13 000 rai Sor Por Kor mark runt Patong får exploateras.

Hej

Jag tror inte att det är så regeringen har tänkt sig det här, läser man artikeln så står det ingenstans att marken ska få säljas, det står att marken ska få användas till annat än jordbruk t.ex bygga bostäder att hyra ut, starta rörelser och småskaliga industrier o.s.v.

Att staten officiellt inte tillåter att Sor Por Kor mark säljs är sant, men ändå har denna typ av mark sålts enda sedan den delades ut på 70-talet, numera uppskattar regeringen att bara mellan 20-50% fortfarande ägs av den som tilldelades marken en gång i tiden.

Många markbitar har dessutom sålts 5-6 gånger redan och i många falls styckats upp i mindre bitar som nu ägs av olika familjer, sen är det ju som sagt hela städer och byar som ligger på vad som en gång var Sor Por Kor mark, du vet väl att det är lagligt att bygga på Sor Por Kor mark och att det går att bli registrerad ägare till hus på Sor Por Kor mark.

Vi har ett bra exempel i vår grann Amphoe Fao Rai som till största om inte helt ligger på Sor Por Kor mark, här pågår nu en process om att omvandla marken till Chanot, man kan ju inte ha en hel stad med Banker, guldbutiker, Amphoe kontor, sjukhus, brandstation, polisstation o.s.v på Sor Por Kor mark

Mvh isan lover
Var väl i veckan en regerings minister blev dömd till fängelse för att köpt sån mark?

Var väl i veckan en regerings minister blev dömd till fängelse för att köpt sån mark?

Hej

Mig veterligen dömdes hon inte för att ha köpt marken utan för att ha lagt beslag på mark avsedd för fattiga men som aldrig hade delades ut, dessutom låg ju delar av marken i en nationalpark med skyddad skog som hon hade skövlat för att bygga en hönsfarm, själv skyller hon på sin far som sägs vara den som först lade beslag på marken.

Det ska bli intressant att se hur det här slutar, Prayuts regering förklarade ju henne oskyldig, men opposition driver fallet vidare.

Mvh isan lover

Hej

Mig veterligen dömdes hon inte för att ha köpt marken utan för att ha lagt beslag på mark avsedd för fattiga men som aldrig hade delades ut, dessutom låg ju delar av marken i en nationalpark med skyddad skog som hon hade skövlat för att bygga en hönsfarm, själv skyller hon på sin far som sägs vara den som först lade beslag på marken.

Det ska bli intressant att se hur det här slutar, Prayuts regering förklarade ju henne oskyldig, men opposition driver fallet vidare.

Mvh isan lover
Första artikeln jag läste om det, tror för 1 år sen, stod det köpt?

Och dommen kom i veckan som var, hon och hennes mor blev väl fällda?

Hej

Det låter ju bra, själv har jag missat att någon dom har fallit, men jag vet att det ledde till åtal.

Det finns ju fler i den nuvarande regeringen som också riskerar att ställas inför rätta i liknande fall, så fallet är både intressant och viktigt.

Mvh isan lover

Flera som är oroade över att detta kommer drabba dom fattiga och gynna dom rika.

The Agricultural Land Reform Office's revamped rules allow businessmen, investors and non-farmers to make use of land plots which the state had given to low-income farmers to help make a sustainable living. It, therefore, defeats the purpose of the Sor Por Kor land project," according to People's Movement for a Just Society (P-Move).

Flera som är oroade över att detta kommer drabba dom fattiga och gynna dom rika.

The Agricultural Land Reform Office's revamped rules allow businessmen, investors and non-farmers to make use of land plots which the state had given to low-income farmers to help make a sustainable living. It, therefore, defeats the purpose of the Sor Por Kor land project," according to People's Movement for a Just Society (P-Move).

Hej

Här går man ju så långt att man säger sig tro att lagändringen kan ha kommit till just p.g.a att Regeringen försöker rädda Pareena och andra politiker i samma situation, det låter ju inte bra.

Men själva idén med att tillåta småbönder att använda sin mark till annat än jordbruk tycker jag fortfarande är bra, men det ska ju inte innefatta och hjälpa korrupta politiker och Generaler.

Mvh isan lover

Kanske lite utanför ämnet.

Köpa eller säja mark kan ställa till problem och förvrida skallen på folk. En kompis i Lam Plai Mat Buriram köpte risfält av en thailändare som var i behov av pengar, allt var frid och fröjd i många år men en dag kom thailändaren som hade jobbat ihop en bra slant och ville köpa tillbaka marken för samma summa som kompisen betalat men det ville inte kompisen för markpriserna hade ju stigit under åren som gått, thailändaren tog det till rättegång som han förlorade och så även pengarna som han sparat i advokat och rättegångskostnader.

Anngående frugan mark.
Efter mycket om och men lyckades jag övertyga frugan om att arrendera ut hennes 24 rai rismark för flera år sedan då hon med alla omkostnader och dåliga rispriser nästa gick back och inte var värt allt slit.

Kanske lite utanför ämnet.

Köpa eller säja mark kan ställa till problem och förvrida skallen på folk. En kompis i Lam Plai Mat Buriram köpte risfält av en thailändare som var i behov av pengar, allt var frid och fröjd i många år men en dag kom thailändaren som hade jobbat ihop en bra slant och ville köpa tillbaka marken för samma summa som kompisen betalat men det ville inte kompisen för markpriserna hade ju stigit under åren som gått, thailändaren tog det till rättegång som han förlorade och så även pengarna som han sparat i advokat och rättegångskostnader.

Anngående frugan mark.
Efter mycket om och men lyckades jag övertyga frugan om att arrendera ut hennes 24 rai rismark för flera år sedan då hon med alla omkostnader och dåliga rispriser nästa gick back och inte var värt allt slit.

Hej

Ja det är svårt att tjäna pengar på det man odlar, det krävs hårt arbete som inte alla är beredda att lägga ned och inte ens då är det säkert att vinsten alltid blir så stor, ofta är själva värdestegringen på marken större än avkastningen ifrån jordbruket.

Bråk om mark är ganska vanligt och det är lätt att få ovänner så det gäller att ha lite fingertoppskänsla och vara noga med dokumentationen ifall någon tvist uppstår, frugan backade ur en markaffär en gång där släktingar inte var överens om att sälja, här hade det lätt kunnat bli konflikter med delar av släkten.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är svårt att tjäna pengar på det man odlar, det krävs hårt arbete som inte alla är beredda att lägga ned och inte ens då är det säkert att vinsten alltid blir så stor, ofta är själva värdestegringen på marken större än avkastningen ifrån jordbruket.

Bråk om mark är ganska vanligt och det är lätt att få ovänner så det gäller att ha lite fingertoppskänsla och vara noga med dokumentationen ifall någon tvist uppstår, frugan backade ur en markaffär en gång där släktingar inte var överens om att sälja, här hade det lätt kunnat bli konflikter med delar av släkten.

Mvh isan lover

Jo jag fick också lite problem eller svägerskan fick nog mer problem när jag köpte hennes mark ( 125 000 Baht för 6 rai) som låg angränsande till frugans mark. Vi var till komunkontoret och fixade nya papper och det ritades ny karta, så långt var det frid och fröjd.
När det var dags för risskörd så hjälpte svägerska till och då upptäckte jag att de ställde rissäckar på hennes tomt, för hon skulle minsann ha ris för ett år och inte dagslöning som de andra knegarna fick jag reda på, sa till frugan att är det på så vis får din syrra betala tillbaka pengarna till mig för marken eller kan hon dra dit pepparn växer och jag kommer inte att hjälpa henne med någon ting mer. Så har det blivit och jag är lika glad att jag sluppit henne och vi har marken kvar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A
C
Svar
3
Visningar
3 K