Sälja begagnat.

Jaja nu får jag dras med min diskmaskin iallafall för 500 baht säljer jag den inte för, alltid kul partytrix annars visa Thai ifrån byn the magic dishwashingmachine ;)
Jag kan ju hålla med om att det var ett av mina onödigare inköp här nere, nu står den urkopplad i duschen och används inte alls för tillfället ;)

Där håller jag med Thai, vad skall man med diskmaskin till, totalt onödig sak. Rent gör dom inte heller :cool:
Har faktiskt haft några och sköljt tallrikar och bestick inför tvätten, fattar inte poängen helt enkelt. Det gäller att ta bort matrester inget mera, maskin, varför?
Säg nu att jag är gammaldags är ju livsmedelsingenjör, jag om någon bör veta :eek:
Annars har jag bara läst några fler matböcker än många andra men diskmaskin nja nej. :rolleyes:

Håller med fullständigt, har aldrig ägt eller kommer att äga en "sköljmaskin"

Hej

Har man tillgång till varmt vatten så går det ju bra att diska rent för hand, men ute i byn har vi ju bara kallt vatten och då löser sig inte fett om man inte har i väldigt mycket diskmedel.

Frugan har faktiskt varit inne på att skaffa en diskmaskin även i byn, just för att vi saknar varmvatten.

Mvh isan lover

Har du inte ens en vattenkokare och värma diskvatten med?

Håller med att Thai slarvar men det problemet går att lösa.
Jag ser alltid till att skölja/torka av eller ställa i vatten när det hamnar i diskvasken, sen är det enkelt för tjejen att diska om jag inte fixat det också. Slarvar hon så lägger jag helt sonika ned det i diskvasken igen så får hon göra om vilket hon verkar tröttnat på för sällan den händer längre.
Disksvamp/trasa lägger jag ut i solen i mellanåt så försvinner bakterierna.
Nån maskin behövs absolut inte men är man en stor familj blir det skillnad.

Samma här tillbaka i disken med det som ej blev rent i första försöket.

Har du inte ens en vattenkokare och värma diskvatten med?
Hej

Vattenkokare har vi till Nescafé och te o.s.v, men den är ju relativt liten.

Hos oss är vi ofta 5-10 personer eller fler när vi äter och eftersom Thailändarna alltid gör flera rätter så blir det väldigt mycket disk, så jag förstår att frugan funderar på en diskmaskin.

Mvh isan lover

Samma här tillbaka i disken med det som ej blev rent i första försöket.
Man behöver dessutom inte säga nåt, det går in till slut iaf, är ju eg precis så man ska kritisera Thai, utan ord.
Glas är ju jobbigast att diska så vi dricker mest rakt ut flaskan eller med sugrör.

Man skall inte använda bakteriedödande medel, då använder jag hellre en diskmaskin, bakteriedödande medel skapar resistenta bakterier och tar även död på nyttiga bakterier när det rinner ut i avloppet och vidare ut i naturen.
Vinäger är både bra och billigt samt tar död på bakterier utan att förstöra naturen för mycket.
Inte fel att torka av bistick med en fuktad trasa med vinäger.

Vi har diskmaskin som används dagligen, i ett två personers hushåll, på 60 graders program, vilket torde ta bort de flesta bakterierna. Att handdisk i ljummet vatten skulle vara bättre har jag svårt att tro.

Var borta på auktion nu, diskmaskinen var det inget andrahandsvärde i, finns ingen marknad för diskmaskiner när det är så billigt med arbetskraft/disk-kraft.
500 baht på sin höjd trodde han, först trodde han det var en tvättmaskin och sa att ja den får jag bra för sen såg han att det var en diskmaskin, ååååååh!
Så den får följa med till nya huset, hade ju tänkt byta ut denna mot en inbyggd Electrolux i IKEA köket men nu får det bli den vi har istället.
Hade ju tänkt slippa ordna med en pickup för att frakta nåt tungt, bara ha sånt som fick plats i bilen kvar ;)
Tänk va du kommer reta dig på den gamla diskmaskinen i ett nytt fräscht IKEA kök;) tänk på att Ikeas kök oftast bygger på att man skall köpa deras integrerade vitvaror.

Fick själv erfara det när vi köpte kök från IKEA.
Hade precis innan köpt ny diskmaskin, som tur va vart diskmaskin integrerad så man kunde hänga på en front så det såg ut som dom andra draglådorna.

Tänk va du kommer reta dig på den gamla diskmaskinen i ett nytt fräscht IKEA kök;) tänk på att Ikeas kök oftast bygger på att man skall köpa deras integrerade vitvaror.

Fick själv erfara det när vi köpte kök från IKEA.
Hade precis innan köpt ny diskmaskin, som tur va vart diskmaskin integrerad så man kunde hänga på en front så det såg ut som dom andra draglådorna.
Passar med andra vitvaror också, själv gillar jag inte integrerad diskmaskin för är bara jobbigt justera in luckan ;)

Passar med andra vitvaror också, själv gillar jag inte integrerad diskmaskin för är bara jobbigt justera in luckan ;)
Det är sant, dom har ju kök som inte kräver integrerad diskmaskin, men man vill väl ha ett modernt kök:)för dig som snickare är väl luckan inget problem;)

Vi har diskmaskin som används dagligen, i ett två personers hushåll, på 60 graders program, vilket torde ta bort de flesta bakterierna. Att handdisk i ljummet vatten skulle vara bättre har jag svårt att tro.
Fast du får höja temperaturen till över sjuttio grader om du vill döda baggar :eek:

Fick just nu en bild från farsan i Udon. Han hade diskat upp inför sin 6 månaders resa till Sverige...

received_232356684004046.jpeg

För att dom Thai jag har haft att göra med vet inte ett skit om att diska med rena diskborstar, eller deras bakteriesugande svampar som kan vara halvrötna eller i varmvatten etc.
Tallrikar, bestick, glas etc. Har aldrig vart så rena som när jag använt diskmaskinen här, all annan diskning har det vart varierande kvalitet på helst i byn där man kan använda samma trasa i 5 år och samma vatten i några veckor att diska i!!!
Så jag använder den ibland när besticken behöver en rejäl rundsköljning efter dålig Thaidiskning.

Nu är du inne på ett helt annan område. Har aldrig pratat om gamla disktrador dynor m m utan att göra rent. Att du tycker det skiner betyder inte att det är rent tyvärr.
Vi testadr en radda med tvättmaskiner och det mesta fel var att de hade för varmt vatten för spolning. Det som hände var att proteiner förbrändes på ytan. Du ser inte det men allt du inte ser behöver inte betyda att det vara bra :p
Gör rent tallrikar så alla matrester avslägnas så är det bra, helst med kall eller ljummet vatten. Torka gärna i solen så jag kan garantera att det är bra.

Nu är du inne på ett helt annan område. Har aldrig pratat om gamla disktrador dynor m m utan att göra rent. Att du tycker det skiner betyder inte att det är rent tyvärr.
Vi testadr en radda med tvättmaskiner och det mesta fel var att de hade för varmt vatten för spolning. Det som hände var att proteiner förbrändes på ytan. Du ser inte det men allt du inte ser behöver inte betyda att det vara bra [emoji14]
Gör rent tallrikar så alla matrester avslägnas så är det bra, helst med kall eller ljummet vatten. Torka gärna i solen så jag kan garantera att det är bra.
Om maskinen är kopplad till kallvatten, vilket torde vara fallet i Thailand, så förstår jag inte hur det vara för varmt sköljvatten.

Om maskinen är kopplad till kallvatten, vilket torde vara fallet i Thailand, så förstår jag inte hur det vara för varmt sköljvatten.
Den kanske värms upp före sköljning. Vi svenskar har nog bakterieskräck från födseln.
Du ser inte folk som dör till höger och vänster här i Thailand bara för att de inte har tvättmaskin.

Den kanske värms upp före sköljning. Vi svenskar har nog bakterieskräck från födseln.
Du ser inte folk som dör till höger och vänster här i Thailand bara för att de inte har tvättmaskin.
Nu diskar jag inte i "tvättmaskinen", men även den tar in kallvatten som värms upp successivt under gång.

Nu tycker vi att det är bekvämt med diskmaskin, då vare sig jag eller hustrun gillar att diska för hand.

Nu diskar jag inte i "tvättmaskinen", men även den tar in kallvatten som värms upp successivt under gång.

Nu tycker vi att det är bekvämt med diskmaskin, då vare sig jag eller hustrun gillar att diska för hand.
Helt ok skriver bara om mina erfarenheter.

Tillbaka
Topp