Ser jag ut som en j-a hippie eller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Igår var en fin dag. Eftermiddagen och kvällen tillbringades på en avlägsen strand utan vare sig Gyllenkrokar, störande försäljare och jetskis men med ny flickvän och en god flaska rödvin från Chile som jag varit förutseende att ta med från farangland. Jag har tidigare smakat på det rävgift som thaiarna gör och kallar för vin, det misstaget före jag inte om. Thaiarna är bra på att göra många andra saker, till och med kaffe har jag fått erfara men vinbranschen lär inte behöva bäva av rädsla än på ett tag för någon mördande konkurrens. Men vem vet? Thaiarna är duktiga på att kopiera saker och tid finns ju gott om, så en vacker dag kanske man sitter på sin balkong hemma i Sverige och njuter en flaska rött från Chiang Rai inköpt i en butik nära mig! Hur som helst så är tiden mellan kl 17-18.45 den bästa på hela dygnet här tycker jag. De flesta som kommer hit har då redan legat och stekt sig halvt fördärvade i den starka solen runt middagstid och har hasat sig hem till sina hotell med andra gradens brännskador. Jag tillhörde själv den skaran människor för ganska många år sen. Det är ganska skönt att kunna åka hit en sväng eller ett par när det är som mörkast i Sverige. Tycker dock att det verkligen känns som igår när man var här senast. Jag behöver ingen tid för omställning. Förmodligen åker jag för ofta och för kort tid men jag känner jag kan njuta av tiden och är faktiskt inte alls speciellt ledsen över att åka hem snart igen. Ja det är faktiskt så att jag åker hem om några dagar. Det är väl ungefär som när man går till badhuset kan jag tycka... En stund i bastun är störtskönt men efter en stund känns det lika skönt att gå ur igen. Efter ett tag längtar man tillbaka hit igen men f-n vet egentligen om man skulle vilja stanna längre tid. Den feta damen har sjungit och det är över för denna gången. Återkommer om något särskilt händer sista dagen, annars tänker jag ladda upp lite fler bilder bär jag väl kommit hem igen. Lev väl och tack för att ni läst!

Furiren

Kvällen igår avslutades med att vi tog en Taxi förbi Kata och på höger sida av vägen strax innan utsiktspunkten ligger 3 st restauranger med vad man kan kalla för verkligt hänförande utsikt över Andamansjön. Jag har aldrig varit på en restaurang med så fint läge förut. De tre restaurangerna heter Viewpoint, After Beach och Baan Chom. Vi valde den senare eftersom den såg exklusivare ut. Trots läget var priserna inte högre än på vilken sylta som helst i Patong och de hade verkligen en fantastiskt fin service och otroligt god mat. Flickvännen beställde in ostron som jag faktiskt aldrig smakat förut. Beställde en karaff av husets röda som var från Italien och helt godkänt. Vilken kväll! Jag tog en del fina bilder med stora kameran så jag kommer att lägga ut dom här senare. Sitter nu och väntar på att bli upphämtad av en taxi för färd hemåt. Vi hörs!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Visa bilaga 18209

Visa bilaga 18211

De nämnda restaurangerna besöktes lämpligast vid solnedgången förstås. Kom vid 17.45 eller så så har du en timme på dig innan solen går ned i Andamansjön! Njutbart :)

Senast redigerad av en moderator:
Ser härligt ut Furiren! Har själv varit på en restaurang i dom trakterna för en hel del år sedan som hette "On the Rocks". Vilken hummer dom hade där, den var inte att leka med.

Ha en trevlig kväll, ser fram emot övriga bilder. De kan säkert väcka en del minnen till liv.
:wai: :wai: :wai:

"legolas " sa:
Berralund, jag måste få fråga dig, för jag hade tänkt att åka ner till phuket nu äntligen och se hur fin naturen är därnere , och också stränderna förstås. Anledningen är att vi har lyckats få reda på, vilket vi inte visste förut att det finns en busslinje som lär starta i Khon Kaen, svänga förbi Chaiyaphgum och vidare ner till Phuket, med 2 goa stop på vägen. Efter Phuket så går den tydligen vidare in i malaysia sas det!!! Bussbiljetten kostar 1.300 baht.. och det måste anses vara kanonbra. jag tror utan att överdriva att bensinkostnaden fram och åter för oss minst stannar på typ 7.000 bahtingar!!!

Så min fråga Berralund, du sade att du älskade deras hummer. Så var hummern, som våran, saltad och smakade som vi är vana vid hemifrån falangland. Eller var det den vanliga vidbrända grillade osaltade hummern som man får precis överallt annars över hela Thailand.

För klarar de av att göra hummer som den skall vara enligt åtminstone en västsvensk galant, då har jag ännu mer att se framåt när vi till slut kravlar oss ner till Phuket....

legolas
Ska du till Phuket
a1490.gif
Ja ja undrens tid är inte förbi.
Om du kommer till Karon så vet jag att de fisk rest. som ligger vid strandpromenaden vid rondellen serverar hummer som vi är vana vid.
Där är ju allt så turistiskt så du kan ju knappt hitta riktigt Thai käk.

"legolas " sa:
Berralund, jag måste få fråga dig, för jag hade tänkt att åka ner till phuket nu äntligen och se hur fin naturen är därnere , och också stränderna förstås. Anledningen är att vi har lyckats få reda på, vilket vi inte visste förut att det finns en busslinje som lär starta i Khon Kaen, svänga förbi Chaiyaphgum och vidare ner till Phuket, med 2 goa stop på vägen. Efter Phuket så går den tydligen vidare in i malaysia sas det!!! Bussbiljetten kostar 1.300 baht.. och det måste anses vara kanonbra. jag tror utan att överdriva att bensinkostnaden fram och åter för oss minst stannar på typ 7.000 bahtingar!!!

Så min fråga Berralund, du sade att du älskade deras hummer. Så var hummern, som våran, saltad och smakade som vi är vana vid hemifrån falangland. Eller var det den vanliga vidbrända grillade osaltade hummern som man får precis överallt annars över hela Thailand.

För klarar de av att göra hummer som den skall vara enligt åtminstone en västsvensk galant, då har jag ännu mer att se framåt när vi till slut kravlar oss ner till Phuket....

legolas

Det är många restauranger på Phuket som serverar hummer (eller languster). Man kan för det mesta beställa olika varianter som grillad, thermidor, gratinerad etc. Kvaliteten varierar naturligtvis mellan olika restauranger, men för det mesta är det bra. I grunden vill jag minnas att den var osaltad men smakade alldeles utmärkt ändå.

Men du kan ju alltid fråga Furiren, han har kanske provat delikatessen. Senast jag var på Phuket var 2008, året innan jag träffade frugan.

"legolas " sa:
Osaltad. hmm alltså samma skittråkiga hummer och kräftor som överallt annars i Thailand. jajaj, det är ju tur att vissa tycker om osaltade havsdjur. Men jag klarar det bara inte.... Berra man är ju född på västkusten, och vet hur man skall tillaga havsdjur.

Men tack för svaret, då vet jag att jag INTE skall se fram emot den grejen i alla fall. Kanske de har goa pizzor då istället, hahaha!!

legolas

Ja, på Phuket lär du säkert hitta all den falangmat som din falangmage kan önska sig. Definitivt inga problem där inte.

"legolas " sa:
Osaltad. hmm alltså samma skittråkiga hummer och kräftor som överallt annars i Thailand. jajaj, det är ju tur att vissa tycker om osaltade havsdjur. Men jag klarar det bara inte.... Berra man är ju född på västkusten, och vet hur man skall tillaga havsdjur.

Men tack för svaret, då vet jag att jag INTE skall se fram emot den grejen i alla fall. Kanske de har goa pizzor då istället, hahaha!!

legolas

Legolas nu gillar ju inte ja hummer men ja vet ett ställe där nere som serverar den som vi vill o den restaurangen heter Two Chefs det e en svensk restaurang me riktigt bra svenska kockar så åk du ner dit o njut av hummern o andra skaldjur som dom gör på vårat vis

Köttätaren micke

"glimten66 " sa:
Legolas nu gillar ju inte ja hummer men ja vet ett ställe där nere som serverar den som vi vill o den restaurangen heter Two Chefs det e en svensk restaurang me riktigt bra svenska kockar så åk du ner dit o njut av hummern o andra skaldjur som dom gör på vårat vis

Köttätaren micke

Two Chefs är suveränt :thumbsup:

Då var jag tillbaka och utvilad så jag ska lägga ut bilder som jag lovade er. :afro:

Nedan en bild av en trist sida av Patong och hela västkusten med för den delen. Jag syftar på de hemska Tuk-Tuk-arna som nyttjas av turister till fantastiska överpriser. Det kanske inte hade varit något större problem om det inte kontrollerades av en maffia som effektivt håller all konkurrens borta. :mad: :mad: :mad:

Visa bilaga 18305

Nu när jag ändå har ångan uppe måste jag en en gång uttrycka min sorg över att den fina stranden tagits över av jetski-uthyrarna. Polisen och andra grupper lär även ha ekonomiskt intresse i verksamheten.

Visa bilaga 18307

Bara fortsätt för bövelen! Fina bilder uppskattas, nackdelen är att man längtar ner utav bara helv..te! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Herre j*klar vilka goa bilder, Furir Revär.

Ibland får man känslan att man é född fel land, eller mer fel breddgrad..
;D :D ;D :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ

Tillbaka
Topp