Sidospår till tråden "Fördjupning av ämnet Buddism)

Nej just det här har jag fått från en bografi om Kejsar Tiberius (Roms första ofisiella kejsare) det finns mycket dokumenterat från den tiden.
Pontus Pilatus hade ingen fingertoppskänsla överhuvudtaget och hade jort ordentliga misstag som startade upplop.
De två bråkmakarna som äventyrade lungnet eliminerades, den ene halshöggs och den andre korsfästes.
Dessa två som verkade samtidigt tog också samtidigt.
Herodus Antipas (den yngre) hade lust till sin nästas hustru, i det här fallet sin brors fru. Och när fruns dotter under en fest på slottet dansade fick hon önska sig vad som helst. Hon ville ha en av upprorsmakarnas huvud. Strax efteråt kommer man in med huvudet på ett silverfat. Bibeln har en annan version där den halshuggne verkade och bland annat döpte den efterkommande. Den första var vad bibeln kallar Johannes döparen. Och den sisste är den som de kristna kallar Jesus.

Julius Cesar var av senaten vald till diktator, Octavius Cesar Agustus vann inbördeskriget och blev aldrig ifrågasatt. Tiberius, dvs.Agustus frus son i första äktenskapet och sedan adopterad av Agustus blev Roms förste ofisiella kejsare.

hehe..., ja tråden heter ju sidospår och sidospår är det ju:D

Julius Cesar var av senaten vald till diktator, Octavius Cesar Agustus vann inbördeskriget och blev aldrig ifrågasatt. Tiberius, dvs.Agustus frus son i första äktenskapet och sedan adopterad av Agustus blev Roms förste ofisiella kejsare.

Jag vet inte om du håller på med ordkluverier i ditt googlande, men Augustus anses rent allmänt överallt i stort sett som Roms Förste kejsare, och Ceasar som den förste som själv tog makten och gjorde sig till diktator i Rom.. Om Augustus var "officiell" eller inte, skit samma, ty Augustus var Roms förste Kejsare...

Jag googlar bara när jag glömt något namn eller årtal men som jag nämde tidigare är historia min största hobby. Senaten fjäskade för Augustus och ville göra honom till kejsare men han nekade konsekvent, efter att av någon anledning (pest eller andra sjukdommar föll många av kandidaterna bort för att bli kejsare) Tiberius som inte var tänkt till en början gick till slut med på att ha ämbetet i sex år. Huruvida han stannade i jobbet hela sitt långa liv. Julius Cesar började med att förbereda Rom för ett kejsardömme Agustus förankrade planerna och Tiberius blev den förste kejsaren. Vad folk allmänt anser har ma fått från Mateusenvangeliet och de skrevs sjuttio år efter korsfästningen av en ur Roms synvinkel upprorsmakare. Ps. Agustus och Tiberius var två av få ledare i Rom som dog naturliga dödar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp