veckor efter dos två.
Efter tredje dosen har du ett grundskydd mot rabies i minst ett år.

Barn som har fyllt ett år kan vaccineras med samma intervall som vuxna.

Råd om du utsätts för smitta
Här är några råd om du får ett bett eller om du blir slickad på ett sår eller i ansiktet av ett däggdjur:

Du som är vaccinerad mot rabies
  • Tvätta området noggrant med tvål och vatten.
  • Sök vård direkt, absolut senast inom två dygn för ytterligare behandling. Även om du är vaccinerad får du två extradoser, en så snart som möjligt och en tre dagar senare.
Du som inte är vaccinerad mot rabies
  • Tvätta rent området noggrant med tvål och vatten.
  • Sök vård så snart som möjligt, absolut senast två dygn för ytterligare behandling.
  • Du får behandling med immunglobulin mot rabies som ger omedelbart men kortvarigt skydd mot rabies. Du får dessutom flera doser av rabiesvaccin.
Misstänkt rabiessmitta ska i Sverige bedömas akut på infektionsklinik.

Graviditet och amning
All erfarenhet visar att du kan vaccinera dig mot rabies när du är gravid och när du ammar.

Så mår jag efteråt
Du kan bli lite röd och svullen på stället där du fick sprutan. Det kan också kännas lite ömt. Besvären brukar gå över inom ett par dagar.

Sprider detta sig i media så är turismen körd i Thailand , Märkligt att inte Pattaya är mer drabbat än vad det är ,samt Hua Hin och Phuket ,, visst finns det där , men under den tiden vi bodde där nere var det mycket sällsynt

Jag lyfter fram frågan igen, någon som minns?
Vet ej om jag läst detta eller hört talas om det , för djävligt om så vore , skulle det ha varit i Thailand , våra byhundar får sina sprutor av Svärfar ,han får vaccinet hos kommunveterinären

Verkar som om Pattaya klarat sig hyfsat bra trots den enorma mängd hundar som finns , tre hundar smittade , men ingen människa som avlidit , jag vet att de jobbas hårt med hundarna från Kommunen i Pattaya :thumbsup:

PATTAYA –
Area health officials reported that three dogs have died from rabies but no people have succumbed to the disease in the Pattaya area.

Sompon Jittireungkait of the Banglamung Public Health Department said March 26 inspectors surveyed a one-kilometer radius around the area where the dogs were confirmed to have died from rabies.

They consulted with neighbors to determine if anyone had come in contact with the animals and to offer free rabies vaccinations to pets.

Health officials implored anyone bitten by a dog to seek immediate medical treatment.

Chonburi was one of seven provinces declared a “red zone” for rabies outbreaks and the Banglamung department has stepped up efforts to raise awareness of the problem, including planning a parade and putting commercials on television.

Officials said people should not tease or anger stray dogs, don’t step on or kick the animal, don’t pull apart fighting dogs unless wearing protection, don’t take food away from an animal and basically don’t interact with any dog that they didn’t raise themselves.

Hej

Denna veckan skördade rabies sitt 16 offer, det var en kvinna i Tak som hade blivit biten av en hund för ett år sedan i Surat Thani, av dom övriga 15 döda har 14 bitits av hundar och en av en katt.

Thailand: Tak woman is 16th rabies victim
by NEWS DESK
September 7, 2018
Officials with the Thailand Disease Control Department reported this week an additional human rabies fatality, the 16th case this year.
rabies-dog.jpg
Image/CDC
The case is a 50-year-old Tak woman who was apparently bitten by a dog about one year ago. According to the Disease Control Department director general, Dr Suwanchai Watanayincharoen, the woman was bitten by an unvaccinated dog on the back of her hand in Surat Thani.
She never sought post-exposure prophylaxis.
Of the 16 human rabies deaths year-to-date, 15 were due to dogs bites, while one was a cat bite.
The deaths were recorded from 12 provinces.

Thailand: Tak woman is 16th rabies victim - Outbreak News Today

Mvh isan lover

Gör du detta i Thailand eller Sverige?
Thailand
Du som är vaccinerad mot rabies
  • Tvätta området noggrant med tvål och vatten.
  • Sök vård direkt, absolut senast inom två dygn för ytterligare behandling. Även om du är vaccinerad får du två extradoser, en så snart som möjligt och en tre dagar senare.

Sprider detta sig i media så är turismen körd i Thailand , Märkligt att inte Pattaya är mer drabbat än vad det är ,samt Hua Hin och Phuket ,, visst finns det där , men under den tiden vi bodde där nere var det mycket sällsynt
Här har kommunen vaccinerat många av soi hundarna och satt halsband på dom så man ser vilka som är vaccinerade.
Själv tänker jag inte vaccinera mig förebyggande, ger istället fn i att pilla på djuren, håller dom på avstånd.

Jaha, då har man blivit riven av en kattusling, på ett finger. Det kom en (1) droppe blod. Jag gick till hotellet och tvättade i 15 minuter, det blev inte mycket kvar av den hotelltvålen.

Gick till sjukhuset morgonen därpå. Då ska du till akuten, sa de där. De tog blodtryck, puls, temperatur. Oj, har du feber? Nej, men jag har promenerat hit och ni har det ju så varmt i Thailand! sa jag.

De tvättade såret och sprutade immunoglobulin bredvid. Sedan stelkrampsvaccin i ena axeln, Verorab i andra. Fick med en antibiotikakur hem också, 2 ggr dagligen i 5 dgr. Allesammans 10718 baht. Det pulserade verksamt i fingret på kvällen.

Jag hoppade över dagliga återbesök, bara sårtvätt – det var ju knappt något sår att tala om. Men efter tre dagar återbesök för dos #2, 1446 baht.

Hemkommen i Sverige. Vi har inte vaccin här – du får gå till privat ställe, sa vårdcentralen. Skumt, vad är sjukvården till för om man inte kan få behandling mot en dödlig sjukdom?! Jag ringde 1177: prova med infektionskliniken, sa de.

På infektionskliniken, fyra dagar sedan sist. De kör bara med Rabipur, så jag fick det som dos #3. Dos #5 behöver du inte, sa de. Jag fick lite sjukdomskänsla också, så det kanske är mer krut i Rabipur?

Sedan ringde plötsligt vårdcentralen upp. Alltså, det där med rabies... det måste rapporteras, sa de. Det är lugnt, jag har redan varit på infektionskliniken. De sa visserligen inget om rapport till mig, men de har nog koll. Ok, då gör vi inget mer här.

Dos #4 ska jag få snart, en vecka efter #3.

Jaha, då har man blivit riven av en kattusling, på ett finger. Det kom en (1) droppe blod. Jag gick till hotellet och tvättade i 15 minuter, det blev inte mycket kvar av den hotelltvålen.

Gick till sjukhuset morgonen därpå. Då ska du till akuten, sa de där. De tog blodtryck, puls, temperatur. Oj, har du feber? Nej, men jag har promenerat hit och ni har det ju så varmt i Thailand! sa jag.

De tvättade såret och sprutade immunoglobulin bredvid. Sedan stelkrampsvaccin i ena axeln, Verorab i andra. Fick med en antibiotikakur hem också, 2 ggr dagligen i 5 dgr. Allesammans 10718 baht. Det pulserade verksamt i fingret på kvällen.

Jag hoppade över dagliga återbesök, bara sårtvätt – det var ju knappt något sår att tala om. Men efter tre dagar återbesök för dos #2, 1446 baht.

Hemkommen i Sverige. Vi har inte vaccin här – du får gå till privat ställe, sa vårdcentralen. Skumt, vad är sjukvården till för om man inte kan få behandling mot en dödlig sjukdom?! Jag ringde 1177: prova med infektionskliniken, sa de.

På infektionskliniken, fyra dagar sedan sist. De kör bara med Rabipur, så jag fick det som dos #3. Dos #5 behöver du inte, sa de. Jag fick lite sjukdomskänsla också, så det kanske är mer krut i Rabipur?

Sedan ringde plötsligt vårdcentralen upp. Alltså, det där med rabies... det måste rapporteras, sa de. Det är lugnt, jag har redan varit på infektionskliniken. De sa visserligen inget om rapport till mig, men de har nog koll. Ok, då gör vi inget mer här.

Dos #4 ska jag få snart, en vecka efter #3.
Lugn, det bästa är att du tvätta först noga men iomed klöset så är det kategori 3 i rabies skalan. Sen var katten vaccinerad? Troligen inte men hemma i byn vaccineras alla husdjuren efter könsmognaden. Sitter man på en farang bar o kelar så finns risken för djur som haft kontakt med sjukdomen. Noga att du trycker i dig alla 4 första samt en femte boost. Var lika för mig i Sverige, inte förberett på lagren i småbyarna men kunde lätt få upp från Göteborg på en dag :) . Att blanda dessa vaccin utreddes i Danmark för mig o var inga problem alls på boosten:thumbsup:. O jag ä kvar än i TS....:beer::beer::beer:

Kommer ihåg att jag gjorde slut på hela min singel malt från Arlanda i bettet I skinkan när jag stod där naken i badkaret inne i Chiang Mai boutique hotellet innan jag sökte vård...O dan efter skulle ja träffa Julia för första gången på Amari i Buriram...hahaha

De tvättade såret och sprutade immunoglobulin bredvid. Sedan stelkrampsvaccin i ena axeln, Verorab i andra. Fick med en antibiotikakur hem också, 2 ggr dagligen i 5 dgr. Allesammans 10718 baht.
Låter som om du besökte det dyraste sjukhuset du kunde hitta? En lokal klinik hade fixat detta för runt 2000.
Hoppas att det blir bra med fingret. :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp