Ska du vaccinera dig mot covid-19 när ett vaccin finns tillgängligt?

Vaccinera mot covid-19

• Ja

Röster: 45 78.9%
  • Nej

Röster: 8 14.0%
  • Vet inte

Röster: 4 7.0%

• Totala väljare
    57

Både jag och frugan får andra dosen om 3 veckor, innan dess kommer vi fortsätta som nu, efter det gå ut mer, kanske resa lite med.
Ungarna nej om det inte blir krav men som sagt finns en plan att börja vaccinera 12-18 åringar för att kunna öppna skolorna och då får äldste ta.

De in the front line, sjukvårdspersonal etc fick Sinovac tidigt. Visade sig att det klingar av fort och dessutom suger emot Delta så de är prioriterade för en tredje booster.

/ SatanG
Dock var jag läst för trodde ju sinovac eller az skulle vara mitt alternativ så är sinkvac det som har minst biverkningar av dom lanserade vaccinen, godkänt av who och ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom.
Pga az biverkningsrisk hade jag valt sinovac före az.

Dock var jag läst för trodde ju sinovac eller az skulle vara mitt alternativ så är sinkvac det som har minst biverkningar av dom lanserade vaccinen, godkänt av who och ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom.
Pga az biverkningsrisk hade jag valt sinovac före az.

Möjligen om man skulle följa upp det med ett mrna vaccin eller AZ booster, annars hade jag hellre kört "Bare back" och tagit smällen.
Är nöjd med AZ-AZ sen Moderna booster nästa år/sommar eller nåt.

/ SatanG

Möjligen om man skulle följa upp det med ett mrna vaccin eller AZ booster, annars hade jag hellre kört "Bare back" och tagit smällen.
Är nöjd med AZ-AZ sen Moderna booster nästa år/sommar eller nåt.

/ SatanG
Jag läste i västerländsk media, läste även många rapporter, även på who.
Sinovac är ju drt mest använda vaccinet i världen, Kina har ju skickat en hel, del.
Biverkningarna är milda och inte som tex az med blodproppsrisken. Ingen har dött av sinovac mer än i fb flödet bland skvallertanter på fb för där dör det 1000 tal varje dag.
Sinovac är ju gjort på det gamla viset som alla vaccin vi använt för andra sjukdommar, dött virus.
Frugan har fått sinovac andra blir AZ, dock är jag orolig för az efter man läst.
Läste intervju med sjuksköterskan i Sverige som precis överlevde, när hon kom in till akuten var magen full av blodproppar, för mig stod 22 blodproppar i magen.
AZ har ju stoppats i Europa...

Jag läste i västerländsk media, läste även många rapporter, även på who.
Sinovac är ju drt mest använda vaccinet i världen, Kina har ju skickat en hel, del.
Biverkningarna är milda och inte som tex az med blodproppsrisken. Ingen har dött av sinovac mer än i fb flödet bland skvallertanter på fb för där dör det 1000 tal varje dag.
Sinovac är ju gjort på det gamla viset som alla vaccin vi använt för andra sjukdommar, dött virus.
Frugan har fått sinovac andra blir AZ, dock är jag orolig för az efter man läst.
Läste intervju med sjuksköterskan i Sverige som precis överlevde, när hon kom in till akuten var magen full av blodproppar, för mig stod 22 blodproppar i magen.
AZ har ju stoppats i Europa...

Tror inte du ska vara orolig för AZ så länge hon inte är i någon riskgrupp men jag hajar att folk tänker så.
Frugan var med lite orolig efter AZ, de flesta tänker nog iaf på att risken finns även om den är mycket liten.

/ SatanG

Tror inte du ska vara orolig för AZ så länge hon inte är i någon riskgrupp men jag hajar att folk tänker så.
Frugan var med lite orolig efter AZ, de flesta tänker nog iaf på att risken finns även om den är mycket liten.

/ SatanG
Det är ju det som är med AZ att den allvarliga biverkningen drabbar inte riskgrupp, tvärtom.
Står att säker för +50, dom som fått i Sverige och Norge har vart unga och det beror tror dom på ett högt immunförsvar som övereagerar och skapar blodplättar som skapar stopp i systemet.
Därför man gav az till +60 bara i Sverige innan man fasa ut den för den är en risk för yngre.

Hur är det för din bror i Australien nu, läste artikel i Aftonbladet om Svenskar där, dom liknade det vid ett fängelse?
Dom bor ju i perth så dom får gå på restaurang och så, det är värre i bla Sydney dom är nog mer fångar.
Dom åkte ju iväg i juni på en semestertripp till Adelaide, dom hade tur, dagen efter dom kom hem så stängdes möjligheterna ner igen att få resa fritt i landet.
Bägge jobbar så dom träffar ju andra människor men tror nog att det är jobbigare än vad han säger.

Vi har inte så många alternativ men har erbjudits AZ, J&J och Sinovac.
Jag anmälde mig för J&J men det tog slut fort och sen dess är det out of stock I över en månad.
Frun vägrar AZ och J&J för det inte används i Norden.
Det blev Sinovac för fyra veckor sedan.

Själv vill jag bara få ett intyg för att få resa enklare.
Om effekterna tar av efter fyra eller åtta månader har mindre betydelse.

Trots allt är Sinovac ett säkert tradionellt vaccin som jag föredrar.
Avdödade virus borde ju vara enkelt för nya mutationer eller?
Bara byta ut stammen...??.

Vi har inte så många alternativ men har erbjudits AZ, J&J och Sinovac.
Jag anmälde mig för J&J men det tog slut fort och sen dess är det out of stock I över en månad.
Frun vägrar AZ och J&J för det inte används i Norden.
Det blev Sinovac för fyra veckor sedan.

Själv vill jag bara få ett intyg för att få resa enklare.
Om effekterna tar av efter fyra eller åtta månader har mindre betydelse.

Trots allt är Sinovac ett säkert tradionellt vaccin som jag föredrar.
Avdödade virus borde ju vara enkelt för nya mutationer eller?
Bara byta ut stammen...??.
Sinovac ar ju det samsta allternativet fungerar i 14 dagar

AZ får fortfarande lågt betyg...
Även i länder som är desperata efter vaccin.

IMG_20210904_224400.jpg

I England har man tydligen tänkt till (åtminstone några) och avråder från att vaccinera unga.

"JCVI has updated its advice on this topic. This advice says that the committee is of the opinion that the health benefits from vaccination are marginally greater than the potential harms. However, that margin of benefit, based primarily on a health perspective, is considered too small to support advice on a universal programme of vaccination of otherwise healthy 12 to 15-year-old children at this time."

Hälsofördelarna med att vaccinera barn är tydligen bara marginellt större än potentiell skada. Nog rätt små i båda fallen.

Just det här med att unga inte drabbas tycker jag tyder på att det inte är covid i sig som är farlig för de flesta, utan att det är människor med bakomliggande problem som löper risk. Småproppar är ju ingen höjdare för den som redan har åderförfettning t ex.

I England har man tydligen tänkt till (åtminstone några) och avråder från att vaccinera unga.

"JCVI has updated its advice on this topic. This advice says that the committee is of the opinion that the health benefits from vaccination are marginally greater than the potential harms. However, that margin of benefit, based primarily on a health perspective, is considered too small to support advice on a universal programme of vaccination of otherwise healthy 12 to 15-year-old children at this time."

Hälsofördelarna med att vaccinera barn är tydligen bara marginellt större än potentiell skada. Nog rätt små i båda fallen.

Just det här med att unga inte drabbas tycker jag tyder på att det inte är covid i sig som är farlig för de flesta, utan att det är människor med bakomliggande problem som löper risk. Småproppar är ju ingen höjdare för den som redan har åderförfettning t ex.
Om du tänker på småproppar av det som folk fått från az får du allt uppdatera dig.
Var anledningen att man stoppade az under 60 pga högre immunförsvar gav högre risk för blodproppar då az gav en övereaktion på yngre vilket skapade överproduktion av blodplättar och stoppa systemet.
Sjjksköterskan det skrevs om nyss hadde 22 blodproppar i magen, hon var frisk och 30 år.
AZ är säkrare för äldre.

Det här var ju "Ooooops" eller är det fake news? :rolleyes:

"Antalet ovaccinerade som smittats under perioden var alltså mer än tre gånger fler än de fullvaccinerade – ändå avled betydligt fler av de fullvaccinerade av deltavarianten.
Enligt den brittiska data som presenterats så är det alltså större statistisk risk att dö av deltavarianten om du tidigare vaccinerat dig än om du inte har gjort det.
Inte heller om man bortser från dödsfallen så verkar fullvaccinerade ha ett bättre skydd mot deltavarianten. Vad gäller coronasmittade som behövt uppsöka sjukhusvård så är siffrorna på ungefär samma nivå för de som injicerat sig med de kontroversiella vaccinen och de som har valt att avstå."

Kan det vara så. att de som har vaccinerat sig är i första hand de som är "sköra och spröda"?

Tillbaka
Topp