Ser positivt ut för bönderna.

PanPan

Forumveteran
Kanske inte alla bönder behöver gå och hänga sig till slut ;)
Farm incomes rose 9% year-on-year in May, the highest in 13 months, and grassroots consumption is likely to rise in the future, according to the Fiscal Policy Office (FPO).

Farm incomes on the rise

Fast jag läste i en annan artikel att man var oroliga med för att nu när rispriset gått upp så ser man att fler börjar återgå till att odla ris igen och då finns en risk att priset kommer rasa ner igen.
Bönders överproduktion och fiskares överfiske är ett ständigt gissel.

Frugans marker är utlånade nu och i gengälld får svärföräldrarna ris som betalning, blir en win win, resten av familjen har andra jobb fast systern köpte sig massa mark nyligen så dom odlar nog lite med, dom är ju mångsysslare som har arbetat sig upp till ett rätt bra medelklassliv.

Dessa priser och siffror i artikeln känner inte Ubon till, är det så som det skrivs, så är det väl bra, fast risken finns i detta som i mycket annat, glädjesiffror. 14-15.000 per ton var väl vad som betalades under risprogrammet, senaste vad som betalades av uppköparna i frugans område var omkring 9.500 per ton. Det finns en uppsjö av olika sorters ris, sorter som betalas högre per kilo, men detta är en så liten omsättning, och inte till för alla odlare.

Dessa priser och siffror i artikeln känner inte Ubon till, är det så som det skrivs, så är det väl bra, fast risken finns i detta som i mycket annat, glädjesiffror. 14-15.000 per ton var väl vad som betalades under risprogrammet, senaste vad som betalades av uppköparna i frugans område var omkring 9.500 per ton. Det finns en uppsjö av olika sorters ris, sorter som betalas högre per kilo, men detta är en så liten omsättning, och inte till för alla odlare.
Prisökningen står det i artikeln har vart dom sista månaderna.
Läst annanstans med att världsmarknadspriset på ris har gått upp dom sista månaderna.
Men blir väl som vanligt produktionen ökar då och priserna rasar igen.

På fisket var det:
Dåligt fiske lite jobb bra betalt.
Bra fiske mycket jobb dåligt betalt.
Summan i slutändan blev oftast densamma.

Och priset avser förra årets skörd, kan inte vara årets skörd, med tanke på att skörden har inte kommit i gång, normalt ska det till att skördas om c:a 6 veckor, men en del är försenat pga. tidigare vattenbrist, samt att en del fält fick sås på nytt. Priset på världsmarknaden ökar, men det är inga pengar som risfarmarna ser röken av...

Och priset avser förra årets skörd, kan inte vara årets skörd, med tanke på att skörden har inte kommit i gång, normalt ska det till att skördas om c:a 6 veckor, men en del är försenat pga. tidigare vattenbrist, samt att en del fält fick sås på nytt. Priset på världsmarknaden ökar, men det är inga pengar som risfarmarna ser röken av...
Det skördas ris flera gånger per år i många områden. Har sett skördetröskorna i full drift på risfälten i mars-april i Kanchanaburi och norr om Bangkok.

Vad som sker i andra områden i Thailand är för mig ointressant, och jag beskrev vad som sker i frugans område..

Så borde det vara, och är riset sålt hösten 2017 av farmarna så torde det vara uppköparen som tar vinsten i detta fall, när riset säljs av uppköparen 2018.

Så borde det vara, och är riset sålt hösten 2017 av farmarna så torde det vara uppköparen som tar vinsten i detta fall, när riset säljs av uppköparen 2018.
Som sagt var riset odlas olika månader runt om i landet och flera ställen tar mer än 1 skörd per år.
Sen kan bönderna själva hålla på riset innan dom säljer.
Uppköparen ser självklart till sin fördel och bönderna får se till sin.
Det är väl en chansning som med bitcoin skall priset gå upp eller ner skall jag köpa, hålla eller sälja ;)
Kanske uppköparna köper dyrt nu håller på det också rasar det om 6 månader, då blir det förlust för han.
Vet inte om uppköparna vågar hålla så länge priserna sätts väl efter tillgången och utsikterna nu.

Och jag utgår fortfarande utifrån det område jag håller till i, här är en skörd det normala, finns dom försöker sig på en andra skörd, en del klarar det, andra inte, och dom som klarar detta får inte heller en fullgod skörd, sen när Du nämner detta med att lagra och hålla på riset, detta har även jag varit inne på för ett antal år sedan, men som vanligt så kommer frågan, var är pengarna till att bygga lager? det ris som lagras är till eget matbord och en del för nästa säsongs utsäde, och vi känner även till att många farmare är belånade och ser sig tvingade att sälja så fort skörden är bärgad för att lösa lånen.

Nog tycker jag att jämförelsen mellan en risfarmare och någon som spekulerar i Bitcoin är en dålig jämförelse.

Priserna är förstås högst när få skördar och lägst när alla andra skördar.
Vanliga marknadskrafter fungerar så.
Lagrat ris sjunker också i värde rätt fort.

Priserna är förstås högst när få skördar och lägst när alla andra skördar.
Vanliga marknadskrafter fungerar så.
Lagrat ris sjunker också i värde rätt fort.
Nu är priset räknat YoY så förra året denna period är inräknad.

Farm incomes rose 9% year-on-year in May, the highest in 13 months, and grassroots consumption is likely to rise in the future, according to the Fiscal Policy Office (FPO).

Nu är priset räknat YoY så förra året denna period är inräknad.

Inte illa, då finns det inte något att klaga på. Böndernas inkomster steg med 9% på en tolvmånadersperiod.

Vad är förklaringen till detta????

Som jag skrev tidigare, glädjesiffror, att låta bönderna tro att dom har fått det bättre? denna höjning stämmer dåiligt med verkligheten i frugans område, riset här betalades med 9500/ton hösten 2017.

Som jag skrev tidigare, glädjesiffror, att låta bönderna tro att dom har fått det bättre? denna höjning stämmer dåiligt med verkligheten i frugans område, riset här betalades med 9500/ton hösten 2017.
Läste du artikeln överhuvudtaget det är ju dom sista månaderna ökningen har skett i November var det inte uppe i 9%.

Och det gäller ju inte bara ris alla farmer odlar inte bara ris.
Farm income.
Och det står vilket ris som var så dyrt Hom Mali fragrant rice.

Surveys found that the price of Hom Mali fragrant rice rose from 15,000 baht in April to 18,000 baht a tonne in May. The price of oil palm nuts went up from 2.81 baht to 3.1 baht per kilogramme and natural...

Liknande trådar

A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ

Tillbaka
Topp