"Hata" Isaan? (Ser olika folkgrupper i Thailand ner på varandra)

Angående röstköp att ge 500 i näven är det förstås direkt men i indirekt demokrati sker det lite annorlunda.
Föra valet säger blivande finansminister att vi kommer inte att höja brändsleskatten. Drivmedel är så dyrt ändå redan.
Efter valet så det är en av de första sakerna att de höjer drivmedelskatten.
Förklara mig som är lite av enkelt börd på vilket sätt är detta annorlunda.
Själv är jag partipolitiskt obunden utan företecken. :rolleyes: :p:eek:

Nu förstår jag nog inte riktigt. Menar du att ett fördelningspolitikiskt löfte skulle vara likställt med ett löfte om kontanter som ett tack för en lagd röst på partiet utan några andra krav på motprestationer?

Då har du nog missat något väsentligt i förutsättningarna för en demokrati.

Nu förstår jag nog inte riktigt. Menar du att ett fördelningspolitikiskt löfte skulle vara likställt med ett löfte om kontanter som ett tack för en lagd röst på partiet utan några andra krav på motprestationer?

Då har du nog missat något väsentligt i förutsättningarna för en demokrati.
Du har säkert rätt, jag har missat rätt mycket som inte förstår att löfte är ett löfte som får folk att rösta precis som 500 i näven är det.
Sedan kan man dribbla med ord hit och dit men för mig är demokrati att man vet förutsättningarna när man röstar.
Ett av demokratis grundvalar är korrekt information och vetskap om vad valet gäller.
Läs även du på grunderna av demokrati så förstår du nog bättre.

Angående röstköp att ge 500 i näven är det förstås direkt men i indirekt demokrati sker det lite annorlunda.
Föra valet säger blivande finansminister att vi kommer inte att höja brändsleskatten. Drivmedel är så dyrt ändå redan.
Efter valet så det är en av de första sakerna att de höjer drivmedelskatten.
Förklara mig som är lite av enkelt börd på vilket sätt är detta annorlunda.
Själv är jag partipolitiskt obunden utan företecken. :rolleyes: :p:eek:
Jag skulle säga att röstköp är ärligare. Det andra är ju (eller borde iaf vara) bedrägeri.

Du har säkert rätt, jag har missat rätt mycket som inte förstår att löfte är ett löfte som får folk att rösta precis som 500 i näven är det.
Sedan kan man dribbla med ord hit och dit men för mig är demokrati att man vet förutsättningarna när man röstar.
Ett av demokratis grundvalar är korrekt information och vetskap om vad valet gäller.
Läs även du på grunderna av demokrati så förstår du nog bättre.

I min värld handlar en lagd röst om förtroende. Ett förtroende att den som fått rösten prioriterar de frågor som är viktiga för mig. Eftersom ingen vet hur förutsättningarna blir i verkligheten kan det ju hända att man tvingas till omprioriteringar.

Men tycker man att högsta prio är sänkt skatt får man nog hitta ett parti där det står högst upp på listan. Det finns sådana också.

Om man förordar röstköp innebär det med automatik att den med mest pengar bestämmer om politiken. Kanske också en bra idé om man bara tycker att skattesänkningar är viktiga.

I min värld handlar en lagd röst om förtroende. Ett förtroende att den som fått rösten prioriterar de frågor som är viktiga för mig. Eftersom ingen vet hur förutsättningarna blir i verkligheten kan det ju hända att man tvingas till omprioriteringar.

Men tycker man att högsta prio är sänkt skatt får man nog hitta ett parti där det står högst upp på listan. Det finns sådana också.

Om man förordar röstköp innebär det med automatik att den med mest pengar bestämmer om politiken. Kanske också en bra idé om man bara tycker att skattesänkningar är viktiga.
Bara en liten rättning. Du skriver om att de som regerar inte vet förutsättningar för närmaste åren. Låt mig tvivla, de vet exakt men de går med lögner för att få röster. Sedan kan de hända att som S de lägger sig för MB för att behålla makten vilket är svek, lögn hur du vill.
Mackes en demokrati betyder inte att du skall behålla makten med alla medel utan lagt ord gäller, punkt.

Det finns väl ingen här som har förordat röstköp. Dock har folk gjort jämförelser, och konstaterat vad som hänt tidigare.

Nu är du där igen bygger halmgubbar. Är det ens möjligt att ha en hederlig diskussion med dig....

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K