Separata filer för MC i Bangkok skulle kunna minska dödsolyckorna där med 82%.

Jag tror säkert att man får ned dödsolyckorna, om man separerar olika trafikslag ifrån varandra. Dock ger undersökningen/artikeln ett sedvanligt oseriöst intryck, trots att rubriken vill ge motsatt intryck.

82% !!!! :eek:

Herregud, hur kan man räkna fram ett sådant väntevärde! Har man jämfört antalet döda på någon trafikseparerad sträcka med någon olycksdrabbad väg utan trafikseparering? Varpå man har fått fram ett värde, med 27 decimaler, som avrundats till 2 decimaler. Voilá!

Jag tror säkert att man får ned dödsolyckorna, om man separerar olika trafikslag ifrån varandra. Dock ger undersökningen/artikeln ett sedvanligt oseriöst intryck, trots att rubriken vill ge motsatt intryck.

82% !!!! :eek:

Herregud, hur kan man räkna fram ett sådant väntevärde! Har man jämfört antalet döda på någon trafikseparerad sträcka med någon olycksdrabbad väg utan trafikseparering? Varpå man har fått fram ett värde, med 27 decimaler, som avrundats till 2 decimaler. Voilá!
Man kanske räknar på att **% av olyckorna i området där man vill separera är motorbike vs bil, och separerar man dom så får man ner **%.
Alla mcdödsolyckor jag sett i Pattaya så är det moppe blivit påkörd av bil.

Gäller speciellt i Göteborg. även verkar det som att ju större stad desto vanligare är beteendet

I Göteborg misstänker jag att en stor del av fotgängare och cyklister aktivt försöker ta självmord varje dag i trafiken. Hamnade till och med bakom en jubelidiot på en sån hoverboard mitt i vägen på en 50väg inne i stan, han låg där och susade fram med hörlurarna i. Inte ett bekymmer i världen, några hundra meters bilkö bakom honom och sedan åkte han vidare in i rondellen där folk i panik försökte köra om.

I Göteborg misstänker jag att en stor del av fotgängare och cyklister aktivt försöker ta självmord varje dag i trafiken. Hamnade till och med bakom en jubelidiot på en sån hoverboard mitt i vägen på en 50väg inne i stan, han låg där och susade fram med hörlurarna i. Inte ett bekymmer i världen, några hundra meters bilkö bakom honom och sedan åkte han vidare in i rondellen där folk i panik försökte köra om.
Men en sak får man ge gbg eloge för och det är bra cykelvägar, gisslet är när dom kommer rakt ut i en korsning och inte ser sig omkring, många cyklister tror dom har samma rättigheter som en forgängare vid övergångställ och det har dom inte om dom inte kliver av cykeln och leder den över.

Men en sak får man ge gbg eloge för och det är bra cykelvägar, gisslet är när dom kommer rakt ut i en korsning och inte ser sig omkring, många cyklister tror dom har samma rättigheter som en forgängare vid övergångställ och det har dom inte om dom inte kliver av cykeln och leder den över.

Ja det finns riktigt bra cykelvägar runt om i stan och även för att ta sig utanför stan. Därför är det extra frustrerande när de flyger ut i vägen. Många lever faktiskt enbart på grund av att resten i trafiken tillåter det genom att rädda dem.

Minns första gången tjejen var i Sverige och såg cyklister och fotgängare i trafiken inne i stan. Hade de åkt till Thailand vore de flesta döda sa hon bara.

[QUOTE="Matt82, post: 339708, member: 9445"

Minns första gången tjejen var i Sverige och såg cyklister och fotgängare i trafiken inne i stan. Hade de åkt till Thailand vore de flesta döda sa hon bara.[/QUOTE]

Hej

Det stämmer absolut, men sen är ju frågan om det är Thailand dom gör rätt och Sverige fel, själv tror jag mer att det är tvärtom, i Thailand är det ju som alla vet så att Thailand är näst sämst i världen när det gäller trafik, olyckor och döda.

I Thailand betyder ett övergångsställe absolut ingenting, inte ens med trafikljus, blinkande varningslampor, varningsskyltar, spärrområden målade i skarpa färger går du säker, ingen saktar ned och ingen är beredd att släppa över gående, är det rätt eller fel?

Sen har vi ju länder som Schweiz där man har gått mycket längre än Sverige, här räcker det att en gångare närmar sig eller står i närheten av ett övergångsställe så stannar omedelbart all trafik, dom är mycket bättre än oss Svenskar på att uppmärksamma och släppa fram gångare, förmodar att straffen för att köra när folk ska gå över eller håller på att gå över är väldigt hårda där, är det bra eller dåligt att folk respekterar övergångsställen och att dom gående kan gå över där utan risk att bli överkörda?

Mvh isan lover

Minns första gången tjejen var i Sverige och såg cyklister och fotgängare i trafiken inne i stan. Hade de åkt till Thailand vore de flesta döda sa hon bara.

Hej

Det stämmer absolut, men sen är ju frågan om det är Thailand dom gör rätt och Sverige fel, själv tror jag mer att det är tvärtom, i Thailand är det ju som alla vet så att Thailand är näst sämst i världen när det gäller trafik, olyckor och döda.

I Thailand betyder ett övergångsställe absolut ingenting, inte ens med trafikljus, blinkande varningslampor, varningsskyltar, spärrområden målade i skarpa färger går du säker, ingen saktar ned och ingen är beredd att släppa över gående, är det rätt eller fel?

Sen har vi ju länder som Schweiz där man har gått mycket längre än Sverige, här räcker det att en gångare närmar sig eller står i närheten av ett övergångsställe så stannar omedelbart all trafik, dom är mycket bättre än oss Svenskar på att uppmärksamma och släppa fram gångare, förmodar att straffen för att köra när folk ska gå över eller håller på att gå över är väldigt hårda där, är det bra eller dåligt att folk respekterar övergångsställen och att dom gående kan gå över där utan risk att bli överkörda?

Mvh isan lover[/QUOTE]

Jag går aldrig över utan ögon kontakt oavsett Thailand eller övriga världen. Men har vid flera tillfällen varit nära att köra på fotgängare i Sverige. Tycker självbevarelsedrift bord vara att se sig för och söka ögon kontakt men nejdå. Tror faktiskt inte det är så många som olyckor pga detta i Thailand. Jag tycker inte man kan jämföra Sverige och Thailand. I Sverige finns för lite människor helt enkelt grön och röda gubbar fungerar bra. I Thailand går trafiken vanligtvis så sakta att man enkelt kryssar sig fram och man visar hänsyn och hjälps åt.
I Thailand läggs stor vikt just på detta i utbildning och upplysning om hur man skall uppföra sig i trafiken det handlar mera om attityder i allmänhet.
Jag personligen tror att orsaken till de många döda och olyckorna i Thailand har andra orsaker.
Den absolut viktigaste är att myndigheter bryr sig inte då samhället inte har något ansvar för individen. Samt thailändare vill ha friheten att gör som de vill kör på fyllan muta sig fram och andvända hjälm när de tycker det passar dem själva och absolut inte ha ett gemensamt ansvar för andra än släkten.
Tror faktiskt inte så många thailändare bryr sig när det gäller de höga döds talen och olyckorna. Det gäller att skydda sig själv och ha en sudd avsatt om man råkar vara vållande till en olycka.

Hej

Mvh isan lover

Jag går aldrig över utan ögon kontakt oavsett Thailand eller övriga världen. Men har vid flera tillfällen varit nära att köra på fotgängare i Sverige. Tycker självbevarelsedrift bord vara att se sig för och söka ögon kontakt men nejdå. Tror faktiskt inte det är så många som olyckor pga detta i Thailand. Jag tycker inte man kan jämföra Sverige och Thailand. I Sverige finns för lite människor helt enkelt grön och röda gubbar fungerar bra. I Thailand går trafiken vanligtvis så sakta att man enkelt kryssar sig fram och man visar hänsyn och hjälps åt.
I Thailand läggs stor vikt just på detta i utbildning och upplysning om hur man skall uppföra sig i trafiken det handlar mera om attityder i allmänhet.
Jag personligen tror att orsaken till de många döda och olyckorna i Thailand har andra orsaker.
Den absolut viktigaste är att myndigheter bryr sig inte då samhället inte har något ansvar för individen. Samt thailändare vill ha friheten att gör som de vill kör på fyllan muta sig fram och andvända hjälm när de tycker det passar dem själva och absolut inte ha ett gemensamt ansvar för andra än släkten.
Tror faktiskt inte så många thailändare bryr sig när det gäller de höga döds talen och olyckorna. Det gäller att skydda sig själv och ha en sudd avsatt om man råkar vara vållande till en olycka.[/QUOTE]

Hej

Håller med om en del av det du tar upp här, Thailändare värderar friheten högt och vill inte underordna sig lagar och regler, detta är ju i många fall befriande för en Svensk som styrs och övervakas ifrån födsel till död, men i just trafiken blir konsekvenserna stora i Thailand, men du har rätt även här, knappast någon bryr sig om det.

Men ser jag tillbaka på när jag själv tog körkort på 70-talet så lades det mycket tid på just att som bilist att sakta ned och vara uppmärksam när man närmade sig ett övergångsställe, man skulle spana av på båda sidor av gatan och se om det fanns någon som skulle gå över, var så fallet skulle man stanna och släppa fram dessa, t.o.m vinka fram dom om dessa tvekade, att köra på folk på ett övergångsställe var då ett allvarligt brott, man påpekade också att man som bilist aldrig fick hålla en högre fart än att man kunde stanna när någon skulle gå över.

Nu har man mer känslan av att bilister ökar farten istället för att sänka farten, detta för att försöka hinna köra förbi övergångsstället innan den gående hinner ta kliver ut, jag tror att stressen i dagens samhälle gör att bilister inte anser sig ha tid att vänta tills gående har passera, samtidigt är väl dom som går också stressade och då blir det konflikt.

Mvh isan lover

Nu har man mer känslan av att bilister ökar farten istället för att sänka farten, detta för att försöka hinna köra förbi övergångsstället innan den gående hinner ta kliver ut, jag tror att stressen i dagens samhälle gör att bilister inte anser sig ha tid att vänta tills gående har passera, samtidigt är väl dom som går också stressade och då blir det konflikt.

Känns som att gränser passeras hela tiden. Den här kvinnan sätter en ny standard :mad:

Blev påkörd på löprundan – fick falska uppgifter
21:33 - 16 mar, 2019
Anders Tennerhed från Kungsbacka var med om en löprunda utöver det vanliga i tisdags kväll. I vanlig ordning när han springer i mörkret har han både pannlampa och reflexväst. Men trots detta blev han påkörd av en bil i full fart vid ett övergångsställe, vilket Kungsbacka-Posten var först med att rapportera.
– Jag såg till att jag lyste på bilen som kom så att bilisten uppfattade mig. Och den stannade, sen när jag gjorde samma sak vid nästa körbana tyckte jag också att jag fick kontakt, men hon hade inga intentioner på att stanna visade det sig, säger Anders Tennerhed.

Men reflexmässigt lyckades Anders Tennerhed hoppa upp innan kollisionen så att han hamnade på motorhuven, rullade över på taket och ner vid en av bakdörrarna på bilen.
– Det gick otroligt bra. Jag slog inte i huvudet, utan bara mjuka delar av kroppen, säger han.

Men av förklarliga skäl hade Anders Tennerhed väldigt ont efter händelsen. Kvinnan, som han tror var i 65-årsåldern, som hade kört på honom stannade vid en bussficka och kom fram för att hjälpa till.
– Hon kom fram och bad om ursäkt och erbjöd sig att skjutsa hem mig. Jag var ju i chock, men tyckte ändå att det var märkligt att hon inte sett varken min reflexväst eller pannlampa, säger Anders Tennerhed.

Han tackade ja till att skjutsas hem av kvinnan. Väl framme vid bostaden bad han om kvinnans uppgifter, ifall det skulle bli ett försäkringsärende. Sagt och gjort hämtade han block och penna och kvinnan gick med på att skriva upp sitt namn, sin adress och sitt telefonnummer. Men strax efter att de skilts åt märkte Anders Tennerhed av att något inte stämde.
– Jag kollade ganska omgående upp uppgifterna. Och namnet, adressen och telefonnumret stämde inte överens över huvud taget. Den personen på pappret finns liksom inte, säger han.

Och han säger att han förvisso har förståelse för att även kvinnan är chockad. Men att helt och hållet skriva fel uppgifter på grund av det ser han inte som rimligt.
– Antingen var hon väldigt förvirrad, eller så hade hon inte rent mjöl i påsen, säger han.

Eftersom Anders Tennerhed inte har kvinnans uppgifter kan han inte få ersättning för sina skador från hennes försäkringsbolag. Istället får han vända sig till Trafikskadeföreningen för att få ersättning.
– Som tur var skadades jag inte så mycket av det här. Men mina barn blev ju skärrade, säger han.

Och Anders Tennerhed kommer att fortsätta att springa när det är mörkt ute som vanligt, men säger att han kommer att tänka sig för mer vid övergångsställen.
– Ja, jag litar inte på bilister heller utan kommer att vänta tills de har stannat helt och hållet. Jag har också fått informera mina barn om att sånt här kan hända. Stannar inte en bilist för mig, då kanske de inte stannar för ett barn heller, säger han.

Händelsen har han polisanmält, och Anders Tennerhed vill passa på att hylla polisens arbete.
– Jag trodde att de skulle lägga ner utredningen direkt, men det visar sig att de tror att de kommer att lösa fallet, säger han.

Hej

Mvh isan lover[/QUOTE]
Saknar den gamla lagen om böter när man inte använder övergångsstället. kommer inte ihåg när den togs bort men tror att betydligt fler skulle respektera sebralagen om inte folk korsade vägen där de behagade. När de flesta går över vid sidan av övergångsstället för att slippa gå 30 meter förlorar nog många respekten eftersom det blir en avtrubbningseffekt. Dessutom misstänker jag att bevakningen av efterlevnaden är något för slapp. bara en sån sak som att riskera att bli insläpad till polisstation är säkert avskräckande i klass med höga böter. Tänk att behöva tala om en sån sak för chefen eller flickvän som orsak till att komma sent, svider nog mera än böterna.

Hej

Mvh isan lover
Saknar den gamla lagen om böter när man inte använder övergångsstället. kommer inte ihåg när den togs bort men tror att betydligt fler skulle respektera sebralagen om inte folk korsade vägen där de behagade. När de flesta går över vid sidan av övergångsstället för att slippa gå 30 meter förlorar nog många respekten eftersom det blir en avtrubbningseffekt. Dessutom misstänker jag att bevakningen av efterlevnaden är något för slapp. bara en sån sak som att riskera att bli insläpad till polisstation är säkert avskräckande i klass med höga böter. Tänk att behöva tala om en sån sak för chefen eller flickvän som orsak till att komma sent, svider nog mera än böterna.[/QUOTE]

Hej

Gångare som genar i vägbanan och inte använder övergångsställen där sådana finns har jag själv mindre medlidande med, men gångare på övergångsställen borde vara trygga, vi bilister borde visa hänsyn och ta vår del av ansvaret.

Tror som du att övervakningen brister och i många fall är den nog nästan obefintlig, kanske vore kameror eller videoövervakning en lösning, tror att 10 000 tals bilister skulle åka dit.

Själv stannade jag en gång vid ett övergångsställe och vinkade fram en grupp 6-7 åringar med ryggsäckar, dom vinkade till mig och började gå över vägen, men då kommer en idiot och kör om mitt på övergångsstället, det var så nära att han snuddade barnen, jag blev likblek och lite chockad, det var ju bara decimetrar ifrån att dom dog, bilisten stannade inte utan gasade bara på och försvann.

Mvh isan lover

Saknar den gamla lagen om böter när man inte använder övergångsstället. kommer inte ihåg när den togs bort men tror att betydligt fler skulle respektera sebralagen om inte folk korsade vägen där de behagade. När de flesta går över vid sidan av övergångsstället för att slippa gå 30 meter förlorar nog många respekten eftersom det blir en avtrubbningseffekt. Dessutom misstänker jag att bevakningen av efterlevnaden är något för slapp. bara en sån sak som att riskera att bli insläpad till polisstation är säkert avskräckande i klass med höga böter. Tänk att behöva tala om en sån sak för chefen eller flickvän som orsak till att komma sent, svider nog mera än böterna.

Hej

Gångare som genar i vägbanan och inte använder övergångsställen där sådana finns har jag själv mindre medlidande med, men gångare på övergångsställen borde vara trygga, vi bilister borde visa hänsyn och ta vår del av ansvaret.

Tror som du att övervakningen brister och i många fall är den nog nästan obefintlig, kanske vore kameror eller videoövervakning en lösning, tror att 10 000 tals bilister skulle åka dit.

Själv stannade jag en gång vid ett övergångsställe och vinkade fram en grupp 6-7 åringar med ryggsäckar, dom vinkade till mig och började gå över vägen, men då kommer en idiot och kör om mitt på övergångsstället, det var så nära att han snuddade barnen, jag blev likblek och lite chockad, det var ju bara decimetrar ifrån att dom dog, bilisten stannade inte utan gasade bara på och försvann.

Mvh isan lover[/QUOTE]

Japp, när jag tog körkort för 20 år sedan fick i alla fall jag lära mig att man inte ska vinka fram fotgängare och inge falsk känsla av trygghet. Ögonkontant och vänta helt enkelt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp