Sälja mark

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Beror på va det är för virke o hur mycke virke det e me virke e dyrt i Thailand
fasen Lego e marken så dyr hos er

tycker att marken hos oss e dyr som ligger på 200 tusen per rai

Jag ångrar mig, jag är ett nöt, en dumskalle, en idiot
Varför? Jo när jag ser de priser som en del av er har fått betala för ett stycke mark kan jag inte annat än att beklaga min dumhet.
I april i år blev vi erbjudna att köpa 4 rai av den bästa marken i byn. En tomt i utkanten med en vidunderlig utsikt över fält och träddungar. Lagom avstånd från den blivande svärföräldrarna.
Priset? 75.000 SKR.
En av anledningarna till att jag inte slog till var att jag först ville bekräfta vårt förhållande med en vigselakt. Det skulle kännas lite säkrare för min del. Så nu får man nog fasiken dra på sig fracken och släpa iväg tanten till en vigselförrättare vid nästa besök i TH.

"legolas " sa:
Ja Sir One jag är böjd att hålla med dig....... släpp taget om det materiella och bara njut av livet den sista tiden nu..

legolas
Jag tränar på att njuta och det återspeglas i min ovilja att ta mig till jobbet på morgonen. Man bryr sig allt mindre om att visa resultat och man studerar firmans ekonomi med ointresserade ögon.
Jag vill leva livet efter att ha slitit sedan tonåren.
Med tre år kvar till pensionen och en ung, vacker kvinna som tålmodigt väntar är det lätt att drömma sig bort, att i tanken ta ut lite av njutningen i förskott. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

Oj,....vilket rabalder...........he,he,,,jo att jag skrev 1 milj bht för marken var väl mer att återspegla alla andras olika värderingar...och orden kom från min" bättre hälft.."när hon berättade för mej om gåvan. Jag har inte reflekterat så mkt över hennes ord förrän jag gick in och läste vad som skrevs här i inläggen "sälja mark".

Jag har ingen aning om vad marken är värd...men min fru som nu kommit hem från jobb vidhåller att marken är värd så mkt!!!..ha,ha..och troligen mer 400m2 än 200..men skit samma.Och virket är värt ungefär 100 000 bht...vad vet jag, har inte satt mig in i vilket...Marken ligger nära den högtrafikerade vägen till Surin (300) met kanske och granne till marken är ett stort pågående (snart färdigt), bygge av ett resort. Ledsen om jag gjort många här upprörda!!!..ha,ha! ..Men är bara en "gammal beg falang" som njuter av tillvaron och inte tar saker o ting allt för allvarligt!

Allt är ju relativt och det återspeglar ju sig helt klart i alla de olika inläggen med olika markpriser i olika lägen!

Ha det fortsatt bra med eller utan mark!

Frank :nod:

Jag funderar på detta om var man skulle trivas bäst.
Är det i närheten av andra faranger, nära den långhårigas släkt. I stad eller på landet?
En sak är säker, när ett köpställe för öl men resten då?
Tillgång på andra faranger? Ja, om det krävs transportmedel för att träffas.
Släkten? Helst på flygavstånd, även om man gillar dem. Nu kommer nog svärföräldrarna at bo i samma by som vi, eller snarare vi som dom då vi får hålla tillgodo med deras hus till en början.
Dock måste en bostad inredas på ovanvåningen till oss och, vem pröjsar? Det för Sir One göra.
Som andra thai är min kära väldigt släktbunden så det får bli på cykelavstånd, helst motorcykel.
Själv anser jag att släkten är det enda umgänge som man inte har valt utan fötts in i.

"areeya " sa:
Oj,....vilket rabalder...........he,he,,,jo att jag skrev 1 milj bht för marken var väl mer att återspegla alla andras olika värderingar...och orden kom från min" bättre hälft.."när hon berättade för mej om gåvan. Jag har inte reflekterat så mkt över hennes ord förrän jag gick in och läste vad som skrevs här i inläggen "sälja mark".

Jag har ingen aning om vad marken är värd...men min fru som nu kommit hem från jobb vidhåller att marken är värd så mkt!!!..ha,ha..och troligen mer 400m2 än 200..men skit samma.Och virket är värt ungefär 100 000 bht...vad vet jag, har inte satt mig in i vilket...Marken ligger nära den högtrafikerade vägen till Surin (300) met kanske och granne till marken är ett stort pågående (snart färdigt), bygge av ett resort. Ledsen om jag gjort många här upprörda!!!..ha,ha! ..Men är bara en "gammal beg falang" som njuter av tillvaron och inte tar saker o ting allt för allvarligt!

Allt är ju relativt och det återspeglar ju sig helt klart i alla de olika inläggen med olika markpriser i olika lägen!

Ha det fortsatt bra med eller utan mark!

Frank :nod:

Bra inlägg!

Tror inte att din fru skulle sälja mark+virke under 1mille.
Alltså kostar det 1mille...eller t.o.m mer.

Vad folk tycker på det här forumet bör man se bort ifrån

"legolas " sa:
Detta är väl inte den mest stoltaste kommentaren du har gjort va??

legolas

Förstår inte riktigt vad du menar med "stoltaste kommentaren".

Men det jag menar är att de flesta av oss har ingen susning om mark och virkes-värdet på tomten till areeyas fru.

Mitt emot frugans hus säljer dom en tomt som är på gissningsvis runt 300m2, 850.000Thb är priset på den.

Vad du och jag anser att den markplätten kostar är ganska ointressant. Det finns en hel del, både "quarter rai" (eller half-half rai som vissa säger) och "half rai" i Korat som går på 1mille.
Att sedan jag tycker mig "veta" att marken är värd 30.000Thb, på sin höjd, i mina ögon, är väl ointressant

And...den ruskige! De blev karma för det!!!Många åsikter är bra...och att en är rätt...är inte alltid helt säkert! :thumbsup:

Ha det fortsatt bra och hälsningar från ett regnruskigt Sverige!

Frank ;)

"andrejsdenruskige " sa:
Bra inlägg!

Tror inte att din fru skulle sälja mark+virke under 1mille.
Alltså kostar det 1mille...eller t.o.m mer.

Vad folk tycker på det här forumet bör man se bort ifrån

NU HAR JAG LÄRT MIG HUR MAN KAN GE KARMA. DU ÄR VÄRD EN ELLER FLERA KARMA FÖR DITT INLÄGG. JAG TYCKER DET ÄR BRA ATT NÅGON VÅGAR SKRIVA VAD MAN TYCKER OCH INTE BARA FÖLJA EFTER STRÖMMEN SOM JAG OCH ANDRA GÖR.

Bra Bertil, du är också välkommen att säga vad du egentligen tycker, både i denna och andra trådar. Det är alltid roligt med folk som vill vara med och debattera lite. Välkommen!! :wai:

Hej
Oavsett vad ni tycker att värdet är , köpare eller säljare.
Värdet är vad någon är redo att betala.

Värde kan det även ha om man inte betalar...eller tänker sälja..!!! ;)Eller som i mitt fall...jag skiter i värdet...huvudsaken är att min familj är glada och har det bra!! :)
Men visst...! värdet på mark stiger överallt i Thailand...och övriga världen!

Mvh,

Frank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A