Ras för thailändska baht i spåren av de politiska oroligheterna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lara Croft

Medlem
Ras för thailändska baht i spåren av de politiska oroligheterna

Den politiska scenen är inte den enda som har skakats av pågående protester mot thailands interimistiska premiärminister Yingluck Shinawatra och hennes regering. Det finansiella systemet har också fått sig en törn efter alla oroväckande nyheter. Den thailändska bahten faller för 10:e handelsdagen i rad enligt The Jakarta Globe.

Källa: Asian Correspondent (via RSS) där du kan läsa nyheten i sin helhet.

Bathen faller enbart p gr a den politiska oron, så tolkar jag det. Thailand är liksom Filippinerna ett jordbruksland, då värderas valutan inte speciellt högt men som turist får vi samma saker där till ett bra pris. Blir det lugn och politiskt stabilitet kan vi räkna med 4, -4,50bath för en krona. Jag tror att bathen på sikt kommer att stärkas kraftigt detta beroende på att man räknar med en mycket hög arbetslöshet i europa de kommande åren, en naturlig följd blir då att euron försvagas och troligen även kronan, - bathen stärks därmed. Svenska staten har stora skulder och en gigantisk, kostsam flyktingmottagning - på sikt ohållbart, - 5 bath för en krona kommer inte att hålla!

Baht raset beror inte bara på den politiska oron även om den är en stor del. Den Thailändska ekonomin backar och senaste kvartalsrapporten sänkte bahten ordentligt. Kombon med protesterna gör att det rasar mer men samtidigt ska man tänka på att Thailand är ett exportland och en låg baht kurs gynnar exporten. Det stora problemet här är lånebubblan, när den brister (inte om) så kommer det skaka ordentligt och då kan det bli kämpigt för dem som har sina 800.000 visa baht pengar på fel bank..

Den politiska oron kan mycket väl bli droppen som rinner över.
Själv tänker jag inte investera nåt här förrän detta är över och att Thailand har fått en ny monark. Är det oro nu så vänta till Kungen trillar av pinn..

Och vilka banker anser Du vara rätt eller fel :D De statliga stora bankerna tillex Bangkok bank och Siam C kommer nog inte att haverera ,dock finns risk för den "gamla farmarbanken mm....
Bankgaranti finns , dock tror jag inte att den är så mycket att lita på , iofs så tror jag att ett ev. civilt krig är en större orsak till att oroa sig för

Bkk borde vara ok men jag litar inte på nån av bankerna, dom kan mycket väl skylla på en krasch fast dom själva inte dukar under, som farang är det inte mycket man kan göra då.

Utvecklingen med Suthep börjar ju se illa ut nu om han får delar av militären med sig, bara hoppas att en ev splittring av militären blir så ojämnt fördelad att den lilla sidan inte vågar bråka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp