sevärdheter runt udon thani

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Happy

Nykomling
hallå där
ska till Thailand i slutet av mars,o vill ha hjälp med tips om sevärdheter runt om Udon Thani
tycker om det mesta dock inte allt för mycket barhäng,,,,

STEPHAN

Jag måste nog hålla med om att det inte finns speciellt mycket sevärdheter runt Udon Thani. Men åk 5 mil norrut till Nong Khai, där finns en del att titta på. Bl a "Sala Kaew Kuu" med sina stora, ibland groteska, stenfigurer mestadels föreställande Buddha. Där finns också ett stort, vackert tempel.

Det bästa är dock att sitta på en restaurang nere vid Mekhongfloden med utsikt in i Laos och över "Friendship Bridge". Där kan man med fördel inta en Beer Chang eller två samt en god måltid. Man kan ju dessutom åka över bron och in i Laos om man känner för det.

Att alla brudar skulle vara hagalna kan jag nog inte hålla med om. Min fru är född i Udon Thani, hon tillhör i alla fall inte den kategorin.

tackar,,, jag har varit både på mekongfloden o har tittat på statyerna,även varit på markanaden där finns ju allt o lite till. var o kollade i bahn phu oxå ,,nån form av nationalpark,ganska mysigt men varmt och fuktigt som f..n. mest nyfiken på tips o ideer från andra här,
inga fel på tjejerna tycker jag. varit gifta ett tag nu o det funkar bra.

Var första gången i Udon 2006 och andra besöket för ett år sedan och mycket har ändrats i staden. Robinson varuhuset höll på med renovering just då men är ny säkert väldigt fint. Vad som ändrats mellan de 2 resorna var hur otroligt mycket kvällsmarknad det utvecklats i centrum vid järnvägs stationen. Stortrivdes i Udon men körde mc så körde mest runt och besökte små mysiga restauranger utanför Udon och lite parker etc under mina 2v där. Givetvis körde jag ett par ggr till Nong Khai oxå som även jag gillar skarpt.
Mvh
Janptr

Har inte varit i Udon så mycket men har några tips:

Modern historia: Wat Pa Baan Taat. "Skogskloster", 5-6 km söder om Udon, anlagd av Luangta Maha Bua. Lungta Maha Bua dog 30 januari förra året och var en mycket högt ansedd Phra Ajaan. Känd också för att han startat insamlingar och skapat fonder för att stötta Thailands ekonomi och att han läxat upp Thaksin Shinawatra, då han var premiärminister, för dennes brister i den ekonomiska politiken.
http://luangta.com engelsk text finns.

Kanske mer turistlikt: Ajaan Wan Uttamo Museum på berget Phu Pha Lek på gränsen mellan Udon Thani och Sakon Nakhon. En dryg timmes bilresa från Udon. Vägen mot Sakon Nakhon. I Sawan Daendin sväng söderut mot Song Dao. Efter ca 30 km sväng höger(västerut) och upp på berget. Skyltat. Ett musem för Ajaan Wan Uttamo och ett stort antal vackra mindre tempel uppförda i olika stilar, bla ett tempel insprängt i en klippa. Gudomlig utsikt åt både öster (Sakon Nakhon) och väster (Udon Thani).
http://www.panoramio.com/photo/11328313

För en trevlig "söndagsutflykt" rekommenderar jag ett besök vid Ubon Rat dammen. Ligger mellan Udon och Khon Kaen. Vacker utsikt över den uppdämda sjön, "stor som ett innanhav". Matförsäljning och restaurang finns. Enorm Buddhastaty uppe på ett berg, som jag inte besökt. Blev avskräckt då jag såg den mycket långa trappan uppför berget.
http://www.panoramio.com/photo/51797387

/// Bosse

Tack för det Pii Bo! Det är några ställen som jag inte kände till faktiskt eller rättare sagt familjen har inte tagit mig dit. Ubol Rat dammen vill man nog gärna se, har sett skyltar dit men trodde inte att det var något speciellt. :wai: :wai:

Hm! Ubol Ratana damm, där har man varit och spisat tillsammans med exet och hennes familj, de bodde(i Nam Phong ca 20-25Km från Khon kaen)bara 5-600m från korsningen där man svänger av till dammen väg 2109.

Buddhan på berget, Pii Bo, nämner har jag varit upp till och där har jag lämnat bomärket mitt i gestbook:en(2004)som finns i templet under stayn och även passat på att titta ut över landskapet, för de som inte orkar gå i trappan så finns det bilväg upp dit, men inte så många parkeringsplatser längst där uppe.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar