Saknar det bästa landet i världen!

• Trådstartare Trådstartare Mike t d
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

Mike t d

Gäst
:wai: Hej alla CM:are!har just kommit tillbaka till Sverige igen efter 6 månader nu hos familjen och mina polare där nere!

Men det är bara att ligga i och se till så att man kan komma iväg igen så fort som möjligt,tills efter sommaren iallafall för en vinter här klarar jag inte samt saknad efter familjen!

Men ruskigt vad varmt vi hade i Udon Thani innan jag drog och det var närmre 40+ än 38+ det lovar jag,så ibland svettas man ju som en liten gris,men so what!!

"Mike t d " sa:
:wai: Hej alla CM:are!har just kommit tillbaka till Sverige igen efter 6 månader nu hos familjen och mina polare där nere!

Men det är bara att ligga i och se till så att man kan komma iväg igen så fort som möjligt,tills efter sommaren iallafall för en vinter här klarar jag inte samt saknad efter familjen!

Men ruskigt vad varmt vi hade i Udon Thani innan jag drog och det var närmre 40+ än 38+ det lovar jag,så ibland svettas man ju som en liten gris,men so what!!
Hej berätta lite om dig och din familj. Du har bott 13 år i Isaan, men lever där inte för gott eller missade jag något?

"Mike t d " sa:

Ja här i Sverige behöver du ju inte svettas i varje fall. +40 är ju lite i överkant men som tur är finns det kall Chang.

Visst känns det tungt att lämna familjen, men sommaren går fort när den väl börjar och snart är det dags att landa på Suvan igen. Vi håller till 8 mil sydväst om Udon Thani när vi är därnere, ganska OK där tycker jag. :)

Jaså Berralund, jag har missat innan att du också har anknytning till Nong Bua Lamphu. Själv håller jag hus i Na Wang som området heter men i en by upp mot Loei. Så i dina hemtrakter har man åkt förbi när man åker söder ut. :)

"Janne " sa:
Jaså Berralund, jag har missat innan att du också har anknytning till Nong Bua Lamphu. Själv håller jag hus i Na Wang som området heter men i en by upp mot Loei. Så i dina hemtrakter har man åkt förbi när man åker söder ut. :)

Frugan är ju född i Si Bun Rueang och där har vi vårt hus, i en liten by utanför. Jag vet inte precis var Na Wang ligger, men har varit i Loei så då har vi nog passerat dig.

Tyvärr blir det ingen resa i år som jag har berättat tidigare, den snart kommande tillökningen i familjen förhindrar det. Men nästa år så...

"Berralund " sa:
Frugan är ju född i Si Bun Rueang och där har vi vårt hus, i en liten by utanför. Jag vet inte precis var Na Wang ligger, men har varit i Loei så då har vi nog passerat dig.

Tyvärr blir det ingen resa i år som jag har berättat tidigare, den snart kommande tillökningen i familjen förhindrar det. Men nästa år så...
När ni åker till Loei så åker ni förbi ett ställe som heter Erawan där det finns en stor Buddha på toppen på ett berg. Någon mil nästan rakt norrut där har mina svärföräldrar sitt hus.

Vi ska dit i November, vi stannar nog bara en till två veckor där då vi inte har något eget där, sen åker vi ner till Jomtien troligen då min frus syskon bor i Rayong resp. Pattaya.

"legolas " sa:
Så ditt barn hinner knappt ens poppa ut förränn ni skall åka flygplan med den lilla, varför inte stanna hemma ytterligare 1 år och ta hand om barnet, och SEDAN åka flygplan och kanske undvika att störa alla andra på planet??? :'( :'(

Du inser att jag retar dig nu va??? men vore kul att höra hur du försvarar den egoismen som det ändå är att sabba för sina medmänniskor.. Ditt barn fattar ju ändå ingenting av resan alls, så där blir det ingen förlust att vänta lite tills barnet är moget att resa... ::)

legolas
Hmmm, och jag som tänkte, i slutet på året kan ni ju åka, bra att vänta tills de blivit fem, sex månader. Dock bra om de ammar när man reser, de är bättre skyddade då.

Lego de åker nog inte för barnets skull utan för sin egen skull och att släkten ska få träffa minstingen. En halvfarang vill de visa upp i hela byn och gärna ska ju barnet var så ljust som möjligt.

"Janne " sa:
När ni åker till Loei så åker ni förbi ett ställe som heter Erawan där det finns en stor Buddha på toppen på ett berg. Någon mil nästan rakt norrut där har mina svärföräldrar sitt hus.

Vi ska dit i November, vi stannar nog bara en till två veckor där då vi inte har något eget där, sen åker vi ner till Jomtien troligen då min frus syskon bor i Rayong resp. Pattaya.

Då vet jag precis. Har varit i Erawan, skulle upp till templet men det regnade så in i he... så vi fick ställa in det. Synd, för det är väl en av de få riktiga sevärdheterna i området. Men det kommer fler tillfällen. :)

"legolas " sa:
Så ditt barn hinner knappt ens poppa ut förränn ni skall åka flygplan med den lilla, varför inte stanna hemma ytterligare 1 år och ta hand om barnet, och SEDAN åka flygplan och kanske undvika att störa alla andra på planet??? :'( :'(

Du inser att jag retar dig nu va??? men vore kul att höra hur du försvarar den egoismen som det ändå är att sabba för sina medmänniskor.. Ditt barn fattar ju ändå ingenting av resan alls, så där blir det ingen förlust att vänta lite tills barnet är moget att resa... ::)

legolas

Ja du är ju mästerlig på att retas! ;) Men det är faktiskt precis som Janne skriver, det finns faktiskt morföräldrar plus en del andra som vill träffa den lille. Och dessutom finns det två barn här redan som saknar sina morföräldrar. Så folk på flyget får allt acceptera faktum, men det blir ett välartat barn som sover nästan hela resan.

Att få barn som mogen man innebär en påfrestning som gör att det förmodligen är du Berralund som kommer att nanna gott. Jag hade varit helslut men är ju en jättegammal gubbe.

Och det är jobbigare att då bo i Sverige då den Thailändska familjen inte kan hjälpa till med barnen.Att ha barn här i Thailand är många gånger lättare då man inte behöver dagis och barnvakt på samma sätt som i Sverige.Sen att komma 5 minuter försent då man ska hämta barnet hos dagmamman i Sverige är inget att rekommendera då deras sura miner kommer fram genast.Jag talar av egen erfarenhet.

"Ideal_du_Gazaeu " sa:
Och det är jobbigare att då bo i Sverige då den Thailändska familjen inte kan hjälpa till med barnen.Att ha barn här i Thailand är många gånger lättare då man inte behöver dagis och barnvakt på samma sätt som i Sverige.Sen att komma 5 minuter försent då man ska hämta barnet hos dagmamman i Sverige är inget att rekommendera då deras sura miner kommer fram genast.Jag talar av egen erfarenhet.

Ja för mej som är "en gammal gubbe" på 65 med ett barn på snart 4 år är det helt klart lättare att bo i Thailand där mormor, morfar, kusiner, vänner o bekanta tar hand om barnen när de är små.

Men "inlärningsnivån" på ett dagis i Sverige är nog bra mkt bättre än i Thailändska dagis...även om som jag håller med om att...visst blir dom sura om man kommer 5 min för sent!

Vår dotter skall få gå på "Thaidagis" 2 mån i sommar...mest för språket. Hon kan ju inte bara prata skånska...om vi flyttar ner för gott längre fram....... :nod:

Areeya

Har du vaknat på fel sida idag Lego ;) alla tappar inte kontakten me sina barn eller tror du verkligen de :)

Nu börjar vi så smått att hamna OT, men ett tungt vägande skäl till att barnen är här är att jag vill att dom skall få chansen till en bra utbildning och sedermera ett bra jobb. Jag är inte rädd för att förlora kontakten om vi flyttar till Thailand, det är upp till var och en vilka gränser och regler man sätter.

Har barnen bott i Sverige ett antal år så vet dom att det finne en annan värld än den thailändska, förhoppningsvis är det lättare att få dom att sköta sig då.

"Berralund " sa:
Nu börjar vi så smått att hamna OT, men ett tungt vägande skäl till att barnen är här är att jag vill att dom skall få chansen till en bra utbildning och sedermera ett bra jobb. Jag är inte rädd för att förlora kontakten om vi flyttar till Thailand, det är upp till var och en vilka gränser och regler man sätter.

Har barnen bott i Sverige ett antal år så vet dom att det finne en annan värld än den thailändska, förhoppningsvis är det lättare att få dom att sköta sig då.

:clap_tranparent: :clap_tranparent: :clap_tranparent:

Kriser me ungar finns även här kallas tonåringar vet du du har ju två själv i huset

Men som Berra skrev så tror ja inte att det behöver gå åt helsike förhoppnings vis har dom blivit försvenskade innan dom flyttar ner

allt e inte nattsvart fabro Legolas

"Berralund " sa:

när är din plan att ni ska flytta ner?

"legolas " sa:
Ja jag hade väl nästan väntat mig detta ifrån dig. Du ser väl aldrig ett moln på din himmel någonsin. Har du överhuvudtaget en aning om hur det är härnere??? Alltså med familje-relationer och dylikt?

Du hyser ju alltid en övertro på just din familj.... Men var vaksam du också,,,,, Hoppas på det bästa, men var beredd på att det kanske kan bli en smärre liten kris någon gång...

legolas

Lego, man behöver inte misstro allt och alla. Alla i Thailand är inte ute efter att lura och bedra farang även om det naturligtvis förekommer och du tycks tro att det mera är en regel än ett undantag. Visst kan det krisa till sig i relationen med en thaifamilj, men gudarna skall veta att det gör det mellan svenska familjer också.

Och någon övertro mot familjen hyser jag inte, jag är i grund och botten realist och inbillar mig att jag är en ganska god människokännare. I grunden är jag ingen misstänksam person, men efter många års erfarenhet i arbetslivet har jag lärt mig att se skillnad på folk och folk. Thai är inte sämre än andra människor, det som skiljer är våra olika kulturer.

Se livet från den ljusa sidan och inte alltid från den mörka!!

Och Magnus, vi har ingen plan för detta. Ungarna trivs utmärkt här och det vore jobbigt att byta skola till thailändsk för dom. Så det blir till att stanna i Sverige i en överskådlig framtid och åka ner när ekonomin tillåter.

Lego, du säger: Var bered på att det kan bli en smärre liten kris någon gång...

Är inte det ungefär en gång i månaden? Den där tiden man håller med om allt som en nickedocka för husfridens skull :nod:

Jag för min del vill nog ge mina barn en svensk skolgång, så att bosätta sig i Thailand inom 15 år blir det nog inget av, men det är ju inga problem då man är ung :)

Har jag valt att skaffa barn i Sverige så är det för att de ska växa upp i Sverige, sen tror jag man kan skapa en bra framtid för dem i Thailand också, men jag tycker nog lite mer som Lego att de har det bättre i Sverige, dock så saknar man ju barnvakten svärmor ...

Om jag fick bestämma skulle ju barnen studera på ett universitetet i Thailand, mest för att det skulle passa mig bra i tiden att flytta då, men vet inte kvalitet på dessa och vad man kan studera ännu mindre vad de vill studera ;)

En dag i taget, sen kan man ju så klart bli avis på er som bor i LOS och är fria, eller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
24
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar