Snart brist på Durian?

 
Hej

Det är staten som via jordbrukspolitik och ansvarig myndighet styr utvecklingen i ett land, detta genom att uppmuntra bönder att odla mer av något via olika subventioner och bidrag, kanske mindre av något annat via minskade subventioner och bidrag o.s.v, så fungerar det jorden runt och jag ser ingen anledning till att Thailand skulle vara annorlunda.

Mvh isan lover
Eftersom de misslyckas så ofta borde dom la ner detta.
I Sverige skulle detta innebära att man bör odla vindkraftverk och solpaneler plus kanske Tesla bilar plus elcyklar.
Att dessa inte går att odla gör inget för en MP are fattar ändå inget.
Viktigast är subventioner och styrning.
Sluta med subventioner och all styrning det ska folk med kunskap avgöra vad som blir lönsamt inte politiker för de lyssnar bara lobbyister som i sin tur lurar dom dit dom vill för stunden. :rolleyes:
 
En lågutbildad ungdom i Sverige skulle jag inte anställa idag, han kostar lika mycket i ingångslön som en med 5-10-15-20-års erfarenhet, däremot så kan jag ta in en sådan på timme vid behov och funkar det bra så kan det kanske bli fast med tiden.

Nja, man hade nog inte tagit in en lågutbildad ungdom bara på måfå och gett han eller hon en fastanställning direkt.
Men man borde nog se om det finns någon framtid för denna person efter en stund. Bara för att men saknar utbildning så behöver man inte vara korkad.

Sedan beror det helt på vad man har för typ av jobb som ska utföras.
Sedan så får man nog definiera lågutbildad. För mig är det om man inte har någon eftergymnasial utbildning. Fast det är klart, det finns dom som inte ens har gått gymnasiet.
 
Varför tycker du hela tiden att staten ska göra si, staten ska göra så?

Att farmare ska slå sej samman och samarbeta är väl inget man behöver få order av staten för att göra, det räcker väl bra med helt vanligt bondförnuft för att inse detta?

Den thailändska mentaliteten kanske spökar här.
Det viktiga är inte att jag har det bra, det viktiga är att grannen har det sämre.
Sammarbeta!?!? Herregud, då skulle ju kanske någon annan också tjäna pengar.
Det borde man väl förstå att det inte kan göras så. ;)
 
Den thailändska mentaliteten kanske spökar här.
Det viktiga är inte att jag har det bra, det viktiga är att grannen har det sämre.
Sammarbeta!?!? Herregud, då skulle ju kanske någon annan också tjäna pengar.
Det borde man väl förstå att det inte kan göras så. ;)

Hahaha det finns iaf ett område som de är fantastiska på samarbete. Testa och slå på blinkers på valfri plats i Bangkok och vilka 3 slumpvist utvalda förare som helst i filen jämte dig kommer ögonblickligen sluta sig samman tightare än en oskuld på kumlabunkern :)

/ SatanG
 
Hahaha det finns iaf ett område som de är fantastiska på samarbete. Testa och slå på blinkers på valfri plats i Bangkok och vilka 3 slumpvist utvalda förare som helst i filen jämte dig kommer ögonblickligen sluta sig samman tightare än en oskuld på kumlabunkern :)

/ SatanG
Vilken poetisk liknelse!
 
Svarta Sara och Gamle Ole ska visst få surströmming att lukta lite som Chanel No5 har jag hört.
55555 Svarta Sara och Gamle Ole ost är en gastronomisk upplevelse!!! Går inte att jämföra med surströmming.. :)
Nybakat bröd med de fina ostarna på är sanslöst gott!! ;) Ingen normal människa äter surströmming.. :p
Surströmming är som Thurian.. Man kan inte vara i närheten när frugan käkar Thurian…
Som när man var liten grabb, och handlade stinkbomber på Buttricks… Ett bra knep för att slippa i klassrummet med en korkad lärare som ältade religions kunskap.. Då skickade man en stinkbomb längs golvet med vänner.. Och utrymning från klassrummet!!! :D:D:D Alla var glada att slippa den insnöade läraren.. ;) Det luktade exakt som Thurian… :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
55555 Svarta Sara och Gamle Ole ost är en gastronomisk upplevelse!!! Går inte att jämföra med surströmming.. :)
Nybakat bröd med de fina ostarna på är sanslöst gott!! ;) Ingen normal människa äter surströmming.. :p
Surströmming är som Thurian.. Man kan inte vara i närheten när frugan käkar Thurian…
Som när man var liten grabb, och handlade stinkbomber på Buttricks… Ett bra knep för att slippa i klassrummet med en korkad lärare som ältade religions kunskap.. Då skickade man en stinkbomb längs golvet med vänner.. Och utrymning från klassrummet!!! :D:D:D Alla var glada att slippa den insnöade läraren.. ;) Det luktade exakt som Thurian… :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Stinkbomber i klassrummet har jag aldrig sysslat med, jag var ingen vanartig gosse som vissa andra tydligen var. ;)
Men jag håller fullständigt med om att Gamle Ole & Co doftar himmelskt, dom sprider en synnerligen angenäm bouqet av gastronomisk njutning. Surströmming är ju fullkomligt vedervärdigt, jag kan inte förstå hur man kan stoppa något dylikt i käften. Om jag blir tvingad att välja mellan äckelfisken och durian så blir det den senare. Men då får dom tvinga mig under pistol- eller knivhot. :cool:
 
Stinkbomber i klassrummet har jag aldrig sysslat med, jag var ingen vanartig gosse som vissa andra tydligen var. ;)
Men jag håller fullständigt med om att Gamle Ole & Co doftar himmelskt, dom sprider en synnerligen angenäm bouqet av gastronomisk njutning. Surströmming är ju fullkomligt vedervärdigt, jag kan inte förstå hur man kan stoppa något dylikt i käften. Om jag blir tvingad att välja mellan äckelfisken och durian så blir det den senare. Men då får dom tvinga mig under pistol- eller knivhot. :cool:
555555 Jaaa… Jag var nog den som var det svarta fåret... Ingen kunde säga till mig vad jag skulle göra.. ;)
En liten stinkbomb då och då var väl för att jag var obstinat.. Slutade varje gång med att jag åkte in hos rektorn.. :D
PEPSI !! Vad fan har du nu gjort??? Igen!! :D Men rektorn var en mycket trevlig man.. "Du är fan så påhittig" för att slippa vissa lärare.. ;) Hade jag haft Thurian hade jag planterat ett kilo i ventilationen med.. :p Allt för att ha kul!!!
Jag var väl skolans skräck!!! :cool::cool: En del sade att jag skyr inga medel... En vilde..
Men jag hade högsta betyg av alla i klassen och andra klasser det året jag slutade.... :p:p:p
Ting Tong vann !!!!! Krap khun krap!! :D 555555 :thumbsup:
 
Eftersom de misslyckas så ofta borde dom la ner detta.
I Sverige skulle detta innebära att man bör odla vindkraftverk och solpaneler plus kanske Tesla bilar plus elcyklar.
Att dessa inte går att odla gör inget för en MP are fattar ändå inget.
Viktigast är subventioner och styrning.
Sluta med subventioner och all styrning det ska folk med kunskap avgöra vad som blir lönsamt inte politiker för de lyssnar bara lobbyister som i sin tur lurar dom dit dom vill för stunden. :rolleyes:

Hej

Det är precis med jordbrukspolitik som med så mycket annat här i världen t.ex flyktingpolitik, miljöpolitik, fiskeripolitik m.m, ett ensamt land kan inte förändra världen genom att lägga sig på en nivå som inte andra länder har och är överens om.

För det första påverkas inte omvärlden och det som politikerna egentligen vill uppnå utan endast dom egna medborgarna och landet som förlorar i konkurrens kraft, tappar arbetstillfällen och förlorar inkomster.

Ska man förändra villkoren och uppnå resultat inom jordbruk, fiske, transport, miljö och flykting hanteringen m.m så är det beslut på EU, ASEAN och NAFTA nivå som gäller, att tro att ett enskilt land framgångsrikt kan lägga sig på en helt annan nivå än omvärlden är naivt i såna här frågor.

Har omvärlden stöd för sitt jordbruk, fiske och transport slås ju den egna näringen ut om inte reglerna är något så när lika, samma sak med miljö och här har vi ju miljöpartiets flygskatt som ett bra exempel, visst kommer det att påverka flygandet ifrån Sverige men inte utsläppen och flygandet.

Tar du fiske så minskar Sverige ensidigt sin flotta och skär ned på kvoter och bidrag, men inte hjälper det fisken eftersom ex.vis Danska fiskebåtar då ser möjligheter att fiska längs den Svenska kusten.

Samma är det med jordbruket, får inte Svenska bönder ungefär samma subventioner, bidrag och regler som övriga bönder i EU slås dom naturligtvis ut.

Precis så här fungerar det i Asien också, man kan inte ensidigt ändra och försämra villkor utan att det får ödestigra konsekvenser för miljoner människor och deras familjer.

Mvh isan lover
 
Jävla kineser... driver upp priset rejält... denna lilla taggbollen kostade 332kr :'(
20180601_173651.jpg

Vet du vad kilopriset låg på?

Sambon var i Åstorp i tisdags och shoppade och där låg det på 110 eller 130/Kg.
 
Hej

Det är staten som via jordbrukspolitik och ansvarig myndighet styr utvecklingen i ett land, detta genom att uppmuntra bönder att odla mer av något via olika subventioner och bidrag, kanske mindre av något annat via minskade subventioner och bidrag o.s.v, så fungerar det jorden runt och jag ser ingen anledning till att Thailand skulle vara annorlunda.

Mvh isan lover

Men att samarbeta, köpa utrustning gemensamt osv behöver knappast staten gå in och ge direktiv om!
 
Så sant och så dumt. Brorsan byggde en säljorganisation för Harman Gardon i Europa för ett tag sedan och han sa att han anställde inga under 40 år men det kanske inte var just lönen som var avgörande i detta fall utan arbetsresultatet och pålitlighet.

Jag har bytt jobb nu, som 50+ och med erfarenhet och behörigheter på papper så är det inga problem alls.

Just nu har jag ett temporärt arbete med kort uppsägningstid medan jag söker det som jag hoppas syssla med tills vi beslutar oss för pension, jag har tackat nej till flera jobb med hyfsat hög lön.
 
Nja, man hade nog inte tagit in en lågutbildad ungdom bara på måfå och gett han eller hon en fastanställning direkt.
Men man borde nog se om det finns någon framtid för denna person efter en stund. Bara för att men saknar utbildning så behöver man inte vara korkad.

Sedan beror det helt på vad man har för typ av jobb som ska utföras.
Sedan så får man nog definiera lågutbildad. För mig är det om man inte har någon eftergymnasial utbildning. Fast det är klart, det finns dom som inte ens har gått gymnasiet.


Det är därför jag tar in på timme tills jag ser hur det funkar.

Lågutbilda för mej är också högst gymnasie.
 
Det är därför jag tar in på timme tills jag ser hur det funkar.

Lågutbilda för mej är också högst gymnasie.
Det här med utbildning är väldigt relativt. I Sverige tex är det numera betydligt vanligare med att vara "långutbildad" än att vara högutbildad.

Personlig utbildningsnivå ska sättas i relation till det man behöver veta i livet, inte hur länge man gått i skolan.
 
Men att samarbeta, köpa utrustning gemensamt osv behöver knappast staten gå in och ge direktiv om!

Hej

Detta är inget realistiskt alternativ för dom flesta fattiga bönder i U=länder som Thailand, om man knappt har råd att klä sin familj, ha mat på bordet och låta barnen gå i skola även om det är gratis så är köp av utrustning, omställning till andra grödor och satsningar på längre sikt en ouppnåelig dröm.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är precis med jordbrukspolitik som med så mycket annat här i världen t.ex flyktingpolitik, miljöpolitik, fiskeripolitik m.m, ett ensamt land kan inte förändra världen genom att lägga sig på en nivå som inte andra länder har och är överens om.

För det första påverkas inte omvärlden och det som politikerna egentligen vill uppnå utan endast dom egna medborgarna och landet som förlorar i konkurrens kraft, tappar arbetstillfällen och förlorar inkomster.

Ska man förändra villkoren och uppnå resultat inom jordbruk, fiske, transport, miljö och flykting hanteringen m.m så är det beslut på EU, ASEAN och NAFTA nivå som gäller, att tro att ett enskilt land framgångsrikt kan lägga sig på en helt annan nivå än omvärlden är naivt i såna här frågor.

Har omvärlden stöd för sitt jordbruk, fiske och transport slås ju den egna näringen ut om inte reglerna är något så när lika, samma sak med miljö och här har vi ju miljöpartiets flygskatt som ett bra exempel, visst kommer det att påverka flygandet ifrån Sverige men inte utsläppen och flygandet.

Tar du fiske så minskar Sverige ensidigt sin flotta och skär ned på kvoter och bidrag, men inte hjälper det fisken eftersom ex.vis Danska fiskebåtar då ser möjligheter att fiska längs den Svenska kusten.

Samma är det med jordbruket, får inte Svenska bönder ungefär samma subventioner, bidrag och regler som övriga bönder i EU slås dom naturligtvis ut.

Precis så här fungerar det i Asien också, man kan inte ensidigt ändra och försämra villkor utan att det får ödestigra konsekvenser för miljoner människor och deras familjer.

Mvh isan lover
Det är inte enkelt att ändra på detta men samma problematik har man haft i Sverige och lite närmare nytid i Finland.
Små jordbruk lönar sig inte vad göra?
Kanske samma som småjordbrukare i Norden fick göra.
Det är inte fattigare i Thailand än det var i Finland på början av femtiotalet efter kriget mot Ryssarna skulle säga tvärtom.
Smärtsamt men något småbrukarna i Thailand kommer att få göra. Sälja gården eller ge bort och börja jobba. Man kan inte sitta still och tycka synd om sig själv.
Regeringar kommer inte att lösa denna frågan, det gör individer.
 
 
 
Tillbaka
Topp