Runt om i Asien

Ja händer att jag också kollar på China update. Killen verkar riktigt uppdaterad men även klart sövande uppläsning så tur klippen är korta :)

/ SatanG
Ja jag håller med dig China Update uppläsningar är rätt torra men lyckligtvis så har han gjort sektioner så jag brukar hoppa och lyssna på det som jag är intresserad att bli uppdaterad angående.

Joe Blogs har däremot ett för mig mycket trevligare vis att rapportera och från många länder och saker. Senast lyssnade jag på hans problem med att få tillbaka sin Youtube kanal som blev kapad och hur svårt det var att få tillbaka kanalen efter att krypto scammare hade tagit över kanalen.

Det allra hemskaste från t.ex. Kina är dock nyheterna om hur illa många vanliga människor har det och hur de bli motarbetade av myndigheter på ofta ett brutalt vis när de försöker få rätt på saker eller vill få sin lön...

Jag har sett siffror från flera håll som pekar mot att Kinas nuvarande befolkning är betydligt mindre än vad som nu anges officiell. Jag har även följt med demografi problematiken och det extremt låga barnafödandet som det verkar vara i Kina nu och tillbaka historiskt och har svårt att se hur detta skall kunna ändras på? Jo om det jag sett stämmer på riktigt så kommer kinas befolkning at minska snabbare än vad som beräknades i videon jag bifogade. Men den var intressant att kolla på ändå.

Jag är allmänt intresserad av det som händer i Kina och har t.ex. följt med vad som hänt med t.ex. Evergrande och senast Country Garden men fler enormt stora företag inom bostadsektorn som gått i konkurs eller är på god väg... Det har hänt väldigt mycket i Kina inom ett bra tag med finanser och väldig mycket utländska företag som lämnat eller är på väg att lämna Kina.

Jag försöker undvika att titta på sådant via t.ex. Youtube som är väldigt Kina fientligt och mot kineser som människor!

Några som jag gillar att följa när det gäller Kina på Youtube är: China Update, Joe Blogs och Leis Real Talk.

Jag är också väldigt intresserad av vad som händer i Kina, dels för att det är en väldigt stor del av mitt jobb, dels för att väldigt många av mina bästa kompisar är kineser men också för att de är ett av världens allra viktigaste länder.

Från mitt första besök 1997 till 2017 så såg jag bara gigantiska framsteg och jag var tveklöst en av dem som tog för givet att Kina väldigt snart skulle vara världens största ekonomi. Det var inte så att jag inte såg en massa gupp i vägen (demografi, inbyggda systematiska problem, kommunism etc) men jag utgick ändå från att det var problem regimen kunde hantera även om tillväxten stannade av något. Jag är inte på något sätt en kinesisk expert, vilket en av forumets medlemmar ofta påpekar, men med 30-40% av min tid i Kina under drygt 25 år, samt stort intresse, så tror jag mig ändå vara hyfsat insatt.

Tror dock Xi drabbats av samma problem som alla andra diktatorer förr eller senare råkar ut för; har man rensat ut alla som inte alltid säger ja så är man till slut den ende experten, och då blir allting skit. Fram till 2017 hade jag aldrig hört någon kines som på allvar ifrågasatte det kinesiska styret. Inte så att alla tyckte allt var perfekt men alla tyckte att riktningen var rätt. Det senaste året har jag nog hört mer klagomål än den första 20 åren ihop. Förutom våra anställda så kan, för mig, helt okända kineser komma fram på Starbucks, i hotellloungen eller i baren och klaga. Nu är dessa personer givetvis inte representativa, engelsktalande i relativt stora städer är ändå en liten minoritet, men det är ändå de som drivit utvecklingen och om de inte längre är med så är det givetvis ett problem.

En tisdagskväll i Suzhou, fullt ös.

IMG_9699.jpeg

IMG_9698.jpeg

2019 var det fullsatt varje dag, kanske 70% kineser och 30% västerlänningar och japaner/koreaner.

Tyvärr är det inte så att just den här restaurangen har drabbats hårt, tvärtom går de förhållandevis bra; var här en lördag för en månad sedan och det var säkert 20 personer.

Gick rakt genom Immigration på Pudong igår, trots ett fåtal counters öppna, brukade ta en timme. Tufft här nu.

IMG_9699.jpeg

IMG_9698.jpeg

2019 var det fullsatt varje dag, kanske 70% kineser och 30% västerlänningar och japaner/koreaner.

Tyvärr är det inte så att just den här restaurangen har drabbats hårt, tvärtom går de förhållandevis bra; var här en lördag för en månad sedan och det var säkert 20 personer.

Gick rakt genom Immigration på Pudong igår, trots ett fåtal counters öppna, brukade ta en timme. Tufft här nu.
Har vart på flygplatsen i Peking nu 3 gånger på raken, den är ju helt öde med tanke på storlek.

Har vart på flygplatsen i Peking nu 3 gånger på raken, den är ju helt öde med tanke på storlek.

Jag har rest in i Kina, oftast Shanghai, minst en gång i månaden i 25 år och har aldrig varit med om det här. Inte en person i Immigration. Kanske delvis beroende på att jag flög från Bkk och att thailändare numera inte behöver visum, men det är ändå anmärkningsvärt då även bagagehallen var helt tom.

IMG_9699.jpeg

IMG_9698.jpeg

Nu förstår jag inte matematiken.
Tidigare var det 30% västerlänningar.
Det ser ut som att det just nu är 100% utlänningar, vilket innebär en ökning.

En jävla ruljans med andra ord.

Med vänlig hälsning,
Matteprofessorndenruskige

Senast ändrad:
Nu förstår jag inte matematiken.
Tidigare var det 30% västerlänningar.
Det ser ut som att det just nu är 100% utlänningar, vilket innebär en ökning.

En jävla tiljans med andra ord.

Med vänlig hälsning,
Matteprofessorndenruskige

Procentuellt ser det helt klart bra ut; överlag blir det dock rätt svettigt att byta ut 1.4 miljarder kineser mot 1.4 miljarder västerlänningar :).

Pissepaus på motorvägen mellan Nantong och Pudong. Har sett en del udda aktiviteter på den typen av toaletter, även företeelser som kanske skulle kunna betraktas som ”fireworks”, men riktiga Fireworks? Väldigt ovanliga skulle jag tro, men ändå bra att de uttryckligen är förbjudna.

IMG_9706.jpeg

Nu är jag i Wuhan och senaste gången jag var här var i september 2019. Då var jag här på ett kick-off möte med två svenska och två kinesiska kollegor och efter mötet blev tre av dem riktigt sjuka. Jag har dock inte fått några instruktioner av vare sig CIA, GRU, CCP eller den judiska konspirationen den här gången, så det är nog lugnt.

Vill ni vara på den säkra sidan rekommenderar jag dock att ni skickar 2,500 SEK till mig, bankgiro meddelas via PM.

Senast ändrad:
Jag har rest in i Kina, oftast Shanghai, minst en gång i månaden i 25 år och har aldrig varit med om det här. Inte en person i Immigration. Kanske delvis beroende på att jag flög från Bkk och att thailändare numera inte behöver visum, men det är ändå anmärkningsvärt då även bagagehallen var helt tom.
Idag var det stor skillnad mot dom 3 tidigare gångerna, mycket är stängt på flygplatsen men mycket mer folk idag.

Enligt FN behövs ett fertilitetstal på 2,1 för att hålla en befolkning stabil. Enligt FN har Niger just nu högst, med ett fertilitetstal på 6,6. Sydkorea ligger lägst i världen på 0,72. Sverige hade i fjol en fertilitet på 1,5 vilket var den lägsta någonsin uppmätta.

Enligt FN behövs ett fertilitetstal på 2,1 för att hålla en befolkning stabil. Enligt FN har Niger just nu högst, med ett fertilitetstal på 6,6. Sydkorea ligger lägst i världen på 0,72. Sverige hade i fjol en fertilitet på 1,5 vilket var den lägsta någonsin uppmätta.

Jorden är överbefolkad och kan inte försörja fler. Det ser mörkt ut för moder jord. :thumbsdown:

6,6 i Niger. Herregud, är landet befolkat av kaniner?

6,6 i Niger. Herregud, är landet befolkat av kaniner?
För många många år sen låg Kiruna i topp när det gällde tjejer som blivit mammor som tonåringar. Norrbottensnytt skickade ut en reporter på stan som stoppade första bästa unga tjej med barnvagn, presenterade dessa fakta och frågade henne vad hon trodde att det berodde på ? Hennes svar kom blixtsnabbt, "nå, vad ska man annars göra ?" ;)

Sista helgen i Bangkok på kanske ett år. Måndag morgon bär det av till Kina igen och sedan tillbaka sent den 13:e juni. Frugan har sin intervju på ambassaden den 14:e, flytt av de sista grejerna hem till byn vid lunch och sedan överlämnade av nycklarna till condon på kvällen och sedan hem till byn några dagar. På kvällen den 17:e tillbaka till Suvvan och en flytt till Sverige efter 25 år i Thailand och 1 år i Hong Kong.

Hela förra veckan var det avskedsfester som kröntes av dotterns examen i lördags. Nu är ungarna i Samui och festar så skulle varit en andra runda av avskedsfester denna helg. Hela veckan har det rapporterats in Covidfall och igår var det dags för frugan och är nästan bara jag kvar av alla vi känner så det blev lite av en antiklimax. Så vad att göra? Kände inte för att åka in till stan själv så traskade ut till min favvorestaurang i förorten istället. Varken frugan eller dottern gillar somtam men personligen håller jag det som en av världens 10 bästa rätter.

w.jpg

Och sedan en riktig öl när jag kom hem.

q.jpg

Dottern skickade en bild från Koh Samui i full Real Madridmundering. De har tydligen betalat någon pub för att hålla öppet till 4 i natt så de kan se matchen på storbilds-TV. Inte annat än att man saknar tiden då man tog studenten....

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar