Stress i västvärlden men inte i Asien?

Audirs2

Forumveteran
Har några bekanta som åker både till Asien och USA och dom reflekterade över skillnaden det är i dessa båda världsdelar! I Asien tar man dagen lite som det kommer, som na, men i tex USA så stressas det överallt hela tiden, tex när dom var på en restaurang så hade dom typ 20 min på sig att äta före nästa gäst skulle komma!
Känner någon igen sig i detta? Heja Asien!

Nog är stressen stor även i Asien numera, främst i stora städer. Besök Hong Kong, Bangkok, Manila, Tokyo där alla stressar i tunnelbanor, på tåg, bussar. Familjer där båda jobbar och som ska både lämna och hämta sina barn till skolor i rusningstrafik som nästan står stilla. Även i mellanstora städer i Thailand som Korat eller i Cebu City i Phil är väldigt det stressigt numera och folk har börjat lära sig tider och klockan.

Tror att du finner lika lugna och ostressade människor på landsbygden i USA, glesbygd i Sverige som på ”bonnvischan” i Asien.

Hej

För mig är detta med avsaknaden av klockor, tider och alla måsten det som gör mina Thailands (läs Isaan) vistelser till vad dom är, ogillar verkligen den stress som människor i städer lider av, enligt mig springer dom helt meningslöst i ett ekorrhjul samtidigt som dom innerst inne mår dåligt av det, för att stå ut med detta käkar dom sen psykofarmaka, lyckopiller och går på ljusterapi.

Njuter av det lugn som råder i en liten by på landet, liksom att alla har tid för varandra, bryr sig om varandra och har solen som klocka, precis som människan är skapt äter man när man är hungrig, går och lägger sig när det blir mörkt och går upp med solen och tupparna o.s.v.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Svar
14
Visningar
2 K
Mille1000
M
G
Svar
4
Visningar