"Hata" Isaan? (Ser olika folkgrupper i Thailand ner på varandra)

 
Min erfarenhet från Isaan är att folk där har väldigt lite förståelse för större sammanhang i samhället vilket kännetecknar folk med bristfällig utbildning inte bara i Isaan.

Många förstår inte varför saker fungerar som de gör och de ägnar sig mycket hellre åt att beskylla gudar och spöken när vardagen inte blir som msn vill istället för att själv ta ansvar för sina val eller förstå hur andra människor i maktposition direkt påverkar deras liv.

Det handlar inte om att läsa många böcker, det handlar om att försöka förstå varför saker och ting är som de är. Först när man inser det kan man göra något för att förändra sin situation. Det är kärnan i all utbildning.

Naturligtvis gäller inte detta alla i Isaan men en mycket stor andel och det är nog därför det finns ett så stort förakt runt om i Thailand. Det är inte bara historia utan i allra högsta grad verklighet också idag.

Varför åker man till Pattaya och säljer sin kropp istället för att skaffa sig en utbildning? Varför köper man en lott och tror att det skall förändra ens liv när oddsen är så erbarmligt dåliga och när studier nästan garanterat ger ett bättre utfall.

Jo, för att alla i ens omgivning säger att det är enda sättet man finner lyckan på! Isaan folket är fast i sin egen okunskap och inget annat än en god utbildning kan förändra det. Den utbildningen står inte byskolorna för idag, de uppfostrar bara nya okunniga Isaanbor.

Var inne på detta fik i Phi Mai , har du varit inne där ??

IMG_20180201_105508629.jpg


IMG_20180201_111649367.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Goa kompisar var det den ena hängde på med en Honda Click från Korat till Khonkaen
 
Att klockministern som är landets mäktigaste man påverkar nog inte juntan förtroende alls för han är juntan.

Klockorna är nog presenter från olika i den rika eliten som tack för div förmåner och tjänster.
Att inte bära klockorna offentligt skulle nog vara en förolämpning mot givaren.
Bara en vanlig kulturell sak i den kinesisk dominerande statsapparaten i Thailand, civil eller junta.

Klockministern är nästan av en kopia av legenden Mao Tse Tung till utseendet.

Hej

Det och andra korruptionsfall och nepotism inom juntan lär åtminstone påverka CPI det internationella korruptionsindexet negativt, liksom den demokratiska omvärldens syn på juntan och Thailand korruptionsmässigt, ett fall som detta påvisar väl också hur illa ställt det är med rättssystemet i landet.

Mvh isan lover
 
Hej

Det och andra korruptionsfall och nepotism inom juntan lär åtminstone påverka CPI det internationella korruptionsindexet negativt, liksom den demokratiska omvärldens syn på juntan och Thailand korruptionsmässigt, ett fall som detta påvisar väl också hur illa ställt det är med rättssystemet i landet.

Mvh isan lover
Helt klart är det så, men jag tror mycket lite på att den demokratiska omvärldens syn på Thailand har någon betydelse alls, det visar historien på.
Korruption och rättssystem är tradition i Thailand och makten kommer att innehas av samma mäktiga familjer i generationer framåt oavsett demokratiska val.
Omvärldens krav på demokratiska val är ett mindre populistiskt spel, då man inte ställer samma krav och villkor på viktigare ekonomiska makter som Saudi och Kina.
 
Helt klart är det så, men jag tror mycket lite på att den demokratiska omvärldens syn på Thailand har någon betydelse alls, det visar historien på.
Korruption och rättssystem är tradition i Thailand och makten kommer att innehas av samma mäktiga familjer i generationer framåt oavsett demokratiska val.
Omvärldens krav på demokratiska val är ett mindre populistiskt spel, då man inte ställer samma krav och villkor på viktigare ekonomiska makter som Saudi och Kina.

Hej

Får tyvärr hålla med dig här, Thailand är och förblir en bananrepublik där några få styr, berikar sig själva och bestämmer landets framtid oavsett om det är demokrati eller diktatur som nu, landet har haft över 20 kupper och kuppförsök men är ändå lika korrupt, ofritt, odemokratiskt och ojämlikt som innan, så kupper och perioder av diktatur verkar inte vara någon väg framåt.

Mvh isan lover
 
Helt klart är det så, men jag tror mycket lite på att den demokratiska omvärldens syn på Thailand har någon betydelse alls, det visar historien på.
Korruption och rättssystem är tradition i Thailand och makten kommer att innehas av samma mäktiga familjer i generationer framåt oavsett demokratiska val.
Omvärldens krav på demokratiska val är ett mindre populistiskt spel, då man inte ställer samma krav och villkor på viktigare ekonomiska makter som Saudi och Kina.
Det är inte så duktiga att sköta det snyggt m a o.
Läste att nya Karolinska beräknas komma att kosta 60 miljarder och budgeten är elva.
Fast när det gäller Sverige måste det vara riktiga kostnader för har inte sett bilder på dyra klockor i de styrandes arm. :rolleyes:
Sedan måste jag bara konstatera att jag förstår inte vad s k demokrati är för något.
Kan absolut inte vara något där folks åsikter tas på allvar åtminstone i väst.
Det ser också stiligt ut på papper ungefär som K budgeten men i verkligheten är det rent bluff och båg. :cool:
Du måste rösta, jo jo, kan likaväl köpa en lott.
 
Lite intressant med all denna kritik utan ett spår av alternativ eller förslag på förbättringar, bara att konstatera att allt är åt helvete. Inte speciellt konstruktivt och knappast sådana inlägg som gör världen bättre.

Bevisligen finns det ju människor som kan fixa det riktigt bra för sig även i en demokrati, bara man ägnar lite tid till att försöka förstå hur saker fungerar.

Då menar jag inte korrupta pampar utan vanliga människor som har det så ofantligt mycket bättre än för 200 år sedan. Detta gäller ju både Sverige och Thailand, så något måste ju ha hänt i rätt riktning med demokratin.

Det största problemet vi dras med nu är väl att de redan rika lyckas bättre än vanligt folk och därmed också ökar sin makt till nackdel för demokratin.

Det finns ju alternativa förslag men inget som fångat folks gillande. Att inte rösta på det man tror på gör ju knappast situationen bättre!
 
Lite intressant med all denna kritik utan ett spår av alternativ eller förslag på förbättringar, bara att konstatera att allt är åt helvete. Inte speciellt konstruktivt och knappast sådana inlägg som gör världen bättre.

Bevisligen finns det ju människor som kan fixa det riktigt bra för sig även i en demokrati, bara man ägnar lite tid till att försöka förstå hur saker fungerar.

Då menar jag inte korrupta pampar utan vanliga människor som har det så ofantligt mycket bättre än för 200 år sedan. Detta gäller ju både Sverige och Thailand, så något måste ju ha hänt i rätt riktning med demokratin.

Det största problemet vi dras med nu är väl att de redan rika lyckas bättre än vanligt folk och därmed också ökar sin makt till nackdel för demokratin.

Det finns ju alternativa förslag men inget som fångat folks gillande. Att inte rösta på det man tror på gör ju knappast situationen bättre!
Hej

Det är svårt för mig att vara konstruktiv och optimistisk när det gäller Thailands framtid, demokratiska utveckling, korruption, rättvisa och jämlikhet o.s.v, ännu värre är det om man ser till mänskliga rättigheter, pressfrihet, åsiktsfrihet och censur o.s.v, man blir lätt uppgiven.

Man får väl nöja sig med att följa och försöka påverka i det lilla på det lokala planet, i byn och närområdet kan man åtminstone samarbeta och göra små förbättringar gemensamt, det är ju vackert så långt.
På det lokala planet finns det ju direktkontakt mellan dom styrande och byborna, men även här finns det ett svinn, men är byborna aktiva så ökar chanserna till förbättringar radikalt.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är svårt för mig att vara konstruktiv och optimistisk när det gäller Thailands framtid, demokratiska utveckling, korruption, rättvisa och jämlikhet o.s.v, ännu värre är det om man ser till mänskliga rättigheter, pressfrihet, åsiktsfrihet och censur o.s.v, man blir lätt uppgiven.

Man får väl nöja sig med att följa och försöka påverka i det lilla på det lokala planet, i byn och närområdet kan man åtminstone samarbeta och göra små förbättringar gemensamt, det är ju vackert så långt.
På det lokala planet finns det ju direktkontakt mellan dom styrande och byborna, men även här finns det ett svinn, men är byborna aktiva så ökar chanserna till förbättringar radikalt.

Mvh isan lover

Det är precis så världen utvecklas, i det lilla. När jag kom till byn köptes alla röster, jag tror inte det kommer att hända i det kommande valet. Höj bara blicken lite så kommer du att se förbättringarna!
 
Visst har det hänt förbättringar här i Thailand rätt stora liksom i Sverige men att lägga detta på demokratins konto kanske inte är helt rätt.
Vad jag menar att det går att kringgå lagar och regler oavsett vilket styre man har.
Det jag reagerar mot att man pratar om demokrati som lösning på fattigas problemen. Det kunde vara kommunism också för på pappret är det ju rätt hyfsad tanke men det funkar inte i verkligheten för människan är som hen är. Det är likadant med demokrati.
Det går att jobba upp sig oavsett bakgrund men det krävs hådare arbete ju lägre på stegen man står.
Sedan att man vill köra på upptrampade spår och inte tar några som helst avsteg innebär att det händer inte så mycket.
Man odlar ris för så gjorde farsan.
När folk börjar lyssna på kloka råd och gör något annorlunda börjar det hända saker.
Jag ser inte mörkt på Thailands framtid tror tvärtom att Sverige står med större utmaningar för framtiden.
Som det styrs i Sverige idag så liknar det faktiskt mer bananrebublik än Thailand.
Även åsiktsfrihet eller yttrandefrihet är ju hotad även i Sverige går det att läsa på media idag.
Inte bara i Sverige även andra länder vill gärna styra nyhetsflödet. Ex Frankrike kanske fler.
Juholt var inne på att Sverige håller på att lämna demokratin mer och mer. Håller med honom i den frågan, annars inte så mycket.
Vill bara säga att själv har jag jättesvårt att hitta någon politisk parti att rösta på, det finns inte, kanske atår jag lite vid sidan av huvudvägen. :rolleyes:
En sak som slår mig när jag tänker på varför västvärlden har haft sådan försprång och vad jag själv har kommit fram till i min kammare så beror det på billig energi och inget annat om man skall göra en kort summering. :xmas_smiley:
Inte demokrati,eller annat styresform.
 
Senast ändrad:
eller .. så kan man se det så att en människa som har en hög utbildningsnivå är duktig på att ta åt sig existerande information och rimligen har en viss nivå av kunskap. Bägge dessa egenskaper är normalt sett attraktiva för en arbetsgivare som vill få kontinuitet i en existerande verksamhet. Egenskapen att utveckla andra sinnen och gå sin egen väg kanske också är värdefulla inom vissa bransher där man eftersträvar kreativitet och nytänk. Jag tror utbildade medarbetare skänker ett mervärde, annars skulle inte kommersiella företag eftersträva att anställa utbildad arbetskraft. Om man ska se på det nyktert alltså.
Erfarenhet kommer man åxå långt med! Har svetsat i snart 45 år och det man kunde som 20 åring var inte mycket att hänga i julgran! Förklara för en 20 åring vad som händer med metall efter ett antal år, det fattar dom inte!
 
Det är precis så världen utvecklas, i det lilla. När jag kom till byn köptes alla röster, jag tror inte det kommer att hända i det kommande valet. Höj bara blicken lite så kommer du att se förbättringarna!
Hej

Här uppe slutade man i princip att köpa röster redan under Thaksins tid.
Så röstköp är inget problem alls här längre vid val på riksnivå, men på bychef nivå förekommer det fortfarande.

Själv ser jag snacket om röstköp mer som ett försök till bortförklaring av dåliga förlorare, enligt både utländska valobservatörer, nationella valövervakare på plats i vallokalerna, polis och EC (valkommissionen) så är röstköp så ringa förekommande att det omöjligtvis kan påverka valresultaten, så har det varit vid en rad av val.

Dessutom har ju dom rödas valsegrar varit så historiskt stora att även om man skulle räkna med ett visst röstköp så skulle det ändå inte ha kunnat ändra valresultaten.

Det är nog bara att inse att dom fattiga i landet utgör en så stor grupp att det parti som vänder sig till och attraherar dessa alltid kommer att vinna, därav eliten frustration och återkommande kupper.

Mvh isan lover
 
Hej

Här uppe slutade man i princip att köpa röster redan under Thaksins tid.
Så röstköp är inget problem alls här längre vid val på riksnivå, men på bychef nivå förekommer det fortfarande.

Själv ser jag snacket om röstköp mer som ett försök till bortförklaring av dåliga förlorare, enligt både utländska valobservatörer, nationella valövervakare på plats i vallokalerna, polis och EC (valkommissionen) så är röstköp så ringa förekommande att det omöjligtvis kan påverka valresultaten, så har det varit vid en rad av val.

Dessutom har ju dom rödas valsegrar varit så historiskt stora att även om man skulle räkna med ett visst röstköp så skulle det ändå inte ha kunnat ändra valresultaten.

Det är nog bara att inse att dom fattiga i landet utgör en så stor grupp att det parti som vänder sig till och attraherar dessa alltid kommer att vinna, därav eliten frustration och återkommande kupper.

Mvh isan lover

Röstköpen var i allra högsta grad verklighet här i byn när jag flyttade hit. Många av de äldre brydde sig inte om politik men tog gärna emot en 500-batting.
 
Ja gamla förutfattade meningar sitter djupt rotade. Min tiirak är från Isaan men vi träffades i Helsingborg. Hon har aldrig jobbat bar men det hade varit skit samma om så hade varit fallet.
Säger inte att det skulle vara fel eller att det skulle ha någon betydelse men av ren nyfikenhet undrar jag hur du vet att hon aldrig jobbat i bar?
 
Senast redigerad av en moderator:
Min erfarenhet från Isaan är att folk där har väldigt lite förståelse för större sammanhang i samhället vilket kännetecknar folk med bristfällig utbildning inte bara i Isaan.

Många förstår inte varför saker fungerar som de gör och de ägnar sig mycket hellre åt att beskylla gudar och spöken när vardagen inte blir som msn vill istället för att själv ta ansvar för sina val eller förstå hur andra människor i maktposition direkt påverkar deras liv.

Det handlar inte om att läsa många böcker, det handlar om att försöka förstå varför saker och ting är som de är. Först när man inser det kan man göra något för att förändra sin situation. Det är kärnan i all utbildning.

Naturligtvis gäller inte detta alla i Isaan men en mycket stor andel och det är nog därför det finns ett så stort förakt runt om i Thailand. Det är inte bara historia utan i allra högsta grad verklighet också idag.

Varför åker man till Pattaya och säljer sin kropp istället för att skaffa sig en utbildning? Varför köper man en lott och tror att det skall förändra ens liv när oddsen är så erbarmligt dåliga och när studier nästan garanterat ger ett bättre utfall.

Jo, för att alla i ens omgivning säger att det är enda sättet man finner lyckan på! Isaan folket är fast i sin egen okunskap och inget annat än en god utbildning kan förändra det. Den utbildningen står inte byskolorna för idag, de uppfostrar bara nya okunniga Isaanbor.
Detta ska vi väl eg vara glada för, annars hade väl ex du inte haft nuvarande fru [emoji6]
 
Vi befann oss i byn när Yingluck blev vald till premiärminister och även där förekom röstköp. Jag är dock osäker på vilket parti som betalade men svärmor var glad för dom 500 hon fick.
 
Detta ska vi väl eg vara glada för, annars hade väl ex du inte haft nuvarande fru [emoji6]
Nej, då hade jag kanske haft en fru från annan ort istället. Läget i Isaan är knappast en förutsättning för att hitta en familj för mig, snarare en omständighet som gjort att jag hamnade där. Jag hoppas verkligen att utbildning och förståelse även når Isaan så småningom, det finns gott om smarta människor där, bara man ger dem rätt förutsättningar så lyckas även de.
 
Angående röstköp att ge 500 i näven är det förstås direkt men i indirekt demokrati sker det lite annorlunda.
Föra valet säger blivande finansminister att vi kommer inte att höja brändsleskatten. Drivmedel är så dyrt ändå redan.
Efter valet så det är en av de första sakerna att de höjer drivmedelskatten.
Förklara mig som är lite av enkelt börd på vilket sätt är detta annorlunda.
Själv är jag partipolitiskt obunden utan företecken. :rolleyes: :p:eek:
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp