Jonas, nationens framtid är dess barn och ungdom sägs det ju!!! jag vet faktiskt inte vilken kontakt du har med skolbarn, jag har en hel del kontakt både härhemma som via tutering engelska till dom själva, och också via polare och deras plastbarn och egna barn.
Kommer du till en skola vilken som helst här i Chaiyaphum som ju nästan är navet i Isaan som ju lär vara det fattigaste området i Thailand, så ser man MÄNGDER och horder av söta små ungdomar, som inget hellre vill än att utbilda sig och få bli polismän, doktorer, lärare och annat inom alla de yrken.
Dock har jag aldrig hittills efter 5 år träffat på en ungdom som säger att han lär för att bli bonde resterande tiden av sitt liv.... Men visst rekryteringen funkar fint till det yrket här också naturligtvis speciellt bland alla de pojkar som sover sig igenom den lilla tid de är i skolan.
men ta resten av ungarna, fina betyg och fina insatser i skolan. Men nu kommer det Jonas....Engelska språket anses vara en fullständigt onyttig kunskap som de aldrig kommer att få någon glädje av. De tar intryck snabbt våra ungar det vet du... Deras egna engelskalärare som ju oftast är thai själv, han är fullständigt oduglig i engelska språket, men ler ändå och tjänar kanske 20-30.000 baht i månaden på att kunna noll och ingenting i engelska.... Jättefin pekpinne för ungarna hur viktig engelskan är för dom.
hela kulturen i Thailand skriker ju ut att falang inte har nåt att lära thai, ingenting.... Tvärtom försök att lära dom nåt och de slår bakut....Ditt snack om att Thailand är så bra på engelska är skrämmande Jonas, Javisst den är jättebra på de största turistställena, men enbart bland de som har direktkontakt med falangerna, men så fort som du pratade med folk BÅDE i Phuket som i Khao Lak, så ser man exkat samma tendenser, de kan inte prata engelska, några stapplande ord här och där, och sedan skyfflas det under mattan.
Din uppfattning av Europa är i mitt tycke också lite stelt... jag känner att engelska språket är väldigt bra utspritt i Europa, och om det är nåt kasst i just Barcelona, vet jag inget om. men jag själva har varit i länder som Tyskland, Belgien, Holland och till och med ett sådant skitspråkland som Frankrike börjar nu pyttelite grand visa upp engelskakunskaper... Öststaterna javisst, det vet vi alla, de är kassa överlag.
Till sist... Thailand anses bland de absolut flesta som rest runt här i Asien som det absolut sämsta land härborta, Alla de andra länderna pratar överlägset bättre engelska..... Malaysia, Vietnam, Kambodja ja t.om ett sådant urfattigt land som Laos hyser en vilja att lära sig, och inte stänga sig inne......
Det är ruggigt vad olika vi ser och hur vi uppfattar detta Jonas.... ruggigt!!!
legolas