Runt om i Asien

Sista helgen i Kina innan flytten till Sverige, verkar dock som att jag kommer vara tillbaka i Kina rätt snart efter Små Grodorna.

Suzhou är känt för sina många parker och välbevarade "old towns", vilket är ganska ovanligt i östra Kina. Tog en liten tur till Luzhi Old Town och det var ganska trevligt. Inte helt oväntat var jag den ende utlänningen, eller åtminstone enda västerlänningen. Så hade det inte sett ut för 5 år sedan.

7.jpg

9.jpg

Imorgon är det Dragon Boat Festival så förmodligen fler turister än vanligt.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Avslutade med lite tysk söndagsgodis.

6.jpg

Sista helgen i Kina innan flytten till Sverige, verkar dock som att jag kommer vara tillbaka i Kina rätt snart efter Små Grodorna.

Suzhou är känt för sina många parker och välbevarade "old towns", vilket är ganska ovanligt i östra Kina. Tog en liten tur till Luzhi Old Town och det var ganska trevligt. Inte helt oväntat var jag den ende utlänningen, eller åtminstone enda västerlänningen. Så hade det inte sett ut för 5 år sedan.

7.jpg

9.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

6.jpg
Men inga tjejer? Fanns de i bakgrunden?

7.jpg

9.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

6.jpg
Finns det Romer där med...?

Sista måltiden i Kina innan flytten till Sverige, och då slog jag till med en klassisk kinesisk rätt.

IMG_9826.jpeg

Tid på kinesiska visacentrat i Stockholm nästa vecka dock så är snart tillbaka. I morgon kväll lämnar vi över nycklarna till condon till en riktig kines, alltså en Taiwanes. En 16 år lång epok går i graven.

Nu har vi ingen condo i Bangkok längre. Sista flyttlasset gick igår och nycklarna överlämnade. Otroligt hur mycket man kan samla på sig på 15 år. Kontinuerligt flyttat saker hela året så nu har vi dubbelt och trippelt av allt. Innan lockdown hade vi inte så mycket prylar här på landet, men vi bodde här i närmare 2 år 2020-2022 så då byggdes det upp.

I Thailand är det dock aldrig svårt att bli av med lätt begagnade prylar. Ett meddelande i släktingarnas Linegroup och i morse hade vi varenda kusin och syssling här.

Så här såg lägenheten ut när vi lämnade i går kväll.

IMG_9846.jpeg

IMG_9844.jpeg

IMG_9843.jpeg

IMG_9842.jpeg

IMG_9841.jpeg

IMG_9840.jpeg

IMG_9845.jpeg

Jag har bott i Thailand i 26 år nu och även då vi flyttar till Sverige på tisdag så kommer vi nog alltid komma tillbaka till Thailand. Jag tillhör dock inte den gruppen, som finns på detta och andra forum, som aldrig vill lämna Thailand. Thailand har flera uppenbara nackdelar och inte minst under lockdown så insåg jag att jag aldrig igen vill vara 365 dagar om året i Thailand.

38 grader och hög luftfuktighet hela dagen och så har det varit i 2 månader och kommer vara i minst 2 månader till; har svårt att se att man kan tycka att det är helt optimalt. Nu är klockan 20 så bara 31 grader men fortfarande drygt 70% luftfuktighet. Helt OK, nu kan man ändå vara ute och gå, men nog finns det andra ställen i världen jag hellre skulle vara på.

IMG_9849.jpeg

IMG_9852.jpeg

Jag har bott i Thailand i 26 år nu och även då vi flyttar till Sverige på tisdag så kommer vi nog alltid komma tillbaka till Thailand. Jag tillhör dock inte den gruppen, som finns på detta och andra forum, som aldrig vill lämna Thailand. Thailand har flera uppenbara nackdelar och inte minst under lockdown så insåg jag att jag aldrig igen vill vara 365 dagar om året i Thailand.

38 grader och hög luftfuktighet hela dagen och så har det varit i 2 månader och kommer vara i minst 2 månader till; har svårt att se att man kan tycka att det är helt optimalt. Nu är klockan 20 så bara 31 grader men fortfarande drygt 70% luftfuktighet. Helt OK, nu kan man ändå vara ute och gå, men nog finns det andra ställen i världen jag hellre skulle vara på.

IMG_9849.jpeg

IMG_9852.jpeg

Håller med dig helt.
12 månader uppsplittade på Thailand/Sverige/södra Europa, gärna lika delar, ser jag som det ultimata.
Kanske en dag :-)
Dagar som nu är ju skidåkning något som man drömmer lite extra om.

Trevlig resa, är övertygad om att du kommer tillbaka snabbare än förväntat, Thailand sätter djupa spår i själen :)

/ SatanG

Håller med dig helt.
12 månader uppsplittade på Thailand/Sverige/södra Europa, gärna lika delar, ser jag som det ultimata.
Kanske en dag :)
Dagar som nu är ju skidåkning något som man drömmer lite extra om.

Trevlig resa, är övertygad om att du kommer tillbaka snabbare än förväntat, Thailand sätter djupa spår i själen :)

/ SatanG

Jag tror aldrig jag träffat någon thailändare eller utlänning som inte skulle vilja åka utomlands minst en gång om året. Hälsa, ekonomi och annat sätter dock ofta begränsningar. Jag älskar verkligen Thailand men att vara här 365 dagar om året vore en kraftig begränsning av min livskvalitet.

Min grundplan är att flytta tillbaka till Thailand i september 2025 och jag tror inte det blir snarare än så. Det kan bli lite, eller mycket, senare än september 2025 men inget jag funderar på nu, det får helt enkelt bli som det blir.

Jag tror aldrig jag träffat någon thailändare eller utlänning som inte skulle vilja åka utomlands minst en gång om året. Hälsa, ekonomi och annat sätter dock ofta begränsningar. Jag älskar verkligen Thailand men att vara här 365 dagar om året vore en kraftig begränsning av min livskvalitet.

Min grundplan är att flytta tillbaka till Thailand i september 2025 och jag tror inte det blir snarare än så. Det kan bli lite, eller mycket, senare än september 2025 men inget jag funderar på nu, det får helt enkelt bli som det blir.

September 2025, ja det var snarare än jag uppfattat det.
Jag känner en annan svensk familj som flyttade tillbaka till Småland i onsdags, utlandskontraktet gick ut. De ville verkligen vara kvar här men det är inte så enkelt att bara stanna kvar och hitta nytt jobb som ger liknande fördelar. Bra tid att flytta tillbaka på, svenska sommaren uppskattar ju de flesta. Själva blir det inte Sverige förrän i Sep, 4 veckor för mig o pojkarna men bara två veckor för frugan. Begränsningar som sagt.

/ SatanG

9.5 månad sedan jag sist skrev i denna tråd och 9.5 månad sedan jag sist var i Thailand. Skönt att vara här, om än av en trist anledning. Känns lite märkligt dock då frugan och dottern inte är här än men kommer imorgon.

En del har hänt under dessa dryga 9 månader och överlag har det varit positivt. Dock inte helt stressfritt att inom några få månader sälja en lägenhet, flytta ut, skeppa, flytta in, komma in i de sociala systemen, få in frugan i dessa system, förstå alla hundra appar som krävs för ett fungerande vardagsliv i Stockholm, flytta dottern till England, jaga in den största ordern i företagets historia och därmed spendera nästan hela sommaren i Kina. När allt var gjort och klart var det dags att köpa en lägenhet och det är inte heller gjort i en handvändning. Så sett var allt så mycket lättare i Thailand då frugan tog hand om precis allting.

Överlag dock, ångrar mig inte en sekund och blir nog kvar i några år. Att kunna bo 50/50 om några år är dock målet.

Så här såg det ut när jag vaknade i Shanghai igår.

1.webp

Och så här såg det ut när jag vaknade idag.

7.webp

Lite skillnad men det är så jag vill ha det. Blir lätt uttråkad om alltför många dagar blir alltför lika. Gäller bara att ha nog med pengar och hälsa att kunna fortsätta leva så, och det kan man aldrig ta för givet.

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar