Acke
Forumveteran
... föräldrarna har ingen umgängesrätt mot sina barn. ...
Det finns dessutom många far- och morföräldrar som är väldigt sorgsna över att inte få ha någon kontakt med sina barnbarn.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
... föräldrarna har ingen umgängesrätt mot sina barn. ...
Och för att klargöra ännu mer. Jag har delad vårdnad om bägge mina barn. Dvs jag har ansvar för dem. Däremot har jag ingen juridisk rätt att träffa dem. Det gäller alla och det tycker jag man ska vara medveten om då man skaffar barn. Skaffar du barn med fel en person som inte har några moraliska betänkligheter så är du rökt!
Det finns domar åt andra hållet också, där mamman hindrat pappan att träffa barnen och förlorat vårdnaden helt.Tyvärr verkat många ha missuppfattat den lagen. Soc. Förklarade i vilket för mig att den lagen gäller endast barnen. De har rätt att träffa sina föräldrar, föräldrarna har ingen umgängesrätt mot sina barn. Det kom som en chock för mig men så är det tydligen. Dessutom är det så i praktiken att även om min fd. Hade förlorat en vårdnadstvist och jag skulle få en dom på att jag ska ha dem varannan vecka så kan barnen helt enkelt låta bli att komma till mig i alla fall och ingen kommer att hjälpa mig att få ut dem från min fd.:s Hem och jag har ju inte rätt att bryta mig in och hämta dem. Jag läste en dom där det till och med var så att pappan vann vårdnadstvisten och fick 100% vårdnad. Mamman fick besöksförbud och var förbjuden att träffa barnen då hon ansågs vara skadlig för dem. Då kidnappade hon barnen med hjälp av en kvinnogrupp och gömde dem i Norrland ett år. Sedan togs en ny vårdnadstvist upp och hon vann eftersom barnen nu hade vistats så länge hos henne. En annan vanligare variant är att mamman anmäler pappan för att ha förgripit sig sexuellt på barnen. Det krävs inga fler bevis än en anmälan från mamman för att pappan skall förbjudas att träffa barnen på ett år under utredningen. Mamman får inget negativt ut av en sådan process oavsett om Det visar sig vara taget ur luften. Sedan har han ingen chans i en vårdnadstvist eftersom rätten skall ta hänsyn till var barnen spenderat mest tid. Det var den varianten jag befarade att min fd skulle köra så jag backade för att inte skada dem ännu mer.
Finns det sexualkunskap i Thailand?, där drar pappan så fort tjejen är gravid för att slippa träffa sina barn och ta ansvar.Det är något som borde läras ut på sexualkunskapen i skolan! Det är mer effektivt än något hot om klamydia eller liknande!
Tyvärr är det inte den bild jag fått, men kanske du har rätt.Och för att klargöra ännu mer. Jag har delad vårdnad om bägge mina barn. Dvs jag har ansvar för dem. Däremot har jag ingen juridisk rätt att träffa dem. Det gäller alla och det tycker jag man ska vara medveten om då man skaffar barn. Skaffar du barn med fel en person som inte har några moraliska betänkligheter så är du rökt!
Jag har en motsatt åsikt. Jaganser att jag har rätt att träffa mina mindreåriga barn. Jag har ju faktiskt ansvar för att uppfostra dem till goda medborgare och om någon av dem får för sig att förstöra någon annans egendom så blir jag skadeståndsskyldig. Hur ska jag kunna ta detta ansvar om jag inte får träffa dem? Det krävs ju utomordentligt svåra omständigheter för att soc ska omhänderta barn och sätta dem i någon annans vård. Då ska du bevisligen vara skadlig för dina barn. Dessutom är det väl klarlagt hur viktigt det är för barn att växa upp med bägge sina föräldrar. Varför är det då så enkelt för en förälder att få barnen att förskjuta en förälder ivrigt påhejad av soc? Det kallas parental alienation på utrikiska och sociala myndigheter i andra länder har som rutin att vara uppmärksamma på detta i vårdnadstvister. Dock inte svenska sociala myndigheter för här har man kommit fram till att problemet inte finns...Det är väl ingen "rätt" att få träffa barn/barnbarn.
Det är väl något man måste ha gjort sig förtjänt av.
Jag har själv ett skilsmässobarn, och det har jag fått jobba hårt med för att hålla pappa-kontakten genom åren, mycket svett o tårar har runnit.....
Än igen tror jag inte på din ”story” att du nekats träffa dina minderåriga barn i Sverige?.Jag har en motsatt åsikt. Jaganser att jag har rätt att träffa mina mindreåriga barn. Jag har ju faktiskt ansvar för att uppfostra dem till goda medborgare och om någon av dem får för sig att förstöra någon annans egendom så blir jag skadeståndsskyldig. Hur ska jag kunna ta detta ansvar om jag inte får träffa dem? Det krävs ju utomordentligt svåra omständigheter för att soc ska omhänderta barn och sätta dem i någon annans vård. Då ska du bevisligen vara skadlig för dina barn. Dessutom är det väl klarlagt hur viktigt det är för barn att växa upp med bägge sina föräldrar. Varför är det då så enkelt för en förälder att få barnen att förskjuta en förälder ivrigt påhejad av soc? Det kallas parental alienation på utrikiska och sociala myndigheter i andra länder har som rutin att vara uppmärksamma på detta i vårdnadstvister. Dock inte svenska sociala myndigheter för här har man kommit fram till att problemet inte finns...
Jag har ju träffat dig och båda dina barn och tycker det är helt förfärligt att läsa vad du går igenom och anser att du är en bra pappa och det här är helt förjävligt.Jag har en motsatt åsikt. Jaganser att jag har rätt att träffa mina mindreåriga barn. Jag har ju faktiskt ansvar för att uppfostra dem till goda medborgare och om någon av dem får för sig att förstöra någon annans egendom så blir jag skadeståndsskyldig. Hur ska jag kunna ta detta ansvar om jag inte får träffa dem? Det krävs ju utomordentligt svåra omständigheter för att soc ska omhänderta barn och sätta dem i någon annans vård. Då ska du bevisligen vara skadlig för dina barn. Dessutom är det väl klarlagt hur viktigt det är för barn att växa upp med bägge sina föräldrar. Varför är det då så enkelt för en förälder att få barnen att förskjuta en förälder ivrigt påhejad av soc? Det kallas parental alienation på utrikiska och sociala myndigheter i andra länder har som rutin att vara uppmärksamma på detta i vårdnadstvister. Dock inte svenska sociala myndigheter för här har man kommit fram till att problemet inte finns...
Jag känner till hans story och har träffat både han och hans barn och han ljuger inte!Än igen tror jag inte på din ”story” att du nekats träffa dina minderåriga barn i Sverige?.
Det brukas ju vara en grundpelare i svensk lagstiftning och även via FN konventioner.
Har du barn med en kvinna som flyttat från Sverige är det svårt att hävda svensk praxis.
Åter igen, vem har beslutat att du har tappat både rätt till att träffa dina egna barn och umgås med barnen?
Jag kan gå vidare med detta om jag får verifierbara detaljer via PM.
Kontakter finns inom området och sekretess är till 100%.
Min fd fru är adopterad från Indien men svensk medborgare är hon ja (dessutom både katolik och protestant) hon bor med mina barn ca 1.5 mil från mig i samma kommun.Än igen tror jag inte på din ”story” att du nekats träffa dina minderåriga barn i Sverige?.
Det brukas ju vara en grundpelare i svensk lagstiftning och även via FN konventioner.
Har du barn med en kvinna som flyttat från Sverige är det svårt att hävda svensk praxis.
Åter igen, vem har beslutat att du har tappat både rätt till att träffa dina egna barn och umgås med barnen?
Jag kan gå vidare med detta om jag får verifierbara detaljer via PM.
Kontakter finns inom området och sekretess är till 100%.
Att fly från problem är inte ultimat, hade min dotter uttalat att hon inte ville ha med mig att göra skulle jag bli ledsen, speciellt om jag inget gjort. Personligen hade jag kämpat för rätten till mitt barn om jag visste att jag gjort rätt i livet.