Sälja hus

Hej

Det här är väl inte riktigt till det du efterfrågade, men det handlar ju om att sälja hus och företag.

Här upp i norra Isaan har jag träffat flera expats som vill sälja sina hus och ibland även sin rörelse nu i vinter, här är problemet att folk saknar pengar, hela den lokala ekonomin är raserad p.g.a dom låga priserna på det som odlas här uppe.

Så även om man är beredd att sälja till samma pris som man gav för 10-20 årsedan så hittar man inga köpare, då folk sitter kvar med hus och rörelser mot sin vilja, känner några som har försökt sälja i flera år nu, då handlar det ändå inte om hus ute i byarna på landet, utan hus i dom lite halvstora städerna här uppe, hus i bra lägen o.s.v, men priser på 5 000 000 - 10 000 000 miljoner baht och uppåt gör husen nästan omöjliga att sälja när det inte finns pengar.

Mvh isan lover

Har man hus att sälja så får man antingen sitta stilla tills det bfinns någon som kan ge vad man vill ha, Jag roar mej med att kolla på hus till salu här i HH och det är många hus som varit till salu i flera år, speciellt bankerna verkar att ha svårt att anpassa sina priser för de beslagtagna husen till vad det faktiska värdet kan vara, vi tittade på ett mycket trevligt hus för 2 år sedan och kunde nog tänkt oss ett köp men på andra sidan gatan så fanns det ett bankägt hus där det såg ut som en soptipp på tomten vilket gjorde att vi avstod köp med tanke på vilken ohyra som kan husera där.

Överallt så måste man anpassa sitt pris till vad marknaden kan tåla, jag har de senaste åren köpt 3 hus i det område där vi bor, alla under miljonen och nu finns det knappt hus att köpa under miljonen, har jag tur så kanske jag kan köpa ett till under detta året men sedan så är det nog stopp.

Gå med i någon grupp på FB,
Ekonomiskt forum för svenskar boende i Thailand, Svenska Expats i Thailand som exempel.
Använd sökrutan och hitta advokater och annat som du vill ha hjälp med.
Beskattning, företagande mm.

Jo, jag har samma advokat som jag hade när jag köpte huset för 10 år sedan, han har varit helt ok, men nu känns det lite som han vill krama ur det sista innan man skilljs åt, han kan stänga bolaget ganska omgående säger han, dom blivande ägarna är thai så dom tar inte över bolaget, hur mycket är vinstskatten på, läste någonstanns att den är på 7 procent, kan det stämma?
Sen så hade det varit intressant om någon som stängt ner sitt bolag kunde säga vad det kostade?

Mvh Anders
Ja ca 7% skatt/avgifter blir det, på hela försäljningssumman... Inte bara på vinsten.
Allt beror ju på hur man gjort upp men normalt är ju att säljare och köpare delar på detta.

Du måste ju inte anlita samma advokat för att sälja huset.
Vet inte var du bor men i Hua Hin på Star Property jobbar en tjej som heter Pan.
Hon kan allt om detta och är seriös och talar bra engelska. Ring å prata med henne.

Lite förtydligande så är det inte rakt av 7% på försäljningssumman utan en mängd olika skatter och avgifter som totalt kan hamna i den häraden. Jag kollade på ett hus för 6 mille och det skulle kosta 360.000 baht i skatter och avgifter, dvs 6 %.
Mycket pengar blir det iaf sen kommer det till en slant för att avsluta bolaget om du inte kan sälja eller ge bort det.

Lite förtydligande så är det inte rakt av 7% på försäljningssumman utan en mängd olika skatter och avgifter som totalt kan hamna i den häraden. Jag kollade på ett hus för 6 mille och det skulle kosta 360.000 baht i skatter och avgifter, dvs 6 %.
Mycket pengar blir det iaf sen kommer det till en slant för att avsluta bolaget om du inte kan sälja eller ge bort det.
Vi betalade 0% i skatter och avgifter, när vi köpte hade dom startat en kampanj, så dom stod för alla avgifter + att vi fick 4 AC, vattentank, pump, tvättmaskin.
Tur vi väntade lite, månaden innan fanns inte det erbjudandet.
Men vi fick betala 3 års maintenance fee.

På condon har jag utöver priset.
Maintenance fee för 12 månader: 12.384 baht
Sinking fund fee: 15.480 baht.
Transfer fee and taxes 6,3% delas 50/50.

Gå med i någon grupp på FB,
Ekonomiskt forum för svenskar boende i Thailand, Svenska Expats i Thailand som exempel.
Använd sökrutan och hitta advokater och annat som du vill ha hjälp med.
Beskattning, företagande mm.
Jag tycker nog att det säkraste måste vara att fråga ambassaden om råd som @Tuffa Viktor sa, då vet man med hyfsad säkerhet att man inte blir blåst. Varför chansa med något annat, ambassadpersonalen brukar vara väldigt hjälpsam.

Jag tycker nog att det säkraste måste vara att fråga ambassaden om råd som @Tuffa Viktor sa, då vet man med hyfsad säkerhet att man inte blir blåst. Varför chansa med något annat, ambassadpersonalen brukar vara väldigt hjälpsam.

Om inte jag är felunderrättad så får inte Ambassaden rekommendera enskilda advokater, hur skulle detta se ut,

jag blev blåst av en advokat som Ambassaden rekommenderat, kan jag nu stämma Svenska Staten?

Tror inte heller att det är Ambassaders uppgift att hjälpa till med husförsäljningar eller avveckla företag.

Det finns flera svenska mäklare i Thailand som kan vara till hjälp.
Kan inte vara så svårt att hitta någon via internet.

Svenska mäklare i Thailand har väl genom åren oftast utmärkt sej för att lura svenskar i bostadsaffärer?
Jag har bara använt mig av advokatfirma en gång här nere, en tvist vid husköpet.
Var Siam Lawyer, jag mailade dom, fick mail tillbaks med ett gratis tips, hjälpte inte det skulle jag höra av mig till dom igen.
Behövde inte höra av mig igen.
7%, ingen försöker blåsa dig, skatt finns i Thailand med och på vissa saker hög, vissa låg.

Jag har bara använt mig av advokatfirma en gång här nere, en tvist vid husköpet.
Var Siam Lawyer, jag mailade dom, fick mail tillbaks med ett gratis tips, hjälpte inte det skulle jag höra av mig till dom igen.
Behövde inte höra av mig igen.
7%, ingen försöker blåsa dig, skatt finns i Thailand med och på vissa saker hög, vissa låg.

Många svenskar HAR genom åren blivit lurade av svenska mäklare verksamma i Thailand, man har tex blivit lurad att tro att man äger marken, man har blivit lurade att tro att samma regler som gäller i Sverige också gäller i Thailand och man har blivit blåst på allt sitt sparkapital, det har skrivits spaltmeter om detta i svensk press de senaste 15-20 åren.

Många svenskar HAR genom åren blivit lurade av svenska mäklare verksamma i Thailand, man har tex blivit lurad att tro att man äger marken, man har blivit lurade att tro att samma regler som gäller i Sverige också gäller i Thailand och man har blivit blåst på allt sitt sparkapital, det har skrivits spaltmeter om detta i svensk press de senaste 15-20 åren.
Dom har vetat att dom köpt leasing, jag har sett dokumentären och även träffat ett par Svenskar som kännt sig blåsta.
Men dom alla visste att det var leasing och bara sig själva att skylla precis som du tycker om försäkring.
Man får la änna kolla upp vad som gäller riktigt själv så änna, inte skylla på andra i efterhand.

Dom har vetat att dom köpt leasing, jag har sett dokumentären och även träffat ett par Svenskar som kännt sig blåsta.
Men dom alla visste att det var leasing och bara sig själva att skylla precis som du tycker om försäkring.
Man får la änna kolla upp vad som gäller riktigt själv så änna, inte skylla på andra i efterhand.

Hej

Många anlitade nog just mäklare och s.k advokater för att vara säkra på att inte bli lurade, dom trodde sig nog vara säkra då, så skulden ligger väl åtminstone till största delen hos lurendrejarna.

Mvh isan lover

Du antar att dom är hyfsat seriösa. Kontakt i 10 år och då förmodar jag att det är för att betala din "BOLAGS FEE" Det är olagligt! Och du har väl redan fått deras papper på att dom har sålt sin andel i DITT hus så det är 100% säkert

Det lät för bra för att vara sant när dom kom med sin lösning. Spanska andelslägenheter och annat skojeri. Jag har fått så många "GREAT DEALS" i Thailand, bara vi gör så och så. Jag ska ha mitt namn på allting och det behövs en advokat. Svenska Ambassaden har alltid någon advokat och dom ha rju att göra med seriösa advokater.

Så ring till dom och hör, eller gör ett besök. En seriös advokat skulle avråda dig från första början. Igen, det är olagligt. Jag skulle i varje fall ha sovit dåligt. Nu har du fått det enda rådet du behöver och du kan be Berralund att stänga tråden innan du kommer ut på djupare vatten, eller tunnare is. Vet inte riktigt var Berra är nu, men hörde rykten om drivis.

Har en kompis som är advokat. Många gånger har jag stått ensam med myndigheter, hon dyker upp och allt löser sig. Rätt som det får man höra att Thailand's kung är kompis med Svenska kungen och vi skrattar och allt är klart

och är med i thailändska advokatsamfundet.... Den var bra, vad betyder det?

Finns det någon adress till Advokatsamfundet i Thailand? den va bra...:xmas_smiley:

Jo, jag har samma advokat som jag hade när jag köpte huset för 10 år sedan, han har varit helt ok, men nu känns det lite som han vill krama ur det sista innan man skilljs åt, han kan stänga bolaget ganska omgående säger han, dom blivande ägarna är thai så dom tar inte över bolaget, hur mycket är vinstskatten på, läste någonstanns att den är på 7 procent, kan det stämma?
Sen så hade det varit intressant om någon som stängt ner sitt bolag kunde säga vad det kostade?

Mvh Anders

Nattar minstingen nu som har lite ont i magen men passade på att fråga frugan.
Du får betala VAT (moms) 7% på värdet om bolaget är registrerat för momssystemet, är det inte det så kan du komma undan den kostnaden.
Att stänga bolaget hos myndigheten DBD (Department of Business Development ministry) är simpel adminrutin som det finns många agenter som kan sköta för ca 15k-20k samt du behöver en auditor som stänger böckerna hos skattmyndigheten, han tar också uppskattningsvis 15k-20k.
Allt borde vara löst inom 3 månader.

Skatt på försälningen beror på hur mycket huset avskrivits under tiden samt hur mycket du säljer det för.
T.ex. är nedskrivningen av värdet 5%/år och värdet t.ex. taxerat till 50% av nypriset men du säljer det för 75% av vad du gav får du skatta för summan mellan taxerat värde och försäljningspriset.
Frugan håller inte på med just detta och vet inte trappstegen på skattesatsen i detta fallet.
Hoppas det hjälpte något, nu dags att hjälpa frugan trösta lillgrabben. Lycka till.

/ SatanG

Nattar minstingen nu som har lite ont i magen men passade på att fråga frugan.
Du får betala VAT (moms) 7% på värdet om bolaget är registrerat för momssystemet, är det inte det så kan du komma undan den kostnaden.
Att stänga bolaget hos myndigheten DBD (Department of Business Development ministry) är simpel adminrutin som det finns många agenter som kan sköta för ca 15k-20k samt du behöver en auditor som stänger böckerna hos skattmyndigheten, han tar också uppskattningsvis 15k-20k.
Allt borde vara löst inom 3 månader.

Skatt på försälningen beror på hur mycket huset avskrivits under tiden samt hur mycket du säljer det för.
T.ex. är nedskrivningen av värdet 5%/år och värdet t.ex. taxerat till 50% av nypriset men du säljer det för 75% av vad du gav får du skatta för summan mellan taxerat värde och försäljningspriset.
Frugan håller inte på med just detta och vet inte trappstegen på skattesatsen i detta fallet.
Hoppas det hjälpte något, nu dags att hjälpa frugan trösta lillgrabben. Lycka till.

/ SatanG
Skattesatsen plus transfer fee 6,3% står i mitt kontrakt så antar att det stämmer.
Och det är dom 2 ihop.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
T
Svar
72
Visningar