Hej
Det stämmer absolut, men sen är ju frågan om det är Thailand dom gör rätt och Sverige fel, själv tror jag mer att det är tvärtom, i Thailand är det ju som alla vet så att Thailand är näst sämst i världen när det gäller trafik, olyckor och döda.
I Thailand betyder ett övergångsställe absolut ingenting, inte ens med trafikljus, blinkande varningslampor, varningsskyltar, spärrområden målade i skarpa färger går du säker, ingen saktar ned och ingen är beredd att släppa över gående, är det rätt eller fel?
Sen har vi ju länder som Schweiz där man har gått mycket längre än Sverige, här räcker det att en gångare närmar sig eller står i närheten av ett övergångsställe så stannar omedelbart all trafik, dom är mycket bättre än oss Svenskar på att uppmärksamma och släppa fram gångare, förmodar att straffen för att köra när folk ska gå över eller håller på att gå över är väldigt hårda där, är det bra eller dåligt att folk respekterar övergångsställen och att dom gående kan gå över där utan risk att bli överkörda?
Mvh isan lover
Jag går aldrig över utan ögon kontakt oavsett Thailand eller övriga världen. Men har vid flera tillfällen varit nära att köra på fotgängare i Sverige. Tycker självbevarelsedrift bord vara att se sig för och söka ögon kontakt men nejdå. Tror faktiskt inte det är så många som olyckor pga detta i Thailand. Jag tycker inte man kan jämföra Sverige och Thailand. I Sverige finns för lite människor helt enkelt grön och röda gubbar fungerar bra. I Thailand går trafiken vanligtvis så sakta att man enkelt kryssar sig fram och man visar hänsyn och hjälps åt.
I Thailand läggs stor vikt just på detta i utbildning och upplysning om hur man skall uppföra sig i trafiken det handlar mera om attityder i allmänhet.
Jag personligen tror att orsaken till de många döda och olyckorna i Thailand har andra orsaker.
Den absolut viktigaste är att myndigheter bryr sig inte då samhället inte har något ansvar för individen. Samt thailändare vill ha friheten att gör som de vill kör på fyllan muta sig fram och andvända hjälm när de tycker det passar dem själva och absolut inte ha ett gemensamt ansvar för andra än släkten.
Tror faktiskt inte så många thailändare bryr sig när det gäller de höga döds talen och olyckorna. Det gäller att skydda sig själv och ha en sudd avsatt om man råkar vara vållande till en olycka.[/QUOTE]
Hej
Håller med om en del av det du tar upp här, Thailändare värderar friheten högt och vill inte underordna sig lagar och regler, detta är ju i många fall befriande för en Svensk som styrs och övervakas ifrån födsel till död, men i just trafiken blir konsekvenserna stora i Thailand, men du har rätt även här, knappast någon bryr sig om det.
Men ser jag tillbaka på när jag själv tog körkort på 70-talet så lades det mycket tid på just att som bilist att sakta ned och vara uppmärksam när man närmade sig ett övergångsställe, man skulle spana av på båda sidor av gatan och se om det fanns någon som skulle gå över, var så fallet skulle man stanna och släppa fram dessa, t.o.m vinka fram dom om dessa tvekade, att köra på folk på ett övergångsställe var då ett allvarligt brott, man påpekade också att man som bilist aldrig fick hålla en högre fart än att man kunde stanna när någon skulle gå över.
Nu har man mer känslan av att bilister ökar farten istället för att sänka farten, detta för att försöka hinna köra förbi övergångsstället innan den gående hinner ta kliver ut, jag tror att stressen i dagens samhälle gör att bilister inte anser sig ha tid att vänta tills gående har passera, samtidigt är väl dom som går också stressade och då blir det konflikt.
Mvh isan lover