SV: Vad är det som gör våra thai-fruar/flickvänner så mycket bättre än vi trodde

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

anubaan

Medlem
Svenska kvinns balanserat humör? Tja kan nog stämma.
Vad jag kommer i håg så fanns det två typer. De som blev arga/sura för ingenting och de som blev arga/sura för allting >:(

Vår thailändska älsklingar blir tvärarga för något, ingen vet vad. Men då följer tysta leken. Jag fixar något i huset eller sätter mig vid datorn, Legolas flyr ut på en cykelrunda.

Hur gör ni andra?

Undrar
/Anubaan

Hetsiga kommandon och skrikiga utbrott har jag sluppit, men dom svarta ögonen som kan se så j-a ilskna ut samt den isande tystnaden. BRRR, det ger mig kalla kårar längs hela ryggraden. Det är inte ofta det händer, men när det händer så vill man helst försvinna någonstans ut i tomma intet.

Det som gör att vårt förhållande, trots åldersskillnaden, fungerar så bra är definitivt den ömsesidiga respekt och kärlek vi visar varandra. Det låter kanske konstigt och som en klyscha i mångas öron men det är så det är, varken mer eller mindre. Kanhända att min bortavaro för jobbet gör sitt till och innebär en skillnad gentemot andras förhållanden.

Vi älskar dessutom våra barn och familjer djupt och detta har nog svetsat oss samman än mer. Detta märks inte minst nu när min mamma dog, det var i förrgår. Frugan ringer flera gånger om dagen för att stötta och det älskar jag henne än mer för.

Sen skiljer det säkert en hel del om man bor i Sverige eller i Thailand, men för oss som har valt att bo i Sverige är det som jag har beskrivit, varken mer eller mindre.

Får beklaga Berra angående din mamma! RIP

Angående vad man gör när hon får sina utbrott så har man lärt sig att tysta leken är bäst, kanske ta barnen på en prommenad ... brukar lugna ner sig ganska snart.

Man funderar vad hände, vad gjorde jag, vad gjorde jag inte ...

Sen vill inte jag påstå att farang kvinnor är sämre, min förra fru var en underbar människa ... min nuvarande likaså ...

Det vore intressant att höra från någon som varit gift med en thailändska i åtminstone 15 år och inte bara från oss som varit gifta i max 5 år. :nod:

Ja, vad gör Thailändska kvinnor överlägsna de Svenska? I och för sig en grov generalisering men skillnader finns det. Detta är en beskrivning hur jag upplevt mina förhållanden, inget annat. Två stora skillnader.

För det första är könsrollerna väldigt annorlunda, kvinnan sköter det känslomässiga och etiska i familjen (alla mår bra och det är fint omkring oss) och mannen sköter det praktiska och ekonomiska (allting fungerar och det finns pengar att handla för när det behövs). Det passar mig som handen i handsken. I Sverige var det ingen tydlig ansvarsfördelning alls och båda kände att de gjorde alldeles för mycket och att den andra inte skötte sin bit.

Det andra är att familjen är större och viktigare, det gör att det alltid finns människor runt omkring som kan stödja och hjälpa, det är inte bara mitt ansvar att min fru mår bra och hon behäver aldrig känna sig ensam. När vi ryker ihop går hon till familjen och jag går till mina CM polare :D, En MC tur till Rayong eller Chiang Mai några dagar brukar lätta på trycket. Min fru är definitivt inte långsint på samma sätt som jag upplevde i Sverige där en upplevd oförätt aldrig glömdes.

Finns det inget som är bättre med svenskorna då? Jo, de tror inte på spöken!!! :afro:

Min fru är rätt lugn och snäll, men när hon härsknar till och börjar leka tysta leken så har jag numera lärt mig att hantera den : jag reagerar överhuvudtaget inte på saken. Jag pratar vidare och låtsas inte märka att hon inte svarar, jag klappar henne på häcken, vänder kvickt med en halv böj och låtsas inte märka disktrasan som missade min nacke med två tum, jag beter mig som om allt var normalt.

Till sist ger hon upp, beteendet blir ju meningslöst. När hon slutar kasta disktrasor har jag vunnit! Det tar två dar...

Det Är inte lätt att jämföra svenska fruar med thailändska då inte någon haft förmånen att vara gift med en 30 årig yngre hustru som är hemmafru och blir försörjd av sin rike make. :nod:

"gunnarg " sa:
Det Är inte lätt att jämföra svenska fruar med thailändska då inte någon haft förmånen att vara gift med en 30 årig yngre hustru som är hemmafru och blir försörjd av sin rike make. :nod:

Har du något problem med det Gunnar?

Visste inte riktigt om det var dåliga försök till skämt men du verkar ju ha ett problem med tanke på mängden av kommentarer i denna riktningen... >:(

"mackes " sa:
Har du något problem med det Gunnar?

Visste inte riktigt om det var dåliga försök till skämt men du verkar ju ha ett problem med tanke på mängden av kommentarer i denna riktningen... >:(
Man kan ju inte jämföra äpplen med päron.Det är väl inte samma sak att vara gift med en nästan jämnårig svensk kvinna och en trettio år yngre thailändsk kvinna.I Sverige yrkesarbetar kvinnan medan din fru lever på dina pengar :nod:

"gunnarg " sa:
Man kan ju inte jämföra äpplen med päron.Det är väl inte samma sak att vara gift med en nästan jämnårig svensk kvinna och en trettio år yngre thailändsk kvinna.I Sverige yrkesarbetar kvinnan medan din fru lever på dina pengar :nod:

Det var inte svar på min fråga och dina kommentarer kommer inte bara i denna tråden.

Du har ju rätt att tycka vad du vill men säg det då rent ut istället för att hela tiden insinuera. Jag vet att massor av människor har problem med detta och det skulle vara trevligt att få bemöta den kritiken. Dessutom är jag inte rik (på pengar) men jag väljer vilket liv jag vill leva till skillnad från vissa andra som inte törs utan väljer att sitta hemma och låta sitt missnöje gå ut över andra som gjort de valen.

Ser att ni tar mycket skit från era Thaidamer, hur behandlar ni dem eg som får dem till dessa raseriutbrott? Ni kanske skulle fundera lite mer över ert eget beteende..

För att knyta an till ämnet så det som gör Thaitjejerna bättre är att dem låter en vara MAN i huset och visar en helt annan respekt än vad de Svenska tjejerna gör. Förutsätter givetvis att man behandlar dem väl.

"legolas " sa:
Jag för min del tycker helt krasst att det som en annan skribent skrev här på forumet en gång, att den thailändska kvinnan klarar av att vara "kvinna" i en mycket större utsträckning än vad man är van vid hemifrån.

I hennes ögon så finns det inget fel i att vara just kvinna, och göra de sysslor som brukar av hävd falla på kvinnan....

Som tröst till de som ivrigt försvarar "stim-mentaliteten" hemma i Sverige publicerar jag en bild!!!

legolas
Det är denna fantastiska egenskap som många thaitjejer har att vara kvinna som retar upp många tanter hemma. Dom tycks tro att männen tvingar thaitöserna till det när det är helt naturligt för dem. Vi ses som några snuskgubbar som utnyttjar detta. Vad vi gör är helt enkelt att anpassa oss till en kultur långt från vår egen.

Jag tror det är stor skillnad om man lever med sin Thaifru/flickvän i Thailand eller i Sverige.

Vi delar på sysslorna hemma, även om hon gör mer av hushållsarbetet. För mig är det naturligt att dela. Hon går ju inte hemma på dagarna.

Jag tycker inte just det är någon skillnad mot en svensk- eller thaifru.

Skulle vi bo i Thailand skulle det vara något helt annat och det var väl det tråden handlade om!

Till Fa, hur vi behandlar dem för att få raseriutbrotten, inget speciellt enligt vår svesnka kultur, men säkert något som vi inte förstår. Jag försöker prata med min fru om det efteråt, men hon svarar då bara att det var inte dig jag var arg på ... det skulle bara ut! :o Så nej jag vet inte!

Jag tror vi svenskar har extremt långt till känslorna, i alla fall om man jämför med varmare klimat. Vi rycker på axlarna och säger att "shit happen" medan det sydländska temperamentet kan fara ända upp i taket. Och tjejerna undrar, varför bryr du dig inte???
Det är väldigt stor skillnad på människor som bor i solen och de som bor i mörkret.

Det leder till en annan fråga, hur klarar de invandrande kvinnorna mörkret i Sverige?

"mackes " sa:
Jag tror vi svenskar har extremt långt till känslorna, i alla fall om man jämför med varmare klimat. Vi rycker på axlarna och säger att "shit happen" medan det sydländska temperamentet kan fara ända upp i taket. Och tjejerna undrar, varför bryr du dig inte???
Det är väldigt stor skillnad på människor som bor i solen och de som bor i mörkret.

Det leder till en annan fråga, hur klarar de invandrande kvinnorna mörkret i Sverige?
Ligger nog något i det ... angående mörkret så kom min fru hit vid midsommartid ... hon förstod inte varför det aldrig blev mörkt ... det förstod hon sen när vintern kom ... då ville hon tillbaks efter att hon sett första snön, nu var det inget kul mer med det mörka Sverige.

Varje vinter längtar hon till Thailand, och vem gör inte det. Min fru kan hantera känslorna ute bland folk numera men inte alltid lika bra hemma.

En gång fick hon ett utbrott hos sin mamma och pappa ... de såg att jag reagerade och gick undan ... efter ett tag kom svärfar med några kalla öl han köpt ... sa något som jag inte förstod, frågade dagen efter min fru om vad han sagt ... hon ville inte översätta det men sa att hon blivit utskälld efter noter, så beteer man sig inte mot sin man ... men hon sa så gör mamma mot pappa ... men man får inte göra så mot farang ...

Jag har märkt när min svärmor blir sur på svärfar då drar svärfar kommer hem oftast samma dag (när vi är hemma) annars flera dar senare ... han drar upp till risfälten ... när min fru pratar med honom förstår inte han heller vad som händer ... han säger hon får för sig något som inte stämmer och sen börjar hon skrika ... kanske ett släktdrag :)

Thailändarna själva är faktiskt ganska restriktiva med vilka känslor man kan visa öppet eller inför familjen. Vi hade en incident här där en gammalt ex till en av systrarna dök upp här till nyårsfirandet. Gräl uppstod naturligtvis mellan systern och exet, han hade ju inga andra knytningar till familjen och det hela slutade med att systerns nya man gick fullständigt bärsärk och misshandlade exet svårt inför hela familjen. Så numera är den nye mannen inte välkommen längre. Man utsätter inte föräldrarna för sådant, så någonstans finns det strikta gränser även här för vad man tillåter i känslostormar. >:(

Utan attha läst ett smack av vad ni skriver så vet jag inte om jag tycker att våra thailändskor är så mycket bättre/sämre än vad vi trodde.

Sedan så tror jag inte att dom varken är sämre eller bättre än de svenska kvinnorna rent generellt.
Att TS hade problem med sina kvinnor kan lika väl bero på TS själv.

Många thailändskor upptäcker inte att deras män är osedvanligt korkade innan dom har lärt sig svenska.
När dom inte kan eller förstår någonting om det svenska språket eller det svenska samhället så tycker dom att mannen deras är något slags orakel som vet och kan allt.
I själva verket är han så korkad så att en vanlig kvinna inte skulle stå ut med honom.

Nu upptäcker dock thailändskan hur det egentligen ligger till ganska sent och då är hon allt för bekväm för att byta gubbe.
I vissa fall går det bra och gubben blir dumpad illa kvickt.

"andrejsdenruskige " sa:
Utan attha läst ett smack av vad ni skriver så vet jag inte om jag tycker att våra thailändskor är så mycket bättre/sämre än vad vi trodde.

Sedan så tror jag inte att dom varken är sämre eller bättre än de svenska kvinnorna rent generellt.

Många thailändskor upptäcker inte att deras män är osedvanligt korkade innan dom har lärt sig svenska.
När dom inte kan eller förstår någonting om det svenska språket eller det svenska samhället så tycker dom att mannen deras är något slags orakel som vet och kan allt.
I själva verket är han så korkad så att en vanlig kvinna inte skulle stå ut med honom.

Nu upptäcker dock thailändskan hur det egentligen ligger till ganska sent och då är hon allt för bekväm för att byta gubbe.

Det enda du uppnår med denna typen av inlägg är att skapa dålig stämning, men det kanske är det du är ute efter? Att fördärva för andra eftersom du inte själv är nöjd.

"andrejsdenruskige " sa:

Många thailändskor upptäcker inte att deras män är osedvanligt korkade innan dom har lärt sig svenska

.

Bäste Andrejdenruskige...Ja det beror väl på hur ruskig man är...eller i ditt fall rusig..kanske?

Är gift med en Thailändska sen snart sex år...och kan skriva under på att det skiljer ganska mycket..åt det possitiva hållet!! Tränade på förhållandet i 30 år drygt med mitt X och se hur det gick!!! :nod: Även om åldersskillnaden är stor kan lyckan infinna sig...och mycket mer! :nod:
Du verkar haft otur med allt av inlägget att döma..?

Areeya

"areeya " sa:
Bäste Andrejdenruskige...Ja det beror väl på hur ruskig man är...eller i ditt fall rusig..kanske?

Är gift med en Thailändska sen snart [s -ex]år...och kan skriva under på att det skiljer ganska mycket..åt det possitiva hållet!! Tränade på förhållandet i 30 år drygt med mitt X och se hur det gick!!! :nod: Även om åldersskillnaden är stor kan lyckan infinna sig...och mycket mer! :nod:
Du verkar haft otur med allt av inlägget att döma..?

Areeya

Klarade ditt ex 30 år med dig så måste det väl ändå ha funnits något bra hos dig (eller även henne :)) Eller menade du att det bara var henne det berodde på att det gick åt skogen efter 30 år?
Jag tror knappast att du får 30 år tillsammans med din nuvarande, så njut av det du har i dagsläget.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp